Tulehduksellinen suolistosairaus+raskaus?

  • Viestiketjun aloittaja Peac
  • Ensimmäinen viesti
Peac
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Peac ja aatamin akka; olen sitä mieltä, itsekin sairaana, että ihmisen tulisi hankkia lapsia vain jos kykenee heistä täysin huolehtimaan. Omat pari vuottani ovat olleet raskaita. Ei ollut helppoa joutua sairaalahoitoon siinä kunnossa, ettei jaksa nousta sängystä ylös, kun kuopus oli 4kk vanha. Tai olla viikkokausia, välillä jopa kuukausia toipilaana ja kuntoutujana. Enkä edes ole käynyt läpi leikkauksia, kuinka raskasta se sitten olisikaan. Tai entä jos minulle kehittyykin syöpä vaikka viiden vuoden kuluttua? Lapset ovat toki nykyään voimavarani, kuten kerroinkin että sairaus puhkesi vasta toisen raskauden aikana. Mutta olisin jättänyt lapset tekemättä, jos olisin ollut sairastuttuani lapseton ja maannut puolikuolleena osastolla.. ei olisi iskenyt vauvakuumeet päälle! Ihan vain siksi, että ei tarvitsisi henkisesti käydä läpi pelkotiloja - ei itsestä niin väliä, mutta miten lapset, jos minulle kävisi jotain. Lapsettomana voisin myös häipyä pois talven keskeltä (kylmät ilmat olleet minulle terveydellisesti todella raskaat) jonnekin lämpimään ja stressittömään ympäristöön.

Peac, oma lapsuutenikin on ollut stressaava ja ruokavalio huono. Itse muutan ruokavalioni mieluummin 100%, kuin päädyn leikattavaksi. Meidän suvussakaan ei sairautta ole ollut perinnöllisenä, ainoastaan siskoni on sairastanut ja oman sairauteni puhkeamisen jälkeen tauti puhkesi toisellakin siskolla. Ympäristötekijät ja länsimaiset olosuhteethan tälle altistavat.

Tämä sairaus on perinnöllinen ja myös vakava jos sille päälle sattuu. Ei se ole leikin paikka olla hengenvaarallisessa tilassa eikä nautinnollista jos välillä lähes kävelykykykin menee erinäisten vaivojen ja liitännäissairauksien myötä. Talven aikana minulla on ollut erinäisiä tulehduksia päästä varpaisiin. Siskoni on käynyt toistakymmentä leikkausta läpi. Hänellä ei kasva enää hiuksiakaan päässä, arveltu imeytymishäiriöitä syyksi. Mutta hyvä jos sinun oireesi ovat vielä ei-vakavia, toivottavasti ne myös pysyvät sellaisina..
En toki tarkoittanut etteikö tämä sairaus olisi vakava. Onhan tämä! Eikä minun tulevaa tilaani voi tietää.
Silti, sairauksia on paljon. Aina voi tulla ongelmia terveyden kanssa tai sattua vaikka onnettomuus. Minulla on myös vakaa parisuhde. Itse en halua elää elämääni tulevaa peläten. Vaikkei minulla olisikaan tätä sairautta, voisi jotain muuta joskus ilmaantua. Minusta se ei siis ole niin mustavalkoista, hankkiako lapsia mahdollisten rankkojen jaksojen vuoksi vai ei. Ei kukaan voi sanoa ennakkoon pystyykö huolehtimaan lapsistaan vai ei, ei kukaan. Lapsilla olisi myös isä. Sitä ei ikinä tiedä kuinka kauan täällä kukakin on yms. mutta en voi suunnitella tulevaisuuttani lainkaan jos otan huomioon kaiken mitä tässä elämässä voi tapahtua. Sama se kai olisi sitten olla elämättä lainkaan.

Näin ajattelen, kaiken jo kokemani jälkeen.
 
Vieras
Sairastan crohnin tautia ja omaan 2 lasta. Esikoisen raskausaikana vatsa oli hyvässä kunnossa. Toki söin lääkkeitä jotta se pysyisi sellaisena. Toisen kanssa vatsa oireili n. viikolle 25 joten jouduin syömään kortisonia ja käymään tarkkailussa. Kummatkin on perusterveitä lapsia enkä tunne huonoa omaatuntoa sairaudesta tai lääkkeistä. Lääkkeiden syönti tässä taudissa etenkin raskauden aikana on todella tärkeää sillä huonossa kunnossa on huomattavasti suurempi mahdollisuus saada keskenmeno. Ei tämä tauti mitenkään estä synnyttää alateitse, saada normaalikokoisia ja terveitä vauvoja. Ole huoleti, uskon että kaikki menee hyvin.
 
