Toukokuun toukat 2013 *toukokuussa* MEIDÄN KUU!

LillaVe ja Reve, onnittelut pienokaisista <3

Mahan koosta olen kuullut minäkin jos jonkinmoista kommenttia. Jotkut sanoo, että ompa valtava ja jotkut sanoo että eihän sun maha ole edes iso. Välillä ärsyttää, siis ihan vaan se että se nyt on perus raskausmaha ja mikä siinä nyt on niin ihmeellistä. :D Itse en osaa sanoa koosta muuta, kun että tuntuu isolta, koska on tiellä ollut jo pitkään.
 
Mä en ole täällä käynyt aikoihin. Meille syntyi yllärinä poika 19.4. viikoilla 34+1. Lapsivedet menivät jo 16.4. aamuyöllä. Kätilöopistolla ehdin saada vauvan keuhkoja kypsyttävät pistokset ja antibioottia. Lopulta perjantaina 19.4. synnytys käynnistettiin ja sitten se menikin vauhdikkaasti.

Poika painoi 2475 g ja oli 45,5 cm pitkä. Viikon verran hän oli vastasyntyneiden osastolla hoidossa ja tarkkailussa, mutta koska kaikki oli hyvin ja 35 viikkoa tuli täyteen, pääsimme kotiloman kautta ihan oikeasti kotiin pe 26.4. Nyt reilu viikko ollaan harjoiteltu yhteiselämää ja on se vaan ihmeellistä.

Enpä olisi uskonut, että minusta tulee äiti jo huhtikuussa. Jäin kaipaamaan raskausmahaani ja äitiyslomaa ilman vauvaa. Joku päätti toisin ja nyt toukka on kainalossa, maha kutistuu ja äitiyslomaa vietetään erilailla. Pääasia tietysti on, että kaikki on pienellä hyvin :)

Onnittelut kaikille, jotka ovat jo vauvan saaneet ja voimia kaikille, jotka vielä viimeisiä päiviä tai viikkoja odottavat. Ja aurinkoisia kevätpäiviä!
 
Onnea ReVelle tytöstä:heart: ja rupulle pojasta :heart:

Neuvolakuulumiset tältä aamulta rv 36+5
- painon muutos -(yhteensä painoa tullut 12kg)
- verenpaine 111/68
- turvotus +/-
- pissa puhdas
- sf mitta 34
- lapsiveden määrä N
- Sydämen sykkeet hyvät
- liikkeet ++
- rt

Otettiin samalla streptokokkinäyte ja hiivatulehdukseen sain luvan ottaa 3 päivän puikkokuurin,huomenna menen verikokeisiin mistä tutkitaan onko vasta-aineita muodostunut.Neuvolantäti sanoi taas,että ei tunnu vauva käsikopelolla suurelta,mutta ensi viikon tiistaina olisi se viimeinen lääkärineuvola,jossa ultrataan,saadaan kokoarvio=)

Illalla kun aloin nukkumaan supisteli kipeästi jonkin aikaa,harvakseltaan kylläkin,en alkanut kellottaa.Kävin hakemassa tänään orvokkeja,voisi itapäivällä istuttaa ne ruukkuihin=)

petronella ja toukotoukka 36+5:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Meiltä kanssa neuvola kuulumiset! :)

Poju on lähtökuopissa, valmiina syntymään :). Sydänäänet saatiin läheltä lonkkaluuta, että voi hyvinki syntyä parin päivän sisään :). Tai ainaki neuvolatäti toivoi niin, ettei mun tarttis kärsvistellä tässä olossa kauaan ;). Viikonloppuna jo ihmettelin herkkää lantio aluetta, ku kauppareissutki teki niin kipeetä että piti välillä pysähtyä vaan seisomaan ku sattui.. tänään vielä herkemmässä, kipuilee ihan kylkiasennoissaki :). Että jos se vaikka tästä pikkuhiljaa käynnistyisi :)
 
Onnea kaikille vauvautuneille!

