Tuli paha mieli ystävän kommentista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lapseton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ehkä kaverisi pitää itseään kokeneempana ja kypsempänä kuin sinä. Ehkä oletkin todellisuudesta vieraantunut haihattelija, tai sitten et ollenkaan, mutta kaverisi taitaa uskoa tietävänsä elämästä sua enemmän. Anna olla, yhtä pihalla hän itse on ollut lapsen saatuaan kuin kaikki muutkin.

Mullakin oli kaveri, joka itse asui jo 14-vuotiaasta saakka avoliitossa. Kun muut kaverit alkoivat muuttaa poikakaveriensa kanssa yhteen muutamaa vuotta myöhemmin, tällä kaverilla oli vaikeuksia sulattaa asiaa. Hän ehdotteli kommuuneja ja asuntoloita kaikille ja piti avoliittoa kaikkein vähiten sopivana asumismuotona kenellekään. Kaipa se pelkäsi menettävänsä oman "kypsemmän" asemansa tai jotain.

Mä taas en näe tuossa ystäväsi kommentissa mitään kovin ihmeellistä.

Itsekin aion sanoa vauvasta haaveilevalle ystävälleni että millä hitolla ne meinaa tulla toimeen sitten.

Meinaatko että sinun mielipteen vuoksi jättävät lapset hankkimatta? Tai että heidän edes pitäisi jättää lapset hankkimatta koska sinä katsot ettei heillä ole siihen taloudellisia edellytyksiä?

Hyvä että aiot sanoa, tossa tilanteessa on ihan ystävän velvollisuus saada toinen miettimään sitä lapsen hankitaa uudestaan jos on sellaisessa tilanteessa että aikuiset saavat juuri ja juuri itsensä elätettyä. Lapsen tarvikkeisiin ja vaatteisin menee kuitenkin yllättävän paljon rahaa jos ei tutuilta saa kaikkea käytettynä. Ja lapseen menee yllättävän paljon rahaa, vaikka miten yrittäis ajatella että eihän se vauva juuri mitään kuluta.

Toivottavasti ystäväsi tajuaa että tarkoitat hyvää, eikä ota kommenttiasi vittuiluna.

*pudistaa päätään*

Meinaatko että sinun mielipteen vuoksi jättävät lapset hankkimatta? Tai että heidän edes pitäisi jättää lapset hankkimatta koska sinä katsot ettei heillä ole siihen taloudellisia edellytyksiä?

Jos aikuiset eivät saa kunnolla edes itseän elätettyä niin millä elättää lapsen? Ja mies on työkyvyttömyyseläkkeellä, niin mulla ainakin tulee ekana mieleen että jos ei pysty tekemään töitä niin onko se eläkkeen syy sellainen mikä vaikeuttaisi lapsen hoitoa.

Mä olen ajatellut aina että ystävyys on sellaista, että voi toiselle sanoa asiat asioina, ilman sen kummempaa kaunistelua tai pelkoa siittä, että toinen vetää palkokasvin nenuun. Mun mielestä ystävän kommentti ei ole mitenkään hirveä ja kammottava, totuushan se on, on ihan eri asia hoitaa omaa lasta 7/24 kuin tutun lasta silloin tällöin.

Miksi? Itse ainakin olisin halunnu että joku olisi valistanut tuollaisista asioista ennen lapsen saamista että olis oikeasti osannut varautua lapsiperheen menoihin.
Täytyy vielä lisätä että jokaisen oma asia on että koska ja mihin tilanteeseen hankkii lapsia, mutta täytyy ne lapset silti elättää.

Ymmärrän jos on kyseessä alaikäinen tai teini. Mutta kai aikuisilla yleensä on sen verran harkintakykyä että osaavat tehdä oman elämänsä päätöset. Ja tekevätkin ne kuitenkin itse muiden mielipiteistä riippumatta.

Tuohan on ihan sama kuin menisi latelemaan ystävilleen kuinka monta lasta heidän pitäisi hankkia...että viisi on aivan liikaa, ette kai te nyt sentään...jne.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Miksi? Itse ainakin olisin halunnu että joku olisi valistanut tuollaisista asioista ennen lapsen saamista että olis oikeasti osannut varautua lapsiperheen menoihin.
Täytyy vielä lisätä että jokaisen oma asia on että koska ja mihin tilanteeseen hankkii lapsia, mutta täytyy ne lapset silti elättää.

