Tuleeko vauvaa 6 kk "opettaa" istumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja quis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Q

quis

Vieras
Siis esim. siten, että laittaa istuma-asentoon ja tukee vauvaa. Eihän vauva opi ikinä istumista, jos sitä ei vähän avita? Kun jotkut sanoo, että vasta sitten, kun itse nousee istumaan. Syöttötuolissa, TrippTrapp, kyllä jo istuu.

Ei tarvitse opettaa! Eikä saisikaan: vauva istuu sitten, kun on siihen fyysisesti valmis ja selkä on tarpeeksi vahva. Mikä kiire sillä istumisella nyt on? Istuu syöttötuolissa syödessään.

Kyllä puolen vuoden ikäistä vauvaa voi mielestäni alkaa pikkuhiljaa pienissä määrin totutella istumiseen. Tuo "sääntö" että vasta sitten kun itse nousee istumaan, ei kaikkien vauvojen kohdalla olisi välttämättä hyvä ajatus. Meillä esim. esikoinen nousi itse istumaan vasta reilun vuoden ikäisenä, mutta pysyi kyllä jo puolivuotiaasta alkaen lattialla istumassa kuin tatti ilman kaatumisia. Joidenkin mukaan häntä ei olisi saanut siten pitää syöttötuolissakaan kuin vasta silloin yli vuoden ikäisenä...

En vielä tuon ikäistä opettaisi. Joitakin lapsia joutuu opettamaan, mutta kyllä lapset yleensä oppivat ihan itsestään. Mutta tuskin noin pienen on vielä tarpeen aloittaa treenausta. :)

Yhteistyössä