Eilen n. klo. 22.00 meni lapsivedet, kätilöopistolla vietin yön mutta pääsin vielä kotiin aamulla. Yöksi takaisin sairaalalle ja huomenna käynnistetään jos ei edistystä ala muuten tapahtumaan. Supistelee kyllä kipeesti, mutta tällähetkellä vain n. 10-15min välein.
Kohta on täälläkin vauva sylissä :heart:

Juulis ja vaavi 39+3
 
Onnea kaikille vauvautuneille!! Ja tsemppiä Juulis viimeisiin hetkiin!

Tänään olin neuvolassa ja todettiin, että vika kerta todennäköisesti siellä, koska Jorvissa käyn nyt kerran viikossa ja todennäköisesti niin tapahtuu loppuun asti eli ei enää varattu uutta neuvola-aikaa, koska se pitäisi kuitenkin todennäköisesti perua. Hurjaa! Sinne pitää sitten vain soitella kun on vauvan kanssa kotiutunut niin sovitaan kotikäynti...:heart:

Omat mielialat tosiaan vaihtelevat ja itkuisuus on herkässä. Tuosta masentuneisuudesta olen vähän päässyt yli. Päätin, että nyt pitää vaan ajatella että vauva on se kaikista tärkein juttu ja kaikki muu on toissijaista eli ei stressiä kodin myymisestä, uuden ostamisesta, vauvatarvikkeiden hankkimisesta jne. sillä kyllä meillä on kaikkea jo ihan tarpeeksi ja että näin pärjätään oikein hyvin. Kunhan synnytyksessä menisi sitten vain kaikki hyvin! Sekin auttoi, että sisko oli käymässä viikonloppuna ja höpisimme vauvajuttuja ja hypistelimme vaatteita. Sain taas sellaisen maitohuurun päähän, että vauva alkoi tuntumaan taas jotenkin todelliselta ja sellaiselta että kyllä me hyvin selvitään.

Muistamattomuus on rantautunut tänne! Ihan kamalaa kun en muista mitään mitä olen sopinut (ellen tarkista kalenterista) tai mikä tavara on missäkin...ei yhtään tavallista mulle : /

Nyt on muuten pakkaseen leivottu munkkeja ja mustikkapiirakkaa. Vielä kun tekis jotain ruokaa itselle sinne niin eiköhän sekin sitten riitä :)

Tänään tapaan kavereita hyvän ruoan merkeissä, kivaa!

Farkkutyttö ja Ihanuli 36+5
 
Valjakka; mulla on nyt lumien sulamisen jälkeen Converset olleet ainoat kengät joita olen käyttänyt, ja voi hemmetti sitä tuskaa saada ne jalkaan (vaikka olen nauhat laittanutkin niin ettei tarvitse sitoa joka kerta...) :D

Meillä oli tänään taas äitipolille aika. Kokoarvio on VALTAVA ja lapseni on amatsooni
(siltä tuntuu... joskin kasvu vain hitusen keskikäyrän yläpuolella) Painoarvio nyt 3,8kg!
Kohdunsuulla ei ole tapahtunut mitään muutosta viimeisen kuukauden aikana, edelleen kaulaa 3cm ja sormelle auki, ihan kuin viimeksikin. ilmeisesti stressaava elämäntilanne tekee tehtävänsä ja kroppa haraa vastaan synnytyksen spontaanissa alkamisessa. Käy järkeen.
Lääkäri teki tavallista kovakouraisemman sisätutkimuksen, jos saisi sillä vaikka jotain tapahtumaan ja supistuksia alkamaan. Sai ainakin vereslimaisen vuodon aikaan, katsellaan tilannetta....
Sain kuitenkin käskyn mennä ensi keskiviikkona synnyttämättömien osastolle ja ottaa kamat mukaan jos ei ennen sitä mitään tapahdu. Taas katsellaan sitten kokoarviota ja kohdunsuun tilannetta ja jos ei muutosta ole niin leikataan. Tätä perätilaahan ei käynnistetä joten hankaloittaa tilannetta, koon perusteella kyllä menee TODELLA hilkulle mahtuuko sitten tulemaan :x

