:: Toukokuun Tuhisijat 2009 ::

imetyksestä vielä :) naurattaa jo tän päivän ja oikeestaan eilisenkin perusteella oma juttuni tuolla aikasemmin kun pohdin sitä että meidän neiti syö liian vähän aikaa kerrallaan :D NO nyt sitten pari päivää menny kyllä tosiaan tissittelyyn!! nytkin ollut hereillä puoli kolmesta iltapäivällä eli yli 6 tuntia jo ja syönyt lähes koko ajan!! välillä nukahtaa muutamaks minuutiks tissille ja sitten herää taas..

tuntuu kyllä että maitoa ei tule nyt niin paljon kun noilla kumeilla on alkanu imettää että ehkä sekin vaikuttaa ettei saa niin nopeesti tarpeeks..

käyttääkö joku muuten korviketta? mietin vaan että jos sitä jossain vaiheessa alan antamaan tissin lisäksi niin millasia määriä sitä aluks ootte antaneet? en yhtään muista :whistle: tai ylipäätään vaikee arvioida imettäessä että paljonko se vauva kerralla syö.. jasmin: paljoko sä sitä lypsymitoa kerralla pullosta oot antanu?

sori tyhmiä kysymyksiä mut ku tuntuu että esikoisen (4vee) vauva ajasta on jo mukamas liian kauan ja kaikki unohtunu :D

kissinminttu: paranemisia :hug: nyt on niin salakavalaa toi keli tuolla ulkona että varmaan tulee tulehdus helposti jos on tullakseen kun tuulikin käy kovin..

nyt yrittään jos toi neiti pikkuhiljaa alkais simahtaan kun isovelikin jo nukkuu..
 
Höpöliini Me annetaan sekä korviketta että mun omaa maitoa. Pari yötä kotiuduttuamme sairaalasta valvottiin ja sitä huutoa kuunneltiin kun poika jäi nälkäiseksi tissistä vaikka maitoa oisikin tullut. Ei meillä ollut aavistustakan paljonko olisi hyvä antaa pullosta lisäksi joten annoin vähän kerrallaan (20ml) aina niin kauan kunnes se hirveä huuto lakkasi ja vauva selkeästi sai kylläkseen. Reilun viikon ikäisenä saattoi vetää maitoa tissittelyn jälkeen pullosta vielä jopa 120ml kerralla! Moni ystävä tätä kauhisteli mutta heidän muksut ovatkin olleet niin hentoisia syntyessään, yritäppä tollasen nelikiloisen nälkää sammuttaa samalla määrällä kuin päälle kaksikiloisen! Nyt syöminen on tasaantunut niin että parin tunnin unien jälkeen syö noin 80ml ja porskuttaa sillä taas muutaman tunnin. Joskus tosta 80ml syömisestä menee puoli tuntia ja syö 60ml perään kepeästi. Mutta ihan sen syöttövälin perusteella löytyy äidinmaitoa tai korviketta pullosta poikkeuksetta 60-80ml.
Tosi tarkkaan tulee seurattua ja laskettua noita määriä mitä menee ja mun mielestä näin pulloruokkijana onkin helppo tietää onko vauva mahdollisesti maitoa vailla vai onko jokin muu hätä. Meillä ei ole sortunut ylensyöntiin vaan kun on kylläinen, sylkee pullon pois suusta =)

nikunaku Jep, jos sama meno jatkuu niin täytyy jotain tehdä asialle! Tosin eräs ystävä jolla myös pieniä lapsia sanoi että se kyseinen nainen on tosi hyvä työssään, siis pätevä ja kokenut. Hän on kuulemma käynyt yksityisellä puolella samalla lääkärillä eikä kuulemma saa maksavatkaan asiakkaat siltä sen parempaa kohtelua :|


Naamakirjan kautta nukkumaan...
 
huomenta!!

meillä tuo kirppu juo hirveitä määriä kerralla,saattaa mennä 100milliä mut sit kyl nukutaankin 4tuntia..ja saattaa iltasin olla putkeen hereillä parikin tuntia ja sitten yöllä nukutaan hyvin :)

Nyt päätin kun ei tuo vaaan summa pienene yhtään niin nyt alkaa laihdutuskuuri..Eli pitää lähteä ostamaan puhdistuskuuri,enpä ole vuoteen ottanut kun ei oikein raskaana varmaan voi,siitä on hyvä aloittaa..miehenkin sain suostumaan et on mun kans vähän aikaan syömättä karkkia ettei tule himoja,tuntuu että nyt sitä on tullut pupellettua ihan liikaa..vaikkei hänen tarvitse yhtään laihduttaa niin on kiva kun joku vähän skarppaa minua :)
ja liikunta vaan mukaan..
päivänjatkot kaikille!! Ja paljon onnea kaikille vauvan saaneille (vieläkös jollain on muuten vauva masussa??)

