Toukotenavat 2017 <3 Tammikuu

@Babies onneksi jollain muullakin karkailee mopo käsistä :whistle: Nyt pitää olla menemättä Tori.fi:n vähään aikaan, koska ONHAN tässä tosiaan aikaa sanoo järki :geek:

Esikoista, kun menin synnyttämään kätilö pyysi synnytyssuunnitelmaa ja katsoin sitä kyllä hitaasti, että o_O eikös se ole kaikilla melko sama - saada tämä ihminen ulos? En ollut kuullutkaan mistään toiveista tms. Ihan mahtavaa jos saa esittää toiveita. En oikein kyllä itse omaa mitään mitä keksis esittää etukäteen(n).

Joo ei siitä tarjonnasta tosiaan tarvi murehtia vielä. Mullakin tuli esikko rt avotarjonnassa ihan nätisti tuli eikä ihan karmeeta damagea tullut :LOL:.

Tänään olin uimassa kunnon 3km treenin aamusta ennen töitä ja kyllä teki hyvää! Suosittelen kyllä uintia kaikille vaikkapa sitten 30min. Veden hydrostaattinen paine pistää aineenvaihdunnan liikkeelle ja nivelet kiittää. Tai vesijuoksu. Toisilla voi tosin kivut haitata uidessakin :(, vähän riippuu millä tyylillä menee. Itselle auttaa, kun voi vaihtaa tyyliä ja käyttää apuvälineitä. Liikkuminen kyllä helpottaa omaa oloa tosi paljon ja uni tulee taatusti :sleep:. Huono puoli on että se nälkä kasvaa entisestään eikä tuo nyt ihan kamalasti kuluta :cautious:

Täällä toinen jolla viikot vähän hakusessa..:whistle:
 
Mulle kans neuvolassa huomautettiin, ettei enää sais selällään makoilla. En kyl hoksannut kysyä, että miks! Mut tuli puheeks kun sanoin, et saunassa kovalla lauteella selällään maatessa alaselkä kipeytyy ja jäykistyy ja tuntuu, ettei sieltä pääse ylös. Ittekin tykkäisin mielelläni sohvalla selällään pötköttää, mut koitan sit olla selällään ja vähän toisella kyljell/kankulla yhtäaikaa. Tiedä sit vaikuttaako mihinkään... .
 
Selällään nukkumisesta vielä:

"Joidenkin äitien on täysin mahdotonta nukkua varsinkin loppuraskaudesta selällään. Heille tulee pahoinvoinnin tunnetta ja hengitysvaikeuksia. Selinmakuuasennossa vauva ja kohtu saattavat painaa äidin selkärangan päällä olevia verisuonia niin, että äidin verenpaine laskee. Jos äidin verenpaine laskee huomattavan alas, istukan verenkierto heikkenee ja vauvan hapensaanti on vaarassa. Näin ei kuitenkaan tapahdu äidin huomaamatta."

"Äidin ollessa selällään kookas kohtu painaa alaonttolaskimoa, jolloin laskimoveren virtaus sydämeen huononee ja äidille voi tulla heikko ja huono olo (ns. supiinioireyhtymä). Tästä syystä suositellaan loppuraskaudesta kylkiasentoa selinmakuun sijasta."

Eli joo, ei sitä varmaan kauheasti suositella mutta niin kauan kuin itselle hyvältä tuntuu, niin ei siitä vaaraa ole. Kyllä se sitten jossain vaiheessa alkaa tuntua sen verran huonolta, että automaattisesti hakeutuu toiseen asentoon. :)
 
Juu tuosta selällään maksamisesta, taisi siis yhdistää neuvolan täti sen siihen kun sanoin että välillä huimaa. Kun voihan tuokin aiheuttaa huimausta, tai sitten johtuu ihan jostain muusta niinkuin itse ajattelen
 
Niinhän meilläkin tosiaan ihan vastasyntynyt–n. 4kk ikään asti nukkui vaunukopassa jos oltiin kyläilemässä. Esikoinen syntyi maaliskuun lopussa, niin silloin vielä laitettiin villapuku sisävaatteiden päälle ulkona ollessa. Me alettiin heti ulkoilee! Saatiin siihen ihan "lupakin".

