TS: Myyjä vei talon vesiputket - hovioikeus vapautti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Oikeus on aina oikeassa. : /

Mies sai ottaa myymästään kiinteistöstä mukaansa vesiputkia, ovia, hanoja, lämmityskattilan ja seinän eristevillat. Turun hovioikeus kumosi syytteet ja vapautti myyjän vahingonkorvauksista, kertoo Turun Sanomat.

Pirkanmaan käräjäoikeus tuomitsi myyjän aiemmin varkaudesta ja vahingonteosta 60 päiväsakkoon sekä vahingonkorvauksiin.

Riita koski Sastamalassa toissa vuonna tehtyjä kiinteistökauppoja. Myyjä ja ostaja olivat tehneet sopimuksen, jonka mukaan myyjällä oli oikeus viedä kiinteistön irtaimisto mukanaan ennen omistusoikeuden siirtymistä.

Hovioikeuden mukaan myyjä oli rikkonut sopimusta mutta ei ollut syyllistynyt rikoksiin. Oikeuden mukaan rakennus oli tekohetkellä yhä myyjän omistuksessa. Itseltään ei voi varastaa, ja myös vahingonteko edellyttää, että kyse on toisen omaisuudesta.
TS: Myyjä vei talon vesiputket - hovioikeus vapautti | Kotimaa | Kaleva.fi

Koittakaa nyt ymmärtää että oikeus vaan totesi että tuossa ei tapahtunut RIKOSTA, vaan SOPIMUSRIKKOMUS.

Jos minä nyt irrotan talostani lämpökattilan, en syyllisty rikokseen, koska se on minun lämpökattilani ja teen sillä mitä lystään. Jos kuitenkin olen jo sopinut henkilön X kanssa että ensi kuussa teemme talosta kaupat ja silloin tässä vielä lämpökattila on, syyllistyn SOPIMUSRIKKOMUKSEEN. Minua ei tuomita varkaudesta eikä mistään muustakaan rikosoikeudellisesta rikoksesta, vaan juttu ratkaistaan riita-asiana ja minut tuomitaan luultavasti vahingonkorvauksiin (tai kauppa puretaan).

Irtaimisto käsittää tuossa tapauksessa hyvinkin paljon, kauppoja tehdessä on sovittu että myyjä ottaa irtaimiston itselleen. Ostaja tuskin on ymmärtänyt että myyjä ottaa itselleen vesiputket, lämmityskattilan ja muut jotka näin niinku yleensä jätetään myyntihetkellä asuntoon.

Yhteistyössä