Tuli postiluukusta kirje, että vauvalla(rv 13) mahdollisesti Down-syndrooma.

Ei ollut mitään lukuja. Tuli vaan kirje, jossa kerrottiin että kuulun riskiryhmään ja huomena aika sikiötutkimusyksiskössä ja täytyy varata aikaa 2-3 tuntia. Tietäiskö joku mitä tutkimuksia tehdään?
 
"vieras"
Missä tuolla tavalla ilmoitetaan???. Törkeää edes vihjailla tuossa vaiheessa ja pelotella. Voidaan ehdottaa lisätutkimuksia veriseulan ja np-ultran tuloksen mukaan, mutta ei noin voida vihjailla suoraan downin syndroomaan.
 
"kokenut"
No tuskin on kovin huonot arvot, jos kirjeellä ilmoittavat. Minä kohta 20v sitten, reilu 23v sain töihin puhelun, että tuletteko huomenna lapsivesipunkitioon, teillä on noin 1000 (??)x suurempi riksi down-lapseen kun ikäisillänne odottajilla. Hiiohoi, siinä kesken työpäivän sitten piti sanoa että tulen tai en. No menin. Niin nuorena riski oli silti pienempi kun vaikka 41v odottajalla, mutta kyllä maailma heitti kuperkeikkaa, oli yksi keskenmeno ja tässä alkuraskauden verenvuodot takana.
APta lohdutan sillä, että suurinosa riskiryhmä hälyytyksistä on turhia. Huomenna sinulle kerrotaan tarkasti riksit ja myös se, miten pian mitä selviää ja miltä ultrassa näyttää. Sinulle myös kerrotaan ennuste, jos lapsellasi olisi sairaus.
Minä sain terveen lapsen. Tytön joka kirjoitti keväällä ylioppilaaksi, pelaa jalkapalloa edustusjoukkueessa ja haaveilee akateemisesta urasta. Älä ap vielä masennu, on todennäköisempää, että kaikki on hyvin, kuin se, että jotain olisi viella. Ja jos jotain olisikin viella, saisit jo ennen syntymää aikaa valmistautua siihen ( toisin kuin down raskauksissa aikanaan) tai valita keskeytyksen. Sinulla olisi kaikki tieto ja tuki tehdä teidän perheelle paras ratkaisu.
 
"Vieras"
No siellä sikiöntutkimusyksikössä varmaan tehdään uusi ultra, onk niskaturvotus hävinnyt jne, sitten kertovat mikä se kehityshäiriön riski on, ja myös mikä on keskenmenoriski jos istukkabiopsiaan/punktioon mennään. Josnabortti ei ole sinulle vaihtoehto niin punktioon ei varmasti kannata suostua.
 
"Vieras"
Keskenmenoriski?!!! :O
No sen takia niitä tutkimuksia eintehdö kaikille jotka haluaa vaan niille kellä on seulan perusteella selvästi suurentunut riski kromosomibikoihin kuten down. Pienin riski jolla tutkimuksia tarjotaan on kai kun down riski on 2,5%. Keskenmenoriski on lapsivesipunktiossa 0,5-1,0%, istukkabiopsiassa n 1%.

Sun tarvii siis tehdä päätös kun kuulet oman lapsesi down riskin, jos se on vaikka 5% niin oletko valmis ottamaan tuon 1%keskenmenoriskin? Ei oo helppoo ei.
 
"huom"
[QUOTE="Vieras";26703185]No sen takia niitä tutkimuksia eintehdö kaikille jotka haluaa vaan niille kellä on seulan perusteella selvästi suurentunut riski kromosomibikoihin kuten down. Pienin riski jolla tutkimuksia tarjotaan on kai kun down riski on 2,5%. Keskenmenoriski on lapsivesipunktiossa 0,5-1,0%, istukkabiopsiassa n 1%.

Sun tarvii siis tehdä päätös kun kuulet oman lapsesi down riskin, jos se on vaikka 5% niin oletko valmis ottamaan tuon 1%keskenmenoriskin? Ei oo helppoo ei.[/QUOTE]

Keskenmenoriski noilla viikoilla on joka tapauksessa olemassa. Muistaakseni punktio/biopsia -keskenmenoihin tilastoidaan kaikki kaksi viiikkoa (?) toimenpiteen jälkeen tapahtuneet keskenmenot, vaikka osa näistä on todennäköisesti luonnollisia keskenmenoja.
 
"kokenut"
Ne kertoo sulle huomenna ne riski prosentit keskenmenosta ja kromosomipoikkeavuuden riskin. Sitten ultraavat ka kertovat mitä näkyy ja sitten saat päättää sen näytteenoton haluatko sen tai et. Mutta se down riski oli jotain vähän alle 2 ja istukkabiopsian keskenmenoriski silloin vuonna 92 oli noin 2%.. Nyt on pienempi. Mulla piti siis ottaa lapsivesipunktio, jossa pienempi riski, mutta kun istukka oli siinä edessä, että sen läpi olisi kuitenkin pistetty, niin turvallisempi näin.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja mä-78;26703919:
hesa ei ilmoita kirjeellä vaan puhelulla... tieto aivan varma koska itselläni oli 7 viiikkoo sit sama tilanne, kirjeellä tulee vaan jos ei mitään downia tai muutakaan ole....
Ap kirjoitti pääkaupunkiseutu ei Helsinki. Ja kyllä itse olen saanut pääkaupunkiseudulla valita kirjevastauksen. Ja tuli sitten kirje jossa oli tieto kohonneesta riskistä ja aika sikiöntutkimusyksikköön.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mä-78;26703919:
hesa ei ilmoita kirjeellä vaan puhelulla... tieto aivan varma koska itselläni oli 7 viiikkoo sit sama tilanne, kirjeellä tulee vaan jos ei mitään downia tai muutakaan ole....
Ainakin Espoossa sai ihan itse valita, kummalla tavalla ilmoitetaan. Itse en missään tapauksessa halua tuollaisia puheluita kesken työpäivän.

Niin ja sitä ei tiedä, onko downia, ellei tehdä tarkempia tutkimuksia. Nuo veriseerumitestit yms. kertoo vaan mahdollisesta riskistä. Ei sen enempää. Vaikka riski olisi ihan pieni, niin silti lapsella voi hyvin olla down. Suuri osa down-lapsista syntyy yllätyksinä.
 

Yhteistyössä