tuli tässä mieleeni..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jungle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jungle

Vieras
Kun oli toi tiukka keskustelu lapsen suun pesusta saippualla ja siinä monet sano,että ei se niin paha ollu yms ja että sitten nämä tän toimintatavan vastustajien lapset on niitä siellä nuoriso rikos-oikeudessa lässyttävien vanhempiensa kanssa kun niillä ei oo pidetty kuria.Onko siis tosiaan kuri yhtäkuin väkivalta?Vähäinenkin väkivalta.Kun mä olen jostain saanut päähäni,että lapsilla voi pitää kuria muillakin keinoin kun äärimmäisyyksillä.. Ja vaikka em tapauksessa tuskin mitään varsinaista pahoinpitelyä suun pesun yhteydessä tapahtu niin silti siinä mun mielestä kyllä rikottiin lapsen koskemattomuutta ja lisäks kyllä pienen lapsen luottamusta tuttuun aikuiseen järkytettiin.

Lapset on herkkiä kaikennäköselle eikä etenkään vielä 3-vuotiaat ymmärrä aikuisten tuommoisia toimia.Sen ikäinen ei ymmärrä,miksi tiettyjä sanoja ei saa sanoa. Tietää toki,ettei niitä saa sanoa,koska ne on rumia,mutta miten noin abstrakti asia voi olla lapselle selvä juuriaan myöten?Puhumalla rumia uhmaikäinen etenki saa aikuisissa reaktion.Siitähän siinä on kyse. Hän testaa rajojaan,mutta henk koht oon kyllä sitä mieltä,et rajat voidaan vetää muutenkin ku yllättävällä suun pesulla. Etenkin lapsi,joka ei missään ikinä ole tottunut tuollaiseen,se tulee varoituksista huolimatta yllätyksenä.

Vain ajatus..

Olen sitä mieltä edelleen, että jos minun lapseni suu oltais pesty saippualla tarhassa niin, että lapsi siitä pelästyi ja se vaivaisi häntä, niin olisin kyllä keskustellut asiasta tarhatädin kanssa ja antanut hänelle palautetta. Kosa voisin perustella asian niin, että miäkään en kotona tarvitse lapseni kanssa tällaista, vaan ihan sanomiset menee jakeluun, joten myöskään tarhassa näin ei minun lapsilleni tehdä. piste.

En ole seurannu ko. keskustelua, mutta tän nyt lukaisemani perusteella on aikuisella oltava aika heikot eväät jos saippuaan pitää turvautua.
Tommonen entisten aikojen "hyvien kasvatusmetodien" muistelu on muutenkin aika syvältä. Jos kysyis kasikymppiseltä mummukalta selkäsaunoista, melko varmasti sais kuulla et se tekee vaan hyvää.
Että ei olis tämä maailma näin pahassa jamassa, jos vanhemmat noudattais näitä hyviksi havaittuja remmi- koulutusohjelmia.
Tosin onhan niitä mummujakin moneks... Kyllähän aikuinen murentaa oman uskottavuutensa ja tekee itsensä kunnioittamisesta mahdotonta jos alentuu saippuoimaan lapsen suun!
Onhan se nyt rinnastettavissa mihin tahansa kivuntuottamiseen.

Yhteistyössä