Luppa- ja kirppu 3vk
 
Tervehdys

En ole oikein kerennyt tänne kertoilee kuulumisia. Jotenkin on vaan niin kiire ja kun san vauvan pois rinnoista alan siivoilemaan ja hoitamaan keskeneräisiä asioita. :D

Ristiäiset meillä on 12.7.2009 sopivasti osus meidän eka hääpäivä sillon. :whistle:

Esikoinen on vieläkin ihan mahdoton. Ei jaksa yhtään tota vauvaa. Päivä päivältä varmaan hiukan helpotusta huomattavissa. Onneksi on vielä kesäkuun hoidossa. Heinä-elokuun on sitten kotona. Mitäköhän siitäkin tulee... :whistle:

Tunneryöpyt Hermostun aika nopeesti esikoisen kiukutteluun. Todella lapsellista minulta. Onneksi mies on hyvin mukana vaikka tekeekin pitkiä päiviä.

Korvikkeesta
Me ollaan annettu jos ollaan vieraassa paikassa yötä ostamme tuttelia ihan varmuudeksi jos imettämisestä ei tule mitään. Vauva jo vierastaa tosi paljon ja uusissa paikoissa roikkuu tissillä monta tuntia ja hakee turvaa. Sitten tulee ähky ja oksentaa kaiken ni ei noista tisseistä sit tule niin paljoa kun nälkä iskee. Pullosta juotua tulee kyllä takaisin tissille.

Puklaus Pahimmillaan puklaa samalla kun syö... en ymmärrä. Tänään mennään onneksi taas neuvolaan navan tarkistukseen ni kysyn siitä sitten samalla. :/

Napa Poitsulla oli iso napanuora joten sen takia käydään tarkistamassa. Aluksi kun ei meinannut lähteä irti millään ja sit tuli ne helle kelit ja se hautus ja onneksi nyt on siisti napa. Ja on se minusta kiva käydä punnitsemassa vauva niin tietää sitten tarviiko antaa lisämaitoa vai nouseeko paino puklauksista huolimatta. =)

Jälkivuoto Ei lopu ei... kohta tulee 4 viikkoa. En jaksais enää yhtään.

Makuuhuone Siellä ei tapahdu mitään. Ei edes halia/pusua... Ei tajua. Annetaan siis olla. :kieh:

Yöt Menee ihan kivasti on heräilly 00.30 tai 01.30 ekan kerran syömään. Ja toisen kerran herää 3.30 tai 4.30 ja sit klo 7 herätään vaipanvaihtoon ja syömään.
Viimeyönä heräsi vaan kerran klo 3.30 ja sitten aamulla heräsi 7.45 joten hyvin ainakin nukkuu.

Oma napa 105kg oli ja nyt vaaka näyttää 93-94kg riippuu päivästä. Vielä saisi lähteä ainakin 10kg. Päätä särkee joka päivä epäilen jo näköä kun alkaa lukiessa sattumaan enemmä ja kuitenkin nukun ihan tarpeeksi ei voi johtua väsymyksestä. Viikonloppuna olis tarkoitus juhlia synttäreitä ihan kotosalla ja sitten ehkä käyn jossain kavereiden kanssa. En voi kauheen kauan olla pois kun ei poitsu oikeen rauhotu ellei viimitteeks illalla pääse äidin syliin. Muutenkin kesällä oli tarkoitus lähteä miehen kanssa rokkiin mut ei me varmaan voida lähteä kun poika vieraassa paikassa vaan huutaa ja huutaa... :snotty:

Hyvää kesän jatkoja kaikille. :wave:

Niisku-rouva & neiti 1v 4kk + minimies 3vko 2pv :flower:
 
Huomenta!

ristiäis päivää ei ole viellä päätetty. Odotetaan kutsua isyyden tunnustamiseen kun halutaan Pojulle isän sukunimi.
Jälkivuotoa tulee viellä tosin saattaa olla päivänkin tauko ja sitten taas jatkuu.
Makuuhuoneessa on yrittetty kerran peittoja pöllyttää mutta yritykseksi viellä jäi.
Meillä ei poju pahemmin puklaile. Välillä tulee pieniä pukluja.
Korviketta ei ole meillä tarvinnut, vaikka ostinkin kaksi purkkia varuiksi. Maitoa riittää ihan omasta takaa. Olen ottanut käyttöön maidonkerääjän kun toisesta rinnasta aina tihkuu maitoa kun imetän. Ja välillä maitoa tihkuu muutenkin kun poju nukkuu pitkiä pätkiä. Olen sitten päivän päätteeksi pakastanut maidon. Viellä ei olla kokeiltu puollosta syömistä.
Nukkumisesta meillä Poju nukkuu ihan tyytyväisesti omassa sängyssänsä. Ja rauhottuukin sinne nukkumaan ihan kiltisti :heart:
Yöllä on kerran vaihdettava vaippa kun muuten se on aamulla aivan täysi tavaraa. :whistle:
(.) Meillä on otettu tutti käyttöön ja poju oppinut sitä syömään. Alkoi imemään omaa nyrkkiä niin otin tutin käyttöön. Helpompi tutista sitten joskus vierottaa pois mitä sormen imemisestä

Nyt taitaa Poju huudella ruokaa...
 
