Tuleeko pojastani viittomakielinen, onko puheenviivästymää muilla?

Heili Karjalasta

Aktiivinen jäsen
06.01.2006
10 581
0
36
Poika 2v2kk sanoo meillä;

Miun etunimen
Äiti
Hou-ut eli housut
Popkooni eli popkorni
Paavo
Pang (kauppaan)
Pui-i-ttoon (puistoon)
Jaajo (Kissa)
Ishiii (isi)
Syömääään
Täällä
Anna tätä
Äiti kato
Ei
Joo
Kärri
Paippa (vaippa)
Vauva
Autoon

Ja paljon muitakin sanoja. Joskus paukahtelee tosi hankaliakin sanoja sieltä ja selkeesti yrittää aina matkia sanoissa.

Olen joskus leikkinyt "sano vau vau vau vau" "sano däm däm däm däm" ja sen sorttisia leikkejä ja poika kyllä sanoo aika hyvin ne samat perässä..

Eläinten ääniä (lehmän, koiran, kissan, kukon jne)

Mutta pojalla on mieletön lahja viittoa asioita. Sen viittomisen ja ääntelyn kanssa voi vaikka väitellä tai rupatella pitkät tovit. Ja asiat tulee selväksi.

Meillä ei tarvita pitkiä lauseita, eikä monia sanoja kun tosiaan asiat selviää viittomisen ja elekielen avulla. Mutta; KUINKA SAADA POIKA PUHUMAAN?

On niin outoa, kun esikoinen puhui jo vuosikkaana ja 1,5 vuotiaana tuli ihan koko ajan juttua ja lauseita kun vettä vaan.. Niin tää toinen on tämmönen ihme viittoja, muutenkin tosi ujo ja hiljainen. Vieraiden ihmisten läsnäollessa saattaa jopa mykistyä.

Lääkäri arvelee, että viivästymä johtuu allergioista. On kuulemma hyvin tyypillistä. Ja neuvolan mukaan ei kyse ole vielä edes viivästymästä. Asia kyllä välillä mietityttää ja tosi suuret on "ulkopuoliset paineet" kun ihmiset todella paljon ihmettelee, miksi poika ei puhu vielä sujuvasti.. :kieh:

No meillä tuota äimistelee TODELLA monet ihmiset, siis sukulaiset, tuttavat, lapselliset perhetutut jne.. Ja siksi olen siitä neuvolassa ja allergologillakin puhunut. Jotenkin tuntu, että tuo puheen kehitys on ollu 11kk iän jälkeen älyttömän hidasta, tosi vähä muuttunu tässä reilun vuoden aikana mihinkään suuntaan..

mun poika on 3½v ja tulee vain aa aa aa ja pari sanaa joissa etukirjaimet ihan sekaisin ei vielä itsekkään ymmärretä kaikkea pojan puheita =( juu juu tiedetään olen huono äit !

Jaaha, meillä rupes poika puhumaan selvästi vasta lähes 4-vuotiaana. Sitä ennen puhui omaa kieltä, jota vaan me ymmärrettiin. Päiväkodissakin sisko sai tulkata tädeille, mitä poika tarkoitti. Mutta ei missään vaiheessa edes lääkäri huolestunut, koska poika puhui koko ajan, mutta omaa kieltään. Nyt puhuu kuin papupata eikä puheessa ole mitään vikaa. Lukemaankin poika oppi jo 5-vuotiaana ( tai melkein 6-veenä).

Meillä ei tuttavapiirissä tunnu kellään olleen tai olevan näin myöhään puhuvia.... :| Just naapurin tätikin tossa (se on terveydenhoitaja ammatiltaan) ihmetteli taas sitä..On ihmetelly jo viime keväästä asti...

Alkuperäinen kirjoittaja Minerva McGarmiwa:
Jaa jos toi on viivästymä niin meillä on sit se jo tosi paha ku ens kuus 2v tirppa puhuu pari sanaa

Peesi tähän. Sinänsä tuntuu ap:n kirjoitus pahalta omiin korviin, poika kun ei oikeastikaan puhu kuin pari sanaa. Ja ap puhuu puheen viivästymisestä lapsen kohdalla, joka puhuu PALJON :)

siis sä et voi olla tosissas?? vai ootko? :o

meillä on poika 2v3kk, pari päivää sitten tuli eka 3 sananen lause...mut noi viittomat..en tajua, miks normi lapsen kanssa?

ja toi on ihan tyhmää verrata 2 lasta keskenään, jokainen lapsi on oma yksilönsä ja oppii asiat omaan tahtiin ei sisarustensa

KAIKKI AJALLAAN .. onhan teillä jo paljon sanoja käytössä ja laps tulee ymmärretyks?? meillä ihmetellään kun kaksvuotias on puhunu jo pitkään 5-6 sanan lauseita ja tosi selvästi.. ei kukaan muu tuttava piirin kaksv puhu noin paljoa.. mulla häritsee se ku sitä päivitellään :) lähti kyllä reilusti yli vuoden vanhana vasta kävelemään.. vanha kansa sanoo ettei kahta asiaa oppis yhtäaikaa lapsoset++ sisarensa käveli 10,5kk iässä ja alko tolleen jutella vasta 2,5 v.. kiva kun neuvolassa eivät hoputa ja tee siitä numroa. serkkuni oli 4v ja vain sano joo tai puisti päätään..ynisi ei edes tahtonu mitään että anna ?? sitä jo ihmettelisin jos 3v ei sano mitään...

