Toukomurut 2014

Minusta on jännittävää miten paljon nuo suositukset muuttuvat ja lyhyessä ajassa koskien tuttejakin.

Esikoiseni on 1v9kk ja silloin kun hänet sain oli ihan kirosana viedä tuttia synnärille, kun kuulemma pilaa oikeaoppisen imuotteen ja kauheesti maalailtiin piruja seinille koko tutista. Hampaista tulee vinoja jne. Tuttia ei saanut antaa lapselle kuin vasta 3vkon iässä. Noh, minä kiltisti odotin esikoisen kanssa sen ekat kolme viikkoa, ettei vaan imetys häiriinny ja eihän meillä koskaan tutille enää opittu. Eikä sitä kyllä koskaan tarvittukaan. Kehuja tuli aina vaan, että hienoa ettei ole tuttia, eipä ole sitten senkään vierottamista.

Noh, nyt tällä kakkosella otin tutin heti synnärille mukaan, kun olin päättänyt että en voi "huvituttina" toimia. Aikani ei yksinkertaisesti riitä mihinkään kolmen vartin imetyssessioihin ihan vaan sen takia, että lapsella on imemisen tarvetta - kuitenkin pitää olla myös esikoisen kanssa. Sain jo synnäriltä kehuja tutista, kun kuulemma kotiinlähtötarkastus on helpompaa kun vauva imee hyvin tuttia niin ei huuda :p Lisäksi neuvolassa suhtautuivat tuttiin hyvin ja sanoivat, että selkeesti on tytöllä kova tarve imeskellä, että tutti tulee ihan tarpeeseen. Meillä lähinnä tutti käytössä iltaisin, nukutuksessa yms. Mutta ei edes välttämättä joka päivä, kun jotenkin esikoisen kanssa kun sitä ei käyttänyt niin välillä unohdan antaa tälle kakkosellekaan.

Tuttikin on ehkä semmoinen, että jokainen tyylillään eikä sitä missään nimessä ole pakko antaa. Meillä ei esikoinen alkanut peukkua imemään tai muutenkaan. Ihastui uniriepuun, jossa oli solmut siellä kulmissa niin iltaisin imeskeli rätin solmuja rauhoittuakseen.

Wasabi ja tyttö 6,5vko
 
Hiulu, mun mielestä Irene on aivan ihana nimi ja on ollut sitä aina. Yhdellä lapsuudenkaverilla on Irene toisena nimenä ja muistan ihailleeni nimeä jo lapsena. Yksi nimi josta kanssa kovasti tykkään on Essi. Mulla on lähipiirissä yksi essi sofia joten sitä nimeä en tuu koskaan antamaan omalle lapselle, mut mun mielestä tuo on kanssa toiminut tosi ihanasti niin lapsella kuin aikuisellakin.

Tutista: meillä neuvola kielsi tutin antamisen just ton imuotteen takia, mutta koska meidän vauvalla on jatkuvasti käsi tai molemmatkin suussa, imetyssessiot kestävät jopa useita tunteja ja lisäksi vauvalla on ollut masuvaivoja - niin päätettiin sitten, että tutti on aika pieni paha. Eli meillä annettiin tutti jo vähän alle kahden viikon iässä. Tutteja on kolmenlaisia ja ne kaikki kelpaavat. Masuvaivojen aikaan ei ota mitään, eikä vauva toisaalta herää tutin tippumiseenkaan.

Painokehityksestä: Ihan ei saavutettu syntymäpainoa kahden viikon ikään mennessä, mutta saatiin pe-ti välillä paino nousemaan 100g. Syntymäpainosta uupui 70g. Nyt saatiin sitten viikon väli kontrolleihin, eli vasta tiistaina mennään uudemman kerran. Samalla päätin itsekin relata hiukan. Korvikemäärä on nyt hiukan alle desin/vrk - ja kakkavaippojen määrä on vähentynyt normaaliin (tuossa painostressauksessa vaipassa oli kokoajan kakkaa kun vauvaa ruokittiin niin tiuhaan). Itse hiukan jäin miettimään tuota painostressiäkin, että kyllähän se vaikuttaa jo vauvaankin, kun aina äidin kanssa ollessa lykätään tissiä suuhun. Nyt viimein meilläkin on ollut sellaista yhdessäoloa, että ollaan saatu vaan katsella toisiamme, ilman että täytyy kokoajan herätellä syömään.