Mieliala vähän onneksi kohonnut ja pahin itku varmaan toistaiseksi takana. Katsellaan taas sitten kun Eviralta saapuu koiran ruumiinavausraportti...
Toivottavasti ei vielä pariin viikkoon : /

-Uutukainen ja "Amatsooni" 39+3
 
A83
Heippa kaikille,

ja onnea jo vauvansa syliin saaneille!

Olen joka päivä käynyt lueskelemassa, mutta kirjoittaminen on jäänyt vähemmälle.

Uutukainen mulla ihan sama kokoarvio eli 3,8 kg kun perjantaina ultrattiin kohonneen verenpaineen takia. Viikot mulla nyt 39+2 eli iso vauva on tännekin ennusteiden mukaan tulossa. Itse olen pitkä ja hoikka eikä sokereissa mitään häikkää, mutta jostain syystä vauva on vain isokokoinen. Tutkimuksessa paikat pehmenneet ja kaulaa 1 cm jäljellä. Jotenkin kuitenkin sellainen olo, että yliaikaiseksi menee. Ens viikon ke uusi aika äitiyspolille ja silloin mietitään käynnistystä jos ei ala vauvaa kuulua. Tulis jo!!!

Pientä alakuloa täälläkin havaittavissa ja järkyttävää turvotusta! Oikea käsi ollut tunnoton jo monta viikkoa. Höh! Tsemppiä kaikille kärvistelijöille ja toivottavasti meillä kaikilla on nyytti pian sylissä!
 
  • Tykkää
Reactions: Uutukainen
A83; Mä en ole edes pitkä, 166cm, hoikka sentään ;)
Siksi tuntuukin tuo vauva aivan kamalan isolle!!! Miehen puolella vauvat tainneet olla vähän isompia, mun puolella maksimissaan sitä 3,5kg.
Sokerit ja paineet olleet erinomaiset, painoa on tullut joku 13kg mutta olihan tuo oma lähtöpaino matalahko, joten sekin selittänee tätä. Turvotustakin on vaan sen verran ettei sormus mene enää nimettömään, mutta ei sen kummemmin.
 
Onnea vauvan saaneille :heart:

Kävin tänään neuvolassa ja nyt tympäsee jotenki kaikki...

Fiilis on se, että vave on iso ku mikä, ei siitä mihinkään pääse. Kaikki arvot ym. oli ihan kunnossa ja onneks ihana th teki lähetteen Jorviin, kun ei se lekuri sitä viime viikolla voinu tehdä :headwall:

Th laitto siihen lähetteeseen, että äidillä on huoli vauvan koosta ja että en saa nukuttua (tunnin tai kahen pätkissä vaan) ja että on turvotusta ihan miljoonasti jajaja mitähän muuta... No, varotteli mua, että lähete ei ehkä mee sellasenaan läpi, mutta että hän yrittää runoilla hyvin. Pari tuntia neuvolan jälkeen soitti kätilö Jorvista ja ilmoitti, että mulle on aika keskiviikkona eli jo ylihuomenna =) Heti sen jälkeen th soitteli neuvolasta, että joko kuulin että mut otetaan Jorvissa vastaan, hyvä näin.