Kiitos kaikille vinkeistä. Tosin nyt olisin tyytyväinen, jos Nuppu nukkuisi edes jossain :headwall: Viime yö ajateltiin, että saataisiin yksi yö nukuttua, että minä ja Nuppu nukutaan meidän sängyssä ja mies muualla. Mutta puol kolme päästiin nukkumaan :headwall: Vaikka kanniskeli, hieroi, silitteli ja teki vaikka mitä, niin ei vain rauhoittunut. Nuppu piereskelee paljon, että kai siellä sitten masussa joku vaivaa. Tänään olenkin sitten yrittänyt hieroa masuvaivoja pois. Nyt jäi kyllä sängylle, mutta katsotaan kuinka kauaksi aikaa.

Onnea vauvautuneille :heart:
 
Suzyanne
Eilen tuli postissa käytettynä ostamani sitteri, ja se todellakin vähentää Vilin itkuisuutta, niinkuin arvelinkin. Se on tällainen:

http://www.comparestoreprices.co.uk/images/fi/fisher-price-kick-&-play-bouncer.jpg

Siinä on "hierova" alaosa, ja sen saa toimimaan niin, että kun vauva liikuttelee jalkojaan, alkaa valot vilkkua ja kuuluu erilaisia ääniä. Vili ei tavallisessa sitterissä viihdy kuin pari minuuttia kitisemättä, mutta tuossa viihtyy. Tänäkin aamuna saatiin jopa syötyä aamupala keskeytyksettä, kun pikkuinen ihmetteli sitterin vilkkuvaloja ja leluja. =)

Maitomääristä , olen näillä näkymin lähdössä lauantaina kaverini synttäreille ilman Viliä, olen poissa noin 3-4 tuntia. Osaako joku sanoa, kuinkakohan paljon pitäisi pumpata maitoa tuoksi ajaksi? Kerran ollaan kokeiltu pumpatun maidon syöttämistä tuttipullosta, ja silloin meni 60 ml, mutta minusta kyllä enemmän normaalisti syö kerralla, koska viimeksikin oli kasvanut kilon kahdessa viikossa. B) Olisikohan joku 200 ml suunnilleen sellainen määrä, ettei pienen tarvitsisi nälässä olla? Miestä jännittää jäädä pienen kanssa yksin, mutta juuri tuossa häntä rauhoittelin, että jos ruokaa on tarpeeksi ,niin pikkuinen ehkä saattaa itkeä, mutta itkeehän hän sen 3-4 h putkeen silloinkin kun olemme molemmat kotona. Ja jos nyt tuntuu ettei mistään tule mitään, niin pääsenhän minä sieltä pois. Mutta kyllä minusta he tuon ajan kaksin pärjäävät. Elokuussa meinaan alkaa taas käydä bänditreeneissä kerran viikossa, niin onpahan hyvää harjoitusta jo sitä ennen, kun käyn aina välillä jossain. Ja onhan se ihan kiva saada välillä vähän omaa aikaa minunkin. :saint:

Nyt Selloon shoppailemaan Vilin, kaverini sekä hänen 2-vuotiaan tyttönsä kanssa.

Suzyanne ja Vili, 4 vk 6 pv
 
Heipskukkuu!

Rockmummylle onnittelut prinssistä! :heart:

Jospa rustailisin hiukan meitin kuulumisia kun poitsu päätti vihdoinkin nukahtaa. Jostain syystä päivät menee nykyään paljon nopeammin, varsinkin jos vertaa odotusajan viimeisiin päiviin.

Ristiäiset menee heinäkuun loppupuolelle. Poitsulle tulee isän sukunimi ja päästään lapsenvalvojan luo vasta 1.7.

Jälkivuotoa on vielä täälläkin, tosin synnytyksestä aikaa vasta 1,5 vko. Välillä kyllä näyttää lupaavalle, että loppuis, mut taitaa olla toiveajattelua.

Korvikkeeseen joudin tyytymään parina ekana päivänä kun oltiin kotona. Mulla maito nousi kunnolla vasta 5:tenä päivänä synnytyksestä ja kun poitsu oli iso niin ei tuo oma maito millään riittänyt. Tosin nyt ei enää oo ongelmia. Poitsu on jo ylittänyt syntymäpainonsa (4790g) ja painaa nyt 4850g.

Puklailua poitsu harrastaa toisinaan. Välillä tulee enemmän ja toisinaan taas ei juuri mitään.

Vaatteista sen verta, että suurin osa 56 cm menee vielä päälle, mutta jotkut alkaa olemaan hieman pienehköjä. Eiköhän täällä siirrytä kohta kokoa suurempiin vaatteisiin. Onneks en ollu ostanu ku 3 kpl 50 cm bodeja, joten ei kauhiasti harmita, että jäivät käyttämättä pojan suuren syntymäpituuden vuoksi.

