~~Toukomurut 2014~~

Mitä neuvolalomakkeita? Mä en oo ikinä täytelly mitää lappuja syömiseen liittyen. Alkoholin käyttöä ja tupakointia sivuavia kyllä.

Tehäänkö muuten sokerirasitus nykyään kaikille, vai muistanko lukeneeni väärin? raskausdiapetesta ei oo kummassakaan aikasemmassa raskaudessa ollu, toisessa oli lievä raskausmyrkytys joka jätettiin huomioimatta (jos teillä on aina ollu matalat paineet ja loppuraskaudessa ne nousee normaaliin/normaalin ylärajoille niin pyytäkää ne valkuaistikut. Lääkärit ja hoitsut tuijotti vaan niitä raja-arvoja eikä ottanu huomioon sitä että normaali paine on todella matala.)
Mä oksennan taas kaiken mitä laitan suuhuni, ihan niinkuin ennenkin... ...täytyy painoa ja vointia jo tarkkailla että tarviiko lähteä tiputukseen.

Mies neuvolassa... ...ekalla käynnillä mä käyn yksin, mutta seuraavilla varmaan on mieskin mukana, ihan niinkuin aina ollut niin äitiysneuvolakäynnit, ultrat, synnytykset ja lastenneuvolatkin jos vaan on ollu mahdollista. Yleensä ollu mahollista kun täällä on sen verta heikko työtilanne että pätkittäin vaan ollu töitä, mulle ei sitäkään - siksi mä päätin työllistää itseni että olisi edes toiselle työtä.

Hyäkkis ja Matkustaja 5+1
 
HyäkkäysVaunu Joo tuli nuo alkoholi- ja savuttomuuslaput ja sitten odottavan äidin ja isän syömistottumukset lappunen, molemmat kirjoittaa myös yhden päivän päiväkirjan mihin kellonaikaan on syönyt. :O Ja muakin kiinnostaa toi sokerirasitus, mutta kai ne sielä ekalla neuvolakäynnillä sitte kertoo...?
 
Mun mielestä tuo sokerirasitus on kuntakohtainen. Meilläpäin taidetaan testata melkein kaikki odottajat. Esikoista odottaessa ei vielä testattu niin laajasti enkä käynyt sokerirasituksessa.

Mietin, jos tässä raskaudessa skippaisin sen kun tuo parin tunnin labrassa istuminen ei hotsita kahden pienen kanssa. Tai sitten mies saa jäädä kotiin sen ajaksi. Onhan se hyvä tietää, jos sokerit on sekaisin. En tiedä! Onneksi sen aika on vasta joskus kaukaisessa tulevaisuudessa, jos sinne asti päästään. :)

Oksettaa!

Lumi & Sintti 6+3
 
Onko täällä muuten listan päivittäjää vai eikö mun silmiin vaan osu sitä listaa?

Sokerirasitukseen ei kiinnostaisi kyllä lähteä, esikoisen kanssa sitä ei tehty (2011).

Verenpaineista taas, mulla oli viime raskaudessa paineet niin alaalla keskiraskaudessa, että th tuijotti mua tyyliin "miten sä olet tajuissas?" Mittais 3kertaa uudelleen ja vaihtoi mittariakin välissä, nousihan se nyt sitten tietysti kun itsekin jännitti mitä se mittari näyttää. Yläpaine oli 74, alapaine jotain 40...mutta ihan hyvin mä voin :D

Kertomisesta ja ultrista. Minä olen kertonut yhdelle kaverille. Periaatteena niin, että heille voin kertoa, joille voisin kertoa myös keskenmenoista tai keskeytyksistä. Meillä esikoinen jäi kiinni rakenneultrassa, nt ultra + veriseula tulokset oli normaalit. Rakenneultran jälkeen seurattiin sairaalassa kerran kuussa ja diagnoosit saatiin vasta syntymän jälkeen. Viime raskaudessa odoteltiin sinne 12viikolle, mutta tässä tuskin minä pystyn. Viimeksi kerroin töissäkin vasta rv 17, menin töihin aina muita aiemmin, että ehdin tyhjentää ensimmäisen aamupalan automatkan jälkeen, pestä hampaat ja syödä toisen aamupalan :D

Oloista...ei tunnu missään. Ihan epäuskoinen olo raskaudesta vieläkin.