@Mom×4 miten ilokaasua säännösteltiin synnytyksessä? Mä en muista että sitä ois erityisesti säännöstelty.. Otin aina supistusten tahtiin kun siltä tuntui, salissa ollessa. Ponnistaessa en sit niinkään mut ois kuulemma silloinki saanu välillä hengähtää ja ottaa sitä. Harjoittelija vaan sanoi väärin enkä siks ottanu, virallinen kätilö myöhemmin sanoi että ois sitä saanu ottaa.

Mäki nukun mahallaan/kyljellään eikä tunnu pahalta. Selällään en sen sijaan voi olla ollenkaan, tulee heti huono olo. Mulla on istukkaki suoraan keskellä takana, tulee painoa niin herkästi sen päälle.

Ite pesin just esikoisen vanhoja vaatteita, niitä vois alkaa lajittelemaan kaappiin. Lidliin vois suunnata maanantaina, kun siellä on niitä uusia vauvanvaatteita taas! Harmi kun ei tiiä sukupuolta, niin pitää koittaa aika neutraaleja valita.
 
Mäkin katselin just sitä Lidlin mainosta, että vois sieltä sukat ja lakanat käydä sieltä hakemassa :LOL:

Mä en kans muista ollenkaan että ilokaasun käyttöä olisi säännöstelty, mutta toisaalta varmaan aika monikin tällainen pieni yksityiskohta on jo päässyt unohtumaan. Alkuvaiheessa käytin ilokaasua mutta ei siitä sitten kipujen yltyessä ollut itselleni enää oikein apua.

Argh alan olla jo niin kyllästynyt tähän talveen! Voisin hypätä jo kevääseen ja vauvantuloon :LOL: Ei jaksa enää odottaa. Mulla ei ole kyllä pesänrakennusviettiä sillä tavalla pahemmin vielä, jotenkin kun aika paljon on jo hankintoja esikoisen jäljiltä niin ei oikein osaa ajatella mitä kaikkea tarvis vielä. Tai ajattelee, että kylläpä niitä ehtii hommata tässä... Pieniä vaatteita kyllä tekisi mieli shoppailla vaikka koko ajan :p Aika paljon niitä onkin jo kertynyt, lähinnä kirppareilta. Just kävin vaatteita läpi ja tosi paljon on jo 62-68 kokoa, mutta pienemmät puuttuu melkein tyystin. Hih, toivottavasti meidän tyttölupaus pitää koska oon hieman hurahtanut kaikkeen pinkkiin ja mekkoihin :love:

Pupumama ja Pottu 25+3
 
No hö, iteki olisin halunnu sen uuden vaikka eihän siitä tiiä vielä millanen se ees on. Jotain huhua muka liikku että siinä ois jotain erityistä koska on juhlavuosi sekä Suomelle 100 v. että tuolle äitiyspakkaukselle joka täyttää 80 v. Mutta eikö se olis vähän epäreilua :D En nyt muista miten nopeasti hakemuksen jälkeen pakkauksen sai?? Aattelin jos haen viimesenä mahollisena päivänä eli 22.3. mutta enpä tiiä saako sitä siltikään.

Minä eilen valikoin esikoisen vanhoja vaatteita ja järjestelin kaappeihin. Paljastan nyt, että mulla sekä myös miehellä on ollut alusta asti todella vahva tyttöolo, ja sitä puolsi sekin ettei rakenneultrassa saanu selkoa sukupuolesta, kun eikö tyttö ole aina epävarmempi. Mutta en haluais liikaa orientoitua ajattelemaan sitä sukupuolta, ettei mene sitten pasmat sekaisin :LOL:
 
Höh, uusi äitiyspakkaus tulee jakoon vasta aikaisintaan pääsiäisen tienoilla eli ei mitään toivoa saada uutta pakkausta. http://www.kela.fi/kela-tarpit/-/asset_publisher/NRuwlf5uK5HK/content/odotatko-kevatvauvaa-hanki-aitiyspakkaus-nyt-?_101_INSTANCE_NRuwlf5uK5HK_
Voi kettu! Kylläpä vähän harmittaa jos uudessa ois jotain juhlavuoden extraa. No ei, tyytyväinen olen oikeesti vaikka toissavuoden pakkauksen saisin tai vaikkei muuta tuliskaan kuin tyyppi syliin :) . Onkos muuten koko maassa se villasukkakampanja 2017-vauvoille? Miulla on vähän palannut tuo väsymys ja pahoinvointi, yöh. Aamuyöllä ipana tökki tuota lounaiskulmaa ihan urakalla, aika imelältä tuntui :D . Lämmintä päivää, f ja tyyppi 25+5
 
Pakko vielä sen verran sanoa, että oon alkanut ihastua ton pikkuruisen myllerrykseen! :love: On niin ihanaa, kun tuntee että siellä on oikea vauva masussa. Tää muutenkin liikkuu jotenkin erityisen paljon, tai sit mulla on tässä raskaudessa tosi hyvä tuntuma, istukka ei oo yhtään tiellä. Tosi alhaalla vaan tuntuu! Mistä se johtuu? Esikoinen potki paljon ylemmäs. Ehkä esikoinen kääntyi aikaisin pää alaspäin?