Etkö sä aikuisena ihmisenä tajunnut, että lapseen menee rahaa? en mä ainakaan ole kaivannut ketään valistaan mua näistä asioista. Mielestäni työkyvyttömyyselääkkeellä olevakin saa lapsen, ainakin sen yhden, tehdä ihan vapaasti ilman muiden arvostelua. Eri asia jos niitä on jo viis ja edellistenkään kunnolliseen hoitoon ei ole rahaa.

Ymmärrän jos on kyseessä alaikäinen tai teini. Mutta kai aikuisilla yleensä on sen verran harkintakykyä että osaavat tehdä oman elämänsä päätöset. Ja tekevätkin ne kuitenkin itse muiden mielipiteistä riippumatta.

Tuohan on ihan sama kuin menisi latelemaan ystävilleen kuinka monta lasta heidän pitäisi hankkia...että viisi on aivan liikaa, ette kai te nyt sentään...jne.

Eihän se ole mitään toisten puolesta päätösten tekemistä jos aikoo ystävältään kysyä että miten aikovat rahallisesti pärjätä lapsen kanssa jos ennen lasta on jo tiukkaa.

Eihän se ole mitään toisten puolesta päätösten tekemistä jos aikoo ystävältään kysyä että miten aikovat rahallisesti pärjätä lapsen kanssa jos ennen lasta on jo tiukkaa.
Mutta mitä se sulle kuuluu miten pärjäävät, jos eivät kumminkaan ole sulta rahaa kinuamassa? Mä ainakin ajattelen vaan hiljaa mielessä, että itsehän tietävät ja ei ole mun ongelma mistä rahansa saavat, jos kyse on kuitenkin täyspäisistä aikuisista ihmisistä.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Etkö sä aikuisena ihmisenä tajunnut, että lapseen menee rahaa? en mä ainakaan ole kaivannut ketään valistaan mua näistä asioista. Mielestäni työkyvyttömyyselääkkeellä olevakin saa lapsen, ainakin sen yhden, tehdä ihan vapaasti ilman muiden arvostelua. Eri asia jos niitä on jo viis ja edellistenkään kunnolliseen hoitoon ei ole rahaa.

Tajusin että rahaa menee, mutta tarkoitin että olisi ollut hyvä jos joku olisi valistanut sen verran että sitä rahaa menee yllättävän paljon. Olisi voinut tajuta säästää etukäteen kalliimpiin hankitoihin ilman että olis tarvinnut miettiä mistä rahat repii siihen tai tähän.

Enkä mä oo kieltänyt ketään hankkimasta lapsia, työkyvyttömyyseläkkeellä oleviakaan. Sanoin että "mulla ainakin tulee ekana mieleen että jos ei pysty tekemään töitä niin onko se eläkkeen syy sellainen mikä vaikeuttaisi lapsen hoitoa."

Mutta mitä se sulle kuuluu miten pärjäävät, jos eivät kumminkaan ole sulta rahaa kinuamassa? Mä ainakin ajattelen vaan hiljaa mielessä, että itsehän tietävät ja ei ole mun ongelma mistä rahansa saavat, jos kyse on kuitenkin täyspäisistä aikuisista ihmisistä.

Ei näiden ihmisten tilanne ja pärjääminen kuulukaan, mutta jos mun ystävä olisi tuollaisessa tilanteessa niin varmasti olisin huolissani hänen pärjäämisestään. Ja tarkoitan sitä jos ystävä itse puhuisi tilanteestaan niin sanoisin mielipiteeni hänelle.

• Tykkää
Reactions: Littledeath
Rahan kinuamisesta, tämä ystäväni lainaa multa rahaa ERITTÄIN usein ja ihan satasia joskus. Eli he eivät meinaa tulla toimeen nytkään. Mielestäni siinä ei ole mitään kauheaa jos kysyn että miten ajattelitte lapsen kanssa tulla toimeen. Ystävä on ns. vauvakuumeen sumentama enkä uskokaan että kysymykseni saisi mieltä muuttumaan. Mutta olenpahan ainakin sanonut. Kyseessä on siis hyvä ystäväni jonka kanssa puhumme myös raha-asioista aika avoimesti ja melkein joka päivä hän valittaa minulle rahapulaansa. En vain ymmärrä että miksi lapsi pitäisi tehdä tuohon tilanteeseen ja aion kysyä mikä järki siinä on, ja ystävällisesti kehottaa ystävääni hankkimaan edes työtä että olisi jotain mihin äitiysloman jälkeen palata.