4+3
 
Viimeksi muokattu:
Jännä homma mutta kyllä minuaki jännityää keskenmeno nyt vaikka en ole sitä koskaan kokenu ja 3. Odotan... tiistaina oli eka neuvola, eipä siellä ihmeempiä, lähetteet labroihin ja käsky soittaa niskapoimu aika, seuraava neuvola joskus rv15.... mie halvaisin nyt vasta kertoa muille ku vetideulojen vastaukset on tullu ja jos joutuu punktioon niin sitten vasta ku ne tulokset tuler eli joskus rv 18 mutta en taija onnistua vattaa nuin pitkään piilottaan... viime radkaudessa siis hälytti veriseulat.... np uä yleensä 11-13, rakenne 20-22....
 
Sokerirasituksesta Täällä tehdään yli 25v tai yli painoisille/paino nousee nopeasti. Itse en esikoisen kanssa kuulunut mihinkään noista ja sokeritipassa oltiin teho-osastolla ekat 6 päivää. Tässä raskaudessa vaadin päästä siihen, jos ei muuten käsky käy. Haluan tietää jos mulla ne sokerit heittelee, niin saa niitä sit seurattua ja vauvallakin parempi olla.

Keskenmeno pelottaa täälläkin! Ekassa ei tajunnut murehtia mut nyt noinhan kamala huoli. Oon miettinyt koti dopplerin hankkimista. Ja tosiaan sitä varhais ultraa. Sinne tarvitaan mukaan äitiyskortti mutta mites sen sit saa jos eka neuvola on vu-jälkeen ? Tää on ihan uutta mulle:D

Mulla on alkanut tulla tisseistä maitoa! Poika ei ole enää hetkeen tissitellyt, kun maiton loppui. Kai mä nyt jatkan imettämistä sitten...

Tintti. &masuasukki 4+5
 
Tuuuli+ puheli tosta syömisestä.. heh heh, taidan olla ihan samanlainen ruoan suhteen. Ei sitä yleensä tule väkerrettyä "vain" itselle ruokaa, mutta nyt tämän raskauden myötä olen yrittänyt vähän parantaa tapojani. Itsellä meinaa usein tuo aamupala unohtua... Ja nyt kun olen kotona niin jätän väliin joko aamupalan tai lounaan. Yleensä tosin niin päin, että aamupala on lounas :D Mutta muuten parannan ruokatottumuksia kyllä koko ajan, syön nykyään välipaloja (ettei olisi niin paha olo) ja lämmin ateria menee sit miehen kanssa iltapäivällä. Pari iltapalaakin tulee nykyään syötyä :D Kyllä vähän kauhistelin miten paljon sitä ruokaa nyt yhtäkkiä menee, mutta eipä tuo paino silti nouse. Voi toki johtua siitä, että aina välillä tulee oksu -.-
Eilen alkoi alavatsa kipuilemaan toispuoleisesti ja hetihän minä sitten aloin kuvittelemaan jo kohdunulkoista raskautta ja muuta kamalaa. Pitää ehkä soittaa neuvolaan ja kysästä pitäskö sitä nyt kuitenki käydä varhaisultrassa vai olenko mä vaan vainoharhainen. Tää raskaus sekoittaa kyllä todella mun ajatuksia :D
 
  • Tykkää
Reactions: Tuuuli+
sokerirasituksesta terveyskirjastosta
"Koetta ei myöskään tarvitse tehdä alle 40-vuotiaalle uudelleensynnyttäjälle, jolla aiempaan raskauteen ei ole liittynyt raskausdiabetesta eikä lapsen makrosomiaa «Makrosomia (poikkeavan kookas sikiö)»2 ja joka on normaalipainoinen raskauden alkaessa."

Eli enpä usko, että on aiheutta kohdallani nytkään.
 
Olen vasta yhden kerran käynyt tänne kirjoittamassa, ja yritän huomisen aikana lukea ketjua läpi :) Meillä kävi vähän jänniä juttuja tällä viikolla, eli tiistaina jouduin lähtemään koulusta julmetun heti aamulla alkaneen vatsakivun takia terveyskeskukseen, jonka jälkeen lähettivät sairaalan ensiapuun epäilynä kohdunulkoinen raskaus. Naistenpolille pääsin sitten ultrattavaksi, ja sieltä löytyi isomman kokoinen munasarjakysta. Yön yli sairaalassa meni kipulääkkeiden voimalla, ja aamulla kivut olivat helpottaneet niin paljon että päästivät kotiin... Sanoivat että haluavat vielä tarkkailukäyntejä tehdä, koska ultrassa ei vielä näillä viikoilla näkynyt muuta kuin paksu limakalvo ja hcg arvot olivat kuitenkin kunnossa. Eli huomenna pitää mennä hcg arvot vielä tarkastamaan ja samoten maanantaina, jolloin on myös gynelle aika... katsotaan jos vaikka ultraavat uudestaan kun kerran epäilevä sitä kohdunulkoista.

