Triptyl ja ahdistus? onko kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pii

Vieras
Syön triptyliä 10 mg iltaisin kipulääkkeeksi. Nyt olen ollut tosi ahdistunut ja kamalia ajatuksia pää täynnä. Normaalisti en ole tällainen, kai. =) Mietin, että voisikohan johtua tuosta lääkkeestä?
Muuten se on toiminut hyvin.
Toisaalta, eikös sitä ole käytetty myös masennukseen, niin eikös sen sitten luulisi kohentavan mielialaa eikä päinvastoin?

Onko kellään kokemusta tai tietoa?

Ei se mielialaa kohenna vaan tasottaa fiilikset... Masentuneelle siitä on ehkä apua, koska ei sit tee itelleen mitään. Mut muutenhan tuo tunteiden ääripäiden katoaminen on ahistavaa, kun ei pääse kumpaakaan purkamaan... Vähemmästäkin ahistuu. Itellä siis oli kans kuuriluontosesti kipuun ja siihen kyllä autto, samoin nukkumiseen.

Sitä on aikoinaan käytetty masennuslääkkeenä mutta ei enää nykyään. Ja tuo sun annostus on niin pieni että ei se kyllä mieltä ala kohottelee. Ja nythän on aika pimeetä aikaa että oliskohan pikkasen ns.syys masennusta ilmassa

Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
Sitä on aikoinaan käytetty masennuslääkkeenä mutta ei enää nykyään.
Niinhän sitä voisi luulla. Mutta esim. itselläni on käytetty masennuslääkkeenä. (Ei kylläkään toivotulla tuloksella, mutta mulla nyt ei ole muutkaan masennuslääkkeet auttaneet.)

En pysty uskomaan, että 10 mg Triptyliä aiheuttaisi Piin ahdistusta. Ei sen lääkkeen pitäisi ahdistusta mitenkään lisätä/aiheuttaa ja toisekseen 10 mg on hyvin pieni annos.

vieras, miksi valmiste pelottaa sinua? Okei, on vanha lääke, mutta toisaalta sitten tiedetään jo hyvin, mitä kaikkea voi mahdollisesti aiheuttaa. Itseäni ei mitenkään pelottanut sen syöminen.

Mulla on Triptyl kipukynnystä nostavana (50mg iltaisin). Mä en ainakaan itsessäni ole huomannut ahdistusta tosta lääkkeestä. Mutta sen sanon etten ole kuuteen vuoteen nukkunut näin hyvin kuin nyt =)

Alkuperäinen kirjoittaja Krokodiili:
vieras, miksi valmiste pelottaa sinua? Okei, on vanha lääke, mutta toisaalta sitten tiedetään jo hyvin, mitä kaikkea voi mahdollisesti aiheuttaa. Itseäni ei mitenkään pelottanut sen syöminen.

No mulla on ollu aika pitkälti lääkkeetöntä hoitoa kannattaneet terapeutit (mistä suuri kiitos) ja serotoniinia olen syönyt jo kymmenisen vuotta, joten siitäkin irtipääseminen voi olla pelkkää unelmaa. Lisäksi mutsi on benzoriippuvainen, joten päällekkäisten mielialalääkkeiden napsiminen ei hirveästi houkuttele.

Löysin tämän vanhan ketjun, kun etsin netistä tietoa Triptylistä. Minulle määrättiin sitä kipuihin ja se olisi tehonnut hyvin siihen. Triptylin aloittamisen jälkeen muutamassa viikossa aloin saada voimakkaita ahdistuksia. Lopulta ahdistus oli jatkuvaa ja niin sietämätöntä, että päässäni pyöri vain itsetuhoisia ajatuksia. Normaalisti en ole sellainen ollenkaan. Lopetin Triptylin, kivut palasivat ja ahdistus katosi.

Olen yrittänyt löytää tietoa Triptylistä ja ahdistuksesta ja tämä ketju oli ainoa, jonka löysin. Triptylin aiheuttama ahdistus on siis ilmeisesti aika harvinaista. Harvinaista, mutta vaarallista.

dirlandaa on aivan oikeassa.Triptyliä ei määrätä alle 18-vuotiaille ,koska se voi aiheuttaa masennusta ja näin ollen kasvattaa itsemurhariskiä.
Muistaakseni on jotain mainintaa Triptylin lääkeselosteessakin tästä.
Itse kokeilin kanssa tuota krooniseen kipuun,mutta eipä ollut mittään apua.

Kamala, esihistoriallinen lääke tuo Triptyl ja halvan hinnan vuoksi lääkärit tunkee sitä potilailleen mitä erilaisemmista syistä: kipukynnyksen nostamiseen, nukahtamisongelmiin, tension neckiin jne. Aiheuttaa ahdistusta ja pahaa oloa ainakin minulla, en ole voinut syödä. Masennukseen käytetään isommilla annoksilla, mutta apu kyseenalainen.

huomasin vanhan että vanha ketjuni on nostettu. kokemuksestani sen verran, että minulla pää meni ihan sekaisin kyseisestä lääkkeestä. Minua ahdisti ihan hirveästi ja mietin tosi palojn itsemurhaa. Välillä se tuntui ainoalta oikealta ratkaisulta ja hallitsi elämää tosi paljon. Sitten päätin lopettaa lääkkeen käytön ja ahdistus ja paha olo loppui siihen. Lääkäri sanoi minulle, ettei se voi siitä lääkkeestä johtua, mutta tottakai se siitä johtui. ennen ja jälkeen ei ollut mitään, ainoastaan lääkkeen käytön aikana.

