Riitelin ystäväni kanssa, paha mieli..:-(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Iines
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Iines

Vieras
Pahoitin mieleni, kun ystäväni sanoi minun olevan huono kummi hänen lapselleen. Syinä oli, että näen lasta liian harvoin, ja varsinkin siltä kannalta, että lapsi tottuisi minuun tarpeeksi, että hän uskaltaisi pyytää minua lapsenvahdiksi kun heillä on miehensä kanssa omia menoja. Hänen mielestään minun olisi pitänyt vähän ensin miettiä ja ottaa asioista selvää, ennenkuin ryhdyn kummiksi.

Olen tavannut ystävääni ja hänen lastaan ihan niin usein, kuin se tuntuu luontevalta, välimatkan sekä vuorotyöni asettamat vaatimukset huomioonottaen, eli noin kaksi kertaa kuussa, hyvin harvoin sen harvemmin. Suunnilleen yhtä usein tapasimme ennen lapsen syntymääkin.

Olen myös ollut lahjoineni paikalla hänen merkkipäivinään, ja häntä nähdessäni ottanut hänet huomioon, jutellut ja leikkinyt sen verran kuin nyt tällä hetkellä vähän alle kaksivuotiaan kanssa on pystynyt. Pidän kovasti kummitytöstäni, ja olen ajatellut että sen myös olen näyttänyt. Kertaakaan en ole lykännytt tapaamisia, ja olen myös itse niitä ehdottanut.

Mielestäni tuo syytös oli siis aiheeton, ja siksi pahoitin mieleni syvästi. En ole kummin velvollisuuksista selvää ottaessani nähnyt missään lukevan, kuinka usein tulisi kummin tavata lastaan, ja mielestäni tuo pari kertaa kuussa on aivan riittävä, varsinkin kun välillämme on kymmeniä kilometrejä välimatkaa, ja heillä sekä minulla on työstä sekä muusta elämästä johtuvat kiireensä. En ole myöskään mistään lukenut, että kummin olisi automaattisesti lupauduttava kummilapsensa lapsenvahdiksi. Ystäväni ei tosin sitä ole edes suoraan pyytänyt, kertomansa mukaan juuri siksi etten ole tarpeeksi tuttu lapselle.

En saanut kysyessäni ystävältäni vastausta, miten hän haluaisi tilannetta muuttaa, ja miten kokisi minut hyväksi kummiksi lapselleen. Asia on nyt siis auki, ollut noin viikon verran. Ystäväni mielestä olen yliherkkä, kun loukkaannuin asiasta. Olenko tosiaan? Ja olenko käsittänyt kummina olon ihan väärin? Ehkä olen väärässä, mutta vähän nyt tuntuu, että ystäväni olisi halunnut minusta vain ilmaisen lapsenvahdin, muuta syytä en oikein millään keksi.:-(

Itsekin odotan paraikaa lasta, esikoistani. Olen tuota kummiasiaa miettinyt, ja meinaamme mieheni kanssa pyytää kahta ystäväämme kummeiksi.

Minulle ei ole tärkeää kuinka usein kummi näkee kummilastaan, kunhan on kiinnostunut tästä, haluaa nähdä tätä aina silloin kun molemmille sopii, ja muistaa merkkipäivinä. En itse mitenkään uskaltaisi vaatia että kummilasta on ehdottomasti tavattava useammin kuin joka toinen viikko, enkä missään nimessä oleta että kummilla on velvollisuus hoitaa kummilastaan. Ehkä me vaan ajattelemme kummiasiasta ihan eri tavalla, eikä absoluuttista totuutta asiaan ole olemassakaan?

Kummin tehtävä on auttaa vanhempia lapsen kristillisessä kasvatuksessa.

Jokainen voi omalla kohdallaa miettiä tarkoittaako tuo sana kristillinen lastenhoitoa, lahjoja vai vaikka kirkossa käyntiä lapsen kanssa.

no aikas usein kuitenkin näet kummilastas jos 2krt kuussakin.. mun tytön yksi kummeista käy tasan kaksi kertaa vuodessa kylässä, synttäreinä ja jouluna. olen kyllä monesti hänelle sanonut, että ei ne lahjat merkitse vaan se että kävisi vaikka sen 4-6kertaa vuosi kyläilemässä tai soittaisi lapselle kuulumisia. meillä ei välimatkaa ole kuin 6kilometriä ja kummilla auto käytössä. itse näen jokaista kummilastani lähes 1-2krt kuukaudessa.. ja minulla niitä kummilapsia onkin jo siunaantunut 7kappaletta!

ja vielä lisäisin että kummin tehtävä ei todellakaan ole hoitaa kummilastaan. itse en ole ikinä ollut lapsenvahtina yhdellekkään kummilapsellleni eikä minun lapsiani ole kummit joutuneet vahtimaan/hoitamaan.