Vaatteista: meillä on vieläkin suurin osa 50 cm vaatteista liian suuria =) Tuntuu ihan hassulta, että meillä on niin pieni vauva, kun ollaan itse aika suurikokoisia aikuisia :heart:
 
MINTTUMAARI: onpas teillä ihana pikkuinen vielä :) Meillä tänään pakattiin laatikkoon kaikki 50cm ja osa 56cm pois ja kaivettiin tilalle 60cm. Varsinkin yökkärit ja housut punteista lyhkäseksi jäivät jo nuo 56cm.

Meillä vedettiin eilen vaunuissa päikkäriennätykset! Neiti nukkui rae- ja vesisateesta huolimatta rapiat 5h :) valvoi senjälkeen 2h ja taas nukkui pari tuntia. Että kyllä meillä yhä uni maittaa niinä päivinä kun nukuttaa :) tänään onkin taas vetänyt vain parit alle tunnin nokoset! Jahas...täyty mennä kun kutsu käy :)
 
Täällä taas 62cm vaatteilla menty koko aika :D En vitsinyt ostaa pienempiä kun arvelin ettei ne mene kauan aikaa kumminkaan ja hyvin on pärjätty :) Nukkumaan meno on kauhean hankalaa täällä sylissä kyllä kelpaa vaan kun laskee sitteriin tai sänkyyn niin herää samantien :/ Tämäkin päivä menty sitten noin 15min pätkillä tissillä ja automatkalla minkä nukkuu.. Yöunille saakin sitten heijata aika kauan ennenkuin rauhottuu. Miten muilla yöunillemeno? Mihin aikaan asettuu vauvat ja miten ja mihin? :D
 
Meillä on tuo nukuttaminen mennyt aivan mahdottomaksi. Monta tuntia rinnalla ennen kuin lopulta nukahtaa kunnolla. Koko ajan nukkuu rinnalla ollessa, mut jos itse otan rinnan suusta ja nostan sänkyyn niin kohta alkaa sydäntä särkevä huuto. Sit kun itse lupsauttaa rinnan suusta, on valmis unille. Sitten nukkuakin reilun 5 tunnin yöunen.
Voisiko olla jotain ilmavaivaa jonka vuoksi sitten kärkkyy rintaa. Vai tutin korvike? Mut koko ajan tuntuu, että imee ja kuulen nielemistäkin. Huoh - voisin iltaisin tehdä muutakin.

Aamulla neuvola, katotaan miten poitsu kasvanut. Hurjilta luvuilta kuulostaa teidän vauvojen kasvut, tää on vielä mun mielestä niin peeni.

Nukuttamisesta vielä, missä asennossa nukutettu? Voiko nukkua mahallaan?
 
Pitäisi itseki saada aikaiseksi jo pakata pienimmät vaatteet pois, 50 cm ei mene enää mikään ja pienemmät 56 vaatteetkin jäivät jo pieniksi. On muuten valtavia eroja eri vaatemerkkien välillä, osa 62 kokoisista bodyista on isompia kuin jotkut 68 kokoiset :eek:

Meillä on nukuttaminen aina aikamoinen projekti, ipana kyllä nukahtaa rinnalle mutta herää 5-15 min päästä ja tämä saattaa toistua vaikka miten monta kertaa. Nukahtaa myös miehen olkapäälle kävellessä mutta silloinkin usein sama meno että herää muutaman kerran ennen kuin kokonaan nukahtaa.
Joskus onneksi on helppojakin iltoja, eilen vaikutti uniselta syötyään ja laitoin omaan sänkyyn ja sinnehän se nukahti ja veti unta palloon yhteen menoon melkein 5 tuntia!
Yöllä herää syömään pari kertaa ja yleensä syömisen jälkeen nukahtaa helposti uudestaan.