Onko muilla kokemusta alkuraskaudessa löytyvästä kystasta? Voiko se jotenkin vaikuttaa siihen että raskaus olisi kohdunulkoinen? Lääkäri kuitenkin totesi että kivut selvästi johtuvat kystasta eivätkä mistään muusta.
 
Heippa kaikille
Minut saapi poistaa tästä ketjusta... eipä onnistunut tämäkään raskaus...
Nyt pelätään vaan että onko kiinnittynyt vatsaonteloon kun eu kohdussa näy eikä jäljellä olevassa munanjohtimessa eikä myöskään munasarjoissa.
Juossut koko viikon kontrolleissa ja hcg ei ollu noussu tarpeeksi ja nyt hiukan laskenut.
Tämä siis neljäs peräkkäin epäonnistunut raskaus... toinen peräkkäinen kohdunulkoinen :/
Nyt ollaankin pelossa että millon tulee lähtö takasin sairaalaan.
Mitään vuotoja tai oireita ei ole ollut joten siksi vähän yllätyksenä tämä mutta aikaisemman kohdunulkoisen takia ollut seurannassa.

Toivottavasti kukaan ei koskaan joudu kokemaan samaa...paljon tarrasukkia kaikille pienille ??
 
Onnea uusille! :flower:

Täällä oli eilen aika oireeton päivä, turvotusta lukuun ottamatta, ja ehdin jo huolestua. Mutta tänään onneks(?) onkin sitten oireita ollut monen päivän tarpeisiin. Nyt on jopa tissit ruvennu kiusaamaan. :D Ja mahaa on tuikkinut koko päivän.

Meillä varmaan mies ei ainakaan ekaan neuvolaan tule, mutta ultraan sitten. Se ei jaksa tylsiä jorinoita kuunnella, mutta sitten kun on jotain toimintaa niin voi lähteä mukaan. :D
Mulla on kyllä tosi aikasin toi ensimmäinen neuvola. Luulin et se olis vasta joskus ens kuun puolella. Mulla on sillon viikot vasta 6+5 kun aika on. :O

Mites, osallistutteko seuloihin? Meillä mies haluais, mutta mä en välttämättä. Ajattelen etten kumminkaan pystyis keskeyttämään jos jotain olis vialla, mutta sitten olisi koko ajan hirveä huoli. Ja kun eihän ne seulatkaan mikään absoluuttinen totuus ole, vaikka niissä jotain ilmenis, saattaa lapsi silti olla terve ja taas toisin päin. Ajattelen jotenkin että jos sen lapsen elämä ei olis elämisen arvosta, se menee luonnostaan kesken, ja jos ei mee, niin sitten ei mullakaan ole oikeutta siitä päättää.

Mulla menee vähän aina nää keskustelun aiheet ohi. Luen kyllä kaikki teidän jutut, mutta laho pää kun on, niin ei muista puoliakaan sitten kun pitäis ruveta ite kirjottamaan. :(

Tästä ketjusta, musta olis kiva jos tehtäis joka kuulle oma ketju, ei tuu sitten niin mahottoman pitkää tästä yhdestä. :)

Euphoric + muru 5+1
 
Euphoric, menemme seuloihin, meillä on yksi rakenneultrassa kiinni jäänyt lapsi, poikkeamat oli pieniä, mutta lääkitystä vaatii koko elämänsä. Sai ainakin ajattelemaan ja tutkimaan mitä kaikkea voisi löytyä ja sen verran hätkähdyttäviä juttuja on tullut vastaan, että vakavimmissa tapauksissa itse harkitsisin keskeytystä ja toisaalta lievemmissä haluaisin tietää etukäteen mihin varautua.

Neuvola Mies tulee ultriin mukaan, tuskin muuten.
 
Mä kans soitin neuvolaan ja se on jo 6+5 mutta kun molemmilla oli siinä just hyvin tyhjää kalenterissa, niin mikäs siinä kait sitten.

