Lievät juilinnat alavatsalla on ihan normaaleja ja asiaan kuuluvia, jos ei särkylääkettyä tarvitse ja vuoto pysyy pois. Kasvukipuja ovat.
Toispuoleinen ja/tai kova kipu kannattaa aina tarkistaa.
Voimia ikäviä uutisia kohdanneille! :hug:
Tervetuloa uusille! :wave:
Sukupuoli halutaan tietää, jos se ultrissa selviää. Esikoisen nt-ultrassa lääkäri kysyi halutaanko tietää ja sen sitten kertoikin. Muissa ultrauksissa veikkaus oli sama ja oikeinhan se meni. Kokenut lääkäri voi siis nähdä jo rv12-14 sukupuolen, jos sikiön asento on otollinen asian selvittämiseksi. 100% varmahan se tieto ei ole, joten pienellä varauksella suhtaudutaan syntymään asti.
Seuloihin mennään. Haluan kaiken mahdollisen tiedon ja mietitään sitten, jos aihetta ilmenee. Esikoiselle tehtiin myös, mutta puhtaat oli eikä jatkotutkimuksiin ollut tarvetta. Kyllähän se jännittää, mutta turha sitä on vielä stressata. Vaikeavammaista en haluaisi synnyttää, koska ei hänen elämänsä olisi elämisen arvoista. En halua lapsen kärsivän. Ihan vähäisen kehitysvamman vuoksi en kuitenkaan keskeyttäisi. On se iso asia ja vaikea päätös siksikin, ettei varmuutta vammaisuuden vaikeudesta ole.
Yrttiteestä ja vihreästä teestä joku jotkut kyseli. Yrttiteetä ei saa käyttää. Itse jouduin jättämään iltateen siksi pois, koska kofeiinipitoinen valvottaa yöllä vessareissun jälkeen ja Rooibos on yrttijuoma. Vihreää teetä ei suositella juomaan paljon. Itse olen pysytellyt yhdessä mukillisessa (2-3dl) per päivä ja juonut lisäksi mustaa tai valkoista teetä.
Flunssaan avuksi olen käytänyt sarvikuonoa ja apteeksisahan on myös höyryhengitykseen apuvälineitä myytävänä. Sellaisen meinaan hankkia seuraavalle flunssalle, sillä en tykkää hauduttaa höyryssä koko naamaa. Vicks vaporub -voide rintaan ja selkään hierottuna auttaa. Carmolis-tipat ovat olleet suosikkini yskään, mutta se on yrttivalmiste. Nyt on siis tyytyminen hunajan rauhoittavaan ja limaa irroittavaan voimaan. Suomalaista hunajaa onkin hyvin tarjolla, mutta mieluusti löytäisin vielä sen kotimaisen luomuversion. Kurkkupastilleja käytän myös ja Strepsils-tabletteja. (Jälkimmäisissä saattaa olla rajoituksia osassa makuja raskaana olevia koskien, koska on eri ikärajojakin.)
Keskenmenon pelko on ollut minulla vahvana nyt muutaman päivän, sillä juilintojen osalta on ollut hiljaista. Nyt tuntuu enemmän ja hiljaisuuden jälkeen se tietysti vain lisää pelkoa. Sanoinkin jo miehelle, että haluan kotidopplerin heti, kun sydänäänet on kuultavissa masun päältä. Etova olo on viime päivinä saapunut jo iltapäivän lopulla tai viimeistään iltapäivästä ja nukkuessani tarvitsen tyynyn polvien väliin. Ehkä siitä voisin ajatella, että jotain tuolla edelleen tapahtuu ja kaikki voisi olla kunnossa.
Oireita: Etova olo iltapuolessa, herään yöllä pissalle, mielialat vaihtelee, rinnat arat, hajut ottaa ärsyttävästi nenään, finnejä, alan nukahdella sohvalle jo klo 21 aikaan tai jo ennen (nukkumaan menen yleensä klo 22-23) ja satunnaiset mieliteot. Alkuun pissatti tiheästi. Nyt olen ehkä oppinut juomaan tasaisemmin ja yleisturvotuskin on laskenut. (Turvotus pissattaa mulla menkkojen edellä ja aikaankin.) Iltaisin turvottaa riippumatta siitä mitä olen syönyt ja kuinka paljon olen juonut. Hiilihapollisia juomia vältän silti, sillä ne tekee herkästi tukalan olon.
Turvotukseen ja ilmavaivoihin auttaa kevyt liikunta.
Mielitekoja on salmiakki ja lakritsi, joita saisi syödä harvoin ja pieninä määrinä. Lisäksi tekee mieli punaviiniä, jota en tietenkään juo. Alkoholitonta olisi saatavilla, mutta harkitsen sitä sitten juhlatilanteisiin, jos mieliteko pysyy ennallaan. Mitään sellaista
"ihan pakko saada nyt heti" -himoa ei ainakaan vielä ole ollut. Esikoista odottaessa mies joutui hakemaan kiinalaista ja se kyllä maistuisi nytkin. Täytyy joku päivä kokkailla tai käydä lounalla.