Ei sun pojalla ole mielestäni viivästymää.Meidän poika ei 3v.puhunut juuri lainkaan ja ruettiin epäilemään dysfasiaa sun muuta.Ruettiin käymään puheterapiassa ja siellä sitten pikkuhiljaa saatiin "poika puhumaan"ja nykyään 5v.on kirinyt täysin ikätoverinsa kiinni ja puhua palapattaa.

No ei o mitään hätää!!!
Joskus toi on kyl ihan käsittämätöntä... Meil on esikoinen puhunu tosi varhain ja monesti 2v:na ihmiset ihmetteli, että onpa sillä laaja sanavarasto jne. Mutta kappas vaan: 2v neuvolakortissa lukee, että seurataan puheen kehitystä :o
Meil kakkonen ei sit ookaan sanonu 1v2kk ikään mennessä yhtään mitään. Kukin ajallaan =)

Mun vanhempi poika ei puhunut 2v puoliakaan siitä mitä sinun. Neuvolatäti jo uhkaili että 2½v puheentarkistukseen. No ei tarvinnut kun lapsi alkoi puhua papattaa juuri ennen sitä.
Toisesta lapsesta en muista aikaa etteikö se olisi osannut puhua. Oppi todella varhain ja oli iso sanavarasto.
Kaverin poika ei puhu vielä juur mittään ja ikää 3v. Ei tulisi mulle mieleenkään ihmetellä ja äimistellä ja tivata että miksei puhu.

Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
Jaa jos toi on viivästymä niin meillä on sit se jo tosi paha ku ens kuus 2v tirppa puhuu pari sanaa

Peesi tähän. Sinänsä tuntuu ap:n kirjoitus pahalta omiin korviin, poika kun ei oikeastikaan puhu kuin pari sanaa. Ja ap puhuu puheen viivästymisestä lapsen kohdalla, joka puhuu PALJON :)

Olen pahoillani, mutta todellakin: Ollaan minä ja mies keskusteltu asiasta jo monet kerrat lähinnä siksi, koska ulkopuoliset "paineet" puhumattomuudesta on aikamoiset.. Jatkuvasti kysellään. Esim. anoppi joka on lastenhoitaja ollut elämänsä, kysyy joka ikisen puhelun aikaan; Eikö se vieläkään ole alkanut enempää sanoja sanomaan..

Poika sanoo puhelimessa: MOIIII, MAMMA/Mummo, riipppuu kummalle soittaa ja loppupuhelun ajan lähinnä nauraa ja kuuntelee. Välillä nyökkää päätään.

Alkuperäinen kirjoittaja mustikkatassu:
siis sä et voi olla tosissas?? vai ootko? :o

meillä on poika 2v3kk, pari päivää sitten tuli eka 3 sananen lause...mut noi viittomat..en tajua, miks normi lapsen kanssa?

ja toi on ihan tyhmää verrata 2 lasta keskenään, jokainen lapsi on oma yksilönsä ja oppii asiat omaan tahtiin ei sisarustensa

No normilapsenkin kanssa voi käyttää viittomia apuna esim. meidän pojan avustajan lapsi on osannu viittomat aikasta pienestä ja sillä lailla pystynyt kommunikoimaan vanhempiensa kanssa aikaisemmin kun ei ole vielä puhunut :) ja raivarit ollu vähemmällä kun tullu ymmärretyksi jo pienempänä.

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:

Olen pahoillani, mutta todellakin: Ollaan minä ja mies keskusteltu asiasta jo monet kerrat lähinnä siksi, koska ulkopuoliset "paineet" puhumattomuudesta on aikamoiset.. Jatkuvasti kysellään. Esim. anoppi joka on lastenhoitaja ollut elämänsä, kysyy joka ikisen puhelun aikaan; Eikö se vieläkään ole alkanut enempää sanoja sanomaan..

Poika sanoo puhelimessa: MOIIII, MAMMA/Mummo, riipppuu kummalle soittaa ja loppupuhelun ajan lähinnä nauraa ja kuuntelee. Välillä nyökkää päätään.

Mä oon sanonu utelijoille et nauttikaa viel ku ei puhu, jos vanhempiinsa tulee niin ei sit o hetkeekään hiljaa ku se joskus alkaa.
Ei mua toi miettiminen loukannu, nou hätä, lähinnä vaan ihmetytti.

Paljonhan toi teidän vesseli juttelee jo, joten käske anopin vaik vetää jotain päähänsä ja suksii vuorille. Millanen lastenhoitaja ei tiedä et jokainen lapsi kehittyy omaan tahtiin?

