Tuleepa paha mieli tästä palstasta, olen ilmeisesti kelvoton äiti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ppaska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

ppaska

Vieras
Olen 20-vuotias esikoisen odottaja raskausviikolla 30. En onnistunut lopettamaan tupakan polttoa ennen kuin vasta raskausviikolla 12. Tai siis siitä lähtien en repsahtanut kertaakaan. Lisäksi myrkytin sikiötä vielä nikotiinipurkalla. Koin lopettamisen vaikeaksi vaikka jatkuvasti asia huolestutti ja painoi mieltä. Täältä olen lukenut lähiviikkojen aikana kuinka tupakoinut ei ansaitse lasta ollenkaan, on huono äiti, pitäisi hirttäytyä, on itsekäs paska ja lapsi on hedelmätön aikuisena eikä pärjää koulussa ym.. Nyt asia pyörii mielessäni päivittäin ja olo on tosi masentunut ja huono. En ennen tätä palstaa tajunnut olevani sellainen, että kaikki muut halveksuu. Asia on mielessä aamulla heti ensimmäisenä herätessä ja päivän aikana pyörittelen tätä aihetta monia monia kertoja. Onko kenellekään muulle käynyt näin? En kehtaa puhua tästä kenellekään tai varsinkaan neuvolassa.

Alahan tottua siihen, nimittäin äitejä nyt arvostellaan mistä milloinkin.. Tuo kyllä ihan aiheellistakin, vaan minkäs sinä enää sille voit? Nyt tsemppaat ja hoidat itseäsi ja sitä kautta myös vauvaasi!

Älä välitä, täällä kaikki on paskoja äitejä, tavalla tai toisella :D Se on kuules ihan sama, mitä sä täällä sanot tekeväs, siitä löydetään jotain huonoa. :P

Älä sure. Raskaushormot vaikuttavat niin että olet altis muitten mielipiteille mutta kun uskot että olet hyvä äiti niin sitten olet! Ja hyvä jos olet jo lopettanut, koska joka hetki vauva kehittyy ja haluat parhaimmat edellytykset, hapensaanti on tärkeää. Minulla raskauksissa oli niin korkea verenpaine että vauvat ei saanee kenties happea riittävästi. Mutta hapekasta ja murheetonta loppuodotusta! Katso tulevaan ja ole vauvastasi iloinen.

Tällä palstalla on välillä melkoinen lynkkausmeininki, ei sitä kannata ottaa henkilökohtaisesti. Tosi hienoa, että kumminkin sait lopetettua! Onnellista loppuodotusta!

Älä välitä. Tämä palsta nyt vaan on tällainen että täällä kaikki mammat on täydellisiä. Itse onnistuin lopettamaan vasta rv 20. Neuvolassa ei asiaan sanottu mitään. Eka kerralla kysyttiin poltanko ja myönsin asian, sen koommin ei koskaan kyselty. Paitsi joihinkin lappuihin piti laittaa savukkeiden määrä ja sitäkään ei kommentoitu mitenkään.

Hienoa jos olet kumminkin onnistunut lopettamaan! Itse käytin raskauden loppuun asti nikotiinipurkkaa, lopussa tosin vain yhden päivässä.

Sulle tulee nyt paskaa niskaan kun aiheesta teit aloituksen, ja mulle varmaan myös. Tsemppiä ja varmasti olet paras äiti lapsellesi! :)

Jos et aiemmin ole joutunut TODELLA kokemaan sitä, että kaikki ihmiset eivät voi hyväksyä kaikkia ja että sinäkin voit olla se jota ei hyväksytä, etkä ole sen asian kanssa sinut, niin herkkänä raskausaikana se saattaa sitten ottaa todella koville tajuta se.

Äh, nyt unohdat koko asian. Hienoa että pystyit kuitenkin lopettamaan! Itsekin pääsin lopullisesti irti tupakasta rv:lla 11, lapseni on nyt 12v.

Ei näitä palstan juttuja kannata ottaa vakavasti. Vaikka mitä teet tai sanot, aina löytyy joku joka on valmiina kaatamaan paskaa niskaasi.