Peac
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Sairastan crohnin tautia ja omaan 2 lasta. Esikoisen raskausaikana vatsa oli hyvässä kunnossa. Toki söin lääkkeitä jotta se pysyisi sellaisena. Toisen kanssa vatsa oireili n. viikolle 25 joten jouduin syömään kortisonia ja käymään tarkkailussa. Kummatkin on perusterveitä lapsia enkä tunne huonoa omaatuntoa sairaudesta tai lääkkeistä. Lääkkeiden syönti tässä taudissa etenkin raskauden aikana on todella tärkeää sillä huonossa kunnossa on huomattavasti suurempi mahdollisuus saada keskenmeno. Ei tämä tauti mitenkään estä synnyttää alateitse, saada normaalikokoisia ja terveitä vauvoja. Ole huoleti, uskon että kaikki menee hyvin.
Hienoa että kaikki meni hyvin :) Positiiviset jutut kyllä kannustaa...
 
syanidimyrkkyä jauheissa
Alkuperäinen kirjoittaja lue uutinenkin:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Ruokavaliohoidolla moni on päätynyt oireettomaksi ja usein ne, joitten sairaus on edennyt huonommaksi ja huonommaksi, eivät tosiaan ole ruokavaliohoitoa kokeilleetkaan ja eipä tuo ole ihmekään, kun moni lääkärikin väittää että siitä ei ole apua. Itse olen kuullut monen eri lääkärin suusta niin erilaisia ohjeita että luotan ihan parhaiten omiin tuntemuksiini ja kokemuksiini sairauden osalta ja siitä, mikä itselle on hyväksi.
Kauan sitten oli suolistosairaiden palstalla aiheena "Tahdotaanko nämä taudit parantaa?" ja siinä tuli kyllä selväksi se, miten hirvittävän outo kuvio on, et ruoka pilataan järjestelmällisesti lisäämälllä myrkkyjä (syanidi paakkuuntumisenestoaineet jauhetuotteissa, vaikka ei lue aina, kun laitetaan niin vähän E536)

http://kappa.ttl.fi/kemikaalikortit/khtml/nfin0671.htm
 
vielä kysynkin
Alkuperäinen kirjoittaja Peac:
Olen siis käynyt tähystyksessä ja lääkäri sanoi että suoli on tulehtunut. Koepalojen tuloksia kuitenkin vielä odottelen. Jos lääkäri antaa diagnoosiksi jonkun suolistosairauden ja määrää lääkkeet, en kyllä tunne itseäni riittävän osaavaksi kumoamaan hänen tekemäänsä tutkimusta ja sen tulosta... Aion kuitenkin panostaa nyt ruokaan yms. Teen toki kaikkeni ettei lääkkeitä tarvitsisi syödä tai suolta koskaan leikkaamaan.

Tänään aloitin ruokarempan. Vaikutteita otin vanhasta tutusta VHH- ruokavaliosta. Hiilarit n. 100g per päivä mennään nyt aluksi. Porkkanaa, bataattia ja leipää (Jota maha kestää) syön siis vähän.
Noilta sivustoilta tongin myös kaikki lisäainemerkinnät yms. joita nyt välttelen. Moniahan välttelin jo muutenkin, mutta esim. hiivauute ja karrageeni nyt uusina.

Paljon on nyt kaikkea uutta ja pohdinnan alla... Jotain vikaa tuolla mahassa on, on ollut jo pitkään. Vasta verentulo sai menemään lääkäriin. Eka lääkäri ei edes kommentoinut mitenkään.

..., määräsi närästyslääkettä! .
Närästyslääkkeet pois, varsinkin ne missä on natriumlauryylisulfaattia - ja alumiiniahan niissä monissa ainakin on!