Ilmoitin meidät vauvauintijonoon, toivottavasti mahdutaan mukaan :) vaavi tuntuu tykkäävän ihan hirmuisesti vedestä, kylvyssä polskii ja potkuttelee ja naureskelee.
 
Meillä käytössä 62cm ja osa jo 68cm bodyista. Me mennään yläkertaan 21-22, tissitellään siellä ja nukkuun laittaa pinnikseen vähän aikaa ähistyään 22-22.30. Apua, keskiviikkona ois jo 2kk neuvola ja eka rokote. Sunnuntaina sitten kastejuhla.
 
Täälläkin on aika huono nukahtamaan tämä meidän 3 viikon ikäinen poika. Välillä ei halua nukkua millään päivällä vaikka selvästi väsyttää. Saattaa nukahtaa tissille tai syliin, mutta kun laskee sänkyyn/vaunuihin tms niin kohta äheltää hereillä. Illalla on yleensä melkoinen prosessi saada nukkumaan, mutta lopulta nukahtaa yleensä miehen syliin noin klo 23-24. Alkuyö menee yleensä hyvin, herää noin 2-3h päästä syömään ja jatkaa sit unia, mut aamuyöllä alkaa taas ähinä.

Meillä ei tosiaan ole oikeastaan mitään päivärytmiä, mutta voiko sitä näin pieneltä vielä vaatiakaan? Miten te olette saaneet vauvoillenne säännöllisen rytmin?

Ajattelin, että ehkä ensin kannattaa tehdä ero päivän ja yön välille, joten yöllä ei jutella tai seurustella, on pimeää ja vaippa vaihdetaan vain tarvittaessa vähin äänin. Ehkä se päivärytmikin vielä löytyy?

Meillä käytetään vielä pienimpiä (50cm) vaatteita, ne on nyt just hyviä :) Poika oli syntyessään tasan 3kg mutta vähän yli kahden viikon ikäisenä jo hienosti 3550g.
 
Hiulu, minusta Irene on kaunis nimi. Meillä on itse asiassa myös I:lla alkava vanha suomalainen nimi.

Minttumaari, miksi teilla oli painokontrolli, jos saa kysyä?
Me olemme painon kanssa taistelleet ja nyt tuntuu, että alkaa olla voiton puolella. Syntymäpaino oli siis 2500 g ja 1 kk:n neuvolalääkärissä paino 3020 g ja lääkäri oli sitä mieltä, että liian pieni kasvu. Lääkäri oli kotoisin entisestä itäblokin maasta ja vaikutelma oli todella ikävä - saimme kaikki mahdolliset syytökset niskoihimme ja lähetteen samantien sairaalaan osastolle. Kuulemma pidämme lapsen nälässä. Onneksi sairaalassa suhtautuminen oli toinen ja pääsimmekin kotiin jo seuraavana päivänä ja lääkäri kommentoi, että "äiti on kyllä läksynsä lukenut". Sairaalassa totesivat, että hidas alkuvauhti ja vihreä limainen kakka taitavat olla vain pienen elimistön käynnistysvaikeuksia ja nyt paino onkin lähtenyt nousuun ja tänään kontrollissa 3350 eli viikossa reilu 300 g. Huvittavalta tuntuukin näillä mitoilla lukea teidän kommentteja vaatteiden koosta, kun me juuri siirrytään keskosvaatteista 50 cm kokoon :)

Muuten arki kuulostaa niin tutulta kuin teillä muillakin - tissittelyä, nukkumista vain sylissä tai vieressä... Mutta täytyy sanoa, että olin onnellinen, kun tyttö sairaalassa osoitti osaavansa syödä rinnalta, kun niin ison työn alussa tein, että pääsimme korvikkeista kokonaan rintamaidolle.
 
