Tyttäreni on ensi syksynä lähdössä eskariin. Olen tässä mietiskellyt, mikä onkaan eskarin tarkoitus? Oppia olemaan ryhmässä yms, eikö. Koulusta tuli lomakkeet täytettäväksi ja niissä kysyttiin jo, että osaako lapsenne lukea ja laskea. Niin, olen kyllä kuullut joidenkin kertovan, että jo heidän 4-5 vuotiaansa osaavat lukea. Onkohan tuo jo kilpailua, kenen lapsi nuorimpana osaa ko taidot. Jotenkin minulle itselle tulee tunne, että minun pitäisi opettaa lapseni lukemaan jo ennen kouluun lähtöä, jopa ennen eskariin menoa. Mutta eikö nuo asiat kuulu ekaluokan ohjelmaan. Mielestäni lapsuusaika on niin lyhyt, että lapsi saa olla lapsi ainkain siihen saakka kun koulun aloittaa ja vielä senkin jälkeen. Minulla on jo kolme koululaista ja kukaan heistä ei osannut lukea eskariin mennessä, tyttö oppi lukemaan eskarissa, pojat ekaluokalla, ja hyvin ovat ehtineet. Tietysti tuleva eskarilaiseni on kiinnostunut erilaisten tehtävien tekemisestä, numeroista ja kirjaimista, ja olenkin hänelle joitain harjoituskirjoja ostanut. Mutta en ole painostanut häntä opettelemaan ja tekemään. Millaiset taidot eskariin menevillä tulisi mielestänne olla?