Villasukkakampanja on koko Suomessa! Jos ei synnäriltä muisteta antaa, kannattaa ite kysäistä.
 
  • Tykkää
Reactions: pupumama
Pirkanmaalla on myös suomipipo-kampanja :love:

Harmi että noi äitiyspakkaukset menee noin. Ite kyllä ollaan ajateltu ottaa muutenkin rahana kun esikoisesta otettiin pakkaus 2015 mutta silti ois kiva jos ois ollut se mahdollisuus, että olisi voinut saada tän 2017 vuoden pakkauksen. Ite ainakin haluaisin mieluiten aina sen oman vuoden pakkauksen!
 
Katoin nyt ajatuksella läpi tuon pakkauksen ja just lajittelin noita vaatteita mitä meillä jo on, ja meillä on niin hirveä määrä jo vaatteita että harkitsen kans jättää ehkä ottamatta! Sit vois ite ostella mitä haluaa, ja meillä on tosiaan kans vuoden 2015 pakkauksesta kaikki jäljellä.
 
Mikäs tuo suomipop-kampanja on? Aika hauska kun tuon villasukkakeräykseen lisäksi on tämän meidän kaupungin juhlavuosi ja saadaan pipokin :love:

Kiitos lidl-infosta, sinne siis maanantaina (y)

Tänään käytiin hoplopissa. Oli kyllä ensimmäinen ja viimeinen kerta raskauden aikana. Ihan mielenkiinnosta oli tämän mahan kanssa siellä kiipeillä ja kumarassa kävellä taaperon perässä ;). Mutta ihan kivaa oli muuten kyllä (y)

Mää oon jo tykästynyt tuohon vanhaan äitiyspakkaukseen, otan sen mielelläni. Varsinkin kun ei siitä uudesta tiedä yhtään. Vielä kun saisi aikaiseksi hakea sitä.
Eilen sain viimein soitettua pomolle, ja kovasti iloinen oli meidän puolesta :)

Voikaa hyvin!

Sulkava_ ja masukki 25+5 :love:
 
  • Tykkää
Reactions: pupumama
Meille eilen saapui äitiyspakkaus ja olihan se ihana hetki penkoa se laatikko! Kivoja kuoseja, tykkäsin kyllä lähestulkoon kaikista. :) ja kaukalo+telakka tuli tänään, voih mites tässä vielä jaksaa muutaman kuukauden oottaa ennenkun ne käyttöön pääsee. :love:
Mutta jaksaaha sitä, on tämä ihanaa aikaa kun valoa kohti mennään koko ajan. Ja ihana ajatella että toukokuussa kun vauva syntyy, on jo lumet sulanu ja kuivat kelit.:rolleyes: Ainaki yleensä.:cautious:
 
  • Tykkää
Reactions: pupumama
Heip! Mulle vois vaihtaa tonne tietoihin et poikalupaus! Huomasin just et siel vielä tyttöfiiliksillä mentiin.

Me just katottiin äsken tota pakkausta ja kai me se sit otetaan, varsinkin kun kaikki vaatteet sopii pojalle tosi hyvin. Mut meinasin kyl jättää lappusten täytöt ihan viime tinkaan, ihan silläkin riskillä et ei tiiä mikä sieltä sit tulee! Kaikki pakkaukset kuitenkii aina tosi ihania!
Mun fiilis on nyt parempi kun sain saikkua ja jatkuva kipuilu helpottamaan päin! En ihmettele yhtään et jatkuvasti kipeenä olevat ovat kärttyisiä ja alakuloisia.. Mut nyt huomaa sen kuinka pienestä sitä paikat kipeytyykin et pakko ottaa tosi rennosti! Mut onneks toipuminen kans aika nopeeta!
Me ollaan kovasti mietitty tuplarattaita aja eilen yksil kavereilla katteltiin britaxin b-dual ja ne vaikutti aika kivoilta ja meidän käyttöön varmasti sopivilta! Mut onko teillä jotain tietoa niistä, et onko oikeesti hyvät? Me ei mitää sporttirattaita tarvita et perus kävelyyn ja kaupoilla käyntiin.. Emmaljungat meil ykkös vaununa kuitenkii ja isommalle siihen on seisomalauta.
Mukavaa viikonloppua!
Leenulainen 24+2
 