Täällä rytmin löytymiseen on auttanut huimasti tuo 3v. kiljukaula... Sellaista meteliä aina hereillä ollessaan, että vauvakin kyllä erottaa milloin on yö ja päivä ja jopa milloin on päiväuniaika. Yöllä 1-2 syöttöä, viimeisen ilta-aterian syö 21-22 välillä ja herää sitten siinä 6.30-7.00 päivään. Päikkäreitä nukkuu nuo yhdet oikein pitkät samaan aikaan kuin isovelikin + 2-3 lyhyemmät. Meillä nukkuu tuettuna kyljellään, koska pulauttelee paljon. Selällään tukehtuisi ja mahallaan pulauttaa sitäkin enemmän. Tosin osan päikkäreistä nukkuu liinassa pystyasennossa.

Itsekin juuri juttelin isomummun kanssa puhelimessa, soitti vaatekaupasta ja kysyi mitä kokoa vauva käyttää, ja kun sanoin, että 62cm niin johan tuli saarnaa, että "eihän nyt niin isoa kun vauva on vasta muutaman viikon". No niin... meillä kun ei ollut sitä pikku vauvaa tällä kertaa :D Perjantaina neuvola niin mieleenkiinnolla odotan mittoja. negatiivinen persoona.. Vaatelaatikkoa juuri katselin, mutta 68cm jätin kuitenkin vielä varastoon.

Eepos Justiin kurkkasin esikoisen neuvolakorttia, niin meillä hänen kanssaan oli myös alkuvauhti 1kk +500g. Suolistovaivainen lapsi siis. Ei siitä mitään osastolle passitusta tullut.
 
Eepos, eipä tuo painokontrolli ole tavallista neuvolakäyntiä kummempi, mutta painoa tässä erityisesti tarkkaillaan neuvolan puolesta + itselleni on tärkeää tietää missä mennään.

Tähän mennessä painot ovat olleet:
3315 - syntyessä
3080 - kotiutuessa
3145 - kotikäynti
3245 - neuvola 13 pv. iässä
Seuraava neuvola on huomenna.

Eepos, mua puolestaan kiinnostaisi tietää millaisia ohjeita te olette saaneet imetyksen ja lisämaidon suhteen? Musta tuntuu että tuo vauvan oma herääminen syömään kolmen tunnin välein on ohjeena epämääräinen ja mieluusti juttelisin maidonmääristä ihan millilitroina ja kellonaikoina. Joka tapauksessa olen nyt antanut lisämaitoa aiempaa useammin.

Rintamaitoa syödessä lapsi usein itse lakkaa syömisen (iltaisin tulee tissiraivareita) ja tästä päättelin, että oma maito saattaisi riittääkin. Toisaalta vähintään puolet imetyskerroista päättyvät siihen, että lapsi nukahtaa tissi suussa - joten en sitten osaa sanoa johtuuko se nukahtaminen maitoeuforiasta / äidin sylistä /kylläisyydestä vai maidon loppumisesta. Korvike kelpaa kuitenkin aina, mutta liian täysi maha aiheuttaa vatsavaivoja. Eli nyt mietiskelen ratkaisuksi jokaisen imetyskerran lomaan pientä lisämaitoa. Maidon annan jossain välissä tissiä vaihtaessa.

Sit olisin vielä kysellyt, että minkälaisia leikkimattoja / lelukaaria olette hankkineet vauvoillenne? Mikä on hyvä? Ja mitkä ominaisuudet ovat tärkeitä? Tykkääkö vauvat olla vatsallaan ja katsella niitä itse mattoon laitettuja leikkijuttuja? Vai voisko se sellainen leikkirengas olla hyvä? Samoja juttuja mietin myös pinniksen yläpuolelle tulevasta mobilesta. Näitä meillä ei siis vielä ole, mutta pitäisi pikkuhiljaa hankkia.
 
itse pitäisin leikkimattoon tärkeänä värikkyyttä/kontrastivärejä ja monipuolisuutta, erilaisia leluja tunnultaan, ehkä peili... miestä ei kannata lähettää kauppan, joillei halua jotain hempeää ja söpöä mattoa. mobile sängyn päällä on minusta aika turha, sängyssä nukutaan, leikit sitten jossain muualla. esikoisella oli mobile hoitopöydän päällä.
 