Ruokaan kyllä kannattaa satsata joka tapauksessa. Luomulihaa paljon ja askorbiinihappokin lisää verenvuotoa, tulet huomaamaan, jos sitä seuraat. E300 on se, mut esim luomuappelsiinimehun luonnollinen C-vitamiini ei aiheuta oireita.

http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1224854402/2#2

Oletko käyttänyt Pansuolaa? Siinä on lysiinihydrokloridi, joka on samaa sarjaa, arominvahvennetta... Ei siis yhtään sitäkään! Maldonsuola on mun mielestä hyvä!


 
kurkumaa kipuihin
Alkuperäinen kirjoittaja Peac:
Vielä piti kysyä, että millaisista määristä kurkumaa nyt puhutaan kivunlievityksessä? Teelusikallinen, ruokalusikallinen, puoli desiä? Saako sitä kuumentaa eli syödä ruoan kanssa vai miten...
Nulla on hyvin harvoin mikään kipeä, mutta jos otan, on se pieni pöläys jauhetta, ehkä 1/4 teelusikallista, jonka sekoitan esim jogurttiin tai kermaan - liukenee parhaiten johonkin rasvaiseen. Tällaisen jutun löysin netistä:
"Pieni joukko perinteisen lääketieteen tutkijoita on alkanut kannattamaan luontaislääketieteen nimeen vannovien tavoin kurkuma-nimisen mausteen hyötyjä.

Heidän mukaansa tämä currylle keltaisen värin antava aine auttaa nivelreumasta kärsiviä. Luontaislääketieteen kannattajat lisäävät kurkuman hyötyihin myös kaikenlaiset muutkin tulehdukset, ruuansulatushäiriöt ja syövän.

Arizonan yliopiston tutkija tohtori Clark Lantz on pystynyt tieteellisesti todistamaan kurkuman käytön hyödyn niveltulehduksissa. Tämä solubiologian ja anatomian professori antoi vapaaehtoisille koehenkilöille kurkumaa ennen odotettavissa olevaa nivelkipua. Joissakin tapauksissa mauste lievensi tulehdusta ja joissakin tapauksessa se esti tulehduksen kokomaan.

Clark Lantzin mukaan kurkumalla on kyky estää ja lieventää tulossa olevia niveltulehduksia ja -kipuja, mutta hän ei valitettavasti osaa sanoa olisiko mausteesta apua jo päällä olevan tulehduksen hoidossa." unohtui jo, mistä;-)


 
huomenta!
Käytkö kahviloissa? Niissä automaateissa ei aina ole oikeaa kahvia - tai siis en tiedä, mitä niissä sekoituksissa on, jos laittaa vaikkapa maidon sekaan. Itse en niitä käytä, mut kannattaa muistaa karrageenin mahdollisuus niissäkin! Meillä onjuotu Colombia-kahvia, sitä luomua, mut sitä laitetaan aina vajaita mitallisia tavalliseen verrattuna, kunne pavuton tietysti pienempiä ja vahvemman makuisia. Halvoissa kahveissa on usein nikkeliä eikä se sovi kelnellekään, kun on syöpävaarallinen. Tuleeko se nikkeli sit jauhatuksessa vai kasvinsuojelujäämänä, en tiedä, mut yks vika tietysti luomukahvissakin on: kun oppii hyvälle, ei muuta enää haluakaan:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/kahvipapuja.htm
Sori kun tipahtelee noita kirjoitusvirheitä, mut ei vaan ole aikaa tarkistella minkälaisia ajatuksenjälkiä tänne tulee;-)
 
kurkumaa kipuihin
Alkuperäinen kirjoittaja kurkumaa kipuihin:
... värin antava aine auttaa nivelreumasta kärsiviä. Luontaislääketieteen kannattajat lisäävät kurkuman hyötyihin myös kaikenlaiset muutkin tulehdukset, ruuansulatushäiriöt ja syövän.

Arizonan yliopiston tutkija tohtori Clark Lantz on pystynyt tieteellisesti todistamaan kurkuman käytön hyödyn niveltulehduksissa. Tämä solubiologian ja anatomian professori antoi vapaaehtoisille koehenkilöille kurkumaa ennen odotettavissa olevaa nivelkipua. Joissakin tapauksissa mauste lievensi tulehdusta ja joissakin tapauksessa se esti tulehduksen kokomaan.