Meillä poitsu nukkuu kiltisti omassa sängyssään. Öisin herää kerran kaks syömään, riippuen ihan monen aikaan on nukahtanut.

Omaa napaa sen verta, että ihanaa kun turvotus on laskenut. Jalat näyttää jo normaaleilta, en tosin ees muistanu millaset ripakintut mulla oli. Paino on tippunut reilusti n. 105 kg --> 89 kg. Vielä on lähtöpainoon matkaa sellaset rapian 13 kg, joten matkaa on vielä jäljellä.

Fox ja poitsu kohta 12 vrk
 
Niisku-Rouva: ihanaa pääsette viettää ekaa hääpäivää samalla ku ristiäiset. Mekin yritettiin saada ristiäiset 1 v hääpäivälle,mutta juhlapaikka jonka vuokrasin oli varattu silloin.Taitaa olla tämän kesän suosituin hääpäivä ainakin täällä meillä päin 08.08.09. Pitäisköhän jo varaa pappi ja kirkkokin.Juhlapaikka on varattuna sillo 1.8.Onhan se melkein meidän ekanahääpäivänä.Samalla vietetään tyttöjen 2 v ja 5 v synttäreitä.Toinen on syntynyt kuun alussa ja toinen lopussa.

Höpöliini: luin tyrvään sanomia ja siellä oli 29.5 syntyneiden syntymäilmoituksia.Kaikkien muiden sinä päivänä syntyneiden tyttöjen ilmoitukset oli siellä paitsi meidän tytön.:ashamed: Olitteko te itse sinnel ehteen lähettäny sen ilmoituksen? Mun mielestä ennen on tullu automaattisesti ilmoitus lehteen,oisko se alueviestiin sitten-enkä ole koskaan ilmoittanut minnekkään lehteen mitään. Kasteen yhteydessä tai oikeestaan siinä maistraattiin menevässä paperissa on se kohta jossa lukee, saa ilmoittaa lehdessä. Hmm...seurasava ongelma :LOL: Ilmoitin,että saa ilmoittaa lehdessä.Missä ja milloin ne ilmoittaa sen kun tyttöä ei kastettu nyt,eli ei voi kastetuissa olla. :/ Vai ilmoittaako ne vasta sitten lehdessä kun ollaan kastettu elokuussa.En tiiä.

Sompio:lle voimia ja Nupulle unihiekkaa. Mä voin lähettää sitä meidän neiti C:ltä.Hän vaan nukkuu ja nukkuu.Toivottavasti saatte edes miehenne kanssa nukuttua vuorotellen. Sitä vauva hierontaa suosittelen VAS:issa Nupullekin.Kannattaa kokeilla.

Mä jouduin tänään soittamaan VAS:iin,en oikeen tienny mistä kehtaisin kysellä ku neuvolanpuhelin aikakin oli jo menny.Täytyy sanoa,että oli tosi mukavan kuuloinen kätilö ja neuvoi tosi ystävällisesti. Mun oma olo on jotenki outo.Ne ihme kylmän horkat/ kuume kohtaus muutaman iltana. Tänään sattui vähän pissatessa ja kunn istun pitempään paikoillani niin kun lähden kävelee tuntuu,että munasarjat/kohtu tms. on arka tai jotenki jumissa. Seurailen nyt huomiseen tilannetta ja soitan neuvolaan jos onkin pissatulehdus. Kohtutulehdus kuulemma iskee kyllä heti kerralla voimakkaasti päälle.

Suzyanne: toi sitteri on varmasti hyvä apu. Meillä on tällainen keinu
http://www.lauranlastentarvike.fi/epages/GPL.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/23072008-84852/Products/1185
olen ihan varma,että taas se tulee kovaan käyttöön.Ostin sen neloselle vasta ku hän oli 4-5kk kun ei meinannu ruuanlaitosta tulla yhtään mitään ku piti kokoajan pitää sylissä.

Tänä aamuna piti herätä kesken unien pumppaa tissit tyhjäksi.:eek: Tissit oli niin kivi kovat ja toinen oli jo vuotanut peitolle joka oli ihan märkä. Toisesta tissistä tuli 250ml :eek: ja toisesta vuotaneesta tissistä 170ml.

Jasmin: kiitti siitä kirppis vinkistä.Mulla tuntuu menevän kaikki ihan ohi nykyään.Nyt mietin pääsiskö karkaamaan sinne.


Ai niin syntymämerkeistä ollu puhetta.Meillä on kaikilla neljällä meidän yhteisellä lapsella haikaran puremia niskassa.