Oon maannut kotona tän päivän, ihan perus räkätautia ja kurkkukipua, mut ärsyttää se silti ja tekee oloa huonovointisemmaksi. Ja sit en ihan tiedä mitä lääkkeitä sitä uskaltais ottaa... Normisti menisin huomenna buranan voimin töihin, mut nyt ei varmaan arvaa. Kun viime raskaudessa apteekin täti sai slaagit nuhatipoistakin, niitä ei ois saanu käyttää. No käytin kyllä. Mitä särky- ja flunssalääkettä te uskaltaisitte ottaa? Ja mitä tarkoittaa, että jotai yrttiteetä ei suositella, saanko nyt vetää litratolkulla vihreää minttuteetä, kun Finrexin näyttää olevan pannassa? Aargh!

Vaikkakin minun murheeni ei nyt ole ketjun suurimmasta päästä, voimia Mammuzki <3
 
Heippa, soittelin aamulla sinne neuvolaan noiden kovien vatsakipujen takia ja kun ne on ollu toispuoleisia ni edellytti heti toimenpiteitä - epäily kohdunulkoisesta. No sompailin ympäri tamperetta koko päivän antamassa jos jonkinmoista näytettä ja lopputuloksena ultrakuva pikku papanasta kohdussa. Eli kaikki hyvin! la 28.4.saanen silti jäädä teidän ketjuun? Ei tunnu omalta tuo huhtikuiset kun on päässyt heti alusta mukaan näihin teidän juttuihin :ashamed:

Heku & Nökö 7+3
 
panadolia ja panadol hottia käyttäny kaikissa raskauksissa, ne on "sallittuja" myös imetyksenkin aikana. Nenään sarvikannulla suolavettä ja olikos se otrivinin säilöntäaineettomat suohkeet joita kans sai käyttää?

Mä oon paljon nyt joutunu noita lääkkeitä selvitteleen kun niitä on menny jonkun verran perussairauksien takia - osan jätin pois kun alettiin yrittämään (en halunnut kokea raskaana ollessa niitä vieroitusoireita), osa jäi plussan tultua pois koska ne särkylääkkeet on ehdoton ei raskausaikana ja lopuista pitäisi vielä keskustella neurologin kanssa.

Pahoinvointi on kova, kolmessa päivässä pudonnu paino melkein 3kiloa... ...yritän nyt näin yötä vasten saada jotain pysyyn sisällä koska aamulla/päivällä ei pysy ja mä en tiputukseen halua.
 
Täällä apteekista kun kysyin niin myivät tuota Paracetamol ratiopharmia 500 mg, tuommone pinkki paketti :D

Itsekin mietin mitä teetä tässä nyt uskaltas lipittää, kun niin tykkään syksyisin alottaa teen juonnin! :)
 
Suuret onnittelut Hekulle, ihania uutisia! Tuo niin toivoa itsellekin - kunpa siellä ensi viikolla munkin masussa porskuttaisi joku. <3

Päätin niin pyhästi että nyt iloitsen, mun en osaa lopettaa pelkäämistä, koska en osaa lopettaa ajattelemista! Keksin koko ajan syitä miksi tämä menee pieleen. Tällä hetkellä se on se että raskausoireet on olleet lähes olemattomat pari päivää. Sitten samaan aikaan HÄVETTÄÄ kovaa kun olen sentään raskaana enkä edes juuri nyt huonovointinen eikä vuotoakaan ole juuri yhtään ja silti kitisen ja pelkään. :( Tajusin kyllä aiemminkin että voi mennä kesken jne mutta jotenkin pidin "plussanneita" sellaisena voittajajoukkueena! Ymmärtääkö joku? Nyt tuntuu että henkilökohtainen helvettini olisi varmaan joutua ikuisesti miettimään onko "se siellä" elossa vai ei? Tuleeko musta koskaan äiti?
 
  • Tykkää
Reactions: Tuuuli+
Niin ja noita lääkkeitä olen kanssa tässä flunssassani miettinyt. Ei haluaisi kyllä ottaa mitään kun on niidenkin vaikutuksista niin vainoharhainen. Ja huomasin että ainakin närästyslääkkeiden suhteen yhtä sanoi farmaseutti apteekissa ja toista lääkeyhteenveto pharmacassa.. Mutta kyllä väittäisin silti kanssa että paracetamoli on turvallista, niin on väitetty joka taholla. :)
 
Itse pelkään myös vaikka päätin etten, nyt alkoi taas menkkamaiset kivut vatsalla tänä iltana.. Onko näitä kellään muulla?? Toivottavasti nämä on vain niitä venymiskipuja yms.. :)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä