tuli tosta tulipaloketjusta mieleen...

JääPrinsessa

Aktiivinen jäsen
11.09.2007
1 051
0
36
oltiin kerran exän kans lapsenvahteina yhden tuttavapariskunnan luona, heillä oli samanikänen poika ku meillä n.2v. noh, exäni istu tietokoneella jotain tekemässä ja ite käväsin vessassa, hetken päästä aloin haistaan et ihan outo käry tulee..
Sanoin exälle et ihan ku täällä palais joku :xmas: se totes et mä vaan kuvittelen, niinku muka aina jotai omia hajujani :whistle:
Ei kauaa mennyt kun keittiöstä alkoi tulemaan mustaa savua oikeen urakalla
(keittiön ovi oli kiinni) juoksin paniikis tietty sinne ja avasin oven ni koko liesi oli tulessa, liekit löi kattoon asti :xmas:
olin ihan hätääntynyt ja shokissa heitin vettä päälle ämpärillä :ashamed: :ashamed: :headwall: no sehän vaan siitä leimahti enemmän tietenkin :ashamed: avasin kaikki ikkunat että olisin nähnyt jotain,
exä tuli sinne ihan raivoissaan ja rupes ensi mua haukkuu ennenku tajus tehdä mitää, no saatiin se sit jotenkute sammutettua mut se käry oli ihan uskomaton ja mun oli pakko mennä lasten kans rappukäytävään ku ei saatu henkee.
tietty se savu levis sinne rappuu ja siel rupes palovarottimet huutaa kello oli jotain 10 illalla, kaikki naapurit tietty tuli kattomaan mitä tapahtuu (6 kerroksinen kerrostalo) :ashamed: palo sai alkunsa siitä et isäntäväki oli pistänyt hellalle muovisen korin missä oli kaikkea sälää, jompikumpi muksuista oli pistäny hellan päälle, opin tästä sen että en ainakaan ite koskaan ikinä pistä mitään liedelle.. :headwall: koska lapset on niin kekseliäitä et ne ei tarvi ku 5 sekuntia olla ilman valvovaa silmää ja keittiö voi palaa.. :whistle:

Mä en ikinä pidä hellan päällä mitään! Ja meillä ei paljon muksut nappuloita väänteliskään; sellaisia kun ei ole. Erillishellassa on hipaisunäppäimet ja lapsilukko ja vielä sellainen turvasysteemi, että jos se levy menisikin päälle vahingossa, se sammuu itsekseen, jos sen päällä ei ole kattilaa :)

Mun äidillä on hellan päällys sekä myös uunin sisus täynnä vaikka mitä roinaa. Vähän väliä jokin siellä käryää kun lipsahtaa sille levylle mikä on päällä :headwall: Kerran kun vielä asuin kotona en muistanut tyhjätä uunia kun laitoin päälle, ja onneksi mitään ei kerinny syttyä tuleen kun haistoin käryn (käytettyjä leivinpapereita pelleillä uunissa). Oikeesti se kämppä alkaa olla niin täynnä kaikkialle pursuilevaa roinaa että se on jo todella vaarallista. Mutta äiti vaan suuttuu jos asiasta mainitsee :/ Kuulemma oo ennenkään mitään tulipaloja syttynyt niin miksi nytkään... :headwall: Eipä se tarvi kun kerran syttyä.

ääks, eikö vanhoja leivinpapereita saa säilyttää uunissa pellin päällä? Mulla on aina kun käytän samaa paperia monta kertaa. Laitan uunin päälle ja kun on kuuma niin laitan vuoan uuniin tai mitä sinne sit ikinä laitankaan.

Kerran syttyi paperi palamaan kun yritin tunkea sitä uuniin jossa oli pelti, vaika olis tietty pitänyt ottaa se pelti pois ja laittaa paperi sitten vasta.. Onneksi oli luukku kiinni ja paperi paloi hetkessä

Alkuperäinen kirjoittaja määhölmö:
ääks, eikö vanhoja leivinpapereita saa säilyttää uunissa pellin päällä? Mulla on aina kun käytän samaa paperia monta kertaa. Laitan uunin päälle ja kun on kuuma niin laitan vuoan uuniin tai mitä sinne sit ikinä laitankaan.

Kerran syttyi paperi palamaan kun yritin tunkea sitä uuniin jossa oli pelti, vaika olis tietty pitänyt ottaa se pelti pois ja laittaa paperi sitten vasta.. Onneksi oli luukku kiinni ja paperi paloi hetkessä

Miksi ihmeessä käytät leivinpaperia vuoan alla, ja peltiä? Yleensä ihmiset varmaan laittaa vuoan suoraan siihen ritilälle... Peltiä käytetään vain, jos ruoka laitetaan suoraan pellille (leivinpaperi välissä tietty), ja pellit säilytetään siellä uunin alla olevassa luukussa eikä uunissa, sitten kun uuni on kuuma niin vasta ruoat ja pelti sisään. Mä luulin et tää on itsestään selvää. Joskushan paperit syttyvät tuleen, jos on parikin kertaa käyttänyt vain samaa, saati sitten jos jatkuvasti uunissa säilyttää!

Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Alkuperäinen kirjoittaja määhölmö:

Miksi ihmeessä käytät leivinpaperia vuoan alla, ja peltiä? Yleensä ihmiset varmaan laittaa vuoan suoraan siihen ritilälle... Peltiä käytetään vain, jos ruoka laitetaan suoraan pellille (leivinpaperi välissä tietty), ja pellit säilytetään siellä uunin alla olevassa luukussa eikä uunissa, sitten kun uuni on kuuma niin vasta ruoat ja pelti sisään. Mä luulin et tää on itsestään selvää. Joskushan paperit syttyvät tuleen, jos on parikin kertaa käyttänyt vain samaa, saati sitten jos jatkuvasti uunissa säilyttää!

niin meilläkin

Yhteistyössä