Tuli kränää sukunimestä ja vihkimisestä, ärsyttää.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yhym
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yhym

Vieras
Kun alettiin puhua naimisiinmenosta, ei tosin vielä ajankohtaisat, mut kuitenkin, ehkä joskus. Ongelma on se, että mies haluaisi mun ottavan hänen sukunimensä, jota en todellakaan halua, haluan pitää omani ja että hän haluaisi myös kirkkohäät ja minä taas en missään nimessä. En edes kuulu kirkkoon tai olla osallisena sitä perinnettä muutenkaan.

Mä tahtoisin jotkut boheemimmat juhlat ja vihkimisen vaikka rannalla tai jossain vuorella lei kaulassa, skumppaa hörppien, tai menninkäishäät tai jotain omantyylistä ja rentoa, hyvät bileet:D En todellakaan mitään maalaishäitä ja valkoista pukua, bileet jossain juhlapirtissä ja ruokana karjalanpaistia jne.

Ollaan vaan niin omapäisiä molemmat tämän asian suhteen

Alkuperäinen kirjoittaja mii:
Etsikää joku välimuotokompromissi ja jos et kuulu kirkkoon ei teillä voi olla kirkollista vihkimistä ja mitä nimeen tulee niin se on kyllä sun oma asia.

No kun mä olen myös sitä mieltä, että emme voi edes saada kirkkohäitä, mut mies oli tietävinään, että onnistuisi kuitenkin jotenkin (ystävänsä on pappi..), vaikka en kuulukaan.

Ensin tein pitää käydä maistraatissa pitämässä virallinen osuus. Saatte kyllää liiton siunauksen kirkossa tai missä vaan mihin pappi suostuu tulemaan. Meillä oli liiton siunaus kesällä kauniin sinisen järvenrannalla :)

Menette naimisiin jossain kukkulalla ja sitten pidätte siunaksen kirkossa :)

Kaksoisnimen voi kans ottaa :). Tai sit miehes ottaa sun sukunimen ja menette kirkossa naimissiiiin:)

Alkuperäinen kirjoittaja SweetZoeJane:
No jos molemmat vähän joustais jostain :p Jos sä otat miehen sukunimen niin pidätte vihkimistilaisuuden siellä missä sä haluat :saint: ? Tai toisinpäin ...

No juu, mut ei ole mun mielestä reilua, että mä joudun ottamaan sukunimen ja vastineeksi saan vain päättää vihkimispaikan. Sukunimi ja juhla on vähän eri asioita..mun mielestä. Tuosta sukunimestä mä en kyllä suostu edes keskustelemaan, se on mielestäni ihan mun oma asia eikä sitä voi toiselta vaatia tai pyytää edes:D

Ja ehkä kannattaisi tosiaan molempien vähän joustaa. Tai jos noinkin "pienistä" asioista sopuun pääseminen on ylivoimaista niin harkita koko yhteistä tulevaisuutta tosi tarkkaan.

Sukunimeen miehelläsi ei tosiaan ole mitään sananvaltaa. Se on täysin sinun päätettävissäsi. Tulevaisuudessa sitten joudutte keskustelemaan lasten sukunimestä, ellei teillä ole jo yhteisiä lapsia. Muissa asioissa pitää tehdä kompromisseja.

Vihkiminen maistraatissa. Avioliiton siunaus kirkossa. Hääjuhlat rannalla.

Yhteistyössä