Maakuuhuoneessa meillä nukutaan.Mies olis ihan valmis...on heränny talvihorroksestaan.Meillä ku seksi loppui joulua ennen. :whistle:
Mies muuten ylätti tänään.Hän meinaa lähtee kiertelee Suomea kolmen lapsen kanssa silloin kun olen vauvan ja esikoisen kanssa viikon Lontoossa. :eek: Lopuksi totesti,että sehän helpottaa hänen työtään kun kiertelee sisarusten perheet läpi ja yöpyy heillä niin hänen ei tarvitse viikkoon tehdä ruokaa ollenkaan. :LOL:

joo jospa lähtis viikkailee puhtaita pyykkejä kaappiin.On taas iso korillinen odottamassa ja vähän päälle.

NN ja CC
 
Moikka kaikille! Laitanpa kuulumisia pitkästä aikaa... vauva-arki menee meillä oikein mukavasti, väsyttää vaan hurjasti. Tyttö syö ympäri vuorokauden 1-2 h välein, muutaman kerran viikossa tulee 3 h väli. Mitään rytmiä ei meillä siis ole, alkuyön nukkuu yleensä parin tunnin pätkissä ja kolmesta eteenpäin heräilee tunnin välein. Joskus virkistyy keskellä yötä ja silloin ei auta kuin nousta ylös, mutta ei onneksi joka yö. Aamuisin on virkeä viimeistään seitsemältä. Päivisin torkkuu puolen tunnin pätkiä ja parit kahden tunnin pätkät. Ei ole siis unenlahjoilla siunattu meidän tyttö. :) Seurustelee kovasti ja viihtyy vain sylissä, erityisesti liikkuvassa sylissä. Onneksi on Manduca!

Tuo tiheä syöminen näkyykin painossa, viime neuvoloiden välillä kahdessa viikossa oli tullut lähes 800 g. Nyt neiti painaa 3800 g (2565 g) ja on 53,5 cm (48 cm) pitkä.

Imetys sujuu hienosti alkuhankaluuksien jälkeen. Lisämaito jätettiin pois kun tyttö oli 10 pv ja rintaraivarit alkoivat loppua. Nuo raivarit johtuivat tytön mielestä liian hitaasta herumisesta, mutta nyt onneksi jo tajuaa että maitoa on tulossa kun muutaman sekunnin odottaa. :) Meillä auttoi raivareihin kummalliset imetysasennot ja -paikat, esim. hoitopöydällä saatoin kumartua vauvan ylle. Oli varmaan mahtavan näköistä!

Molemmissa rinnoissa on kerran ollut tosi kipeä tiehyttukos, jolloin mulle on noussut myös korkea kuume. Kuume on onneksi kuitenkin laskenut vuorokauden kuluessa eivätkä tukokset ole menneet tulehdukseksi asti.

Ristiäiset oli sunnuntaina, kaikki meni hienosti.

kissinminttu Me ollaan puhuttu että ainoaksi jäisi tämä prinsessa, mutta never say never. Jos toinen tulee niin siihen menee vuosia aikaa, mä haluan opiskella ensin loppuun ja tehdä töitä.

Sympatiat Sompiolle! Me tehtiin yks yö miehen kanssa vaihto, hän syötti tytölle pumpattua maitoa pullosta ja mä sain ruhtinaalliset kuus tuntia unta. Suosittelen!

Meillä tyttö on alkanut väläytellä ihastuttavia hymyjä kun hänelle ilmeilee ja hymyilee. Ihanaa!

Jaksamisia kaikille!

Kaptah & neiti A 5 vko 3 pv
 
Äh, äsken kirjoitin pitkät pätkät ja kone heitti mu pihalle :kieh:

Tänään on ollut helpompi päivä. Nuppu on nukkunut nyt päikkäreitä ja ei ihan hirveästi ole raivonnut. Aamulla jumppailtiin ja hierottiin paljon, että jos oli masu kipeä ja se vaivasi pikkuista. Muuten olen vältellyt ilmaa teettäviä ruokia, mutta söin salaattia missä oli hernettä ja paprikaa :headwall: Nyt täytyy olla tarkempi. Saa nähdä minkälainen yö on tulossa :/

Nikunaku Mua on kanssa vuoroin hikoiluttanut ja vuoroin palellut. Eilen muutaman kerran vihlaisi mahaan. Josko kanssa joku tulehdus sitten olisi. Huomenna tulee neuvolantäti niin täytyy kysyä asiaa.
 
Niisku-Rouva :hug: kerro ihmeessä mikä ottaa päähän. :heart: Helpottaa kummasti ku saa purettua asian johonki.

Mä tuskailen tän jatkuvan siivoomisen kanssa.En jaksa.Miten näitä leluja voi olla näin paljon.Ja miks ne on ympäri kämppää. Kuinka voi päältä riisuttuja vaatteita löytyä melkein joka huoneesta. Vaatteita vaihdetaan monta kertaa päivässä. En jaksa edes kaikkia vaatteita käydä läpi onko puhtaita vai likasia...helpommalla pääsee ku kaikki heittää pyykkikoriin.

