Tuleehan lapsestani hyvä ihminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei!
Jokainen meistä haluaa aina omalle lapselleen hyvän elämän. Minua kuitenkin huolestuttaa suuresti. Itse olen ollut varsinkin teininä rasavilli ja lapsenakin yleensä kiinnostunut pienestä pahanteosta. Aikuisiällä toki rauhoittunut tavalliseksi työssäkäyväksi ihmiseksi jonka suurin rikos on ylinopeussakko. Minulle on kuitenkin viimevuosina selvinnyt että mieheni suvussa on todella paljon rikollisuutta. Miehen siskolla, äidillä, veljellä. Nykyään sisko työtön 3 lapsen äiti ja rauhoittunut. Mieheni isä on ollut todella väkivaltainen mieheni äitiä kohtaan ennen näiden eroa. On äkkipikainen yhä. Oma isäni on myös aikoinaan ollut väkivaltainen äitiäni kohtaan. Nyt minulle myös selvisi että mieheni menneisyydestä löytyy peikkoja. Mieheni on reilu 18 vuoden iässä lyönyt humalassa silloista tyttöystäväänsä niin että tämä on saanut aivotäräyksen. Ja nykyään kun ajattelen niin hänellä ei myöskään ole parhaat mahdolliset tavat ajatella asioiden syy-seuraus suhdetta vaan on ihmisenä äkkipikainen ja välillä ajattelematon. Nyt jyllääkin huoli siitä tuleehan omasta lapsesta aikuisena hyvä ihminen. Onko teillä ollut esim. väkivaltaisia miehiä ja onko oma lapsi myöhemmin ollut väkivaltainen? Tällaiset taipumuksethan todistetusti periytyy. Toki myös ympäristö ja kasvatus vaikuttaa. Stressi ja huoli on kuitenkin suuri.

Rakasta, helli, hoivaa. Tutkimuksien mukaan hellitystä lapsesta tulee harvoin paha ihminen. Norjan joukkomurhaaja oli äitinsä vuoksi kieroutunut (lue netistä enemmän jos haluat) ja moni muukin murhamies on kokenut traumaattisen tai muuten kummallisen lapsuuden. Kerro lapsellesi, että rakastat ja luo läheiset välit häneen. Uskon, että kasvaa hyvä välittävä ihminen.

Rakasta, helli, hoivaa. Tutkimuksien mukaan hellitystä lapsesta tulee harvoin paha ihminen. Norjan joukkomurhaaja oli äitinsä vuoksi kieroutunut (lue netistä enemmän jos haluat) ja moni muukin murhamies on kokenut traumaattisen tai muuten kummallisen lapsuuden. Kerro lapsellesi, että rakastat ja luo läheiset välit häneen. Uskon, että kasvaa hyvä välittävä ihminen.
Asioiden on syytä olla tasapainossa. Rakasta, helli ja hoivaa toki, mutta tarvittaessa myös komenna ja kurita. Kaikki lapset käyttäytyvät joskus tietoisesti huonosti ja jos siihen vastaa vain hellimisellä niin lapsi kieroutuu pahemman kerran.

Yhteistyössä