Tukia huijaavat ihmiset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gabriela
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Cleopatra:
Jos yhteiskunta jotakin tukia, verohelpotuksia tms. jakaa, miltei heti alkavat huijauksetkin. Äskettäin uutisoitiin, miten kotitalousvähennyksen nosto sai firmat tekemään tarjouksia, jossa esim. ilmalämpöpumpun hinta onkin pistetty työkustannuksiin.

Työmatkojen tukemista verovaroin on pidetty tärkeänä, mutta aika paljon tässäkin tapahtuu huijaamista. Lääkärit ja lakimiehet perustavat firmoja voidakseen ottaa palkkansa pääomatuloina. Joku saa suuret voitot pörssikeinottelulla. Moni kärsii nälkää, kun ruuan hinnalla keinotellaan pörssissä.

Sanokaapa, onko ylipäänsä mahdollista, että ihminen voisi luoda sellaisen yhteiskunnan, jossa ei ajettaisi omaa etua ja koitettaisi saada mahdollisimman paljon itselle muiden kustannuksella, vaan vähän vähempään tyytymällä saataisiin kaikille hieman parempi elintaso? Vaikea uskoa. Onhan näitä utopiayhteisöjä ollut, mutta aina ne ovat kaatuneet. Ihminen on huijari ja tavoittelee itselleen enemmän kuin muilla on.

Niin ei bvoikkaan :( se on vaan rasittavaa välillä, että näin on. Kommunismikin on kaunis aate kunhan sen toteuttaa joku muu kuin ihminen ;) mutta mietin vaan sitäkin, että mikä tätä tukien varassaa roikkuminen ja huijaaminen on kun ei se kyllä kunnianhimoa ainakaan ole tai sitä että halutaan itselleen enemmän kuin mitä muilla on. Koska perään valitetaan ja syyllistetään "rikkaampia"
 
Alkuperäinen kirjoittaja narsissi:
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Alkuperäinen kirjoittaja narsissi:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Niinpä, multahan se edelleen on pelkästään pois.. ei missään nimessä apua tarvitsevilta rehellisesti tuilla eleleviltä, ja muilta palvelun käyttäjiltä jep jep..

No voisitko oikeasti tehdä sen ilmoituksen kelaan? Tällä tavoin autat myös niitä, jotka niitä tukia ja palveluita oikeasti tarvitsevat.

Pakko räpättää täällä, mutta sitten tositoimiin ryhtyminen on niin perhanan vaikeaa.

"Ei minua, mutta muita" :headwall:

Ja multa alkaa loppua ymmärrys tuohon loputtomaan vänkäämiseen.

loputtomaan? :o

olen muutamaan kertaan kysynyt ja ehdottanut ilmoituksen tekemistä huijareista, mutta siihen ei voida/haluta vastata, vaan jatketaan täysin turhanpäiväistä purnausta asiasta.

Mutta eipä tästä varmaan kannata sinun kanssasi alkaa vääntämään :whistle:

Ja sulle on kerran tai kaksikin kerrottu että se ei hyödytä mitään.. koska ei ole todisteita.. eikä se nyt ihan ole tämän keskustelun pää pointtikaan että yksi pari "narautettisiin" Miten keskustelu yhteiskunnasta ja sen toiminasta voi olla tyhjänpäiväistä? Mikäs sitten on sitä "oikeaa" puhetta?
 
Alkuperäinen kirjoittaja sossu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja sossu:
kyllä ne oikeasti apua tarvitsevat sitä saavat, jos vain uskaltavat hakea. Suurin osa ei hae, koska pelkää leimaantumista.

suunnilleen ainakin näin kyllä.
Mutta ainakin Helsingissä se sosiaaliviraston ja Kelan vaatima paperisota on jotain ihan uskomatonta välillä.
:/ Luultavimmin juuri sen takia että niitä huijareita on?

Tai sitten se kamala paperisota innostaa yrittämään sitä huijausta

No en tiedä, siinä vaiheessa kun mä olen toimittanut eri virastoihin hirveät kasat kuitteja, todistuksia, hakemuksia ja hakemusten liitteitä, musta ainakin on tullut lähinnä rasittunut.
Enkä mä edes jaksa ruveta enää hakemaan mun lapsen matkakorvauksia sairaalamatkoista esimerkiksi, mä kun pääsen vaan itse niin paljon helpommalla jättämällä ne hakematta. :|

Jos joku jaksaa nähdä hirveän vaivan kusettamalla kelalta muutamia kymppejä niin huhhuh, pitää olla todellinen tarve niille sitten..
 
Alkuperäinen kirjoittaja toinen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Opiskeluaikana varmaan joka toinen luokkakaverini huijasi kelaa ja sossua.
??? Opiskelijathan eivät yleensä edes ole sossun palveluihin oikeutettuja (joskus toki), ja itse en ainakaan tiedä ketään, joka kelaa olisi opiskelijana huijannut. Missä ihmeen koulussa olet ollut?

Kauppiksessa olin. Se oli sitä aikaa vielä, kun sossu ei pakottanut ottamaan opintolainaa. Kesällä saatiin sossusta, vaikka työpaikka oli, kunhan vaan ajotti käyntinsä niin et oman alueen täti oli esim. heinäkuun lomalla, sossuun kesäkuussa ja sai kahden kuukauden toimeentulotuen kerralla.

Kelasta itsekin nostin opintotukea ja siihen kuuluvaa asumislisää puolen vuoden aikana, jolloin en edes koulussa käynyt.
 
Alkuperäinen kirjoittaja narsissi:
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Alkuperäinen kirjoittaja narsissi:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Niinpä, multahan se edelleen on pelkästään pois.. ei missään nimessä apua tarvitsevilta rehellisesti tuilla eleleviltä, ja muilta palvelun käyttäjiltä jep jep..

No voisitko oikeasti tehdä sen ilmoituksen kelaan? Tällä tavoin autat myös niitä, jotka niitä tukia ja palveluita oikeasti tarvitsevat.

Pakko räpättää täällä, mutta sitten tositoimiin ryhtyminen on niin perhanan vaikeaa.

"Ei minua, mutta muita" :headwall:

Ja multa alkaa loppua ymmärrys tuohon loputtomaan vänkäämiseen.

loputtomaan? :o

olen muutamaan kertaan kysynyt ja ehdottanut ilmoituksen tekemistä huijareista, mutta siihen ei voida/haluta vastata, vaan jatketaan täysin turhanpäiväistä purnausta asiasta.

Mutta eipä tästä varmaan kannata sinun kanssasi alkaa vääntämään :whistle:

Et vain ymmärrä sinulle osoitettuja vastauksia. Varmasti monikin on käräyttänyt kelalle tukihuijarit, vaan mitä kela voi? Ei oikein mitään.

Ja tuon viimeisen kommentin voisin jo melkein ottaa kettuiluna =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja sossu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja sossu:
kyllä ne oikeasti apua tarvitsevat sitä saavat, jos vain uskaltavat hakea. Suurin osa ei hae, koska pelkää leimaantumista.

suunnilleen ainakin näin kyllä.
Mutta ainakin Helsingissä se sosiaaliviraston ja Kelan vaatima paperisota on jotain ihan uskomatonta välillä.
:/ Luultavimmin juuri sen takia että niitä huijareita on?

Tai sitten se kamala paperisota innostaa yrittämään sitä huijausta

No en tiedä, siinä vaiheessa kun mä olen toimittanut eri virastoihin hirveät kasat kuitteja, todistuksia, hakemuksia ja hakemusten liitteitä, musta ainakin on tullut lähinnä rasittunut.
Enkä mä edes jaksa ruveta enää hakemaan mun lapsen matkakorvauksia sairaalamatkoista esimerkiksi, mä kun pääsen vaan itse niin paljon helpommalla jättämällä ne hakematta. :|

Tai sitten mietitään asiaa toisin päin. Jos ei olisi huijareita, vaan tuet voitaisiin hakea vähemmällä paperisodalla, niin paljonko byroratiasta säästyisi rahaa sitten muuhun kuten palveluiden parantamiseen?

Kuten joku äääliö kommentoi radiossa, että maksan aina sakot osissa ja sitten vielä "vahingossa" 20 ? liikaa niin joutuvat palauttaan sen, niin sitten niillä on mennyt enemmän rahaa perimiseen kun mitä mun sakoista saivat.. :o

 
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Et vain ymmärrä sinulle osoitettuja vastauksia. Varmasti monikin on käräyttänyt kelalle tukihuijarit, vaan mitä kela voi? Ei oikein mitään.

Ja moni käräyttelee kelalle tuki"huijareita" jotka eivät edes huijaa kelalta yhtään mitään |O
Eipä siitäkään tule mitään muuta seurausta onneksi kuin taas kerran ihana paperisota |O
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Et vain ymmärrä sinulle osoitettuja vastauksia. Varmasti monikin on käräyttänyt kelalle tukihuijarit, vaan mitä kela voi? Ei oikein mitään.

Ja moni käräyttelee kelalle tuki"huijareita" jotka eivät edes huijaa kelalta yhtään mitään |O
Eipä siitäkään tule mitään muuta seurausta onneksi kuin taas kerran ihana paperisota |O

Niinpä :/
 
Uskon, että on monia syitä keplotella itselle enemmän tukia kuin kuuluisi. Yksi syy voi olla pettymys yhteiskuntaan eli muihin ihmisiin, tunne siitä, että joutunut muiden pettämäksi ilman omaa syytään ja siksi voi hyvin ottaa tukia vastaan myös väärin perustein.

Tukia myös huijataan, koska niin voi tehdä jäämättä kiinni. Mikään valvontahan ei ole aukotonta, ellei ryhdytä poliisivaltioksi. Moni ei varmaan hirveästi huijaamistaan edes pohdi. Sitä pidetään pikku juttuna. On monia tapoja selittää itselleen toimivansa oikeutetusti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Et vain ymmärrä sinulle osoitettuja vastauksia. Varmasti monikin on käräyttänyt kelalle tukihuijarit, vaan mitä kela voi? Ei oikein mitään.

Ja moni käräyttelee kelalle tuki"huijareita" jotka eivät edes huijaa kelalta yhtään mitään |O
Eipä siitäkään tule mitään muuta seurausta onneksi kuin taas kerran ihana paperisota |O

Joo ja sitten on päättäjiä joiden mielestä voidaa kaikki ajaa alas, koska niitä ei käytä kun huijjarit.. nooh mistäköhän johtuu moinen mielikuva, ja sitten ihmetellään miksi mielummin rakennetaan teitä kun vaikka korotetaan lapsiperheiden tukia..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cleopatra:
Uskon, että on monia syitä keplotella itselle enemmän tukia kuin kuuluisi. Yksi syy voi olla pettymys yhteiskuntaan eli muihin ihmisiin, tunne siitä, että joutunut muiden pettämäksi ilman omaa syytään ja siksi voi hyvin ottaa tukia vastaan myös väärin perustein.

Tukia myös huijataan, koska niin voi tehdä jäämättä kiinni. Mikään valvontahan ei ole aukotonta, ellei ryhdytä poliisivaltioksi. Moni ei varmaan hirveästi huijaamistaan edes pohdi. Sitä pidetään pikku juttuna. On monia tapoja selittää itselleen toimivansa oikeutetusti.

Hyvä näkökulma.. Mutta mihin on kadonnut ihmisten halua pärjätä rehellisesti? Tai kulkea selkä suorana?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja Cleopatra:
Uskon, että on monia syitä keplotella itselle enemmän tukia kuin kuuluisi. Yksi syy voi olla pettymys yhteiskuntaan eli muihin ihmisiin, tunne siitä, että joutunut muiden pettämäksi ilman omaa syytään ja siksi voi hyvin ottaa tukia vastaan myös väärin perustein.

Tukia myös huijataan, koska niin voi tehdä jäämättä kiinni. Mikään valvontahan ei ole aukotonta, ellei ryhdytä poliisivaltioksi. Moni ei varmaan hirveästi huijaamistaan edes pohdi. Sitä pidetään pikku juttuna. On monia tapoja selittää itselleen toimivansa oikeutetusti.

Hyvä näkökulma.. Mutta mihin on kadonnut ihmisten halua pärjätä rehellisesti? Tai kulkea selkä suorana?
Siihen ettei apua heru silloin kun sitä todella tarvitsee,siihen ettei töissäkäymiseltä jää rahaa yhtään sen enempää käteen kuin kelan päivärahoistakaan.Siihen että kituuttaa vuosikaudet ja yrittää,jossain tulee raja vastaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Et vain ymmärrä sinulle osoitettuja vastauksia. Varmasti monikin on käräyttänyt kelalle tukihuijarit, vaan mitä kela voi? Ei oikein mitään.

Ja tuon viimeisen kommentin voisin jo melkein ottaa kettuiluna =)

Onko väärin ymmärtää väärin?
Eikö tällöin väärinymmärretylle pitäisi selittää mitä todellisuudessa tarkoitettiin, eikä ruveta heittämään läskiksi keskustelua?

Kuten tässäkin on ymmärretty väärin. "Ja tuon viimeisen kommentin voisin jo melkein ottaa kettuiluna =) "

Selitän sinulle ettei se ole kettuilua, vaan mielipiteeni, jonka mukaan meidän kahden ei kannata asiasta ruveta vääntämään, koska ap:n kanssa on väännetty jo tarpeeksi.

Jos kuitenkin selityksestäni huolimatta haluat ottaa lauseeni vittuiluna, sille en voi mitään.
:hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja sossu:
aika yleistä tämä on. elätkö vaaleanpunaiset lasit silmillä?
En elä. Puolet on puolet, vaikka miten lasket. Ja olen itsekin ollut sossuna, joten nimimerkkisi ei tee sinusta minulle auktoriteettia tässä keskustelussa..

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja toinen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Opiskeluaikana varmaan joka toinen luokkakaverini huijasi kelaa ja sossua.
??? Opiskelijathan eivät yleensä edes ole sossun palveluihin oikeutettuja (joskus toki), ja itse en ainakaan tiedä ketään, joka kelaa olisi opiskelijana huijannut. Missä ihmeen koulussa olet ollut?

Kauppiksessa olin. Se oli sitä aikaa vielä, kun sossu ei pakottanut ottamaan opintolainaa. Kesällä saatiin sossusta, vaikka työpaikka oli, kunhan vaan ajotti käyntinsä niin et oman alueen täti oli esim. heinäkuun lomalla, sossuun kesäkuussa ja sai kahden kuukauden toimeentulotuen kerralla.

Kelasta itsekin nostin opintotukea ja siihen kuuluvaa asumislisää puolen vuoden aikana, jolloin en edes koulussa käynyt.
Ok, nykyään on eri kuviot, onneksi.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vastaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja Cleopatra:
Uskon, että on monia syitä keplotella itselle enemmän tukia kuin kuuluisi. Yksi syy voi olla pettymys yhteiskuntaan eli muihin ihmisiin, tunne siitä, että joutunut muiden pettämäksi ilman omaa syytään ja siksi voi hyvin ottaa tukia vastaan myös väärin perustein.

Tukia myös huijataan, koska niin voi tehdä jäämättä kiinni. Mikään valvontahan ei ole aukotonta, ellei ryhdytä poliisivaltioksi. Moni ei varmaan hirveästi huijaamistaan edes pohdi. Sitä pidetään pikku juttuna. On monia tapoja selittää itselleen toimivansa oikeutetusti.

Hyvä näkökulma.. Mutta mihin on kadonnut ihmisten halua pärjätä rehellisesti? Tai kulkea selkä suorana?
Siihen ettei apua heru silloin kun sitä todella tarvitsee,siihen ettei töissäkäymiseltä jää rahaa yhtään sen enempää käteen kuin kelan päivärahoistakaan.Siihen että kituuttaa vuosikaudet ja yrittää,jossain tulee raja vastaan.