Nainen työttömänä, mies työkyvyttömyyseläkkeellä. Tarkkoja tuloja en tiedä. Esitänkin asian kohteliaasti :) Tai ainakin olen sitä mieltä että ystäväni (siis tämä nainen) kannattaisi äitiysloman jälkeen hakeutua töihin ja mies jäisi lapsen kanssa kotiin, muuten voi olla melkoisen tiukkaa. Heillä on nytkin koko ajan huutava pula rahasta.

Littledeath, muistan kuinka olet itse mainostanut kuinka olit sossun asiakas kun lastasi odotit että... Aina olit sossu sitä, sossu tätä... ;D

[QUOTE="...";27299586]Littledeath, muistan kuinka olet itse mainostanut kuinka olit sossun asiakas kun lastasi odotit että... Aina olit sossu sitä, sossu tätä... ;D[/QUOTE]

Niin, olin juuri viimeisilläni kun valmistuin ammattiin. Aiemmin elämässäni olen ollut paljonkin sossun asiakas, siksi juuri minulla on kokemusta köyhyydestä. Äitiysloman jälkeen menin töihin.

[QUOTE="...";27299604]Ja ne mielnterveysongelmatkaan ei ole täällä palstalla piilossa olleet... Pitäiskö vähän miettiä ennenkuin haukkuu kaverinsa elämää jos ite samat ongelmat![/QUOTE]

En mielestäni ole haukkunut kaverin elämää, tai sitä että hänen puolisollaan on mielenterveysongelmia. Niistähän minulla itsellänikin on kokemusta. Lisäksi hänen puolisonsa on myös ystäväni ja myös sukulaiseni. Välini ovat kumpaankin läheiset ja juurihan olen sanonut että näistä asioista aion sanoa ystävälleni.

Rahan kinuamisesta, tämä ystäväni lainaa multa rahaa ERITTÄIN usein ja ihan satasia joskus. Eli he eivät meinaa tulla toimeen nytkään. Mielestäni siinä ei ole mitään kauheaa jos kysyn että miten ajattelitte lapsen kanssa tulla toimeen. Ystävä on ns. vauvakuumeen sumentama enkä uskokaan että kysymykseni saisi mieltä muuttumaan. Mutta olenpahan ainakin sanonut. Kyseessä on siis hyvä ystäväni jonka kanssa puhumme myös raha-asioista aika avoimesti ja melkein joka päivä hän valittaa minulle rahapulaansa. En vain ymmärrä että miksi lapsi pitäisi tehdä tuohon tilanteeseen ja aion kysyä mikä järki siinä on, ja ystävällisesti kehottaa ystävääni hankkimaan edes työtä että olisi jotain mihin äitiysloman jälkeen palata.

No tää tilanne on tosiaan siinä rajalla sanoisinko. Yleensä en sanois, mutta jos tosiaan lainailee rahaa muilta jatkuvasti niin silloin tavallaan itse altistaa itsensä sille että muut "puuttuu" raha-asioihin. Kyllähän se pankkikin haluaa tietää mihin ne rahat käytetään ja kuinka ne maksetaan takaisin.

No tää tilanne on tosiaan siinä rajalla sanoisinko. Yleensä en sanois, mutta jos tosiaan lainailee rahaa muilta jatkuvasti niin silloin tavallaan itse altistaa itsensä sille että muut "puuttuu" raha-asioihin. Kyllähän se pankkikin haluaa tietää mihin ne rahat käytetään ja kuinka ne maksetaan takaisin.

Niin, en tietäisi hänen raha-asioistaan jos hän ei puhuisi niistä. Joidenkin ystävien kanssa me puhutaan rahasta, joidenkin kanssa taas emme. Uskaltaisin sanoa että jos rahasta ei puhuta, sen kanssa ei ole ongelmia.

[QUOTE="lapseton";27299071]Olen 21v nainen ja minulla on hieman vanhempi mies. Itse olen tällä hetkellä työtön, mutta olen pitkin vuotta tehnyt pätkällä kaiken näköisiä hommia. Minullao n koulutus. Mies on vakituisessa työssä ja hänellä on hyvät tulot. Meillä on omakotitalo ja siihen laina.
Olemme olleet 7vuotta yhdessä ja myönnän, että erittäin vaikeitakin aikoja on ollut kun molemmat oltiin niin penskoja kun alettiin olemaan.