Vauvan pienestä koosta joku kyseli. Meillä ru:ssa vauva vastasi kaikilta mitoiltaan n. viikkoa pienempää. Oli siro rankenteeltaankin. Oli kuitenkin muuten niin hyvin kehittynyt ettei la:ta muutettu. Ja lääkäri uskoi iän vastaavan alkuperäistä arviota. Kontrolli 30 viikolla kasvusta ja tuosta mun radista. En osaa niin itse olla huolissaan. Tämä on luultavasti vain pieni vauva. Mulla nuo 4kiloiset on olleet vähän keskimääräistä isompia ru:ssa. Ovat olleet kyllä 54cm pitkiäkin. Ja vauva liikkuu päivällä ja potkiikin voimakkaasti, että kyllä uskon kasvua tulevan omalla käyrällään. Ehkäpä varaan niitä pieniä vaatteita vähän enemmän. Kun nuilla isommilla 56 on voinut jo syntyissään olla liian pieni.

Vaatteita ajattelin jo pestä näinkin etukäteen. Laitan ne tiiviisiin pusseihin odottamaan. En sen kummemmin ole taikauskoinen. Jos jotain tapahtuisi, se tapahtuisi kuitenkin. Ei siitä syystä että valmistauduin jo ajoissa.

Liitoskivut on täällä kovana vaivana :unsure: Iltaisin jos vähänkään istuu, niin ylös ei meinaa päästä ja liikkuminen sattuu. Lenkkien jälkeen,kauppareissujen jälkeen... Toivon että vyöhyketerapia vie taas ne pois niin kuin viime kerralla. Mulla on kyllä tiedossa yksi todella taitava ja hyvä vyöhyketerapeutti. Mutta alkaa hieromaan vasta 30 viikolla. Siihen asti kärvistellään.

Rautalisää oon alkanut juomaan nestemäisenä. Jospa nuo iltapäiväväsymiset jäisi.

Rai-da ja mini 24+4 <3
 
  • Tykkää
Reactions: Sulkava_
Oltiin tänään kylässä ystäväpariskunnalla, jolla on nyt 3-viikkoinen vauva :love::love: Vaikea ajatella, että omakin on ollut joskus niin pieni, vaikka eipä se kovin iso vieläkään ole :rolleyes: Mutta oli se vaan ihana pieni tuhisija, haluan kans jo! :love:

Täällä kans liitoskivut vaivaa ja selkä on kovilla myös. Tänään tuli käveltyä aika paljon niin saas nähdä mikä olo huomenna taas on... :unsure: Mutta silti suhteellisen hyvä olo verrattuna viime raskauteen, jolloin jäin näillä viikoilla jo kokonaan pois töistä selkäkipujen ja supistelujen takia.

Pupumama ja Pottu 25+5
 
  • Tykkää
Reactions: Sulkava_
Nyt se pesänrakennusvietti iski tännekin. On siivottu keittiönkaappeja, raivattu kodinhoitohuoneeen kaapeista vauvanvaatteille tilaa ja etsittyä sinne hoitoalustaa ja vaippakoreja. Tori.fi on ahkerassa syynissä tarvikkeiden osalta ja eteiseen piti saada tilattua kaappi, että saa organisoitua eteisenkin lapsiperheystävällisemmäks (lue:kaikki roina avoeteisestä kaapin oven taakse piiloon).

Lisäksi laitoin tarjouspyynnöt kaikkiin isoimpiin valuutusyhtiöihin, jos nyt viimein kilpailuttaisi koko setin -piti tehdä jo omakotitalokauppojen yhteydessä, mutta oli sit vähän kaikkee muutakin päänvaivaa siinä . Meinattiin ottaa vauvalle jo nyt vakuutus ja jos sit jotain tuleekin edim synnytyksessä, niin sitä ollaan kaiketi lapsen osalta kyseisen vakuutuksen kanssa naimisissa... täälläkin taisi monella olla noi vakuutukset mietinnässä!

