tuleva unikoulu jännittä/pelottaa/ahdistaa...:(

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
miten ootte selvinnyt, pelkään että itken vaan ja menen imettämään kun en kestä....oon tosi herkkä lapsen itkulle meinaa. Mutta asia on nyt vaan hoidettava...tietenkin lempeällä otteella, että ei jätetä yhtään yksin ja isä on koko ajan läsnä. Mutta tissiä ei enää tipu - kerrasta poikki yösyöminen.

Miten ootte kestänyt :( :( itken jo nyt...

tiutau
Se on kyllä vaikeeta!

Ehdotan että lähdet vaan muualle nukkumaan!

Muut vinkit:
- elokuva, joku tosi hyvä, kuuntele lujalla ja korvakuulokkeilla, tai mooonta DVD:tä Frendejä
- korvatulpat
- MP3-soitin
- muutama olut tai viinilasillinen (jos otat tarpeeksi niin siinä on hyvä syy olla imettämättä!)

tiutau
Alkuperäinen kirjoittaja ap :
9,5 kk...mutta aateltiin hoitaa asia pois ennen kuin menee pahemmaksi, syö 2 h välein yöllä nyt..ja vaikuttaa kiinteiden syömiseen, päikkäreihin jne...
Ehdottomasti suosittelen kyllä. Meillä alettiin syödä kiinteitä paljon enemmän kun yösyötöt loppui!

Se vaan on vaikeeta! Lue netistä tai mieluummin kirjoista rohkaisevia tarinoita. Kyllä se lopulta onnistuu! Tsemppiä!

no ei se auta kuin yrittää peittää korvat iteltä ja ajatella, että vauvalla ei varmasti ole mikään hätänä. voin sanoa, että jo muutamassa yössä helpottaa ihan huomattavasti! toki aina tulee vähän takapakkiakin näissä asioissa, mutta sinnillä vaan kestät!

ap
joo kyl me varmaan onnistutaan, mut meiän vauva on aina itkenyt tooooosi vähän...niin tuntuu että en vaan kestä. Ootteko muut itkenyt toisessa huoneessa...onko tuntunut niin pahalta että ootte itkenyt ite?

ap
niinjoo ja mies on tosi herkkä kans..kiva jos se alkaa itkee kesken kaiken..eihän siitä tuu sitten mitään :( ja lapsi vaistoo sitten senkin...ku pitäs olla vaan rauhallinen...YHYYYY..en kestä...

hmm
Suosittelisin kyllä ensin harventamaan syömisiä, vaikka kertaan tai kahteen yöllä. Sekin olisi jo paljon vähemmän kun kahden tunnin välein. Vaikka viikko-kaks tällä systeemillä ja sitten vasta yösyötöt kokonaan pois.

Silloin on mielestäni lempeä sekä lapselle että äidin rinnoille. :) Ja sitten juuri noin, että isä on lapsen vieressä sen ekan yön.

tiutau
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
joo kyl me varmaan onnistutaan, mut meiän vauva on aina itkenyt tooooosi vähän...niin tuntuu että en vaan kestä. Ootteko muut itkenyt toisessa huoneessa...onko tuntunut niin pahalta että ootte itkenyt ite?
No todellakin olen! Ja paljon! Varmaan melkein jokainen on! Ihan tosissani ehdotan että otat vähän olutta, ja hankit niitä hyvä ja hauskoja elokuvia!

Pidät vaan mielessä että se vauva EI tartte sitä tissiä, ja on TOSI tärkeetä että vauva oppii nukkumaan yönsä - mieti miten ahdistavaa itsellesi olisi jos et osaisi nukkua yötä läpi vaan koko ajan heräilisit!

ap
no me koitettiin jo harventamista ja onnistui jotenkin että 2 syöttöä yössä, mutta sitten palautui taas tohon 2 h väleihin...alkoi vaan aikaisemmin ja aikaisemmin heräämään eikä jaksettu valvoa enää joka yö koska valvoi kaksikin tuntia jos ei saanut tissiä...et nyt aateltiin kerrasta vaan poikki

tiutau
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Suosittelisin kyllä ensin harventamaan syömisiä, vaikka kertaan tai kahteen yöllä. Sekin olisi jo paljon vähemmän kun kahden tunnin välein. Vaikka viikko-kaks tällä systeemillä ja sitten vasta yösyötöt kokonaan pois.

Silloin on mielestäni lempeä sekä lapselle että äidin rinnoille. :) Ja sitten juuri noin, että isä on lapsen vieressä sen ekan yön.
Meillä tää ei vaan onnistunut. Jotenkin se vauva vaan aina heräili ja heräili ja ilmeisesti vaan odotti että milloin sitä tissiä saa.

Unikoulu onnistui oikeestaan vasta sitten kun aamullakin annettiin ensin puuroa ja sitten vasta tissiä!

Huutishuu
Hyvin se menee! Meilläkin vauva söi öisin tunnin/kahden tunnin välein ja sitten päätettiin unikouluttaa (tassuttelumenetelmällä ) . Ekana unikouluyönä vauva itki jonkin verran (etenkin ensimmäisten herätysten aikana), mutta toinen yö sujui lähes itkuitta.