Ystäväni on samanikäinen. Hänellä on 3v lapsi ja hän on yksinhuoltaja. Hän elää pelkillä kelan ja soskun tuilla. Hänellä ei ole koulutusta eikä suunnitelmia tulevaisuudelle.

Eilen sitten tuli puhetta, että aletaan nyt tosissaan yrittämään lasta. Olemme muutaman vuoden jo olleet ilman ehkäisyä, että jos tulee niin on tullakseen.

Ystäväni tokaisi : Ootko sä hullu?!? Millä te meinasitte elää? Ootko sä muka valmis jo äidiks? Tiedätkö mikä homma siinä on?

Minulle tuli paha mieli, ystäväni ei ilmeisesti hahmota yhtään kuinka paljon haluan perheen. En vastannut mitään, nielin vain kyyneleitä. Ja tämä ihminen tarkoitti todellakin jokaista sanaa, tunnen hänet todella hyvin.

En tiedä luuleeko hän, että meillä on taloudellisesti tosi tiukkaa, koska en levittele rahojani. Tällä ystävällä ei ole koskaan ylimääräiseen rahaa, joten emme käy koskaan sen kummemmin missään, koska joutuisin maksamaan bensat yms yksin.

Eniten tässä surettaa se,että ihminen, jota olen pitänyt erittäin hyvänä ystävänäni, ei tunne minua lainkaan.

Ja ei, tässä ei nyt ole kyse siitä, että hän tietää kuinka rankkaa lapsen kanssa on olla.

Tekisi mieli näpäyttää jotenkin tätä ihmistä, kostaa paha olo tms. Kuullostaa varmaan kamalalle, mutta jos on hyviä ideoita niin saa kertoa :)[/QUOTE]

tai sitten ystäväsi ei tarkottanut mitään pahaa. ehkä sinä kuvittelet lapsen kanssa elämisen tosi ruusuiseksi ja ystäväsi taas tietää mitä se on.

[QUOTE="hippula";27299665]tai sitten ystäväsi ei tarkottanut mitään pahaa. ehkä sinä kuvittelet lapsen kanssa elämisen tosi ruusuiseksi ja ystäväsi taas tietää mitä se on.[/QUOTE]

Mielestäni silti huono perustelu. Eipä tuo ystäväkään takaisin lapsettomaksi varmaan haluaisi. Ja kyllä nyt yleensä aikuiset ihmiset osaavat ajatella ettei lapset ole aina pelkkää juhlaa, vaikka eivät nyt ihan tietäisikään että mitä se tarkkaan tulee olemaan. Harva niitä olemassa olevia lapsiaan kuitenkaan lapsettomuuteen enää vaihtaisi. Enemmän kun ne antaa kuin ottaa.

Senkuin haaveilet vaan. Ehkä ystävälläsi oli tosi rankka sen lapsensa kanssa.
Sitä ei tiedä mitä se lapsiperheen arki on ennen kuin sen kokee, eikä ole olemassa kahta samanlaista perhettä tai kahta samalaista lasta/raskautta/parisuhdetta/jne.
Itselläni olisi jäänyt lapsi tekemättä jos olisin tiennyt kaiken etukäteen. Tiennyt että lapsi tulee tarvitsemaan kaksi leikausta ensimmäisenä elinvuotena ja tiennyt että joudun samalla pakenemaan omasta kodistani kun yli 10 vuotta kestänyt parisuhde päättyy miehen järjen sumetessa ja käytöksen muuttuessa väkivaltaiseksi.

Tosi ihania kommentteja osa <3

Tarkennuksena kerrottakoon, että olen ollut heidän arjessaan mukana siitä asti kun vauva syntyi, nähnyt ja kuullut. Jos en ole ollut paikalla niin minulle on jälkeen päin kerrottu. Heillä on ollut helppoa, helppo lapsi, nukkuu hyvin, syö hyvin yms...Että siitä se kommentti ei tullut.

En todellakaan kuvittele, että lapsen kanssa olisi mitään ruusuilla tanssimista, päin vastoin.
Voi olla, että hän kuvittelee olevansa kypsempi tms ja voi olla, että pahoitin mieleni turhaan. Olen vain tässä vuoden sisään alkanut miettimään semmoistakin, että entäs jos en tulekkaan raskaaksi..