Tuleeko piste sulkeen ulkopuolelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja salla:
se riippuu vähän lauseesta. jos sulkujen sisällä on oma lause, voi sisällekin tulla piste, mutta periaatteessa ulkopuolelle.

voiko näin olla muka? Miten mulla on semmonen käsitys, ettei kahta pistettä saa laittaa?

Kyllä minä ainakin olen useinkin nähnyt laitettavan pisteen sekä ulos että sisään. ESIM:

Olipa kerran poika (Joka oli 3-vuotias.). Eräänä päivänä plaa plaa....

Huono esimerkki, kun oikeesti tuo erotettais pilkulla....

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
se riippuu vähän lauseesta. jos sulkujen sisällä on oma lause, voi sisällekin tulla piste, mutta periaatteessa ulkopuolelle.

voiko näin olla muka? Miten mulla on semmonen käsitys, ettei kahta pistettä saa laittaa?

Juu ei tule. Lause loppuu aina pisteeseen. Jos keskellä lausetta sulkeen sisällä on kaksi lausetta, ne erotetaan toisistaan pisteellä, mutta ei sulkeen sisällä olevaan yksittäiseen lauseeseen tule pistettä.

Voi, ihan hyvin. Mutta sitten tosiaan pitää olla siellä sulkeiden sisällä ihan kokonainen lause - tai jopa useampi.

Alkuperäinen kirjoittaja Homo heidelbergensis:

Voi, ihan hyvin. Mutta sitten tosiaan pitää olla siellä sulkeiden sisällä ihan kokonainen lause - tai jopa useampi.

Virke, ei lause.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä