Tuhrun takia gynelle.Jalka oven välissä KYS:illä lapsettomuus..

..tutkimusten takia. Eli,meillä tilanne tää: Lopetin pilsut 03/03 ja siitä asti yritetty lasta,eli pian 5 vuotta. 2006 kävin lapsettomuulääkärillä Kys:issä.Minut ehttiin tutkia,ei vikaa.Miestä ei ehitty tutkia:tutkimuksiin tuli muista henk.koht. syistä stoppi.Nyt kun elämä taas reilassa ja yritys alkanu taas päästä täyteen höyryyn,niin olisin halukas nyt aloittamaan jonkun rumban tämän asian tiimoilta. Meillä tuskin on mitään asiaa enää polille kun niin kauan jo mennyt viime käynnistä ja nyt mua oikeesti alkaa ottaa aivoon joka kuinen tuhru!Kierto 16-29 ja poikkeuksetta joka kierrossa tuhruttaa 2-6 pvää ennen kunnon vuotoo.Silloin lapsettomuuspolilla käydessäni,otettiin verikoe josta hormoonit tutkittiin ja kaikki ok. Lääkäri ei ottautunut mitenkään tuhrua hoitaakseen.
Nytkin tänään kun alkoi kunnon vuoto,ehti tuhruttaa 5 pvää ja kiertokin oli sitten vaan 24. Yksityinen gyne kun maksaa maltaita ja tk:n omalääkäri on mies,niin haluaisin ehdottomasti oikealle gynekologille, joka oikeasti perehtyisi asiaan ja tutkisi kunnolla. Yhdyntäkin kun sattuu silloin tällöin ja pitkin kiertoa on menkkakipuja.

Tuolla kuumeilu-puolella joku ihana ihminen sanoi,että kun on lapsettomuushoidot jo käynnistetty (vaikkakin pysähtynyt vuosiksi),niin pääsisi halvemmalla gynelle tai ainakin sairaalaan jossa tutkimuksissa gynelle??Voipiko olla näin?

Tuonne meidän polille on niin huonot soittoajat minuun työaikoihin nähden,etten koskaan pysty sinne soittamaan ja aina kun soitan on koko soittoajan puhelin varattu,en pääse puusta pitkään siinä asiassa! :headwall:

Onko täällä ketää KYS:iläisiä ja mikä on tilanne polilla nyt?
Harmittaa,kun olen niin saamaton asioiden kanssa ja on kuitenkin näinkin suuresta asiasta kyse..Soittamallahan saisi asioihin selvyyttä,mutta..

Eli pointti: Pääsenkö esim. sinne KYS:ille pelkästään gyne-asioissa tutkittavaksi vai menenkö vaan tk:een kun yksityiseen ei varaa?
 
Hei pitkästä aikaa. Meilläkin "projekti" on vielä kesken. Elokuussa söin viimeiset clomit ja mitään ei ole tapahtunut sen jälkeen. Marraskuussa kävin yksityisesti kys:n lääkärillä ja suositteli ivf-hoitoa. No, nyt aika menee miestä suostutellessa. Ekaksi kun pitäisi saada hänet sinne keskusteluun, jossa asiat ja paperit laitettaisiin kuntoon hoitoa varten. Saapa nähdä pääsemmekö sinne asti. Meikän hermo alkaa kyllä loppua.
Totta on, että polille on mahdottoman vaikea päästä soittamaan. Soittoajat ovat ivf-hoitajille ma-to 7.30-8.00 ja pe 12.30-13.30. Siellä on jotain hässäkkää henkilökunnan vaihtumisen tai muun syyn takia. Sinun kannattaisi soittaa joko polille tai ehkä suoraan ivf-hoitajalle ja kysyä asiasta. Uskoisin, että pääsisitte suoraan sinne polille.

Ai niin, sama vuotovaiva on minullekin tullut. Viimeksi tiputteli ihan kunnolla 4 pv. Ärsyttävää ja piinaavaa.
 
kyllä ottaa aivoon sama asia! Mulla kierto 30-33 päivää, mut tässä kuussa ruskea tuhruttelu alkoi jo kp20 ja jatkui reippaana 10 päivää tädin tuloon asti. Sit 2 päivää järkyttävän runsasta punaista vuotoa ja nyt tuhrutus taas jatkuu. Olen soittanut kahdelle eri gynelle (!!), toinen niistä mies ja toinen nainen eikä mitään järkevää sanonut kumpikaan. No mies sentään keksi sanoa että se johtuu ehkä kystasta/endometrioomasta joka mulla huomattiin viime kuussa. Onneksi kystakontrolli on viikon päästä.
Mut olis kiva tietää mistä muusta tällainen tuhru voi johtua!!! Keltarauhashormonihäiriöihin se voi kai liittyä mutta testejen mukaan ne arvot on mulla ok, kuten Tinttarallakin. Ärsyttävää!
 
Heipat vaan!

Kiva kun vastailitte ja tosiaan Rusina-Pähkinä,pitkästää aikaa! :hug:
Mä tuolla kuumeilu-puolella vaan notkun,kaikesta huolimatta...Minkähän takia tohon tuhruun ei oikeesti jotain määrätä,kun mulla tuo kiertokin on mitä on,yleensä kummiski 25,mut ärsyttävä kun ovistakaan ei bongaa säännöllisesti ikinä!Meillä kun tuo pupuilu on vähä harvassa,niin vaikee ennalta laskee ovista,kun mitään selviä ovis-merkkejä ei oikeen oo,paitsi kivut,mutta nekin onn joskus kuin menkkakivut ja joskus puristaa ja nipstää,tai jompaa kumpaa! :headwall:
Vitsit,kun mun niin tekis mieli jäädä pois töistä esim. kk,että saisin jotain järkee tähän hommaan..Jotenki ei energia riitä kaikkeen ja kun on niin raskasta painiskella tämän asian kanssa..

Kai mä sit perjantaina koitan soitella kun iltavuoroon vasta menen,ellen sit just sopivasti mee 14.00,sillon en ehi...taaskaan!!

Eikö niitä ivf-hoitsuja voi pyytää soittamaan,kun ei kertakaikkiaan pysty soittamaan ite soittoaikoina.Jos ottavat vaan luurin käteen,niin 10 min. ja mä olen heti viisaampi?! Toisaalta kun on mennyt jo aikaa niin paljon viime käynnistä,melkein sama käydä tk:ssa tuon tuhrun takia ja pyytää uus lähete Kys:ille..tai jotain..
 
Niin, kyllä sinne ilmeisesti voi jättää soittopyynnönkin, kun soittaa sinne polille. Minunkin kierto on n. 24-28 pv ja tosiaan tuo tuhru kestää 2-4pv ennen menkkoja. Keltarauhashormoni on ollut ok, silloin kun se on otettu eli mikähän lie vikana. Oviksen metsästys on tosiaan ärsyttävää, sillä ei meilläkään heilutella peittoja kovin ahkerasti enää ja mies ei oikein innostu viikolla. Toisaalta, eipä meillä ole tullut tulosta täsmäiskuillakaan, vaikka ihan lekuri on todennut tulevan oviksen ja kotona on sitten hoidettu hommat. Jotakin vikaa täytyy olla. Ehkäpä mun munikset ovat jo niin "vanhat" ettei niistä ole enää mihinkään. Pitäisi vaan saada mies lähtemään ivf-hoitoon, niin sitten selviäsi enemmän elimistön tilasta ja kyvystä/kyvyttömyydestä.
Välillä olen onnistunut olemaan erossa näistä palstoista, mutta nytten olen taas sortunut... voi kun saisimme sen vauvan edes alulle...
 
Minä hakeuduin tk:n omalääkärille tuhruilun ja epäsäännöllisten menkkojen (kierto 17-35) takia. Sain sieltä lähetteen KYSin polille 3 kk:n päähän. Yritystä meillä siis takana reilu vuosi. Kävittekö KYSillä eka käynnillä ilman miestä?
 
ella80: Mä kävin ilman miestä eka kerran.Lääkäri toivoi,että mies olisi ollut mukana,eli ota siippa mukaan jos mahdollista! :)
Mä varmaan loppuviikosta koitan varata tuonne tk:een ajan ja naislääkärille,en tiedä onnaako,mut sittenpähän nähdään!Mies lääkärille en mene..

Voimia kaikille jatkoon!Kertoillaanhan täällä mitä meille kuuluu,ok?! :)
 
Hei Tinttara84! Mä ehottaisin, että soitat sinne lapsettomuuspuolelle sairaanlaan ja selität, että ootte ollu hoidoissa ja et oli taukoo ym...Ja kysyt, et tartteeko uutta lähetettä vai voiko varata ajan suoraan. Ei tartteis taas mennä toulta tk:n kautta, vaan pääsis suoraan.
 
Moi Tinttara...Prosessin alkuun saattaminen vie julkisella aina oman aikansa, joten nyt tuumasta toimeen ja ota pian yhteyttä vaikka sinne omaan terveyskeskukseen...ja kerro reilusti, että haluat päästä naislääkärin vast.otolle...tai olisiko siellä mahdollisuus käydä neuvolan puolella gynellä, joka vois tehdä lähetteen KYS:iin...koska erikoissairaanhoitoon tarvitaan aina lähete, ellei ole jatkohoidosta tehty erillistä suunnitelmaa...tekstistäsi ymmärsin, että näin ei ole. Ehkä voisit soittaa teidän alueen perhesuunnitteluun, jossa työskentelee yleensä terveydenhoitaja...hän osaisi varmasti kertoa sinulle teidän TK:n toimintatavoista ja käytännöistä. aktiivista "yrittämistä" meillä takana pian kolme vuotta. Olen ollut julkisella hoidossa lapsettomuuden vuoksi 1/06 ja nyt vihdoin ja viimein pääsemme KYS:iin IVF:hoidon suunnittelua varten...Meidän lähete lähti Kys:iin 6/07, joten noin puolivuotta ollaan jonossa oltu...toivon sinulle voimia, jotta saisit "rattaat" pyörimään tämän asian tiimoilta... :hug:

Kaikille muillekkin terkkuja
 
Moi vaan kaikille! Mulla taas kroppa sekoilee minkä ehtii:menkat alko,kesti 2 pvää kunnolla.Kolmas päivä oli vuodoton ja eilen taas alko vuotaan uudestaan ja aika lailla runsaana päiviin nähden!Normaalisti ollu 3pvää kunnnon vuotoo+3pvää tuhrua päälle!Omituista.

Huomenna aattelin soittaa sinne polille,eka suoraan ivf-hoitsuille jos suinkin pääsen läpi ja ellen, niin soitan ihan itse polille ja kerron koko rimpsun ja kysyn samalla voinko jättää soittopyynnön,en muuten pääse eteenpäin!! Kun joskus polille soittelin,sihteeri heti sano että ivf-hoitajat kertoo tilanteesta,ei voi ees vähän kertoo miten on mahdollisesti aiemmin menetelty,jos tämmönen ollu aiemmin,niinku meillä nyt..Ja voin kyllä kertoo syytkin,jos alkavat kysellä tauosta,on vaan aika arat syyt,mutta luulispa ymmärtävän kaikkien..Toisaalta alkavat miettiä varmaan porukalla kahvihuoneessa sitten,että onkohan loppuunaasti mietitty jos tilanne ollu semmonen ennen mikä meillä oli...Noh,eipäs nyt mennä asioiden edelle ja aleta suurennella..:)

Kiitos vaan kaikille,jotka ootte tsempannu! :hug: Koitan saada homman käyntiin..
 
Tänään oli se meidän IVF:n suunnittelu aika Kys:issä ja selvis et siel on ruuhkaa ja meidän arvioutu IVF menee tonne toukokuulle, tosin mulle tehään viel yksi IUI ennen sitä, lohdutukseksi... :'( :'( :'(
Laitahan rattaat pyörimään.... :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rusina-Pähkinä:
Siellä on jotain hässäkkää henkilökunnan vaihtumisen tai muun syyn takia.
Moi!

Itsekin KYS:n asiakas, joten kiinnostaa tietää, tietääkö joku tarkemmin tuosta R-P:n kertomasta? Ei kai lääkäri MH ole lähdössä - joskus aikaisemmin oli jossain ketjussa, että ainakin sillä hetkellä suunnitteli tutkimustyöhön lähtemistä..?? Toivottavasti ei :/

-rallukka
 
Moi!
Minuakin kiinnostaa tämä aihe...Vastaanotolla aikaa tilatessani (tammikuun alussa) kerroin, että MH on ollut kesällä meillä lääkärinä ja että toivomme samaa...Ilmeisesti toive toteutuu, sillä sihteeri ei ainakaan sitä kieltänyt...
Ollaan menossa siis polille ensi viikolla ja alustavasti viime kesänä KYSillä luvattiin, että jos ei raskautta kuulu, niin helmikuussa aloitetaan ICSIn suunnittelut. Siis miten pitkään teillä on kestänyt varsinaisiin hommiin (ICSIin) pääseminen? Pitääkö kärvistellä jopa syksyyn saakka vai pääsisikö jo toukokuussa? Ja eikös hoidot (sumut tms.) silloin alkaisi jo huhtikuussa?
Kiitos vastaajille! :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja helystin:
Räväkkä persoona mut kyllä osaa asiansa!

Tuo on NIIN totta! Olemme olleet pääasiassa hänen asiakkainaan elokuusta 2005 lähtien ja ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa - jaksaa tsempata ja olla empaattinenkin :flower: Tiedän kyllä, että hän ei todellakaan tule toimeen kaikkien kanssa mutta yhtä kaikki helkkarin pätevä ja tehokas hommassaan! Hermot meinaa mennä muiden kanssa asioidessa, niin kuin nyt sen yhdenkin sössöttäjän |O



Tsemppiä teille kaikille KYSiläisille toivoo yksi jo kertaalleen onnistunut Rallis
 
Kummi: Meillä aikataulua sekoitti minun kolme endometrioosileikkausta mutta tuolloin elokuussa 2005, ekan laparoskopian jälkeen, söin 4 kiertoa Clomeja, joulukuussa 2005 varattiin helmikuulle 2006 IVF-info. Ekaa IVF:ää suunniteltiin alkavaksi helmikuun menkoista mutta infossa paljastui, että on pakko tehdä uusi skopia ennen IVF:ää. Skopia tehtiin maaliskuun puolessa välissä, kuun lopussa tuli menkat ja niistä aloin sumuttelemaan. Punktio ja siirto toukokuun puolivälissä. Eli vastaus kysymykseesi; meillä se olisi kestänyt n. 3 kk ILMAN takapakkia eli toista skopiaa...

Rallukka
 
Kiitos rallukka!
Pieniä toiveita siis voisi meillä vielä olla, että päästäisiin jo tänä keväänä "hommiin". Meille ei ilmeisesti muuta vaihtoehtoa (kuin ICSIä) tarjotakaan, sillä miehet siittiöt ovat ainoa ongelma...
 
Kävimme Kys:llä tamikkuun puolenvälin maissa IVF: suunnittelussa. Tuolloin lääkäri KP halusi, että tehdää vielä yksi lääkkeellinen IUI ennen IVF hoitoihin siirtymistä...(Se onkin sitten meidän 4 IUI) toiveita inssiin suhteen ei ole ja koemmekin sen aivan turhaksi... mut pakko tehdä niinkuin lääkäri täti sanoo :ashamed:, joten suunnittelu käynnin jälkeen ajat IVF:n menee noin 4 kuukauden päähän...mut toivotaan et pääsette etenemään hoidoissa mahdollisimman pian...täällä ootellaan tätiä jotta päästäis pistelemään... :p
 
Kiitos helystin ja puoli-enkeli!
Nyt ei siis auta kuin yrittää jaksaa odotella tiistaihin ja toivoa parasta.
Toivottavasti te myös pääsette pian hoitoihin!
Laittelen viestiä, kun tiedän enemmän...
 
Kuis kävi IVF: suunnittelussa...tuuhan kertoo kunhan kerkiit... :heart: mul ei vielkään oo ne menkat alkanu...tänään jo kp 49...pikkusen ollu tuhrua, jota koskaan aiemmin ei oo ollu...hormonit aivan sekaisin... :kieh: No huomenna soitan Kysin IVF:hoitajalle ja pyydän luvan aloittaa ne hiton terot...sorry tää purpattaminen... =)
 
Kiva, kun kysyit!
Jeps, nyt on käyty, ensi kierrosta inssi (ja clomit), ja toukokuussa icsi, jos ei ole sitä ennen onnistunut. Joten samalla kaavalla kuin teillä. Mulla kp tänään 20 eikä ultrassa ollut oviksesta tietoakaan. Kiva, että kierto rupeaa nyt ryppyilemään, kun on tähän saakka ollut suht normaalit 30 pv.... Pitkältä kuulostaa sullakin..Onko syytä siihen löytynyt?
 
Kiva kun vastasit, mul on aina ollu pitkä ja epäsäännöllinen kierto...mul dg.endometrioosi ja pco...kuka teillä oli IVF: suunnittelussa lääkärinä, meillä oli K.P...mä en tajuu miks ne haluu viel mulle tehä yhden IUI:n, koska se on aivan turhaa...oisin toivonu et ois aloiteltu heti se IVF kun tota aikaakin on jo kulunut kolme pitkän pitkää vuotta. Sanoko ne teille mitään tosta aikataulusta... :heart:
 
Endoa tai pcota ei ole mulla ainakaan ennen löytynyt; MH (ollut meillä ennenkin) oli sitä mieltä, että välillä saattaa jäädä ovis väliin kokonaan, joten ehkä se syynä... Huomenna tiedetään tarkemmin, kun kävin tänään prog. verikokeessa.
Aikataulusta oli vaan sen verran puhetta, että koska jonoja on, voidaan kokeilla ensin inssiä. Ja kuulemma voisi olla senkin avulla mahikset...mutta epäilen. Teillä on ollut jo tosi pitkä odotus! Onneksi pääsette tekin ennen kesää ivfään. Ties, vaikka siellä törmättäisiin ;) . Tsemppi ja kuullaan!
 
Kiitti viestistä, meillä nyt sit edessä se neljäs IUI...sillä viime yönä vihdoinkin, ne himpskatin menkat alkoivat...huomen aamulla soittelen KYSille ja varaan follikkeli UA:n...osa ultrista tehään mulle omalla paikkakunnalla pitkän matkan vuoksi...mut tiedä vaiks nähtäis joku kerta polilla... :)
Niin ja tosi paljon tsemppiä alkaviin hoitoihin... :heart: :heart: :heart:
 

Yhteistyössä