Tukiviittomat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suklaasuukko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

suklaasuukko

Jäsen
01.03.2005
177
0
16
me ollaan huomenna menossa miehen kanssa opettelemaan tukiviittomien käyttöä.sinne tulee myös 2 muuta perhettä joilla on Dysfasia-lapsia.onko kukaan teistä ollut vastaavassa ryhmässä opettelemassa ja oletteko käyttäneet niitä lapsen kanssa kotona?

En ole ryhmissä käynyt, mutta olen käyttänyt niitä paljon työskennellessäni autistilasten parissa. Lisäksi kommunikoinnissa on ollut mukana pictot eli kuvat, joilla tehostettu tukiviittoman "tehoa". Tukiviittomat perustuu viittomakielen viittomiin ja aika hyvin ovat johdettavissa muutenkin esim. maito näytetään niinkuin lypsettäisiin lehmää jne. Kun lapsi oppii viittomat niin kommunikointi on selvästi helpompaa.

En ole käynyt ja hyvin vähän olen käyttänyt niitä, vaikka poika on nyt syksystä asti niitä koulussa opiskellut. On sekin yksi kieli kielten joukossa ja kyllä sekin pitää ihan opiskella. Toki monet viittomat ovat helppoja ja suoraan yhteydessä siihen sanaan esim. tänään oli läksyissä pipo ja hanskat. Pipo merkkin on kuin vain vedettäisiin myssy päähän ja hanskoissa piiretaan toisella sormella toisen käden sormien ympäri. Mutta en mä ainakaan niitä käytössä noin vain muista siltikään.

Mä oon opetellu kans töiden yhteydessä. Sieltä voisin sanoa, että oli opettelemisen arvoista ja todella kätevää. Puhuttua kieltä pystyi tukemaan niillä merkeillä ja viestit tuli lapsille selviksi.

Oman lapsen kanssa käytöstä en tietty osaa sanoa mitään. Mutta siellä ryhmässä varmaan vois olla mahdollisuus tutustua vastaavassa tilanteessa oleviin vanhempiinkin?

Meillä on tukiviittomat käytössä molempien lasten kanssa. Esikoinen (down) oli jotain alle vuoden kun mentiin ensimmäiselle kurssille. Muistaakseni ekoja viittomia pojulla alkoi tulla siinä alta 2v, tytöllä aiemminkin. Poju ei vieläkään, alle 4v puhu joten komminikointi tapahtuu viittomin.

Tytöllä 2,5v on ainakin kuulonalenemaa eikä vielä osaa kuin muutaman hassun sanan, hänenkin aknssaan viittomat siis huomattavasti vahvempi kommunikointikeino. =)

Kai se alkuun tuntui hassulta, en enää kunnolla muista. Mutta siis jotenkin oudolta ottaa noita käyttöön, varsinkin kun oltiin kerhoissa tai muuten ihmistenilmoilla. Mutta pian siihen tottui, nyt kun monessa tuttavaperheessä ja päiväkodissa viitotaan niin huomaan usein viittovani myös jutellessani normaalisti kuuleville ja puhuville lapsille... :whistle: Mies taas ei ole oikein vieläkään päässyt noihin sisälle niin että joutuu yhä muistuttamaan itseään viittomista.

muoks. noin neljä tukiviittomakurssia käyneenä pidän noita kurssiryhmiä todella arvokkaina kokemuksen jakajina. Ei pelkästään opetella uusia taitoja yhdessä vaan voidaan myös käydä läpi kutakin askarruttavia asioita ja kokeneella opettajalla on löytynyt muitakin vinkkejä arkeen. Luksusta on kun muiden vanhempien lisäksi kursseilla on ollut näiden erityislasten opettajia, päiväkodin henkilökuntaa, asuntoloiden työntekijöitä ja avustajia.

Mie haluaisin oppia tukiviittomia. Meillä on satunnaisesti 2v6kk down-poika hoidossa ja pojalla on jo jotain viittomia käytössä, tosin vanhemmat eivät enää viitsi eivätkä jaksa jatkaa pojan kanssa, joten mulla ois aikaa. Mutta mitä mun pitäis tehdä?

Mun kaksi nuorinta lasta on päiväkodissa sellaisessa ryhmässä missä käytetään tukiviittomia. Niistä on ollut iso apu 3-vuotiaalle kuopukselle jolla puheen kehitys on hieman viivästynyt. Kotona ei olla niitä käytetty vaan lasta on kannustettu leikin varjolla tuottamaan puhetta. puheterapiassa käydään kylläkin.

Alkuperäinen kirjoittaja eetun hoitaja:
Mie haluaisin oppia tukiviittomia. Meillä on satunnaisesti 2v6kk down-poika hoidossa ja pojalla on jo jotain viittomia käytössä, tosin vanhemmat eivät enää viitsi eivätkä jaksa jatkaa pojan kanssa, joten mulla ois aikaa. Mutta mitä mun pitäis tehdä?