Hiulu, kiva kuulla, että tämä painonnousu on joidenkin mielestä ihan normaaliakin. Itse pistän sen aika paljon neuvolalääkärin epäpätevyyden piikkiin, sillä hän oli kaikkiin kysymyksiin, että täytyy konsultoida sairaalasta... Minulla oma jälkitarkastuskin olisi ko. lääkärille, mutta en kyllä mene, vaan menen yksityiselle. Ko. naista en päästä alapäätäni ronkkimaan enkä hänen kanssaan halua keskustella yhtään mistään vakavammasta, niin kurja kuva hänestä jäi. Kiireellisen sektion jälkeen haluan saada pätevän lausunnon, että kaikki on ok.

Minttumaari, me menemme ihan täysin rintaruokinnalla eli en ole enää pullosta antanut mitään. Alkuun annoin pullosta omaa pumpattua maitoa, kun tyttö ei jaksanut imeä tarvitsemaansa määrää (ja ihan alkuun lastenteholla sai myös korviketta). Tuo tissi suussa nukahtaminen on ihan normaalia. Vauva vain sillä tavalla varmistaa, että äiti on lähellä. Jossain vaiheessa, kun uni on jo syvää, ote sitten irtoaa. Korviketta ei kannata tarjota rinnanvaihtojen välissä vaan ihan syömisen lopuksi. Silloin näet sen, minkä verran vauva oikeasti haluaa lisää. Jos tarjoat välissä, hän sen verran vähemmän ottaa rinnasta ja kun maidon määrässä pätee kysynnän ja tarjonnan laki, niin on riski, että sinun maitomääräsi vähenee. Oman maitomäärän lisäämiseen on myös konsteja, jos haluat yrittää päästä kokonaan rintamaidolle. Jos vauva nukahtaa, niin ei hän sillä hetkellä enempää halua. Meillä usein käy niin, että nukahtaa ja vähän ajan päästä herää taas pyytämään lisää. Rankkaa tietysti äidille, kun saa koko ajan olla tisuttelemassa, mutta ei tämä kausi kuitenkaan niin kauaa kestä. Meillä on nyt jo alkanut harvenemaan tuo jatkuva pyytäminen.
 
Aika hurjalta kuulostaa tuo teidään lääkäri Eepos. Eikö teillä olisi useampia lääkäreitä, että voisit siirtyä jonkun toisen asiakkaaksi?


Mulle kyllä kelpaa vinkit oman maidon määrän lisäämiseksi - vaikka tosi paljon oon asiaa jo googletellu ja selvitellyt muutenkin. Vauvan nälällä en aio asiaa enää sairaala-ajan huudatusten jälkeen hoitaa.

Nyt onneksi alkuhankaluudet näyttävät kuitenkin olevan takanapäin. Paino oli noussut viikossa 270 g. Meidän ymmärtäväisen ja ystävällisen neuvolatädin mukaan on ihan tavallista, että alussa on pari viikkoa kun vauvan ruokailu vielä hakee rytmiä ja kyllä musta itsestäkin tuntuu, että aika paljon kyse myös siitä, että vauva itse ei ole jaksanut imeä rintaa niin kovasti kuin olisi ollut tarvis. Nyt kuitenkin jatketaan tällä aloitetulla linjalla, eli usean pienen lisämaidon antamisella päivän mittaan.