Olo on aina vaan tosi hyvä - välillä ihan unohtaa olevansa raskaana. Mut sit maha tulee yllätyävissä paikoissa tielle. Esim toppahousuja jalkaan vedellessä tai kenkiä sitoessa, tai kun yrittää venytellä pakaralihadta. Se onkin yllättävän vaikeeta, mut oon huomannut että helpottaa hurjasti alaselkäkipua!

Ps. Käsi pystyyn, kuka muistaa jumpata lantionpohjalihaksia? Ois ehkä tärkeetä, mut muistan noin kerran viikossa tehdä n. 10sek. Vinkkejä, miten siitä sais rutiinin???
 
Lantionpohjalihaksia muistan juurikin samallatavalla jumpata aina ehkä 10sekuntia. :LOL: pitäs ottaa aina johonkin tiettyyn hetkeen mikä toistuu päivittäin, esim. Aamupalalle, iltapalalle, johonkin ohjelmaan mitä kattoo illalla. Siinä samalla sitten jumppailis. Mutta kun muistas! :confused:
 
Heipsan pitkästä aikaa täältäkin :) Nyt tuntuu että on se ihana keskiraskauden aika, toki väsyy helpommin mutta pääasiassa voin tosi hyvin! Pienikin tosi aktiivinen, mutta antaa öisin hyvin vielä nukkua :)

Mä ohjaan töissä viikottain potilaille lantionpohjan lihasjumppaa ja saan siinä ihan hyvää treeniä, mutta jotenkin töiden ulkopuolella sitä ei ihan hirveästi muista.. Enää alle kuukausi töitä jäljellä ni täytyis joo keksiä keino millä sen sais osaksi arkea :D

Hankinnoista sen verran että mullakin meni tori.fi ja vahankaytetty.fi pannaan tänään kun on niin paljon ihanaa mitä haluaisi hommata :D Meiltä ainut oikeastaan iso ostos mikä puuttuu on hoitopöytä, sen lisäksi tietty vaipat, septidi yms mitkä kerkee lähempänäkin mutta muuten hankinnat aika lailla tehty :) Pikku hiljaa kun on ostellut tarvittavia niin ei oo tili tyhjentynyt yhdellä kertaa.....

Sandelinos + Minion 25+2
 
Joo en kyllä kans tiedä miten saisi muistettua ton lantionpohjalihasten jumppauksen! :confused: Esikoisesta vielä muistan että joten kuten säännöllisesti tuli sitä tehtyä kun olin niin vainoharhainen että alan varmasti synnytyksen jälkeen kärsimään virtsankarkailusta ja muusta :p Mutta nyt tuntuu niin vaikealta muka muistaa, vaikka eihän se oo kuin aika pikkujuttu loppujen lopuks ja vois tehdä melkeinpä missä vaan. Ja varmaan nyt tokassa raskaudessa ois entistä tärkeämpi tehdä :oops: No jospa tässä nyt koittais jonkun rutiinin oikeasti löytää.

Mä oon nyt tässä miettinyt että pitäisikö hankkia sitteri tälle vauvalle vai ei o_O Esikoisen kanssa pärjättiin ihan hyvin ilman (meillä oli tripp trappissa se newborn set) ja musta oli kivempikin kun vauva hengaili paljon ihan vaan lattialla eikä sitterissä. En tiiä vaikuttaako kuinka paljon, mutta lähti kyllä liikkeellekin tosi varhain kun sai paljon harjoitella siellä lattialla. Mutta nyt mietin että vois se sitteri tän toisen kohdalla olla monesti käteväkin. Mulla ei kyllä ole mitään hajua noista, että mikä ois hyvä mutta edullinen?

Pupumama ja Pottu 25+6
 
@Pitayah :geek: samat hormoonit täälläkin! Eteinen on myllätty tänään ja mies kilpailuttaa vakuutuksia. Olen tartuttanut tämän myös häneen..:barefoot:

Lantionpohjalihakset :rolleyes:o_O kaikkea muuta muistan kyllä jumpata. Edellisestä ei jäänyt "kun" semmonen vaiva, että jos vähänkään on pissahätä..älä pompi :cool:. Hyvä, kun muistutitte. Kyllä niitä tietenkin siinä samassa tulee treenattua, kun vatsan kasvaessa salilla ja muutenkin pitää olla tarkempi, että ettei päästä alaselkää notkolle ja pitää lantion
suorassa.
Täällä Tori.fi avataan myös vasta seuraavan palkkapäivän jälkeen..:whistle:

Mitens teillä aateltiin järjestää vauvan nukkuminen? Meillä on parisänky missä kaksi erillistä sänkyä ja petaria kun on moottorisängyt (mikä btw suuri pelastus nyt kun saa haettua eri nukkuma-asentoja). Mutta vauvaa ei voi kyllä perhepedissä pitää. Aateltiin sit pinniksestä sivuvaunua, kun makuultaan haluan imettää. Esikoinen ainakin söi 2h välein ekat 3kk niin ei olis tullu mitään ellei oltas oltu samassa sängyssä ja "unissaan" imetin. Ei antanut mihinkään nostella vaan nukkui rinnalle. Tai sit joudutaan olemaan alku vauvan kans vuodesohvalla. No näkeehän sen tietty sit myös minkälainen vauveli sieltä tulee. Voihan tälle toiselle sopia myös vaavisänkyyn nostaminen. Kevyesti muistan myös ressanneeni kun heräsin kesken "liikkeen" kun olin kierähtämässä vauvan päälle. Mutta näin se luonto kai toimii, mutta syvempää unta ehkä saisi jos vauva olisi "turvassa" imetyksien välissä sivuvaunussa. Mut sit mies on herkkäuninen ja hänen jaksamisensa työssä täytyy turvata (n). Onhan tässä taas pohdittavaa..
@pupumama mulla oli kyllä aikanaan sitteristä hyötyä, kun piti kannella mukaan suihkuun, uimahallissa, oli pöydässä perheen kanssa syömässä ja nyt jos haluaa olla mukana esikoisen leikeissä. Tarjoaahan sitteri ihan hyvät näköalat ja mahdollisuuden osallistua perheen touhuihin vaikka kyllä meilläkin pidettiin toki matolla, lattialla, kantoliinassa jne. Kyllä sitä ihan varmaan ilmankin pärjää, itse vaan muistelin, että oli paljon käytössä. Meillä myös oli siihen aikaan Tanskandoggi eli ei voinut jättää vahtimatta mihinkään. Nyt myös koira ja vaikka pienempi niin ei voi jättää vahtimatta.
Ironmom ja ninja 24 tai 5 vkoa :ROFLMAO:
 
Viimeksi muokattu:
@pupumama BabyBjörnin sitteri on hyvä! Siinä on lapsen asento ergonomisin mitä ilmeisesti sittereistä löytyy, ja ainoa jossa lapsi itse pystyy keinuttamaan itseään, eli viihtyy yleensä hyvin. Meillä on se ja esikoinen tykkäs, uusi tulokaskin pääsee siihen sitten. :) Eihän siinä tosiaankaan koko ajan tarvi eikä kannata pitää, mutta oli mun mielestä kätevä esim. kun syötiin. Joskus saattoi siihen nukahtaa.

Tosiaanki pitäis muistaa lantionpohjan lihaksia mutta plaah! Edellisestä raskaudestakin on vielä löysät ilmeisesti, koska pissaamisen jälkeen usein tippuu vielä tippa pöksyihin, se on tosi tosi rasittavaa!! Kai se niistä lihaksista johtuu, osaako joku sanoa?? Yritän aina nousemisen jälkeen sit painaa paperilla kuivas ennen kuin tirahtaa.

Meilläkin kantoliinaillaan ja se on aivan ihanaa varsinkin vastasyntyneen kanssa, mut nyt oon tota esikoisestakin siinä nukuttanut, kun ei ole voinut makuullaan oikein hengittää eikä ulos viedä flunssan takia. Ja siis kiva leudommilla keveillä tehdä lenkkejä liinassa, kun lapsi pääsee siitä kattelee eri tavalla ja saa olla lähellä. Myös reppu meiltä löytyy. Rengasliina on kätevä, jos ei vaikka jaksa odottaa aamupuuron valmistusta niin heittää siihen seurailee.
 
Viimeksi muokattu:
Hei, poistun takavasemmalle mistä tulinkin. En päässyt porukkaan mukaan, olisi varmasti kannattanut alkaa kirjoitella heti plussan jälkeen. Harmittaa kun tiedän miten paljon toimiva ryhmä voi antaa! Mutta hyvää loppuodotusta kaikille toukokuisille! Käyn varmasti jatkossakin lueskelemassa kirjoituksianne taustalla.

Momx4 24+1

Ps. Poistaisiko joku minut etusivun luettelosta?
 

Yhteistyössä