Huhhuh, jaksaa jaksaa

KeepGoing ja (jätti?)vave 37+3
 
Täälläkin kuulemma odotellaan isoa pojua, mutta mua ei huoleta yhtään :whistle:. Neiti oli just yli 4kg ja synty 10 päivää lasketun jälkeen. Nyt olis vesselillä kokoa paljon paljon enemmän jos meinaa samoille päiville päästä. Eniten huolettaa kastemekkoon mahtuminen ;). Pitänee pitää ristiäiset heti 2vk synnytyksestä :D. Net on kuulkaa helppohoitosia ne isot vauvelit<3. Eikä se loppupeleissä paljoakaan normaaliin synnytykseen vaikuta painaako 3,5 vai 4,2 kg. Eriasia jos muutenki on ahas lantio jne.. Muut tekijät siitä tapahtumasta saa vaikeita, jos niin käy.
Tsempit vain isojen vauvojen kasvattajille! :D
Meilläkin isokokoisuus tulee miehen puolelta. Itse olen 163cm ja normaalipaino alle 50kg, painoa tuli esikoisen raskausaikana 17kg, nyt tähänmennessä (38+0) tullu semmonen 12kg.
 
Paljon onnea poikavauvoista Nomma ja ruppu :heart:

Onnittelut pikku prinsessoista LillaVe<3 ja ReVe
:heart:

Onnea myös täysiaikaisuuden saavuttaneille :)

Kiva lukea Viivimamman kuulumisia pitkästä aikaa. Toivottavasti raskausmyrkytys pysyisi aisoissa!

Masun koosta on tullut aika paljon kommentteja viime aikoina. Sisko sanoi viikonloppuna, että näytän siltä, että olen ratkeamispisteessä. Sellainen on kyllä olokin, kyljissä kiristää inhottavasti. Vaikka sf-mitta ei ole iso, navanympärys paisuu viikko viikolta. Kauhea hyökkäyspuskuri. Paras kommentti tuli kuopukselta (2v.) : "Äiti on jättiläisakka!". Kyllä naurettiin, tuli vielä niin mainiolla äänensävyllä. Kaikki on huomanneet mun pudonneen masun, tytön kavereiden äiditkin sanoi, että on viime viikon maanantain jälkeen humpsahtanut. Kylkiluiden alapuolella on tyhjää tilaa, voisi melkein kuvitella, että vilkuttaa kohta jalkojen välistä :D Ja tyttömasulta näyttää :)

Voi apua, sulla on vielä toisetkin synttärit järjestettävänä, petronella! Mä olen ihan naatti viikonlopun juhlimisen jäljiltä, selkää särkee ja liitokset huutaa hoosiannaa. Univelasta puhumattakaan. Kiittelin onneani, ettei ollut lähempänä laskettua juhlien järjestäminen. Tsempit muillekin, kenellä on vielä juhlien järkkäämistä tulossa ennen vauvan syntymää!

Juuliksella on jännät paikat, ihanaa! Onnea matkaan :)

Aika täpärälle menee sulla painoarvio, Uutukainen! :O

Kiva että sait lähetteen ja ajankin nopeasti, KeepGoing.

Mua jäi kyllä vähän harmittamaan, etten saanutkaan painoarviota. Oli aika erilaista synnyttää 3,2kg ja reilu 4,5kg...! Lähinnä siis puudutuksen tarpeen kannalta kiinnostaisi, en haluaisi pikku jättiläistä puskea maailmaan ilman spinaalia.

Kastemekkoon mahtumisesta, meidän kuopus oli muuten kastajaisten aikaan sellainen köriläs, ettei kauluksen nappi mennyt kiinni. Sylikummi parka, oli vähän käsivarret koetuksella :D

Huomenna ois taas neuvolapäivä, saa nähdä mitä tulee kävelystä... Miehellä on taas reissuviikko.

Cherrie_ 36+3
 
Viimeksi muokattu:
Ihan ensiks onnittelut vauvautuneille, ainakin ReVe ja ruppu :flower:

Onnea myös täysiaikaisuuden saavuttaneille.

Olipas kiva että KeepGoing sai noin nopeesti ajan kokoarvioon, mäkin tahtoisin vielä nähdä vauvan masussa (että kaikki on ok.) mutta ei vaan mulle haluta laittaa lähetettä :(.

valjakan kanssa samoilla linjoilla että ei se kovasti kummoisempaa ole synnyttää isoa lasta kun pientä, ja vauva on tosissaan helpompi ja valmiimpi isommalla syntymäpainolla, helpompi hoitaa.