Öisin pumppaan maitoa, sillä muuten imetyssessio venyy kohtuuttoman pitkäksi (annan maidon siis sitten saman tien). Pumppuna meillä on ainu / medela sähköpumppu, mutta siihen en ole kovinkaan tyytyväinen. Musta tuntuu että siinä on ergonomia unohdettu kokonaan. Nappulat ovat täysin väärällä puolella laitetta (kuin laitteen käyttäjä seisoisi äidin edessä) ja maidon valumissuuntakin on sellainen että äidin pitää nojata todella voimakkaasti eteenpäin, jotta maito menisi oikeaan suuntaan. Eli vaikka maitoa tulee vähän, valuu sitä aina myös ihoa pitkin vatsalle.

Kiitos Hiulu leikkimattokommenteista. Jos jollakulla on tiedossa joku tosi hyvä tuote, niin saa vinkata. Valikoimaa tuntuu olevan niin paljon, että ainakin itse olen ihan pyörällä päästäni mitä voista kannattaisi valita.
 
Minttumaari Meillä on molemmat lapset tehny kierroksen "keskolan" kautta ensimmäisinä päivinä (tämä uusin siis crp:n nousun takia) ja sairaalan ohjeistuksella sitten käynnistetty maidon tulo, kun lapsi ei ole ollut vieressä 24/7. Eli pumpata piti öisin 3h välein, joista 1 kerta tuli ajoittua välille klo 2-4, koska silloin maidontulo on runsaimmiillaan. Kysynnän ja tarjonnan laki, joten maidon määrää voi lisätä myös lypsämällä aina syöttöjen jälkeen molemmat rinnat tyhjiksi asti - tästä saat myös sitten sitä omaa maitoa vauvalle :) Lisäksi täytyy muistaa juoda reilusti, mieluiten normaalin juomisten lisäksi vielä ainakin sen verran mitä maitoa tulee. Rento asento auttaa maidon tulossa, jos pumppu on huono niin oletko kokeillut lypsää käsin?
 
leikkimatto meilla on värikäs mistä kuulu halutessa jatkuvasti musiikkia tai erilaisia ääniä nappeja painellessa. Tuossa on myös irroitettava lelukaari ja myös lelut saa irti sekä peilin saa kiinnitettyä..
Ostettiin myös tuollainen 3in1 sitteri..Toimii kehtona sitterinä ja syöttötuolina.Värinätoiminto on ollut hyvä turhan narinan lopettaja ja tuossakin on peili valot ja roikkuvia leluja ja musiikkia. KAuheeta hifistelyä:whistle:
Vaatteet: 50cm alkaa jäädä pieneksi ja h&m 62 on osittain aika niukkaa mitoitusta myös?? Tutan 50cm taas menee varmaan vielä vuodenkin iässä :LOL: jossain pitäis olla lista mistä näkis kokojen vastaavuuden ettei tuu turhan pieniä osteltua..
Tänään oli myös jälkitarkatus jossa kaikki ok,saatiin jo lupa uuteen vauvaankin kun puhuin että vielä yksi olisi kiva :D (meillehän piti alunperin riittää yksi) mutta ehkä nyt odotellaan hetki.Viikon päästä muksun 2kk neuvola,tosin 7vko on silloin vasta mutta ei kai niin väliä.
Ollaankohan me ainoita keillä pelkkä korvike käytössä? :ashamed:
Yöt menee 2-3 syötöllä,toivoisin että nukkuis aamuyön paremmin kun yleensä alkaa narisemaan enkä osaa nukkua niin aamulla ei meinaa tolpillaan pysyä. Vapaapaivinä isäntä antaakin nukkua melkein puolille päivin :p

Mukavaa loppuviikkoa:) sunnuntaina vauva saakin vihdoin nimen :heart:
 
Juu, toi juomapuoli ainakin on kunnossa, nyt imettäessä juopottelen vettä ihan tokuttimia määriä ympäri vuorokauden. Tais olla joku helistimen opetusvideo jossa puhuttiin isän tuovan äidille vesituoppeja ja näin meillä on siis ihan tosiaan tehty. =)

Kovin suurihan meillä ei tuo korvikkeen tarve ole ollut vielä toistaiseksi. Pelkään vaan, että tilanne saattaa muuttua huonommaksi kun poika kasvaa.