Nuo tähän mennessä ilmenneet mieliteot on ohitettavissa rypäleillä tai kohmeisilla marjoilla.
Kestoilu kiinnostaa. Itselle meinaan hankkia liivinsuojia ja ehkä pikkuhousunsuojiakin. (Jälkimmäisille olen suurkuluttaja, joten olen yrittänyt vierottautua. Kestot olisi ihoystävälliset ja hengittävät.) Vaippojen osalta tasapainoillaan varmaan kestoilun ja kertisten välimaastossa. Esikoisen aikaan en löytänyt mieleistä mallia ja maitoallegiaoireilu oli niin limakakkaista aikaa, ettei se kestojen pesukaan oikein innostanut. Välillä olin niin väsynytkin, että tein kaiken mahdolisimman helpoksi. Tavoite on kyllä kestoilla mahdollisimman paljon ihan jo ekologisistakin syistä. Villiksiä voin neuloa itse (mielellään toinen mummikin auttelee niitten teossa), kun nykyään on niin mahtavia lankojakin tarjolla. On ne vaippakuositkin ihan mahtavia.
Minulle saa laittaa yksityisviestillä perehdytystä kestojen maailmaan. On sitten aikanaan helpompi valita itselle sopiva, kun on tietoa eri vaihtoehdoista. Nekin on varmasti kehittyneet vuosien varrella.
Hankintoja tälle tulokkaalle ei olla tehty. Neuvolasta sain sellaisen Vauvan odotus Äidille/Isälle -kirjan ja sitä alan pian täytellä omilla merkinnöillä. Jonkun kivan vaatteen voisin käydä osatamassa sitten np-ultran jälkeen. Doppleria olen nyt katsellut käytettynä, mutta ihan vielä en ole ostamassa. Täytyy myös olla varovainen mistä ostan, ettei salaisuus paljastu.
Taikauskoinen olen sikäli, että näen välillä enneunia ja vaistoan asioita. Vai onko se taikauskoa? Minusta se on herkkyyttä asioiden tuntemiseen. Mihinkään "ei saa ostaa vauvalle ennen syntymää, tuo huonoa onnea" -juttuun en usko sen enempää kuin 13. päivän olevan epäonnen päivä. Minulle on myös ennustettu kolme lasta sukupuolineen. Ensimmäinen piti paikkaansa. Välillä "koputan puuta" tai "piirrän rastin seinään".
Se tapa tarttui joltakin muutamia vuosia sitten, mutta en enää muista edes keneltä.
Sokerirasitus tehdään täällä ainakin kaikille ylipainoisille, joihin lukeudun. Esikosita odottaessa ei häikkää ollut ja pissakin oli aina puhdas. Olen silti hyvilläni tuosta mahdollisuudesta ja erityisesti siitä, että pääsen odotuksen aikana peräti kahdesti. Huono olohan siitä litkusta tulee, mutta kyllä sen verran kestää. Olen käynyt rasituksessa kerran omasta pyynnöstäni, kun paastoarvo ei kerro kaikkea. Minusta on hyvä, että seurataan. Silloin voi ajoissa puuttua.
Meillä pääsee myös kuntoneuvolaan ja ravitsemusterapeutille. Jälkimmäiselle tehdään kahden viikon ruokapäiväkirja, joka koskee odottavaa äitiä. Miehen tottumuksista kysyttiin vain neuvolassa päihteiden osalta. Kyselykaavakkeita en ole joutunut täyttämään. Innolla odotan kyllä noita keskusteluitakin, vaikka jotain sanomista luultavasti tulee. Minä kun teen omalla tavallani ja kehoni ehdoilla. Kilpirauhasen vajaatomintani kun on sitä laatua, että en puhku energiaa. Hyvinvoinnistani kyllä välitän, mutta en virallisterveellisten suositusten mukaan. Olen löytänyt itselleni paremmin sopivan ruokavalion, jolla myös paino pysyy paremmin hallinnassa.
Kirpputoreilla tykkään käydä ja myös netissä (fb-kirppiksillä) kauppaa tehdä. Ostan aika paljon, myynkin jonkun verran. Esikoisella on aina ollut suurin osa kirpparilta hankittuja vaatteita ja osa leluistakin. Hyväkuntoista saa edullisesti eikä harmita, jos rikkoontuu. Itelläni on myös paljon käytettynä ostettua vaatetta, käsilaukkuja ja kodintavaroita. Alusvaatteet, uima-asut, sukat ja kengät ostan uutena.