Tuli siten laitettua nimi kansalaisaloitteseen =)

• Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
Rollolainen
Mä kun luulin etten ikinä sellaisiin sorru, mutta pakko se oli, kun vanhempi mieshenkilö oli nimiä keräämässä pakko ruotsin poiistamiseen koulusta.
oikeasa on ei sitä ruotsia tarvitse SUOMESSA,. minäkän en ole missään työpaikasa ruotsia tarvinnut. englantia oli mun miehellekin ruotsalainen asiakas puhunut, kun ei se tiennyt että mieheni osaa ruotsia, kun on asunnut kakarana ruotsissa.
että jos haluaa opiskella omaksi ilokseen tai kokee tarvitsevansa ruotisa niin voiis opiskella. eihän tää suomessa opetettava ruotsi edes kuullosta samalta kuin oikea ruotsi

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"vieras"
Voisi tehdä sellaisen lakialoitteen että Suomessa asuvan pitäisi osata suomea. Niinkun vaikka ketjun aloittajan. Ei yhtään lausetta, joka olisi mennyt aloituksessa oikein.

Suomi on edelleen kaksikielinen maa, joten mun mielestäni on ihan selviö, että ruotsia myös opetetaan koulussa.
Asun kunnassa, jossa paljon ruotsinkielisiä ja eipä tuosta kielen taitamisesta mitään haittaakaan ole ollut koskaan.

Sitten, jos kaksikielisyys poistuisi virallisesti, niin ymmärtäisin kritiikin 'pakkoruotsista'.

"jees"
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;28659647:
Suomi on edelleen kaksikielinen maa, joten mun mielestäni on ihan selviö, että ruotsia myös opetetaan koulussa.
Asun kunnassa, jossa paljon ruotsinkielisiä ja eipä tuosta kielen taitamisesta mitään haittaakaan ole ollut koskaan.

Sitten, jos kaksikielisyys poistuisi virallisesti, niin ymmärtäisin kritiikin 'pakkoruotsista'.
Samaa mieltä, enkä usko sen koskaan poistuvan virallisista kielistä. Onneksi. :)

No onko siitä sitten jotain haittaa, että osaa ainakin kahta kieltä Suomen lisäksi? Ei mun tietääkseni. Hyötyä vain. Kyllä mä oon tässä töitä katsellessani törmännyt siihen, että vaaditaan myös Ruotsin kielen taito. Ja jos itse tai omat lapset tahtoo muuttaa joskus Vaasaan, Karjaalle tms niin tokihan sitä Ruotsia silloin tarvitsee. Jos siis töissä käy niillä paikkakunnilla.

"Jenny"
[QUOTE="jees";28659657]Samaa mieltä, enkä usko sen koskaan poistuvan virallisista kielistä. Onneksi. :)[/QUOTE]

Myös samaa mieltä. Ajaisivat kansalaisaloitteella ennemmin ruotsin kielen poistamista virallisista kielistä. Niin kauan kun ruotsi on virallinen kieli haluan myös lapsieni opiskelevan sitä, jotta heillä on tulvaisuudessa mahdollisuus jos kiinnostaa niin esim. joihinkin valtion töihin.

[QUOTE="Jenny";28659733]Myös samaa mieltä. Ajaisivat kansalaisaloitteella ennemmin ruotsin kielen poistamista virallisista kielistä. Niin kauan kun ruotsi on virallinen kieli haluan myös lapsieni opiskelevan sitä, jotta heillä on tulvaisuudessa mahdollisuus jos kiinnostaa niin esim. joihinkin valtion töihin.[/QUOTE]

Totta.

Rollolainen
No onko siitä sitten jotain haittaa, että osaa ainakin kahta kieltä Suomen lisäksi? Ei mun tietääkseni. Hyötyä vain. Kyllä mä oon tässä töitä katsellessani törmännyt siihen, että vaaditaan myös Ruotsin kielen taito. Ja jos itse tai omat lapset tahtoo muuttaa joskus Vaasaan, Karjaalle tms niin tokihan sitä Ruotsia silloin tarvitsee. Jos siis töissä käy niillä paikkakunnilla.
näissä kyllä pärjä suomellakin, suomessa puhutaan suomea, eihän ruotsissakaan ole suomi toisen PAKOLLISENA kielenä vaikka siellä on paljon suomalaisia

Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28659653:
Eikä tarvitse, höpöhöpö. Ei kiitos ruotsinkielelle.
ja kun tää suomentuotsi kuullostaaki ihan pöljälle suron osa ns suomen ruotsalaisita osaa myäs suomea, yritetään van ola nin hienoja muka, mutta jos menee ruotisin niin siellä eivät ymmärrä mitä puhutaan, kun tää suomalaisten ruotsi on AIVAN ERILAISTA.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
Mun henk.koht mielipide on etta mita enemman osaa kielia, sen parempi. Siksi en koe sita lainkaan hullumpana etta jo lapsille annetaan edellytykset oppia kielia. Jos vanhempana sitten kiinnostaa/on tarpeen opiskella lisaa, on hyva kun on edes jotain jo valmiiksi alitajunnassa.

Rollolainen
[QUOTE="Tii";28659857]Vetää sanattomaksi.[/QUOTE]

jos on asunut ruotsissa varmasti huomaa en eron, minäkin huomaan heti puheesta kuka on ruotsalainen ja kuka suomenruotslainen niin suuri ero niissä on

• Tykkää
Reactions: Akaatti
"Zipp"
[QUOTE="Jenny";28659733]Myös samaa mieltä. Ajaisivat kansalaisaloitteella ennemmin ruotsin kielen poistamista virallisista kielistä. Niin kauan kun ruotsi on virallinen kieli haluan myös lapsieni opiskelevan sitä, jotta heillä on tulvaisuudessa mahdollisuus jos kiinnostaa niin esim. joihinkin valtion töihin.[/QUOTE]

Itse paljon mieluummin antaisin mukeloideni itse valita, että opiskelisivatko vaikkapa venäjää ennemmin. Meinaan nyt sitä, että Suomessa olisi pakkoruotsin sijasta hyvä saada valita, kumpaa opiskelisi - itärajalla ei esimerkiksi tee ruotsinkielellä juuri mitään, ja jos historiaan katsotaan niin oltiinhan me Venäjänkin vallan alla.

Suomalaiset on vaan vähän jämähtäneet siihen, että joskus täällä ruotsi oli ylimystön kieli. Nyt voitaisiin loikata nykyhetkeen.

• Tykkää
Reactions: Akaatti ja Katylina
dddd
ja kun tää suomentuotsi kuullostaaki ihan pöljälle suron osa ns suomen ruotsalaisita osaa myäs suomea, yritetään van ola nin hienoja muka, mutta jos menee ruotisin niin siellä eivät ymmärrä mitä puhutaan, kun tää suomalaisten ruotsi on AIVAN ERILAISTA.
Sehän se onkin hyvä peruste lakkauttaa pakkoruotsi, kun: "se kuullostaaki ihan pöljälle suron".

Yhteistyössä