En tiedä mikä taho teilläpäin noita kursseja järjestää, kannattaa ottaa selville ja hakea mukaan. Sellaisessa opetuksessa oppii kuitenkin parhaiten ja saa samalla tavata muita vastaavassa tilanteessa olevia sukulaisia ja henkilökuntaa.

Varmasti on tarjolla materiaaliakin, sanakirjoja jne mistä löytää viittomia.

Alkuperäinen kirjoittaja suklaasuukko:
lapselle on jo päiväkodissa opetettu muutama viittoma ja meidän on toivottu käytettävän niitä kotona mutta kun tuntuu että esim.hevosesta puhuessa tuntuu hölmöltä etusormea heilutella

Nopsasti noihin tottuu ja lapsista se on lähinnä hauska leikki.

kiitos teille kokemuksista :heart: toivottavasti opin niitä käyttämään,ja mies myös.meillä kotona kävi se dysfasialasten kuntoutusohjaaja silloin kun tytöllä todettiin tämä dysfasia,ja hän puhui koko ajan meille viittomia käyttäen.hän sanoikin että kun nämä on oppinut niin ei osaa puhuakaan ilman viittomien käyttöä... :D

Kyllä varmasti opit, ne voivat olla ja varmasti ovatkin suuri apu, teille kaikille. :)
Mä käytän aika paljon työssäni tukiviittomia ja joskus huvikseni viiton kotonakin, poikaa kiinnostaa tietää mikä mikäkin on, mun mielestä hyvä taito kelle vaan!

Meille annettiin jotain ohjeita ja tuota papunettiä suositeltiin puheterapiassa. Päivä tai pari niitä jaksettiin yrittää ja jätettiin sitten pois, tuntui tarpeettomalta meillä.

Olemme olleet kurssilla, missä perheitä oli enemmänkin. Olemme käyttäneet, koska sanallinen viestintä oli siinä vaiheessa lähes olematonta. Samoin niitä on käytetty päiväkodissa. Nyt ne ovat jääneet lähes kokonaan pois, kun lapsi tuntee tulevansa ymmärretyksi ilmankin. Niistä oli todella hyötyä, jäi monet raivarit väliin, kun lapsi sai 'sanottua' haluamansa niin, että muut ymmärsivät. Kurssilla noita viittomia tulee todella paljon kerralla, voi tulla helposti sellainen tunne, ettei niistä jää mitään mieleen. Alkuun kannattaa keskittyä teille tärkeisiin sanoihin ja niiden viittomiin. Kannattaa miettiä niitä kaikkein keskeisimpiä sanoja valmiiksi ja rohkeasti kysyä niitä opettajalta. Yleensä he kaivavat ne jostain ensi kerraksi, jos ei itselle tule heti mieleen.

http://www.viivi.fi/lastenviittomasanakirja/lastenviittomasanakirja_web_content.html on hyvä paikka opetalla niitä itsekseen, papunetissä ei ole videoita.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
mutta puheterapeutti sanoi, että ei enää tässä iässä. Lapsi 4v ja 6kk sitten aloitti puhterapian.

siis mitä ihmettä :o meillä tyttö vasta täytti 5 v ja suositellaan käytettäväksi kotona ja päiväkodissa.

suhtauduimme tukiviittomiin aluksi skeptisesti, sanoin tutkivani asioita. ja kun myöhemmin palasin asiaan ja sanoin, että olemme asialle lämmenneet, niin sanoi, että liian vanha lapsi on jo niitä oppimaan...

Olen aika hiton väsynyt herkkänahkaisiin yhteistyökumppaneihin. Lastahan tässä pitäisi auttaa!

me ollaan huomenna menossa miehen kanssa opettelemaan tukiviittomien käyttöä.sinne tulee myös 2 muuta perhettä joilla on Dysfasia-lapsia.onko kukaan teistä ollut vastaavassa ryhmässä opettelemassa ja oletteko käyttäneet niitä lapsen kanssa kotona?

:wave: :wave: :wave: :wave: meillä vaan kävi yksityisopettaja kotona antamassa tunteja :wave: :wave: :wave:

kannattaa kyllä opetella ja panostaa, onhan se kommunikointi ja ymmärretyksi tuleminen niin hirmuisen tärkeää, tueksi tosiaan voi hankkia myös pictoja, pcs kuvia taikka sitten ihan valokuvia.. itse tykkään käyttää työssäni valokuvia, ne tietysti aavistuksen vaikeampaa hahmottaa kuin mustavalkoinen pictokuva mutta jos sillä saralla ei ongelmia niin kiva on käyttää kuvia missä on omat tutut ihmiset ja ympäristö..

Yhteistyössä