Trombosyytit koholla vauvalla, ei mitään infektioita taustalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkoi vaivata
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alkoi vaivata

Vieras
Vauvalla 5kk oli trombosyytit >700. Lääkärin mukaan ei syytä huoleen, vaikka mitään infektioita ei vauvalla ole ollutkaan (silloin tuo olisi ilmeisesti ihan normaalia). Tämä viikko sitten. Tänään juttelin lääkärin kanssa vauvan refluksioireista ja lääkäri kysyi multa monta kertaa, että onko vauvalla ollut mitään infektioita (koska jotkut oireista kuulemma sopisi siihen). Nyt vasta aloin miettiä, että voisiko näillä olla jokin yhteys... Mikä voisi aiheuttaa tulehdusoireita (siis nuo trombosyytit ja jotkut refluksioireet), jos mitään infektiota ei ole kuitenkaan ollut??

Mutta liittyvätkö trombosyytit muka infektioihin? Eikös ne ole verihiutaleita ja silloin jos pysyvästi paljon koholla, olisi kyseessä ennemminkin jokin "verisairaus"?

Mä käsitin, että jos vauvalla olisi ollut jokin aika sitten esim. korvatulehdus, trombosyytit voisi olla koholla sen takia. Että jotenkin siinä parantumisvaiheessa ne saattaa hetkeksi nousta liian korkealle tai jotain.

Siis kun mähän en todellakaan itse ymmärrä näistä mitään. Onneksi olen maanantaina lääkäriin uudestaan yhteyksissä.

Verihiutaleiden määrä voi väliaikaisesti suurentua normaalisti joissakin tilanteissa, erimerkiksi liikunnan yhteydessä tai synnytyksen yhteydessä. Määrä suurenee myös tulehdustaudin, verenvuodon, raudanpuutteen ja joidenkin syöpätautien yhteydessä. Tällaista trombosytoosia kutsutaan sekundaariseksi eli jonkin sairauden tai muun tilan aiheuttamaksi.

Joskus trombosytoosi johtuu luuytimen häiriöstä. Kyseessä voi olla pelkkä trombosytoosi, jolloin tilaa kutsutaan essentiaaliseksi (itsenäiseksi) trombosytoosiksi tai primaariseksi trombosytoosiksi. Verihiutaleiden määrä voi olla suurentunut myös muita verisoluja koskevissa sairauksissa, esimerkiksi polysytemiassa. Nämä tilat muuttuvat usein ajan mittaan syöpätaudeiksi. Luuytimen häiriöistä johtuva trombosytoosi on melko harvinainen ja sitä esiintyy pääasiassa keski-ikäisillä ja sitä vanhemmilla.

Verihiutaleiden määrä voi väliaikaisesti suurentua normaalisti joissakin tilanteissa, erimerkiksi liikunnan yhteydessä tai synnytyksen yhteydessä. Määrä suurenee myös tulehdustaudin, verenvuodon, raudanpuutteen ja joidenkin syöpätautien yhteydessä. Tällaista trombosytoosia kutsutaan sekundaariseksi eli jonkin sairauden tai muun tilan aiheuttamaksi.

Joskus trombosytoosi johtuu luuytimen häiriöstä. Kyseessä voi olla pelkkä trombosytoosi, jolloin tilaa kutsutaan essentiaaliseksi (itsenäiseksi) trombosytoosiksi tai primaariseksi trombosytoosiksi. Verihiutaleiden määrä voi olla suurentunut myös muita verisoluja koskevissa sairauksissa, esimerkiksi polysytemiassa. Nämä tilat muuttuvat usein ajan mittaan syöpätaudeiksi. Luuytimen häiriöistä johtuva trombosytoosi on melko harvinainen ja sitä esiintyy pääasiassa keski-ikäisillä ja sitä vanhemmilla.

Okei, eli nyt mä alan nähdä painajaisia syövästä, niinkö?