Nyt vain nautit raskaudestasi, huoli pois! :heart:

mulle kävi esik. odottaessa just samoin eräästä eri aiheesta!! Kerroin siit neuvolassa ja sen jälkee olen lueskellu palstaa toisin silmin. heh :) ihmiset innostuu provosoimaa asiaa ku asiaa.. hyvä ku olet lopettanu! keskity nyt sen ihanan vaavin odotteluun

[QUOTE="pypylleröinen";23022224]Älä välitä, täällä kaikki on paskoja äitejä, tavalla tai toisella :D Se on kuules ihan sama, mitä sä täällä sanot tekeväs, siitä löydetään jotain huonoa. :P[/QUOTE]
Näinpä. Monasti olen miettinyt, että onneksi sain lapseni jo kouluikään ennenkuin löysin edes koko palstaa. Pirun vaikeaa kun olisi olla äiti, joka miellyttäisi jokaista palstalaista :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23022279:
Näinpä. Monasti olen miettinyt, että onneksi sain lapseni jo kouluikään ennenkuin löysin edes koko palstaa. Pirun vaikeaa kun olisi olla äiti, joka miellyttäisi jokaista palstalaista :D

Äläs nyt, onneks täällä on aina vähintään se harmaa "vieras", kuka on se täydellinen äiti joka asiassa, ja saa sitten lynkattua meet muut :D

Jeah, äitiys on kuin toinen teini-ikä: mitään ei osaa eikä tajuu valmiiksi ja neuvoja pukkaa jokasuunnasta. Tulee lopulta halu olla samanlainen kun muutkin. Tai parempi! Mut jos mä en onnistukaan, mitä jos mä teen jotain väärin?? Jos mä en osaa? Jos mä en kelpaakaan? Jos mä en ookaan tarpeeks hyvä? Jos mun lapsesta tuleekin tunnevammainen hirviö ja se on mun syytä!?! Mitä jos se ei tykkääkään musta..??? Aaagh, AAAGH!!!!
Mutta jos selvisit siitä ekasta murroksesta niin etköhän selviä tästäkin. Tarpeeksi hyvin :)

Keskustele ihmeessä asiasta neuvolassa. Hienoa, että pystyit lopettamaan tupakoinnin! Yritä päästä tästä ajatuksesta irti. Mennyttä ei pysty muuttamaan. Joskus joku asia voi jäädä mieltä kaivelemaan. Parhaiten siitä pääsee irti keskustelemalla jonkun kanssa. Toivottavasti jo tämä kirjoituksesi tälle palstalle kevensi mieltä. Nauti loppuraskaudestasi!

Eiköhän jokainen ihminen tee virheitä tavalla tai toisella, ja jokaisessa ihmisessä on varmasti jotain sellaista, mitä muut halveksuvat.

Itse olen aikoinani tehnyt abortin, enkä koskaan sano sitä kenellekkään ääneen. Olen kyllä kuullut aivan tarpeeksi sekä tuttujen ihmisten suusta ( jotka eivät asiaa tiedä ), että täältä palstalta kuin muualtakin netistä millainen ihminen olen tämän asian takia.

Häntä pystyyn, sentään osaat ajatella ja tajuat mikä on lapselle parasta, ja yrität.

Mulle on käynyt palstan kanssa samoin, paitsi kyseessä ei ole tupakointi vaan kouluttautumattomuus. Mä olen jopa puhunut lähipiirissäni tunteistani, joita tämä palsta on saanut minussa aikaan. Onko todella niin, että mun mielipiteet eivät merkitse, koska en ole akateeminen? Olenko todella huonompi ihminen ja jopa halveksuttava?

Nämä asiat pyörivät päässäni ja mietinkin jo, että miten kannustan lapsiani kasvamaan 'paremman luokan' kansalaisiksi. Hullua, eikö? Pääasiahan on että ihminen on onnellinen. Ja koulutusvalintoihin vaikuttaa moni muukin asia, kuin pelkkä älykkyys (tällä haluan sanoa, että muissakin kun akateemisissa ihmisissä on älykkäitä yksilöitä). Ympäristö, vanhempien ja lähipiirin valintojen antama esimerkki. Siellä missä mä olen viettänyt lapsuuteni ja nuoruuteni oli melkein itsestäänselvyys valita ammattikoulu ja sen jälkeen mennä töihin. Joissain perheissä lapset vaan saavat paremmat eväät elämään kuin toisissa. Vasta nyt kun olen seurannut tätä palstaa ja asunut 'paremmalla' alueella, olen ruvennut pohtimaan akateemisen uran 'tärkeyttä'. (oikeestihan duunarit tekevät hyvin hyvin tärkeää työtä).

Kaipa tämä on joku kriisi, joka mun on käytävä läpi. Tai lopetettava palstailu. Akateemisen koulutuksen hankintaa pidän nyt omalla kohdallani vähän myöhäisenä. :D

(ja tämä oli sitten vähän pilke silmäkulmassa kirjoitettu ;))

Hyvä vaan jos tunnet piston sydämessäsi.

