Tosta toisesta ketjusta tuli mieleen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mimmi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mimmi

Vieras
Tosta ketjusta: "Jos tulis sota niin haluisitko miehes taistelis maansa puolesta vai pakenis" tuli mieleen... en siellä saanu tähän kysymykseeni vastausta niin koitan si tällei:

Mä en oo tota ketjua kokonaan jaksanu lukee läpitte, MUTTA sain sen käsityksen että suurimman osan miehet OLIS lähdössä perheen mukana pakoon jos sota tulisi.

Mutta tuli tässä sellanen mieleen et tuskin niitä suomesta ihan vapaasti päästettäs lähteen. (Nyt tarkotan niitä joilla on asevelvollisuus)
Siis ymmärrättekö??? Tuskin rajalla sanottas et:
- Hei me soitellaan teille ku tää pikku pommitus on ohi et hauskaa matkaa!

Et mä en ainaka usko et sillai vaan miehet lähtee maasta jos sota alkaa.

No armeijan käyneillähän on asevelvollisuus, nehän määrättäs sotimaan. Kyllä meilläkii isäntä jäis kotimaata puolustamaan eikä livahtas häntä koipien välissä karkuun.

Ajatellaampa vaikka venäjää, siellä ei varmasti sivareista oo koskaan kuultukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
mua huolestuttaa se että jos näin oikkesti on. että miehet nykyään vaan lähtee pakoon eikä jää puolustaa maata. :o jestas mitä nössöjä nykyään! :(

samaa "huolettaaa" täällä kans!!
En siis usko tällä hetkellä sodan uhkaan mutta eihän sitä koskaan tiedä!
Meillä mies lähtis rintamalle, multa ei ees kysyttäs. Tosin mun mielestä se on velvollisuus!

Alkuperäinen kirjoittaja Matami-Mutkula:
No armeijan käyneillähän on asevelvollisuus, nehän määrättäs sotimaan. Kyllä meilläkii isäntä jäis kotimaata puolustamaan eikä livahtas häntä koipien välissä karkuun.

Ajatellaampa vaikka venäjää, siellä ei varmasti sivareista oo koskaan kuultukaan.

Sama meillä, en ennen tätä päivää oo ees tajunnu näin isämmaallinen ;)
rupes oikein sapettaan toi ketju!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mua huolestuttaa se että jos näin oikkesti on. että miehet nykyään vaan lähtee pakoon eikä jää puolustaa maata. :o jestas mitä nössöjä nykyään! :(

Meillä mies lähtis rintamalle, multa ei ees kysyttäs. Tosin mun mielestä se on velvollisuus!

Kyllä se on velvollisuus jos meillä ei olis lapsia menisin varmaan itekkii jonnekkii etujoukkoihin tekemään jotain, ihan mitä vaan millä vois auttaa

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

emmäkään usko että tää on ajankohtainen asia. toivottavasti miesten mieli muuttuu jos ollaan jossian vaiheessa tosipaikan eessä. :|

Eikäs se homma niin mee et eihän sitä paljoo kysellä et onko lapsia vai nou, se on mentävä jos sota tuleepi. Niinhän se on aina ollu, ilman niitä perheenisiä meillä ei tod.näk. olis omaa valtiota jne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikäs se homma niin mee et eihän sitä paljoo kysellä et onko lapsia vai nou, se on mentävä jos sota tuleepi. Niinhän se on aina ollu, ilman niitä perheenisiä meillä ei tod.näk. olis omaa valtiota jne.

Joo, en usko et kyseltäs!! Ja siis kyllä meilläkin lapsia on (oon siis ap)
Ja mies lähtis sotimaan jos vaan tarve vaatis, on sen verran tunnollinen!

Alkuperäinen kirjoittaja Matami-Mutkula:
No juu, mutta nykyään kyllä semmosta pullamössö sukupolvee että kun isot määrät jättää intin kesken alkumetreillä tai kipasee sivariin niin mitä se kertoo meistä..

sitä just mietin itekin.
kuka puolustaa jos tulis sota??
mummo kertoo usein sota-ajasta ja siihen aikaan jokainen teki ihan mitä vaan. nykyään varmaan yli puolet lähtis niin nopeesti ku mahollista kauas. :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

ja sä luulet että joku kysyis lupaa karata vai? okie..on velvollinen jäämään mutta kyllä ne nössöt pääsee pakoon jos haluu. ;)

Aivan varmasti sekä ex että nykyinen lähtisivät puolustamaan kotimaataan ja meidän kotiamme. Jokainen joka on käynyt armeijan on myös velvollinen sen tekemään. Minä ja lapset odottaisimme kädet ristissä joko kotona tai jossakin muualla.

Alkuperäinen kirjoittaja *Ä*:
Aivan varmasti sekä ex että nykyinen lähtisivät puolustamaan kotimaataan ja meidän kotiamme. Jokainen joka on käynyt armeijan on myös velvollinen sen tekemään. Minä ja lapset odottaisimme kädet ristissä joko kotona tai jossakin muualla.

Ihanaa, että meitä samoin ajattelevia on sittenkin enemmän ;)

Suomi on mun kotimaa, lapsilla on toinenkin kotimaa, ja miehellä ihan toinen kotimaa.

Siksi me varmaan lähdettäisiin hyvinkin vikkelään jos sota syttyisi. Koska meillä on mahdollisuus lähteä. Totuuden nimessä on sanottava, että ollaan suunniteltu lähtöä ihan ilman sotaakin.

Omaa kotimaataan mies puolustaisi, jos maa ajautuisi sotaan. Jonkinmoista sisällissotaa terroristijärjestöä vastaan miehen kotimaa jatkuvasti käykin, mutta se on kaksipiippuinen juttu.

Eiköhän ne olisi rajoilla aika tarkkana, ketä päästetään lähtemään ja ketä ei. Toisen maan kansalaiset toki saisivat lähteä, siitä ei ole epäilystäkään. Mutta suomalaisten kohdalla olisikin jo toisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Eiköhän ne olisi rajoilla aika tarkkana, ketä päästetään lähtemään ja ketä ei. Toisen maan kansalaiset toki saisivat lähteä, siitä ei ole epäilystäkään. Mutta suomalaisten kohdalla olisikin jo toisin.

eikö niitä paikkoja oo mistä pääsee livahtaa. :whistle:

Lainaan itseäni toisesta ketjusta:Näinpä, tuskin sotien syttyessä kierretään ovelta ovelle kysymässä, että hotsittaisko sua lähteä nyt sotaan, vai onko sulla jotain muuta menoa. Tai että päästäiskö se emäntä sua nyt lähtemään, kun olis tää sota tässä tulossa

Varmasti on ja käpykaartilaisiakin oli viime sodissakin. Mutta on vähän eri asia hypätä laivaan tai lentokoneeseen kuin lähteä uimaan tai jostain metsien läpi tallustamaan rajan taakse.

Alkuperäinen kirjoittaja lumisade:
Niin, jännä että sitte ne vieraat maat ja sen asukit kelpais kun pakoon pitäs päästä, vaikka muuten ne on kun punanen vaate jollekki :o

Aivan, itsellä on oikeus lähteä pakoon ja hakeutua turvaan, mutta muilla ei sitten samaa oikeutta olekaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Varmasti on ja käpykaartilaisiakin oli viime sodissakin. Mutta on vähän eri asia hypätä laivaan tai lentokoneeseen kuin lähteä uimaan tai jostain metsien läpi tallustamaan rajan taakse.
*kuvittelee, että uimahousut loppuu kaupoista justiinsa ja räpylät kans*

Yhteistyössä