Clark Lantzin mukaan kurkumalla on kyky estää ja lieventää tulossa olevia niveltulehduksia ja -kipuja, mutta hän ei valitettavasti osaa sanoa olisiko mausteesta apua jo päällä olevan tulehduksen hoidossa." unohtui jo, mistä;-)
http://www.ibridgenetwork.org/arizona/ua04-022-anti-inflammatory-activity-of-a-specific

tuolla taitaa olla siitä - monta muutakin juttua tulee kun laittaa hakuasanaksi Clark Lantz:)

 
Peac
Joo näkyyhän noissa närästyslääkkeissä olevan vaikka mitä. Rennie sisältää näitä: sakkaroosi (475 mg), esigelatinoitu maissitärkkelys, perunatärkkelys, talkki,
magnesiumstearaatti, kevyt nestemäinen parafiini, spearmint makuaine (sis. mm. minttuöljy
(mentha spicata L, mentha piperita L), akaasiakumi), sakkariininatrium (0,80 mg). Kai Rennietä voi pahassa hädässä ottaa? Kuten jonkinsortin kipulääke samoin närästyslääke on mulla pakko olla.

Pansuolaa en ole käyttänyt. Ihan merisuolaa ilman paakkuuntumisenestoainetta.

Käyn harvoin kahviloissa. Kahvia en sinänsä edes juo (En kotona tai muuallakaan), mutta coffee housen yhtä kahvia juon joskus (1krt/2kk ehkä). Se ei ole mikään automaattikahvi siis vaan tilattava erikoiskahvi... Ei ole koskaan aiheuttanut mitään erikoisia mahavaivoja juonnin jälkeen.

Ja nyt tutustun tuohon kurkumaan! Aion ihan varmasti kokeilla, niin mausteena kuin kipuihinkin :)

Kiitos muutenkin kaikista vinkeistä!
 
luomulihaa
En ole ikinä ottanut yhtäkään närästyslääkettä, joten en voi tietää mitä ne mulle aiheuttais... Mut lääketehtaiden maissia en enää suuhuni pistäis missään muodossa, ja se on usein juuri maltodekstriiniä. Miksi en? Kun ne omistavat patentit siihen maissiin, mikä on muunnettu TUOTTAMAAN maissikoisamyrkkyä. Minkä ihmeen takia sitä tuossa Renniessäkin on? En tosin nyt muista, kuka sen patentin omistaa, mut onhan noi firmat yhdistyneet vuosien varrella niin, et ei helposti muistaiskaan. Syngenta ja Novartis ovat sama asia jne...

Huomasitko vielä, et näsitä ainakaan ei ole tullut mitään vaivaa edes sairaalle, tiedän, sillä läheiseni sai viimeisen tähyn jälkeen vastauksen: "terve suoli!". Ostetaan aina pakkaseen luomulihapullia ennen kuin viimeinen myyntipäivä lähestyy ja siksi aina löytyy kiireessäkin ruokaa, jota voi ottaa evääksi vaikka jäisenä ja ne sulaa matkalla:-D
Luomuliha onkin tosi tärkeä juttu siksi, et on hyvin vaikea saada tarpeeksi B12-vitamiinia, jos sen tuotanto paksusuolessa on häiriintynyt. Monihan käy piikillä, mut kyllä sen saa pahemmin ruoasta, ei tarvi käydä sairaalapöpöjä hakemassa siellä piikkilinnassa:)
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/luomulihapullia.htm

Teenä olen itse käyttänyt Luomufenneliä. Ihan mahdottoman hyvää!
 
Peac
Oletko sitten kärsinyt todella pahasta närästyksestä? Sitä ei nimittäin kestä. Minusta tulisi aika-ajoittain täysin kyvytön tekemään mitään muuta kuin kärsimään närästystuskia, mikäli en mitään närästyslääkettä voisi käyttää. Närästys myös korventaisi sisuskaluni huonoon kuntoon.

Mistä luomulihaa saa? Ja paljonko se maksaa? Citymarketissa ei ole kyllä osunut silmään. Ja paljonko nuo luomulihapullat maksaa? Olen opiskelija, samoin mieheni joten meillä ei yksinkertaisesti ole varaa kovin kalliiseen ruokaan. Meille jää vuokran jälkeen kuukaudessa rahaa 440e josta maksetaan vielä sähkö (n. 30e kuussa), puhelinlaskut (n.50e kuussa) ym. laskut kuten lääkärimaksuni joita niitäkin tuli viime kuussa melkein satkun edestä... Loppurahalla sitten syödään ja ostetaan kaikki muu tarvittava kuten pesuaineet jotka nekin maksaa...

