Voi,
Onnea, onnea kovasti kaikille vauvan saaneille! :heart: Teitä on niin monta etten lähde luettelemaan, kun unohtuis joku kuitenkin! Myös mielenkiintoisia synnytyskertomuksia, kiitos niistä!
Pikaisesti piti tulla tsemppaamaan
KeepGoingia. Meillä kaksi lasta olleet
valossa, esikoinen aikoinaan, sillon joutui jo 2 vrk iässä sairaalassa vielä ollessamme valoon, ekan yön oli "valopöytä" mun huoneessa kun ei ollut huonekaveria, aamulla päästiin valosta pois, kun bilirubiinit oli laskeneet, mutta illan kontrolleissa jälleen nousseet, ja jouduttiin takaisin valoon. Siksi yöksi ei kätilöt enää antaneet mulle lasta omaan huoneeseen valoon, vaan pitivät kansliassa, jossa kävin imettämässä aina säännöllisin välein. Olin nimittäin aivan rikki sen ekan yön, kun vauva oli mun huoneessa valossa, raskaushormonit jne aiheutti valtavan tunneryöpyn ja vaan itkeskelin siellä yksinäni ja syyllistin itseäni kaikella mahdollisella siitä että vauva oli joutunut valoon, vaikka enhän tokikaan ollut voinut siihen vaikuttaa. Kätilöt sitten kattoivat aiheelliseksi että sen jälkeen vauva on heidän hoivissaan valossa eikä mulla.
Nyt
tämän vauvan kanssahan myös seurattiin kohonneita bilejä osastolla, mutta kolmantena pvänä olivat laskeneet niin, että päästiin kotiin. Kuitenkin kontrollilabroissa kahden pvän päästä olivat nousseet uudelleen valohoitorajalle, ja jouduttiin vauvan kanssa takaisin sairaalaan lastenosastolle. Täällä ei siis tunneta tollasta kotisairaalaa, onkin ihan uutta mulle, että sen valopatjan voi saada kotiinkin.
Mutta siis käsittääkseni, olis aika tärkeetä, että vauva olis mahdollisimman paljon siinä valossa, mulle on molemmilla kerroilla sanottu, että käytännössä koko ajan, vaipan vaihdon ajaksi tietty pitää ottaa pois, ja ekalla kerralla sillon 4v sitten myös syöttöjen ajaksi, mutta syötöt piti tehdä mahdollisimman nopeasti, ettei vauva ole kauaa valosta poissa. Muuten koko ajan valossa. Nyt oli selvästi välineet kehittyneet, ja tällä kertaa vauva oli varmaan just semmosella samanlaisella patjalla ku teillä, ja ohje oli, että vauva olis sen päällä syöttäessäkin, eli otin vauvan sen patjan päällä syliin imettäessäni, eli ei olllut enää sitäkään aikaa pois valosta. Neljä vuotta sitten vauva oli semmosessa laatikossa/kaapissa, joka oli vuorattu vielä foliolla (oikeesti!), ja joka kulki semmosen lavan kanssa sinne mun huoneeseen ja pois.
Varmaan tosi hankalaa olla kotonakin sen patjan kanssa, ja mä kanssa tuskailin sen silmäpannan kanssa, kun aina lähti paikoiltaan. Muuten kyllä vauva aika hyvin ihme kyllä oli siinä valossa sillon, kun ei oikeestaan vielä juuri hereillä ollut. En kyllä tiedä miten olisin saanut pysymään, jos ois viihtynyt vaan sylissä tms. Ehkä yrittänyt pitää sen patjan kanssa sylissä? Mutta eihän sitäkään koko aikaa voi.....
Mutta kovasti tsemppiä, toivottavasti seuraavassa kontrollissa arvot ois jo laskeneet riittävästi. Ja koko ajanhan se vauvan maksa kehittyy, ja alkaa itse poistamaan kurjia bilejä!
Täällä kaikki hyvin, vauva syö, kasvaa ja kehittyy, seurustelee ja hymyilee
Kristiin ja vauva
6 vkoa 2 päivää (iso tyttö jo!)