Tuleeko muka 300 eurolla/kk toimeen?

  • Viestiketjun aloittaja yh
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja yh:
Mä laitoin hakemuksen ja sinne reseptit kuitteineen, mutta hylkäsivät. Itellä ois pari lääkettä jota pitäis syödä, mut ei ole varaa ostaa.
Mikä se peruste sille hylkäämiselle oli?
Sillon joskus kun opiskelin ja olin yksinhuoltaja sain kyllä sellaisilta kuukausilta toimeentulotukea joissa tuli noita lääkäri tai lääkekuluja...
 
vieras
Korviketta on pakko antaa, jos ei voi imettää, mutta purkkiruuat tulee kalliiksi. Eli jos vauva syö jo soseita, niin tee ihmeessä itse. Liberoita halvempia vaippoja löytyy kyllä. Oletko kokeillut sopisiko hänelle joku halvempi merkki tai oletko harkinnut kestovaippoja?
 
yh
Kiva kun vastailette, saa vähän vertailupohjaa! Itestä vielä, et mä en polta, kaljan otan joskus ja se ehkä sallittakoon :) eikä oo autoa. Asun kuitenki niin mettässä, että sit täytyy aina pyytää joltain tutulta autokyyti (esim. lääkäriin, joskus isompaan markettiin ym...) ku ei julkiset kulje. Siinä sit heitettävä se joku kymppi bensarahaa, äkkiä siitäki lisämenoja tulee.
 
yh
Joo tuo korvike tekee kyl laskua. Mä imetin kyllä, mut maito loppui, ei ollut tosiaankaan yrittämisestä kiinni, lääkäri joka ihmetteli kuinka jaksoin koska siihen meni lähes koko päivä. Keho on vaan kai niin väsynyt. Vaippoja olen ostanu ihan kaikenlaisia merkkejä, nytkin odottaa tuolla paketti Rainbow-vaippoja, oli vaan vielä liian iso koko, Liberosta löyty sopiva tähän kohtaan. Lidlin vaipat kans hyviä, ostan aina jos pääsen sinne käymään. Lähin Lidl siis 20km päässä.
 
sepi
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja sepi:
mä en ikinä pärjäisi.mä olen yh myös ja kaksi lasta mut laskujen jälkeen jää noin 1000 ja tiukkaa on välillä...miten te pärjäätte?
jos laskujen jälkeen tekee tiukkaa elää 1000e kuussa taitaa kulutustottumuksissa olla vähän vikaa.
joo näin on ja siksi yritän täältä lukea millä keinoin muut pärjää paljon pienemmällä jos itse koskus oppisi

 
yh
Mulle netti on tosi tärkeä, muutenhan sitä ois täysin eristyksissä maailmasta. Kotosalla ku on kaksi vauvan kanssa eikä kukaan juuri koskaan käy kylässä, ni on kiva ku on netti. Puhelinlaskua on kyl joskus liikaa, ku juttelen kotiväen kanssa. Kestovaipat ei tuu kyseeseen, ku mulla ei ole pesukonetta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sepi:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja sepi:
mä en ikinä pärjäisi.mä olen yh myös ja kaksi lasta mut laskujen jälkeen jää noin 1000 ja tiukkaa on välillä...miten te pärjäätte?
jos laskujen jälkeen tekee tiukkaa elää 1000e kuussa taitaa kulutustottumuksissa olla vähän vikaa.
joo näin on ja siksi yritän täältä lukea millä keinoin muut pärjää paljon pienemmällä jos itse koskus oppisi
tee ruokaa aina useammaksi päiväksi kerralla.. laatikot, keitot jne ovat edullisia. esim minä tein tänään kanamunakastiketta ja sitä syödään nyt 3-4 aterialla. äsken syötiin ekan kerran. kilohintojen kanssa kannattaa olla tarkkana ja ostaa tarjouksesta. hedelmiä kauden mukaan, perunat, lantut ja porkkanat ovat aina edullisia. jos ja kun ostaa tavaraa kannattaa aina eka vertailla hintoja.. käytettynä löytyy usein myös käyttäkelpoista.
 