Kalliiseen luomuruokaan ei siis välttämättä yksinkertaisesti riitä meidän rahat :(

Verikokeet on multa otettu ja vitamiinit yms on kaikki ok.
 
paula
Enpä ole ajatellut luomulihan hintaa, kun sitä muuta ei osteta kuitenkaan... Mut onhan niissä vaihtoehtoja:
http://www.jukankotiliha.fi/?sivu=2

Muitakin tuottajia varmaan on ja monihan ostaa pakkaseen jonku tutun kans isomman satsin lihoja. Sillee varmaan kannattaisi. Karppaussivulla els kertoo niistä hyvin:)
googlaa "tojonille" ja sieltä elsin jutut kannattaa lukea.

On mulla odotusaikana närästänyt kamalasti ja silloin se tuli kaikista hiivatuotteista. Silloin ei kyllä ollut edes tyrkyllä mitään närästyslääkkeitä. Mantelijauhetta ottaisin siihen vaivaan nyt jos olis. Mut ne glutamaatit (mistä mulle tulee migreeni ja turpoo mahakin kyllä) on närästyslääkkeiden vastavaikuttajia...
 
Peac
No voitko kertoa vähän mitä maksat lihasta? Meillä on vaan pikkupakastin eikä kyllä ole lähettyvillä tuttuja kellä olisi arkkupakastinta :( Ainahan sitä voi toki vähän enemmän kerralla ostaa. Mutta kaupan jauheliha on. 3e paketti, broileria saa (maustamatonta) samaan hintaan. Noikin on jo niitä kalliimpia, laadukkaampia lihoja. Lohta saa jopa 1,50e 400g.

Karpeissa olen yrittänyt ehtiä käydä jo monta kertaa vaan enpä ole vielä sinne asti päässyt... Kiitos vinkeistä :)

Voisihan tuota mantelijauhettakin kokeilla.
 
lisää suolatonta voita ruokiin !
Viljatuotteet voi ihan hyvin jättää kokonaanpois eikä ne muuten kovin haloja olekaan, kun tarkemmin ajattelee... Ja hiivalla kohotettuja ei pidä vatsavaivaisen syödä ollenkaan, koska JOS siellä on reikiä (aftoja) - ja onhan ainakin ne kohdat suolen pinnalla REIKIÄ mistä on napsaistu koepaloja! - ne aukeaa isommaksi, kun iho venyy ilmasta, minkä ne saavat aikaan. Tähyssäkin pumpataan valtavat määrät ilmaa suolistoon... on kyllä ihme, jos ne reiät ei siinä suurene.

http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1250669318/0#0
Tuolla kannattaa kysellä, kun aihe on vielä esillä. Useimmiten ne katoaa sieltä aika nopeesti pois, jos joku liikaa kehuu;-)
 
hyvää yötä:-)
Höh - taas livahti kirjopitusvirhe...: HALPOJA pitäs lukea tuossa halojen paikalla:-D
Kylmälaukku ainakin on halpa ja sellaisen voi pakata täyteen sapuskaa, jonka sitten lähettää matkahuollossa... Jos joku sen viitsii tehdä, en tiedä. Maitoa voi pakastaa purkkeihin kylmäkalleksi, ettei niitä oikeita kylmäkalleja tarvi käyttää, kun painaahan nekin... Jos eivät tuolta lähetä, varmaan muualta onnistuu, siis kyselemällä. Matkahuollolla on mahtava palvelu: laittavat heti tekstarin, kun lähetys on perillä. Mut ennen pyhiä ei kannata tietenkän tilata mitään, ettei jää sinne liian kauaksi aikaa lämpimään. En jaksa uskoa, et kaikki niitä puolikkaita ruhoja ostais... mut jonku kans yhdessä tietysti voi, ja hakee sit kans, ettei niihin matkakuluihin tarvi rahaa.
Mikään navetta ei kuitenkaan ihan linja-autoaseman vieressä ole:)

http://www.oulunkaupat.fi/yritys.php?yritys_id=2611

Tiesitkö. että marjanpoimintapaikatkin ottaa ennakkovarauksia? On niin kova kysyntä luomumarjoista itsepoimintatiloilla, et moni varaa paikan paljon aikaisemmin. On ne niin hyviä. Luomumansikoita missä on sokeri valmiina, ei pidä ostaa, jos on mahavaivoja eikä muutenkaan sokeria, koska se on parasta ravintoa pöpöille, joita siis tulehduksessa aina on ja ne kasvaa sokerilla lisää.
 