Siitä lehdessä ilmoittamisesta. :ashamed: Naapuri osasi infota että siellä osaston perällä on joku postilaatikko johon saa itse täyttää paperit lehteä varten.Kiva kiva kiva....en mä olekaan ku kolme lasta tuossa sairaalassa synnyttänyt ja nyt vasta kuulin tuosta.itkiskö vai nauraisko.

eiku lapsia sisälle päin ja nukkumaan. Itsekin odotan,että pääsis nukkuu.
 
Esikoinen kiukkuaa kun on niin mustis. Tekee kaiken näköisiä ilkeyksiä ja mies on niin väsynyt raskaan työpäivän jälkeen... :headwall: :headwall: :headwall:

Onneksi rauha maassa. :D Molemmat lapset koisii ja minä odotan jotain huomiota... odotukseksi näyttää jäävän... :kieh:
 
Niisku-Rouva :hug: Voimia ja loputtoman pitkää pinnaa toivottelen!

Nikunaku joo, ohi oisi multakin mennyt tuo lehteen ilmoittaminen jos en ois siellä synnytysvalmennuksessa käynyt ja sillä osastokierrolla huomannut sitä seinällä roikkuvaa esitenivaskaa ja postilaatikkoa! En kyllä sattuneista syistä osastoaikana niitä täyttänyt mutta kun tultiin bilirubiinin mittaukseen niin nappasin mukaan alueviestin ja aamulehden ilmotukset ja palautin ne sinne sitten myöhemmin. :)

 
Niisku-Rouva: jaksuja sinne päin. Ei ne miehet aina tajua ilman suoraa vihjausta.Sano suoraan,että kaipaat huomiota! Uskon,että esikoisen mustasukkaisuuskin helpottaa ihan varmasti pian.

Jasmin: kaipa sen paperin voi käydä siellä jälkikäteen täyttämässä jos lehteen halutaan ilmoitus.

Mua vievästi masentaa oma olemus.Painoa tuli sellasen 16 kg ja ylipainoa oli jo reilusti.Nyt tippunut sellanen 5-6kg.Matkaa ennen raskautta siis vielä reilusti.Sais edes sen tippumaan ni mahtuis vanhat vaatteet päälle.Ei ihan äitiysvaatteissa haluis sinne Lontooseen lähtee. :ashamed: täll herkuttelulla ei varmaan paino tipu.Olen tässä lähdössä just kaupaan ostaa jäätelovohvelirautaa ja tietty jäätelöö...se siitä laihtumisesta.

nn ja cc
 
Hei pitkästä aikaa!

Paljon onnea viimeisillekin vauvautuneille! :flower: Nyt taitaa olla koko porukka hyvinkin kasassa.

Täällä elämä on sairaalasta pääsyn jälkeen lähtenyt mukavasti käyntiin. Eka yö meni ihan valvoessa, mutta sen jälkeen on ollut vain yksi tosi rankka yö. Ja tällä viikolla neiti on ylittänyt itsensä nukkumalla kahdesti klo 21- 03 välisen ajan putkeen. Ihan uskomatonta. Ostin viikonloppuna tytölle Lodger Wrapperin ja uni tuntuu siinä maistuvan mitä parhaiten. Nytkin vetää sikeitä siihen käärittynä. Öisin syödään kahdesti klo 02- 04 aikaan ja sitten 05- 07 aikaan.

Maitoa on täällä puussa ja maassa, joka päivä on liivit ja paita märkänä. 50 kappaleen liivinsuojapaketti kestää noin kolme päivää. Ja ne kestoliivinsuojat on paskoja, niistä menee maito läpi heti. Lypsäminen ei jostain syystä ole onnistunut, mutta maidonkerääjä on ollut kovassa käytössä.

Vaa'alla en ole käynyt, mutta viime kesäiset farkut ja muutkin vaatteet menevät päälle ihan sovinnolla. Toki maha on tuollainen löllö, mutta niinhän sen tässä vaiheessa kuuluukin olla.

Kysymys: Miten noepasti noiden epparitikkien pitäisi sulaa? Valkoiset langat tuolla vaan viuhuu alakerrassa, vaikka olen tosi tunnollisesti niitä suihkutellut.

Viikonloppuna meillä kävi paljon ystäviä tutustumassa vauvaan ja lisäksi ollaan käyty kaupungilla lounastamassa ja miehen vanhempien luona jo pariin otteeseen kylässä. Tämä vauva tykkää kovasti liikkeestä ja melusta, nukkuu silloin kuin tukki. Koirakin on oppinut lenkkeilemään vaunujen kanssa. Eka kerta meni ihan sekoiluksi, mutta nyt kulkee hienosti rinnalla. Muutenkin koira on ollut oikein fiksu ja kiltti vauvan kanssa, toki ihmettelee sitä, että vauva ei kiinnitä siihen mitään huomiota :D

Jaaha, nyt täytyy käyttää tilaisuus hyväksi ja mennä suihkuun. Yritän lukea teidän kuulumiset myöhemmin. Kivaa loppuviikkoa kaikille!

PilkkuPantteri ja neiti 17 vrk
 
Tosin perhepedissä, mutta nukuttiin siis hyvin =) Herättiin vain syömään ja nukahdettiin uudestaan.