Kyllähän sä tiedät itseki että se tupakointi on pahasta. Mutta suuret kehut siitä että ainakin olet yrittänyt, joten ethän sä mitenkään voi olla läpimätä äiti :)

Olen 20-vuotias esikoisen odottaja raskausviikolla 30. En onnistunut lopettamaan tupakan polttoa ennen kuin vasta raskausviikolla 12. Tai siis siitä lähtien en repsahtanut kertaakaan. Lisäksi myrkytin sikiötä vielä nikotiinipurkalla. Koin lopettamisen vaikeaksi vaikka jatkuvasti asia huolestutti ja painoi mieltä. Täältä olen lukenut lähiviikkojen aikana kuinka tupakoinut ei ansaitse lasta ollenkaan, on huono äiti, pitäisi hirttäytyä, on itsekäs paska ja lapsi on hedelmätön aikuisena eikä pärjää koulussa ym.. Nyt asia pyörii mielessäni päivittäin ja olo on tosi masentunut ja huono. En ennen tätä palstaa tajunnut olevani sellainen, että kaikki muut halveksuu. Asia on mielessä aamulla heti ensimmäisenä herätessä ja päivän aikana pyörittelen tätä aihetta monia monia kertoja. Onko kenellekään muulle käynyt näin? En kehtaa puhua tästä kenellekään tai varsinkaan neuvolassa.

No mutta sittenhän se on hyvä että tuntuu jossain!! on tällä palstalla sentään jonkinlainen vaikutus. Tsemppiä lopettamiseen! ja tuskin sä nyt niin huono äiti oot,kun omaat jonkinlaisen moraalin. (tätä en sanonut pahalla)

ääh, minunki iti on polttanu koko raskauden ajan ja hyvin oon pärjänny, samoin mun veljet. mieki tosin lopetin tupakanpolton vasta tultuani raskaaksi ekan kerran. ja jouduin jonku aikaa käyttämään nikotiinituotteita. hieno juttu että oot ylipäänsä päässy irti, kaikki ei onnistu siinä! mutta elä repsahda sitten synnytyksen jälkeen!
mutta ihan totta mitä muutki on sanonu, jos et ressais tästä asiasta niin sitte jostain muusta, aina on jotain mikä vie yöunet loppuraskaudessa ja valitettavasti myös pienten lasten kanssa. nytki molemmat nukkuu enkä mie vaan saa nukuttua

Olet ilmeisen herkkä äiti.

Ainoa syvällisempi tunnetila, jonka itse toisinaan palstalta saan, on suuttumus. Suuttumus ihmisten typeryyden vuoksi, suuttumus yleisen välinpitämättömyyden vuoksi, suuttumus sen vuoksi, että palstalla saa parhaiten huomiota kirjoittamalla mahdollisimman tyhjänpäiväisen aloituksen.. Enimmäkseen tämä on mulle vain hupia.

Mulle on käynyt palstan kanssa samoin, paitsi kyseessä ei ole tupakointi vaan kouluttautumattomuus. Mä olen jopa puhunut lähipiirissäni tunteistani, joita tämä palsta on saanut minussa aikaan. Onko todella niin, että mun mielipiteet eivät merkitse, koska en ole akateeminen? Olenko todella huonompi ihminen ja jopa halveksuttava?

Sama juttu. Itse olen jopa itkenyt tämän palstan takia kun olen tuntenut itseni niin huonoksi, koska olen joitakin kuukausia elänyt toimeentulotuella olosuhteiden pakosta. Varmaan kyllä raskaus vaikuttanut siihen että itken herkemmin. Mutta kumminkin tosissani pahoittanut mieleni. Välillä on tuntunut että tulen oikeastikin varmaan olemaan paska äiti ja ovatko ne oikeassa jotka ovat sanoneet että minun olisi pitänyt mennä aborttiin. Mutta onneksi olen sitten kuullut järkipuhetta :)

Hieno juttu, että olet onnistunut lopettamaan tupakoinnin! Itse poltin kaksi päivää haamuplussatestin teon jälkeen, ja tiedän, että lopettaminen ei ole missään nimessä helppoa. Esikoiseni on nyt 9-kuukautinen, ja vieläkin tupakkaa tekee mieli päivittäin. Mutta en ole polttanut, en.

Yritä olla loukkaantumatta fanaatikkojen kommenteista ja ottaa niistä opiksi niin, että et tulisi koskaan itse olemaan niin ehdoton neuvoissasi ja kommenteissasi (vaikka tuskinpa tästä on vaaraa). Fanaattisuudella ja muiden lyttyyn panemisella kun ei yleensä saa mitään muuta aikaiseksi, kuin kiillotettua omaa sädekehää :). Olen huomannut, että äidit osaavat olla nimettöminä todella julmia toisilleen ja pätemisen tarve on valtava.

Äitiyden myötä huono omatunto vaivaa lähes jatkuvasti ;) Mutta ehkäpä sekin kertoo vaan siitä, että on ajatteleva, itsekritiikkiin ja kehittymiseen kykenevä vanhempi. Kukaan ei ole koskaan "valmis".

Suosittelen sinua keskustelemaan asiasta myös neuvolassa! Myös se voisi huojentaa oloasi.

Mukavaa loppuodotusta!

Yhteistyössä