mansikoista
Lisään muistin aikana noi marjanpoimintapaikat, mitä vuosi sitten keräsin suurella vaivalla sivulleni. No, ei ne välttämättä enää pidä paikkaansa ja uusiakin voi olla, mut voi mennäkauan, enne kuin ehdin ne päivittää ajan tasalle...:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/luomumansikkaa.htm
Kalliita ovat varmaan, jos ostaa torilta, mut kun ei niitä ole toreilla myytävänä, kun suuri osa menee tilattuina valmiiksi poimittuina, sanoi muuan mansikanviljelijä, kun käytiin pihassa kyselemässä... Pari rovetta vaan oli jäänyt myymättä. Mut nyt tiedätte muutkin, et paikka, minne vois mennä poimimaan, kannattaa varata. Hyvät poimijat ovat tervetulleita uudelleen, mut sitä aikaa ei voi kukaan ennustaa, mille viikonlopulle sattuu. Hyvä konsti saada edullista marjaa, varsinkin opiskelijoille, eikös vain?
 
parempaa huomista !
Luomussakin sallitaan tiettyjä torjunta-aineita, kuten Turex. Siksi kuumennan kunnolla kaikki vihannekset, kun kerran sairastuin tavallisesta kaalinpalasesta vakavasti... Selvitin asiaa, mut ei se kiinnostanut Evirassakaan ketään. Se Turex alkoi epäilyttämään, miten ihmeessä on sallittu. Mut niinhän nuo ovat sallineet lumukerman pilaamisen levälläkin... Vaikka levissä on paljon jodia ja sen liikasaanti on hyvin vaarallista ja esim odottavilta äideiltä levätuotteet on just siksi kielletty! En voi käsittää tuollaista "sallimusta", kun juuri noiden viranomaisten täytys valvoa, et ruoka olis turvallista:-(
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/myrkkykaali.htm
 
aijoo
Askorgiinihappo E300 närästää minuakin, mut enhän sitä käytä, kun selukee tuoteselosteessa. Luomumeetwuerstissa ei haittaa, kun sitä voi syödä niin vähän kerrallaan, mut mehut, joissa sitä on, täytyy jättää ostamatta. Järkyttävä närästys tulee jo kahvikupillisesta, joten ei se ihan vaaratonta voi olla sekään!
 
Peac
Terveppä terve!

Ekana, en ole nyt käytellyt pitkään aikaan soijavalmisteita. Soijakastiketta tuli ennen käytettyä ja se oli mahalla ok (Sitä kun käytetään niin vähän), mutta mitään soijasuikaleita tms. maha ei kestä.

Appelsiinimehu yms. on mullakin yleensä alkanut närästämään joten sen juonti on ollut aina vähäistä. Ostin luomumarjamehua ja sitä olen välillä juonut vähän. Ehkä joka toinen päivä...

Tuosta maltodekstriinistä en tiedä missä sitä on, enkä ole sitä erityisesti vältellyt. Luulen kuitenkin ettei sitä pahemmin ole nyt ruoissa ollut.

Eli n. 1,5 vkoa olen nyt noudatellut tätä monimutkaista ruokavaliotani ja olo on parempi kuin ennen :) Ilmavaivat ovat todella vähentyneet, samoin mahan "arvaamattomuus". Ennen maha saattoi mennä sekaisin ihan mistä vain. Nyt niin ei ole käynyt kertaakaan... Mahakivut eivät ole hävinneet kokonaan, esimerkiksi välillä ruokailun jälkeen sattuu hetken (Riippumatta siitä mitä juuri söin). Verta ei ole tullut kertaakaan.
Rintojen kipu on vähentynyt myös, enää ei satu päivittäin. En sitten tiedä voiko tällä ruoalla olla sinne merkitystä kun en oikein vielä tunne tuon mahan ja rintojen yhteyttä...

Eli joka tapauksessa maha on ollut nyt mukavampi :) Muuta en osaa sanoa, kun ne koepalojen tulokset saan vasta melkein kahden vkon päästä.
 

Yhteistyössä