Kai ne vatsavaivat pikkuiselle tuli siitä, kun äiti tyhmänä söi salaattia missä oli herneitä ja paprikaa. Josko se tästä taas helpottaisi =)

Neuvolantäti tulee kohtapuoliin käymään ja nähdään paljonko Nuppu on kasvanut =)

Nikunaku Meille sanottiin valmennuskierroksella tuo lehtisysteemi. Meidän piti laittaa Aamulehteen, mutta ei täytetty siellä sitä ilmoitusta. Kai sen pystyy suoraan lehteenkin ilmoittamaan, en tiedä. Täytyisi selvittää.

Täällä on äiti lähtöpainossa :D Tosin ylimääräistä on sellaiset 10-15 kg ennestään, että ne kun vielä onnistuisi karistamaan pois. Mutta raskauskiloja ei ole jäänyt. Tosin en ole nyt herkutellut ja muutenkin on jaksanut tsempata syömisen kanssa. Sitten kun retkahtaa, niin voi olla, että painonpudotus ei ole ihan pysyvää :(
 
Suzyanne
Niisku-rouvalle jaksuja täältäkin! :hug:

Sompio hyvä kun teillä nukuttiin hyvin. Itsekin olen kiinnittänyt huomiota syömisiini, juuri herneet, paprikan, omenan, pavut, kaalin ja sipulin olen nyt jättänyt pois, ja myös jokin aika sitten maitotuotteet.

PilkkuPantteri En muista sanoivatko sairaalassa mitään kuinka nopeasti epparitikkien pitäisi sulaa, mutta itselläni ne lähtivät mielestäni noin viikossa, ellen ihan erehdy.

Tässä Vili uudessa sitterissä, just äsken otettu kuva.



Vatsavaivat Vilillä ovat aika paljon helpottaneet. Oma ruokavalioni, vyöhyketerapia ja probiootit ovat siis tehneet tehtävänsä. Kokonaan eivät poissa ole, mutta vähentyneet ainakin puolella, hyvä niin.

Ensihymy täällä bongattiin toissailtana, ja onpa tuossa kuvassakin jokin pienesti hymyä muistuttava ilme. :heart:

Suzyanne ja Vili, 5 vkoa
 
Suzyanne
Laitanpa tähän toisenkin kuvan, minusta ja Vilistä päiväunilla, huomaa käden asento molemmilla. :D



Ai niin, Vilillä on nyt sitten virallisesti nimi, Vili Jukka Olavi. Toinen ja kolmas nimi on isänsä ja isoisänsä mukaan. Sukunimeksi tuli miehen sukunimi, kun hänellä on kivempi kuin minulla. =)
 
Meillä kanssa viime yö meni hyvin. Päätin illalla kokeilla antaa Maisalle vielä vähän nannia rinnalta syönnin lisäksi, sitä meni pieni määrä, n. 40 ml. Maisa nukahti siinä yhdentoista jälkeen ja nostin sen syömään 3.20. Ite aloin siinä kahden aikaan vilkuilemaan, että jo on kumma kun ei tyttö herää. Seuraavan kerran noustiin kuudelta ja nukuttiin vielä seitsemästä puoli kymmeneen. Nytkin se tossa nukkuu.. On kyllä ihanan virkeä olo, kun sai vähän enemmän nukuttua.

Jälkivuotoa on vielä niukasti, tikkien sulamisajasta en tiedä, uskalsin katsoa tonne alakertaan about viikon synnytyksen jälkeen ja silloin en ainakaan erottanut langanpäitä, mutta en kyllä tarkkaan muutenkaan syynännyt. Alakerta tuntuu muutenkin ihan normaalilta nyt, kunhan jälkivuoto loppuu, voi alkaa harkitsemaan noita petipuuhia.

Maisa saa olla ainakin muutaman vuoden ainokainen, sillä haluan välillä työelämään. Työskentelen miesvaltaisella alalla ja nytkin on ahdistanut tosi paljon se, että pidän taukoa työelämästä ja niin monta muuta pääsee edelleni työpaikalla.. Lisäksi pidän työstäni sairaankuljettajana tosi paljon, enkä millään haluaisi mennä sairaalaan töihin. Lisäksi synnytys oli sen verran karmea kokemus, että täytyy kerätä uskallusta jonkin aikaa. En myöskään erityisemmin nauttinut raskaana olemisesta..

Onkohan muilla samanlaista, kun imettäessä siihen rintaan mistä ei imetä, alkaa sattua paljon. Kipu tulee kainalosta alaspäin, rinnassa siis alkaa herua maitoa, mutta noin viikon ajan se on tehnyt todella kipeää. Kipu saattaa tulla myös molempiin rintoihin silloin kun ei imetä.

Tänään on meillä kihlauksen ensimmäinen vuosipäivä ja mennään illalla käymään miehen kanssa leffassa. Äitini tulee hoitamaan Maisaa ja luotan häneen kuin kallioon, niin ei tarvitse onneksi murehtia..