Näitäkin ihmisiä on, mutta tällainen nuori pariskunta (ja ne lukuisat muut jotka tekee samaa) ei kuulu tähän, ja juu en tiedä varmasti, mutta ainakaan ikänsä puolesta eivä ole ehtineet vuosia yrittää ja yrittää elää tässä yhteiskunnassa, vaan "tiputtavat" itsensä suoraan tähän. Ja sitten vaan valittavat ja valittavat niin palveluista kuin siitäkin että jollain on isompi asunto tai päiväkodit lakkautetaan jne.. ja tukia ei makseta tarpeeksi, tarpeeksi mistä.. nehän ovat apuja tiettyihin elämän tilanteisiin.. eivät se millä lopun elämää tulisi elää..

Ja millaisen elämän sä itselles luot.. jos vaan täytyy huijata ja pelätä jäävänsä kiinni ja täyttää päivät lippu lappusia..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Beijja:
vaikee kuvitella et joku onnistuu edes huijaa kun välillä tuntuu esim kelalla asioidessani et se raha mikä tulee lähtee heidän pussista :saint:

Niin ja kun oikeesti osaa kikkailla niin hyvin niin luulis et olis potenttiaalia toimia hyvin jossain muussakin ammatissa..
 
tiedän yhden tälläisen tapauksen. Ei varmasti ole kovin hääppöistä elämää. Eikä se parisuhde ole oikea parisuhde jos toisella on kirjat jossain restantessa. Mut sopivan paikan tullen aion tämän luuserin käräyttää:)
 
tiedän yhden tälläisen tapauksen. Ei varmasti ole kovin hääppöistä elämää. Eikä se parisuhde ole oikea parisuhde jos toisella on kirjat jossain restantessa. Mut sopivan paikan tullen aion tämän luuserin käräyttää:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tukien huijaaminen on vähän kuin tv-maksun maksamatta jättämistä. Helppoa ja kiinnijäämisen riski erittäin pieni. Ja yleensä kaveritkaan eivät tuomitse huijaria.

Tukien huijaajaa haukutaan, mutta yhtä väärin se luvatta telkkaria katsova tekee.
Siitä saa pääntaputukset, kun uskallat pakoilla tv-tarkastajaa, mutta kun yrittää saada paaremman toimeentulon huijaamalla ( Kyse ei todellisuusessa kuin enintään kuin sadoista euroista) niin leimataan pahaksi ihmiseksi.
Minulle on sanottu sossussa suoraan että erotkaa, että saat toimeentulotukea. Minä ihmettelin moista systeemiä, mutta sanoivat, että he vaikka antavat takuvuokraankin rahat, että puoliso voi muuttaa pois. Sitten vielä lisäsi, että heille ei siten kuulu se mitä kukin tekee vapaa-aikanaan. riitää kun teilä on eri osoitteet. Eli tässä kannustettiin eroamaan. Silti en eronnut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sossu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tukien huijaaminen on vähän kuin tv-maksun maksamatta jättämistä. Helppoa ja kiinnijäämisen riski erittäin pieni. Ja yleensä kaveritkaan eivät tuomitse huijaria.

Tukien huijaajaa haukutaan, mutta yhtä väärin se luvatta telkkaria katsova tekee.
Siitä saa pääntaputukset, kun uskallat pakoilla tv-tarkastajaa, mutta kun yrittää saada paaremman toimeentulon huijaamalla ( Kyse ei todellisuusessa kuin enintään kuin sadoista euroista) niin leimataan pahaksi ihmiseksi.
Minulle on sanottu sossussa suoraan että erotkaa, että saat toimeentulotukea. Minä ihmettelin moista systeemiä, mutta sanoivat, että he vaikka antavat takuvuokraankin rahat, että puoliso voi muuttaa pois. Sitten vielä lisäsi, että heille ei siten kuulu se mitä kukin tekee vapaa-aikanaan. riitää kun teilä on eri osoitteet. Eli tässä kannustettiin eroamaan. Silti en eronnut.

Mä olen kyllä vähän sitä mieltä että ei ole noin mustavalkoista, että väärin kuin väärin. Kyllä väärin tekemisillä on eroa ja rangaistuksetkin on siksi eri tasoilla..

Mutta kumma sossutäti teillä..
 

Yhteistyössä