[QUOTE="aloittaja";23494537]Okei, eli nyt mä alan nähdä painajaisia syövästä, niinkö?[/QUOTE]
Ei vaan nyt sinä tapaat uudelleen lääkärin ja kysyt häneltä kaikki ne kysymykset, joita mielessäsi pyörii nyt. Tuo teksti on tn. joltakin nettisivulta suoraan kopioitu. Se, mitä jokin yksittäinen veriarvo kertoo yleensä (tai mitä se VOI kertoa), ei ole vastaus siihen, mitä se kertoo yksittäistapauksessa.

Ei vaan nyt sinä tapaat uudelleen lääkärin ja kysyt häneltä kaikki ne kysymykset, joita mielessäsi pyörii nyt. Tuo teksti on tn. joltakin nettisivulta suoraan kopioitu. Se, mitä jokin yksittäinen veriarvo kertoo yleensä (tai mitä se VOI kertoa), ei ole vastaus siihen, mitä se kertoo yksittäistapauksessa.

Aivan. Kiitos sinulle. Mä varmaan menetin nyt joka tapauksessa yöuneni, mutta hyvä tietenkin, että tuli tämäkin yhtäkkiä mieleen, vaikka vähän näin jälkijunassa. Viitearvot näyttää olevan 200-450, että onhan tuo 708 aika korkea.

[QUOTE="aloittaja";23494537]Okei, eli nyt mä alan nähdä painajaisia syövästä, niinkö?[/QUOTE]

Mulla on ainakin trombosyytit ollut koholla iät ja ajat. Enpä ole huolissani.

[QUOTE="aloittaja";23494669]Aivan. Kiitos sinulle. Mä varmaan menetin nyt joka tapauksessa yöuneni, mutta hyvä tietenkin, että tuli tämäkin yhtäkkiä mieleen, vaikka vähän näin jälkijunassa. Viitearvot näyttää olevan 200-450, että onhan tuo 708 aika korkea.[/QUOTE]
Oliko se yksi ainoa kerta, kun trombosyytit oli koholla? Se lienee aina eri asia, jos yksittäisesti jokin arvo poikkeaa viitearvoista, kuin jos on pysyvämmin/pidemmän aikaa.

Oliko se yksi ainoa kerta, kun trombosyytit oli koholla? Se lienee aina eri asia, jos yksittäisesti jokin arvo poikkeaa viitearvoista, kuin jos on pysyvämmin/pidemmän aikaa.

Vauvalta on otettu verikokeet vain tuon kerran. Ja tulipa mieleeni, että sitäkin verikoetta käytiin ottamassa kahtena eri päivänä, yhteensä 5 kertaa pistettiin, kun neljällä ekalla kerralla veri hyytyi ennen kuin ehti putkiloon. Syy lienee noissa trombosyyteissä.

Viikonlopusta tulee pitkä.

[QUOTE="vieras";23494711]Mulla on ainakin trombosyytit ollut koholla iät ja ajat. Enpä ole huolissani.[/QUOTE]

Niin ja lisättäköön tuosta refluksista, että sitä on minulla ja pojallani molemmilla. Pojan veriarvoja ei ole koskaan sen kummemmin katseltu, mutta itselläni siis nuo trombosyytit koholla.

En juuri koskaan flunssasta tai muista infektioista kärsi , mutta närästyksen ja refluksin takia kurkku ja nielurisat on jatkuvasti arat ja turvonneet, samoin kaulalla imusolmukkeet hyvin usein. Voisi selittyä sillä.

[QUOTE="vieras";23494745]Niin ja lisättäköön tuosta refluksista, että sitä on minulla ja pojallani molemmilla. Pojan veriarvoja ei ole koskaan sen kummemmin katseltu, mutta itselläni siis nuo trombosyytit koholla.