Pumppua käytän öisin aina, mutta päivällä voisin sen käyttöä vielä tarkistaa. Syöttövälit olen pitänyt öisin kolmessa tunnissa, päivisin annan niin usein kun vauva haluaa tai max kolmen tunnin välein. Eilen neuvolassa kehoitettiin pitämään päivälläkin pidempiä taukoja (siis pyrkimään siihen 2-3h väliin) ja nyt vauva nukkuukin rintarepussa ensin imeskeltyään mun sormea... Eli ei siis enää nukutettaisi vauvaa tissi suussa.

Mulla kun maitoa tosiaan tulee hiukan liian vähän, niin tuo rinnan tyhjäksi saaminen ei ole se ongelma - vaan pikemminkin se kuinka saisin herumisen lisääntymään. Olen kyllä lukenut kaikki imetyksen tuen sivustot ja neuvolakin on ollut aktiivisena neuvomassa lämpöhauteita jne. En nyt kuitenkaan aio ottaa tästä mitään hurjaa stressiä. Ollaan miehen kanssa molemmat korvikkeella kasvaneita, kun omillä äideillä ei ole maito riittänyt. Ikävästi huomaan kuinka imetys on asia, joka vaikuttaa naisen itsetuntoon vielä pitkään jälkeenkin päin. Itse taisin loukata anoppiani, kun kuulin hänen imetyksensä katsotun epäonnistuneeksi jo laitoksella. Itsellänihän tuo vähäinenkin maito alkoi nousta vasta useampi päivä synnytyksen jälkeen.

Poika on tänään kolme viikkoa vanha :heart:
 
Pojan 8vkon mitat: 6620g, 59, 5cm ja 40, 1cm, hyvin siis kasvaa ja painonkin nousu minun onneksi vähän tasottunut. Sunnuntaina ristiäiset. Mobile on minustaki turhake, leikkimatoissa taas suosin värikästäja virikkeellistä. Rotarokote saatiin ja poika on nukkunu sen päälle jo yli 2h ilman tissiä, samoin teki edellinenki..
 
Lääkärinneuvola ja jälkitarkastus plakkarissa.. Painoa viikossa 355 g ja puoltoista senttiä, joten hyvin kasvaa, pulloon eikä lisämaitoihin ole tarvinut turvautua. Tuttia ei olla edes yritetty kerta edelliset kolme ei oppineet kukaan niin jätettiin ukkeli kokonaan välistä :)

Mahakin tuntuu, että alkaa kestään enemmän tuota ilmaa, ei joka pierusta tarvi karjua. Yöt menee kuta kuinkin niin, että 23 mennessä nukahtaa ja 4-5 tuntia maistuu uni ja sitten muutaman tunnin pätkissä. Päivät kuluu aivan liian nopeaa, mutta eipä se yllätyksenä tietenkään tullut. Ja eilen saatiin ensimmäinen oikea kunnon leveä hymy, itkuhan siinä meinas tulla, miten niin herkillä ;)

Merge_ ja käppänä reilu 5 viikkoa
 
Tervehdys kaikille :) onkin ollut vähän päivitystaukoa kun on ollut niin paljon kaikkea puuhaa :) tulevana lauantaina hyvän ystävättäreni polttarit joita suunnitellut ja toteuttanut koko viikon ja sunnuntaina meidän neidin kaste <3 sinne onneksi anoppi tilasi (ja maksaa) ihanat kakut, oma äitini leipoo pitkot ja piirakat joten pääsen itse paljon helpommalla :) ajattelin tehdä muutamaa eri salaattia ja leipää, sekä lisäksi coktailpiirakoita munavoin kera. Muutamaa lajia keksejä pikkuväkeä ajatellen ni eiköhän siinä jo ole juhlakansalle pöperöä :-D

NUUTTI kyseli nukutusasentoja. Meillä nukkuu mahallaan ainoastaan pikku päikkäreitä ja valvon kyllä melko tarkkaan että henki kulkee :-D yöunille nukutan puoliksi kyljelleen hiukan tyynyyn tuettuna. Tosin neiti kääntää itsensä heti nukahdettuaan kunnolla selälleen.