Älä turhia huolestu. Meidän poika puhui vähemmän vielä neljä vuotiaana ja tukiviittomat ja pojan omat viittomat ja eleet olivat käytössä. Voit olla onnellinen, että on yhteinen kommunikaatiokeino, monet raivarit on käyty läpi, kun toista ei ymmärretä. Nyt kun puhetta on tullut lisää, on noiden viittomien käyttö jäänyt ihan minimiin, poika ei katso tarvitsevansa niitä enää. Virallisesti tuo ei ole vielä edes viivästymää, yleensä sitä puhetta saa odottaa 3 vuotiaaksi saakka.

Peesaan ja peesaan!!!!!!!!

Meidän 2v3kk ei puhu läheskään noin paljoa mutta en osaa olla siitä huolissani. (taas yksi positiivinen puoli kehitysvammaisessa esikoisessa, ei jaksa ottaa turhia paineita kuopuksesta... ;) )

Viittomia tulee enemmän, joskus kahden sanan lauseitakin mutta tietty kommunikaation parantamiseksi toivoisi että olisi vahvempi yhteinen kieli. Voisi uhmis-tytön kiukuttelutkin vähän helpottaa kun saisi ilmaistua paremmin itseään.

Mutta siis laajemmin en jaksa olla huolissani, odotellaan nyt vielä puolisen vuotta enne kuin alan hermoilla. Neuvola tosin on ollut huolissaan jo alta 2v:sta asti, mutta mistä se nyt ei olisi huolissaan. Logopedille oli lähetettä laittamassa jo silloin mutta sanoin että odotellaan syksyyn. Nyt kai sitten pitäisi neuvolan mieliksi tuohon lähteä...

Kyllä meilläkin on joitain sukulaisia ja tuttuja jotka ovat -kaiken muun lastemme kehitykseen liittyvän ohessa- tuostakin mesuamassa. Enemmän luotan kuitenkin päiväkotihenkilökuntaamme joka tuntee lapsen taustan ja tilanteen sekä esikoisemme logopediin, joiden mielestä ei siis vielä mitään syytä huoleen. Joskus tuokin ottaa vaan vähän aikaa. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
meillä on neuvolan kanssa sovittu, että 2,5v:nä puheterapeutille meno.

Sovitiinko tarkastus vaiko suoraan puheterapeutille aika?

Meillä poika ei 2v neuvolassa sanonut, kun kaksi sana: isi ja aitähh. Silloin neuvolatäti sanoi, että 2,5vuotiaana on tarkastus ja jos ei siihen mennessä ole puhe edes hiukan kehittynyt, niin katsotaan sitä puheterapeutille menemistä. Pojan puhe lähti kuitenkin itsestään siinä 2,5v ikäisenä kehittymään: sanavarasto laajeni päivittäin ja alkoit tulla myös 2-3 sanaisia lauseita =) Nyt poika 2v10kk ja puhetta tulee enemmän kunäiti jaksaisi kuunnella ;)

Mun poikani sanoi yksittäisiä sanoja siinä 9-11 kk tienoilla. Sen jälkeen hän olikin hissukseen...tai ei siis hiljaa mutta pölötti vain omaa kieltään. Päiväkodissa huolestuivat asiasta kun sälli oli hieman alle 2 v, tutkimuksissa alettiin käymään pojan ollessa juuri 2 v täyttänyt.

Tukiviittomat otettiin käyttöön pojan ollessa 2 v 4 kk ikäinen, muistaakseni, ja hän innostuikin niistä aika lailla. Minä viitoin kotona ja henkilökunta päiväkodissa. Kommunikointi pojan kanssa sujui hyvin, mutta joko ilman sanoja tai hyvin vähäisin sanoin. Poika saattoi esim. sanoa auton nähdessään että -to, kissan nähdessään -sa, eli viimeisiä tavuja.

Pojan sanainen arkku aukeni vasta nyt heinä-elokuussa. Yhtäkkiä alkoi tulemaan uusia sanoja valtavasti, sanapareja, kolmen sanan lauseita...Nyt poitsu on 2 v 8 kk ja eleet sekä viittomat ovat jääneet pois, ja kommunikointi tapahtuu sanallisesti. Enimmäkseen hän sanoo 4-5 sanan lauseita, pidempiäkin on tullut. Äännevirheitä on, ja kaikki sanat eivät tule oikein (päiväkoti on päiväpoti, asuntoauto on asuauto, helikopteri on helipotteri, jne) mutta poikaa ymmärretään ja joka päivä tapahtuu kehitystä.

Meillä, kuten teilläkin muistaakseni, on käyty läpi kova korvakierre, mikä osaltaan liittyy puheen kehityksen viivästymiseen. Puheterapeutille mennään lokakuun alussa (kaksi arviointikäyntiä ) ja neurologille lokakuun puolessavälissä, sitten voin kertoa mitä mieltä poitsun puheen tasosta nyt ollaan :)

Yhteistyössä