Kerttu-Kyllikki
Alkuperäinen kirjoittaja yh:
Mulle netti on tosi tärkeä, muutenhan sitä ois täysin eristyksissä maailmasta. Kotosalla ku on kaksi vauvan kanssa eikä kukaan juuri koskaan käy kylässä, ni on kiva ku on netti. Puhelinlaskua on kyl joskus liikaa, ku juttelen kotiväen kanssa. Kestovaipat ei tuu kyseeseen, ku mulla ei ole pesukonetta.
Kestoilin lapsen kanssa alusta asti, ensimmäiseen puoleen vuoteen ei ollut meilläkään pesukonetta. Pyykkituvalle vaan.
 
Tätinen
On se pieni raha ja tuskin kukaan Arkadianmäeltä pärjäisi sillä summalla edes viikkoa. Minusta kukaan ei voi vakavalla naamalla väittää tulevansa tuollaisella summalla "hyvin toimeen", kyllä se on aika laskemista ja kituuttamista. Juuri jokin yllättävä meno sotkee budjetin ihan kokonaan.
Olet saanut todella hyviä vinkkejä ja itselle tuli mieleen vielä pari:
ota puhelinoperaattoriltasi puhe-ja viestipaketti, jolla on kiinteä hinta. Puheajan/viestien kertymistä voi seurata kuukauden mittaan, jolloin ei tule niin helposti ylitettyä aikaa. Pyydä kavereita ja kotiväkeä soittamaan sinulle, ainakin välillä, ettei aina puhuta sinun laskuusi.
Jos vanhempasi haluavat muistaa teitä jouluna, pyydä hyödyllisiä lahjoja, esim. puheaikaa, rasvoja, pesuaineita, wc-paperia, vaippoja vauvalle, vitamiineja (jos sellaisia käytät), lääkkeitä joita tarvitset, tmv.
Seurakunnat tarjoavat perhelounaita, joilla voi syödä pikkurahalla itsensä kylläiseksi. Olisiko kotipaikkakunnallasi tällaista toimintaa?
Vaippojen hinnoissa on tosiaan melkoisia eroja. Lidlin vaipat on hyviä ja edullisempia "parempiin" merkkeihin verrattuna. Kun pääset seuraavan kerran Lidliin, osta niin monta pakettia, kuin jaksat kantaa.
Jos luonasi käy vieraita ja he kysyvät, mitä voisi tuoda, ehdota vaippapakettia vauvalle tai että teette yhdessä ruokaa, voitte silloin myös jakaa kustannukset.

Maksaako lapsen isä muuten elatusapua?
 
yh
Tosi hyviä vinkkejä! Viime kuussa oli ristiäiset ja maksoin ne itse, melkein kokonaan. Kaikki rahat mitä tuli lahjaksi, meni kustannuksiin, joten +-0. Ja ehkä vähän jopa -. Mutta ainakin lapsi sai ikimuistoisen juhlan ja kivoja hyödyllisiä lahjojakin tuli. Puhelinliittymän meinaan kohtapuoliin vaihtaa kun entinen kytkykauppa puhelin on maksettu.

Lapsen isä ei maksa mitään, saan kunnalta sen minimin.
 
rahina
Korvikkeesta, että jos käytät tölkkikorviketta, niin vaihda korvikejauheeseen. Sillä on kätevämpää jatkaa vauvan soseetkin, kun voi käyttää sitä keitinvettä.
Meillä jää laskujen, vuokran+vesien, sähköjen, lainanlyhennysten jne. jne. jälkeen n. 200-400? päivittäistavaraan/ruokaan kuukaudesta riippuen, aikuinen, vauva ja 2koululaista. Ja sillä pärjätään ja joskus jopa säästetään niille kuukausille kun pitää ostaa talvikenkiä tai on vakuutusmaksut erääntymässä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hepuli:
jos toi summa o vauval ja 1 aikusel ni erittäin hienosti ja varmaa säästöönki jää!meitä 2 aikusta,2lasta ja kissaa ja välil o kituutte tol summal yli kk!eikä saada toimeentulotukea eikä asumistukea ku asutaa miehe vanhempie omistamas talos!
Meilläkin näin + yksi iso koira, jonka ruokaan jo yksinään menee tosta se 50e.

Niin ja ihan hyvin pärjätään mutta ei voi kyllä ylimääräisiä ostella.
 

Yhteistyössä