Päivisin meillä ei vielä selkeää rytmiä ole, mutta yhdeksän maissa illalla neiti on jo selkeästi väsynyt ja kympiltä iltatoimien jälkeen omaan sänkyyn nukahtaa. Meillä on nyt alkanut väsykiukuttelu :-D vielä naurattaa kun tosiaan on hyvin hyvin vähäitkuinen vauva muuten ni huvittaa kun nyt yhtäkkiä minuutin pilkkimisen jälkeen karjuu minuutin ja nukahtaa. Voi toistaa tämän kuvion 6-7 kertaa kunnes nukahtaa salamana :)
 
Mua mietityttää kun olen lauantaina tosiaan menossa polttareihin, joten tyttö jää isän hellään hoivaan. Mutta paljonko tänikäinen lapsi mahtaa kerralla syödä? o_O kun tosiaan pullosta saa sit lypsymaitoa lupsutella koko illan :) varmaan ainakin 100ml uppoaa jo kerralla...
 
Mua mietityttää kun olen lauantaina tosiaan menossa polttareihin, joten tyttö jää isän hellään hoivaan. Mutta paljonko tänikäinen lapsi mahtaa kerralla syödä? o_O kun tosiaan pullosta saa sit lypsymaitoa lupsutella koko illan :) varmaan ainakin 100ml uppoaa jo kerralla...
mun muksuista ei oo kukaa syöny ku 80ml kerralla enimmillään rintamaitoo pullosta, jos sitäkään.
Meillä muksut menee mummolaan lypsymaitojen kera huomenna ja me lähetään viettään aikuisten iltaa miehen kanssa. Oon pakastanu 40ml-100ml pusseissa maitoa ja antavat sen 80ml, jos syö enemmän ni ottavat sit pienemmän pussin ja yötä vasten enemmän sit... Tommee tippeen "tissipullosta" huoli mun juottamana 40ml kun migreenilääkkeen takia jouduin pullosta antamaan.

poitsu 5vkoa nyt ja 5kg on jo ylitetty, 60cm vaatteet alkaa oleen just sopivia, 50cm ei mahtunu alun alkaenkaan jässikälle.
Nimi päätetty ja nyt mietitään millä porukalla ja koska pidetään ristiäisiä, pienet juhlat haluttais mut näyttää siltä ettei se oo mahdollista ellei olla vaan kummien kanssa (en tiijä tulisko mun porukat toimeen jos ne saman pöydän ääreen laitettais), ja jos sisaruksetkin kutsuttais ni hlömäärä olis jo kolmatta kymmenettä...
 
Viimeksi muokattu:
Meillä esikoinen veteli 120ml, tämäkin on juonut vähintään sen 80ml kerralla...

1kk 4960g 57,4cm, tyttö päätti ruveta hujopiksi :) 5,4cm 4 viikossa, painoa vain +480g/kk, mutta ei siitä mitään huomautettu, kun vauva tyytyväinen (=ei nälkäinen)
 
Täällä taitaa imetys olla kohta ohi :( työn takana oli saada tyttö syömään tuttia ettei koko ajan roikkuisi rinnalla kun niin kova imemisen tarve ja nyt tuntuu rinnat koko ajan ihan tyhjiltä ja entistä enemmän saa rintaraivareita ja joutuu antamaan korviketta kun ei roiku tissillä, kaduttaa koko tutin antaminen. Liekkönä saa maitoa yhtään kun tuntuu välillä että maito nousisi mutta rinnat silti ihan löllöt vaikka silloin meni aivan täyteen kerrasta kun maito nousi :D
 

Yhteistyössä