Kerttu ja Maisa 3 vk 4 vrk
 
Nopeesti rustaan jonkunlaisen synnytyskertomuksen tässä..

Eli viime torstaina alko tulemaan supistuksia säännöllisemmin ja alko käydä kipeesti. Siinä kuitenki käytiin vielä leffa vuokraamassa yms. Illalla aikamme mietittyä lähdettiin näytille, kun tuntu ettei kyllä ainakaan nukkumaan pysty näillä suppareilla. Kymmeneltä oltiin sairaalalla ja se siinä tutki ja olin (jopa) sormelle auki ja kohdunsuu kadonnut. Ottivat sisään ja sain sitten käyrillä oltuani petidinin. Sain sit jotenkin nukuttua yön.

Aamulla puol kuuden aikaan alko taas supistukset tuntumaan enemmän ja säännöllisemmin. Kävin aamupalalla ja n. 10.30 olin 4cm auki ja lähettiin ottamaan epiduraali. 10.50 puhkastiin kalvot ja sit siinä ooteltiin lääkäriä. En muista mihin aikaan epiduraali laitettiin, mutta siitä avautu taivas. Sain nukuttua vähän eikä kipuja tuntunu ollenkaan. Joskus ennen kahta kivut alko palaamaan ja olin 7cm auki. Siitä ne ylty nopeesti ja alko tuntumaan, että jotain tulee kyllä ulos ihan justiinsa. Kahdelta olinkin sitten kokonaan auki ja sain luvan ponnistaa. Ensin ponnistin kyljellään, mutta siitä nopeesti siirryttiin puoli-istuvaan, jossa loppuun asti. Supistukset oli vähän laiskoja, eilä varsinaisesti auttanu ponnistamisessa, mutta tein kuitenkin kuulemma hienoa työtä :whistle: 14.30 sitten tuli poika maailmaan (taisin aikasemmin kirjottaa, että 15.30... no, laho pää ). Ensi rääkäisyt tuli jo ennen kun oli kunnolla ulkona :D :heart:

Kaikkineen synnytys oli hyvä kokemus. Kesto oli yhteensä 9 h 20 min. Ei tarvinnu tikkejä. Yks 1-asteen repeämä tuli, mutta totesivat, että paremmin paranee jos ei tikata. Pystyin istumaan heti synnytyksen jälkeen ja pissaaminenkin lopetti kirvelyn jo parin eka kerran jälkeen. Verta meni 750 g, mutta hemppa pysy kuitenki hyvänä.

Nyt tässä sitten opetellaan. Viime yönä poitsu nukku tosi hyvin. Varmaan sen neljä tuntia putkeen, söi välissä ja taas neljä tuntia. Nytkin tuolla nukkuu :heart: Tuntuu kyllä, että pieni syö riittävästi ja on hyvin voiva, mutta kuitenki mietityttää, että saahan varmasti tarpeeks maitoa! Vaikka kai hän ilmaisee asian jotenki, jos ei saa? Tuore äiti täynnä kysymyksiä...

Pitäis lähtee käymään kaupungilla ostamassa imetysliivit (nyt pärjäilen imetystopilla). Kuhan tuo tuolta herää ja syö ja käy taas nukkumaan.. Kai sitä hetkeks uskaltaa lähteä käymään. Ja sit oon miettiny sitä rintapumppua, mutta mihin mie sitä vielä tarviin? Kaikki ajatukset ihan sekasin.

Nooo, mutta ihanaa on ollut ja tuo lapsi on kyllä hurmannut meidät aivan täysin. Pieni pellavapää :heart: Yritän kuvaa laittaa myöhemmin. Kuhan sais siirrettyä koneelle jossain vaiheessa...

Nyt viettämään laatuaikaa miehen kanssa, kun vauva vielä nukkuu. Jatkan ketjun lukemista taas myöhemmin. Pääsin jo sivulle 4 :whistle:

ansku ja Eeli (voi päivittää tämän nimen. Ei vielä itekään osata kutsua vauvaa nimellä, mutta kai se on hyvä alkaa harjoitella!)
 
Heinoa Sompio että teillä on nukuttu! :heart:
Aivan mainiot kuvat Suzyanne :heart:
Kiitos a-nsku synnytyskertomuksesta.
Lastenlukumäärästä on ollut myös puhe. Kyllä me halutaan toinenkin lapsi jos meille sellainen suodaan. Tosin ei ihan heti kuitenkaan, ja toisin sektion jälkeen pitää odottaa vuosi ennen kun yrittää seuraavaa raskautta, että kohtu on varmasti parantunut.
(.) Tänään käytiin Ollin kanssa asioilla aamusta. Apteekissa, postissa sekä kaupassa ja Olli nukkui kiltisti koko ajan. Vaikka kaupassa piti nostaakin turvakaukalosta pois. :whistle:

Tytti ja Olli 2vk 3pv
 

Yhteistyössä