Tulehdusarvoista ymmärtävät!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja teeamamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

teeamamma

Vieras
Tulehdusarvot (leukosyytit? vai onko se eri juttu...)
Mitä kertoo, jos ovat olleet
toissapäivänä 140
eilen 170
tänään 230

Tietysti että joku tulehdus on, mutta ovatko nuo arvot korkeita noin ylipäätään? Mitä tuo nousuvauhti kertoo vai kertooko mitään?

Minä en näistä ymmärrä yhtään mitään.

Kiitän etukäteen.

http://www.huslab.fi/ohjekirja/lyhennehakemisto.html Oli jossain parempiki. Kato ite, jos sulla on ne laput kädessä. Ku jos et muista mikä se lyhenne on..niin vähän vaikea. Kantsii pyytää lapulle noi. Kaipa lääkäri sulle jotain sano?

leukosyytit on valkosoluja ja noissa tuloksissa ne on koko ajan lisääntymään päin. CRP on tulehdusarvo, joka sekin nousee jos on joku tulehdus. Muuta en osaa sanoa, kun en ole alan asiantuntija enkä tiedä viitearvoista.

Tosi korkeita jos kyse CRP:stä. Minulla oli haimatulehdus, kun arvot oli paljon yli sata. Kyllä nyt kannattais hakeutua lääkäriin. Eikö arvojen ottaja sanonut mitään.

ei varmaan sulla itselläsi..leukkarit normisti n 10 tienoilla, jos kyse tulehdusarvosta, eli crp:stä, normaali on alle 8, esim. keuhkokuume voi nostaa tommoset crp-arvot!!!

Tulehdusarvoiksi kutsutaan yleensä CRP:tä ja laskoa. Nuo arvot vaikuttaisivat CRP-arvoilta ja todellakin ovat korkeita.

Tässä lisää CRP:stä: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03052

Tulehdusarvoja ovat tosiaan CRP ja lasko, jota senkaksikin kutsutaan. Lisäksi seurataan myös arvoa B-Leuk eli valkosolut, on yleensä tulehdustilanteessa koholla.

Arvot ovat noususuuntaiset ja jo tosi korkeat, lääkitys (ab- tai viruslääkitys, sairaudesta riippuen) on varmaankin jo aloitettu. Noin korkeilla arvoilla yleensä hoidetaan i.v.:sti eli suonensisäisesti. Sen verran on sanottava, että CRP laahaa aina muutaman päivän jäljessä, eli vaikka tänään olisi arvo 230 se tarkoittaa yleensä toissapäiväistä tilannetta. Eli jos lääkitys on aloitettu, ei CRP ihan heti laske, koska reagoi viiveellä.

Muistan yhden naislääkärin, jolla todettiin leukemia (muistaakseni). Hän muisteli saaneensa käteensä omat tulehdusarvonsa ja ne oli jotain reilusti yli 200. Hän oli todennut, että ok, tämä potilas on kuollut, missä ne minun arvoni ovat. Minä en tiedä, mistä lukemista oli kysymys, enkä tietenkään sitä, onko nämä samoja, kuin mitä ap:lla viestissään.

mun miehellä oli CRP 280 kun nielussa oli paise. Äkkiä kääntyivät kuitenkin suonensisäisillä antibiooteilla laskuun. Oli 3 päivää sairaalassa ja sit kuuri jatkui kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Muistan yhden naislääkärin, jolla todettiin leukemia (muistaakseni). Hän muisteli saaneensa käteensä omat tulehdusarvonsa ja ne oli jotain reilusti yli 200. Hän oli todennut, että ok, tämä potilas on kuollut, missä ne minun arvoni ovat. Minä en tiedä, mistä lukemista oli kysymys, enkä tietenkään sitä, onko nämä samoja, kuin mitä ap:lla viestissään.

Todennäköisesti muistan väärin tuon lukeman...

Yhteistyössä