Meillä lasten kummit on tärkeitä aikuisia lasten elämässä. Kummeja on kiva nähdä ja niiden kanssa voi puuhailla kivoja asioita. Ei olla valittu kummeja sen mukaan, että sitten hoitaisivat meidän lapsia. Ja me nähdään lasten kummeja ja omia kummilapsia tosi paljon harvemmin kuin sinä, mutta silti suhteet on kunnossa.

En ymmärrä, mitä kaverisi oikein haluaa sulta enemmän. Teet mun mielestä osas todella kiitettävästi. Ja varsinkin kun oma vauvasi syntyy, ethän sä jaksa kauhean pian alkaa lapsenlikaks kummitytölle, vaikka ihan oliskin. Hyvä kummi olet.

Tuo kristillisessä kasvatuksessa auttaminen ei liene enää nykyaikana kummin pääasiallinen tehtävä? Varsinkin kun kummilapseni vanhemmat eivät ole uskovia eivätkä käy kirkossa, kuten en itsekään.

Ja missähän sanotaan, että kummin pitää toimia lapsenvahtina. Mielestäni näet kummilastasi usein ja muutenkijn olet läsnä. Olen itsekin pettynyt lapseni kummiin, hän ei käytännössä ole pitänyt yhteyttä sen jlkeen kun raskaaksi tulin. Näemme nykyään periaatteessa ne pakolliset kerrat, syntymäpäivät ja pakettien vaihto. Ottaisin sinut mielelläni lapseni kummiksi =)

Mulla on kummilapsen luo 600 kilometriä matkaa per suunta, ja jatkuvasti syyllistetään kun en käy. Joulunakin tuli sanomista kun postitin paketin enkä vienyt itse.

Turha kai sanoakaan että eivät meillä ole käyneet kertaakaan...

Kysy toki kummilapsesi vanhemmilta millaista kummiutta se sinulta odottavat!
Itse olen läheinen tyttärieni kummien kanssa ja osalta heistä olen odottanut ja saanut apua. Siitä me on pystytty puhumaan. Pikkubroidini on 4v tyttöni kummi ja kälyni kaksosieni ja minä olen heidän tytön kummi. Olen kokenut velvoitteekseni, mutta mieluiseksi sellaiseksi, antaa kummityttöni vanhemmille yhteistä aikaa, silloin kun olen pystynyt siihen ja kummityttöni vanhemmat ovat sitä tarvinneet. Kun kummityttöni vanhemmat saa yhteistä aikaa saan minä perheeni kanssa kummityttöni aikaa. Ja se on loistavaa.
Asiat voisi olla myös toisin.. Miehenikummipoikaa näemme harvoin, vaikka mieheni toivoisi kummitettavansa viettävän meillä aikaa enemmän.

meillä pojan kummit osa näkee useammin ja osa harvemmin. se vain on niin että aina MEIDÄN pitäisi viedä poika sinne.

minusta olisi ihan kohtuullista että jos lasta halutaan nähdä, tultaisiin välillä meillekkin päin. sitten osa kummeista kyllä soittelee ja käykin kylässä.
(näitä on moneen lähtöön. )
oikeastaan aika jännä kun 500km päässä asuvat kummit näkevät poikaa useimmin kuin 14-100km päässä asuvat;) johtunee läheisimmistä väleistä.

itse olen poikaa niin huono viemään hoitoon minnekkään nykyisin... :) tietysti veisin jos sitä erikseen vaadittaisiin, mutta itse en rupea kerjäämään että otetteko lapsen kylään...

itse en vaadi mitään kummilta ketä kiinnostaa tavata lasta saa tavata. mutta pakota en.
enemmän minusta mummit ja ukit on ne tärkeimmät.

olisi kiva kuitenkin että jos soittaessaan kysyisi lapsen kuulumiset.
se tuntuisi hyvältä ja tietäisi että välitetään.

mun lapsen hyvä kummi hakee pojan työpäivän päätteeksi kerran viikossa illaksa kanssaan touhuilemaan! (omasta aloitteestaan. mutta kyllä minusta kummin tehtävä on tukea vanhempia kasvatustyössään!)

Yhteistyössä