En juuri koskaan flunssasta tai muista infektioista kärsi , mutta närästyksen ja refluksin takia kurkku ja nielurisat on jatkuvasti arat ja turvonneet, samoin kaulalla imusolmukkeet hyvin usein. Voisi selittyä sillä.[/QUOTE]

Ok, eli ehkä mahdollisesti vauvallani on refluksi ja se on aiheuttanut tuon trombosyyttien kohoamisen. Ehkä mahdollisesti. Kiitos tästä!

[QUOTE="aloittaja";23494789]Ok, eli ehkä mahdollisesti vauvallani on refluksi ja se on aiheuttanut tuon trombosyyttien kohoamisen. Ehkä mahdollisesti. Kiitos tästä![/QUOTE]

Kyllä ja ainakin vakavien veritautien koholla valkosolut on koholla jos jotain vakavaa olisi, esim leukemia. Että alhainen hemoglobiini ja kohonneet leukosyytit ... pelkät trombosyytit jos ovat koholla, niin mulle lääkäri ei ainakaan katsonut, että olisin edes jatkotoimenpiteiden tarpeessa. Tämä siis yksityisellä puolella..:) Ja aikalailla saman verran omat arvot paukkui yli raja-arvojen kuin teillä.

[QUOTE="vieras";23494936]Kyllä ja ainakin vakavien veritautien koholla valkosolut on koholla jos jotain vakavaa olisi, esim leukemia. Että alhainen hemoglobiini ja kohonneet leukosyytit ... pelkät trombosyytit jos ovat koholla, niin mulle lääkäri ei ainakaan katsonut, että olisin edes jatkotoimenpiteiden tarpeessa. Tämä siis yksityisellä puolella..:) Ja aikalailla saman verran omat arvot paukkui yli raja-arvojen kuin teillä.[/QUOTE]

Kiitti vielä tästäkin! Vauvalla tosiaan hb ja leukosyytit on viitearvojen sisällä, pelkästään nuo trombosyytit on koholla. Näin aamulla on jo paljon levollisempi mieli asian suhteen, ei se varmasti tosiaan ole mitään vakavaa :)

Minä kyllä haluaisin, että tuossa tilanteessa lapselta otettaisiin täydellinen verenkuva. Silloin näkisi onko tombosyytit laskeneet ja poissuljettaisiin vakavat veritautdit. Perusverenkuva voi periaatteessa (tämä kuitenkin harvinaista!) olla normaali, eli leukkarit ym viitearvoissa, vaikka kaikki ei olisikaan hyvin. Täydellisessä verenkuvassa eritellään esim. valkosolut jolloin tulos on varmempi. Tiedätkö kumpi lapselta otettiin?

[QUOTE="vieras";23512804]Minä kyllä haluaisin, että tuossa tilanteessa lapselta otettaisiin täydellinen verenkuva. Silloin näkisi onko tombosyytit laskeneet ja poissuljettaisiin vakavat veritautdit. Perusverenkuva voi periaatteessa (tämä kuitenkin harvinaista!) olla normaali, eli leukkarit ym viitearvoissa, vaikka kaikki ei olisikaan hyvin. Täydellisessä verenkuvassa eritellään esim. valkosolut jolloin tulos on varmempi. Tiedätkö kumpi lapselta otettiin?[/QUOTE]

Ok, ehdotan tätä lääkärille. Tuossa lapussa lukee B-PVK+T eli ilmeisesti perusverenkuva + trombosyytit.

Voi voi kun pitää mennä googlettamaan. Tarkoittaako kapillaariveri sitä, kun verinäyte otetaan sormenpäästä? Tuo pvk otettiin nimittäin nimenomaan sormenpäästä, koska näytettä ei saatu kyynärtaipeesta sinä päivänä otettua. Ja nyt löysin sellaisen tiedon, että kapillaariverestä saadaan alhaisempia trombosyyttiarvoja!

Voi huokaus. Täytyy tosiaan saada lähete uuteen verikokeeseen.

Yhteistyössä