Triptyl (pahoihin niskakipuihin) ja hormonikorvaushoito yhdessä, ajoivat Äitini itsemurhan yritykseen. Masennus tuli 3 kk:n käytön jälkeen. Eihan mitään voi todistaa, mutta hoitava lääkäri totesi epävirallisesti, "todennäköistä". Hän hoitaa Äitiäni edelleen ja on ilmoittanut mahdollisesta yhteisvaikutuksesta eteenpäin. Tämä lääkäri myös sanoi meille, ettei itse enää määrää ko yhdistelmää kellekkään. Niin selkeä tapaus oli. Nyt Äitini voi mainiosti. Kaikille tuo lääke ei sovi, olkaa varovaisia.

...ja kuoleman kaipuuta. Sitä minulle tarjosi Triptyl. Lääke määrättiin minulla kuukausia kestäneeseen selkäkipuun. Kivun syitä ei ole juurikaan tutkittu eikä tulehduskipulääkkeet sovi minulle Marevan-lääkityksen vuoksi. "Hoidoksi" sairaslomaa ja pilleriä purkista. Siinäpä varmasti monelle varsinainen kuoleman koktail. Otin puolentoista viikon ajan 10mg iltaisin, kunnes heräsin aamulla päässäni ainoa ajatus ja toive siitä, etten olisi herännyt enää koskaan. Makasin toista tuntia sängyssä käsittämättömän ahdistuksen vallassa ja yritin kääntää ajatukseni mieluisammalle kanavalle. Ei onnistunut. Pakotin itseni ylös sängystä, koska näytti selvältä, ettei tuo ahdistus minua hengiltä kuitenkaan ota, vaikka kuinka toivoisin. Itkin seuraavat pari tuntia hirvittävän ahdistuksen vallassa. Mahdollisten viekkareiden pelossa nirhasin illalla terävällä veitsellä 10 millisen pillerin puoliksi ja otin vielä sen. Siitä on nyt kolme päivää ja tuo puolikas jäi viimeiseksi tätä lääkettä. Olo ei ole juurikaan kohentunut. Tänä aamuna taas niin valtava ahdistus, että tilasin aikaa lääkärille. Ajan sain huomiselle.

En ollut ahdistunut enkä liioin masentunutkaan ennen Triptylin aloitusta, ehkä hieman tavallista alakuloisempi pitkään jatkuneiden kipujen vuoksi. Kipuun lääkkeellä ei juuri vaikutusta ollutkaan. Hoitovastetta varmaan olisi joutunut odottelemaan pidempään, mutta lääkkeen aiheuttaman ahdistuksen vuoksi se on viimeinen asia mitä enää ikinä suuhuni pistäisin. Tällä hetkellä luen "lääkkeeksi" käyttäjäkokemuksia näiltä keskustelupalstoilta ja yritän pitää itseni jotenkuten kasassa huomiseen. Pelottaa, että Triptylin kokeilu on pistänyt meikäläisen aivokemiat niin uuteen uskoon, ettei pelkästään sen lopettaminen tilannetta korjaakaan. Kolme päivää on kulunut ja ahdistus sen kun jatkuu vain. en suosittele tuota myrkkyä kenellekään!

Käytin 3 päivää Triptyliä, alkoi ahdistamaan. Aikaisemmin ei ollut mitään ahdistusta. Pakko johtya tästä lääkkeestä. Kivut se poisti heti, mutta nosti verenpaineen korkealle ja pulssi löi sataa. En jatka.

oon syönyt triptyyliä 50mg annoksella pää/hartiakipuun kohta vuoden, koska mitkään muut lääkkeet ei auta, perus käsikaupan särkylääkkeet ihan tyhjän kanssa. mulla on auttanut eikä oo ollut sen kummempia sivuvaikutuksia, väsyttävät hieman, mutta oon aina ollut huono nukkumaan, joten ajattelen sen lähinnä positiivisena :) ja mitä tulee lääkkeen halpuuteen, ei se nyt niin halpa ole, kun siitä ei sitä kelakorvausta edes saa... olen käyttänyt halvempiakin joten turha hinnan perusteella on lääkettä lytätä...

Itse syönyt Triptylin ensin hermovaurion jälkeisiin kipuihin, sittemmin migreenin estolääkkeeksi. Ensimmäisellä kerralla kuukauden käytön jälkeen ilmaantui eriskummallisia itsetuhoisia ajatuksia, jotka kylläkin menivät sitten ohitse ja jatkoin käyttöä. Järkyttävien kipujen vuoksi en osaa arvioida hoitovastetta itse hermovaurion aiheuttamaan tuskaan, mutta en haluaisi kokea sitä uudelleen ilmankaan Triptyliä. Yritin jättäytyä kaikista lääkkeistä kivun siirryttyä helpommalle tasolle, joten lopetin myös Triptylin. Myöhemmin aloitin sen uudelleen, migreenin estoon. Ei sivuvaikutuksia ollenkaan. Lopetin muutama viikko sitten käytön ja juuri etsiskelen vastausta, josko lopettaminen voi myös aiheuttaa ahdistuneisuutta..

Yhteistyössä