Kannattaa yrittää ottaa asenne, että maailmaan kyllä itkua mahtuu ja itku ei vahingoita vauvaa millään tavalla. Ja etenkin kun aiotte hoitaa unikoulutuksen lempeällä otteella, niin vauvalla ei ole mitään hätää:) Vanhempien on vain tehtävä joskus isojakin päätöksiä pienten lastensa puolesta ja muistettava, että lapsen parhaaksi asiat tehdään.

Huutishuu
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

Tämä keino voi olla lapsen kannalta kuitenkin vähän monimutkainen...tai siis lapsi ei voi käsittää, miksi saa maitoa öisin aina joskus ja joskus ei. Mieluummin kaikki syötöt yöltä pois...se on lapsellekin selkeämpää toimintaa.

Meillä
pidin yksin (koska mies oli liian herkkä itkulle) unikoulun juuri tuon ikäisenä,se meni yllättävän hyvin. Itku oli kiukkukitinää,ei mitää hysteriaa tai kovaa itkua,kesti ekana iltana n.45min,tokana vajaa 30min,kolmantena alle 5min. Sen jälkeen on useimmiten menty tosi helposti nukkumaan,joskus tulee hankalia nukkumaanmenoja ja huonoja öitä tietysti vieläkin,mutta loppui se jokaöinen valvominen. Meillä loppui imetys siinä samalla ihan itsestään,tosin söi yöllä vain 1-2 kertaa,muuten vaan heräili sitten ½-2h välein,mutta ekana yönä söi kerran,mutta sitten se jäi pois ihan itsestään. Kyllä se hyvin menee,voimia,elkäähän suotta itkekö,lapsellekkin parenpi nukkua yöllä.

ap
niin meil onnistu ehkä viitisen yötä tuo kaksi syöttöä ja sen jälkeen koko ajan aikaistui, jaksoi valvoa 2 h itkemättä, mutta sitten meni itkuksi lopulta ja silloin annoin tissiä. Et ei toiminut meillä harventaminen. Ei pysty valvoo jatkuvasti yöllä monta tuntia vaikka vauva ei itkisikään, mutta ei siinä kyllä kukaan nukukkaan :( minä olin silloin toisessa huoneessa, mutta mies ei jaksanut valvoa öitä töiden takia. Ja sitten se meni tosiaan itkuksi lopulta...

Me vaan ollaan tosi herkkiä, esikoinen kyseessä...ja herkkiksiä molemmat :(

Meilla ei onnistunut unikoulu, kun vauva vaan itki ja itki ja itki... en kestanyt, mies ei kestanyt, ja luulenpa etta naapureillakin oli asiaan jotain sanottavaa. 4 tuntia kuuntelin, sitten annoin periksi ja paatin kokeilla joskus myohemmin uudestaan. Toivottavasti teilla onnistuu paremmin.

ap
SeInka...voi ei :( :( minkä ikäinen oli teiän vauva? Just tätä mä pelkään...toisaalta me saatiin kahteen syöttöön ilman suurempaa itkua...ja kerran söi vaan kerran klo 3 ja sit aamulla 7. Mutta tää tapahtu vahingossa yhden kerran. Nyt on pakko kaikki syötöt pois.

villis
Mä unikoulutin meidän 10 kk ikäisen tissimaakarin, jännitin kans miten ihmeessä selvitään, mutta homma olikin helppo kuin nakki. Ekana yönä poika itkeskeli (ei ees mitään karjuntaa) tunnin verran jonka jälkeen nukahti ja sen koommin poika nukkui yöt läpeensä :) Tsemppiä teille!

hup
Siis itketättekö te lapsia yksin omassa sängyssä vai mitä? Minä olen kaksi lasta ns. unikouluttanut irti tissistä niin, että olen koko ajan pitänyt sylissä sängyssä. Lapsi on siis saanut maata päälläni, mutta ei ole saanut tissiä. Ja hyvin on mennyt, vaikka molemmat ovat ennen sitä syöneet noin tunnin välein (ikää toisella vajaa vuosi, toisella reilu vuosi). Tissistä luopuminen on kova paikka pienelle. Mielestäni lapsi tarvitsee siinä vaiheessa läheisyyttä ja tukea, ei hylkäämistä.

ap
hup missä vaiheessa oot päätelyyt että täällä huudatetaan lasta?!?!?!

päinvastoin!!! me todellakin ajotaan hoitaa tää niin lempeästi kuin vain voidaan, tosin mä en voi tisseineni olla paikalla vaan mies hoitaa minä olen toisessa huoneessa. ollaan jo yritetty vähentämistä ja onnistui kohtuu hyvin ilman huutoja, tosin nyt taas tissittelee 2 h välein ja siksi on pakko ottaa kaikki yösyötöt pois kun ei meillä ainakaan pysy mikään kerran yössä syöminen.

mutta niin lempeästi yritetään kuin mahdollista, vaarana vaan että molemmat vanhemmat alkaa pillittää....

Yhteistyössä