Musta on ruvennut tuntumaan että vauva saisi jo syntyä, oon ruvennut kuulosteleen itseeni ja tuntemuksiani jotenkin paljon herkemmällä korvalla vaikka tosiasia on ettei mulla olis kiirettä mihinkään. Kai sitä jotenkin vaan odottaa että sais jotain vinkkiä siitä koska alkaa tapahtua.

Armin 38+3
 
Huomenta nyt poksui RSV 36:heart:

Eilen oli neuvola, Prot +, verenpaine koholla 130/90, Sf 31, lievää turvotusta iltaisin, päänsärkyä. Nyt terveydenhoitaja laittoi lähetteen sairaalaan, ajatelllen jos kehittymässä raskausmyrkytys ( tämä mulla on ollut ensimmäisessä raskaudessa v.98). Katsotaan koska kutsu käy.Vauva liikkuu hyvin, ja hikottelee.

Onnittelut vauvan jo saaneille <3
 
Kiitos valjakka ja Armin kommenteista kokoasiaan. Nyt on jotenkin hetkellisesti taas parempi fiilis =) En tiedä itekään, mikä siinä vauvan koossa niin jännittää, noi edelliset on syntyneet muutenkin niin naurettavan helposti ja nopeesti, ettei edes kehtaa kertoa. Joten miksikäs tämä ois sen vaikeampaa. Ja noi arviot ei kuitenkaan aina oo kovin luotettavia, mutta katotaan nyt mitä sieltä arvaillaan.

Vertasin myös kahta aiempaa nlakorttiani tähän nykyiseen, sf-mitta on ollu ihan järkyn suuri (yläkäyrän yläpuolella reilusti) ton pienimmän 3280g painaneen kohalla :O Eli ei nekään mitat sit välttämättä mitään kerro. Uskoisin, että meidän vauvan koko selviää sitten viimeistään synnytyksen jälkeen :LOL:

Saisi vaan syntyä ajoissa, se ois kovasti kiva juttu. No mutta, huomenissa lisää, tuun käväsee täällä kun pääsen sieltä Jorvista. Päivänjatkoja kaikille :wave:

KeepGoing ja vave 37+4
 
Onnea jonna 82 poikavauvasta:heart:

Täällähän näyttää olevan monta isokokoisen vauvan odottajaa,minä myös kuulun niihin:DSaa nähä kuinka VALTAVAN arvion minä saan ensi viikolla...

Uutukaiselle tsempit perätilasynnytykseen,mikä on se kokoraja,että minkäkokoista vauvaa koetetaan synnyttää perätilassa alakautta?

Tänään käyty viimeisillä verikokeilla ennen laskettua aikaa.
Aamusta asti on taas kovetellut mahaa ja välillä kipeästikin supistellut,saapa nähdä tätäkö loppuaika tulee olemaan,autolla täytyisi vielä pystyä ajamaan ja muutenkin isompien lasten kanssa touhuamaan...Illallla täytyisi tehdä reissu kirjastoon ja kauppaan.

petronella ja toukotoukka 36+6:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Onnea jonna_82 poikavauvelista! :)


Neuvolassa käyty 37+1:
paino: +653 (lähtöpainoon tullut nyt 17kg, tavoite ettei yli 20kg mene!)
verenpaine 116/70
turvotus + (omasta mielestä +++++)
pissa puhdas
sykkeet ja liikkeet ++
sf-mitta 35 (34+3 oli 29)
tarjonta PT

Elikkäs perätilassa vauva edelleen majailee, ja siksi tuo sf-mittakin pomppas noin paljon kun tunki päätään niin ylös :) Äitiyspolilla käytiin viime viikolla ja päätös on tehty suunnitellusta sektiosta, joka on 39+ viikolla. Päätös toi helpotuksen tähän epävarmuuteen, alatiesynnytyksen mahdollisuutta kun en lähtenyt edes pohtimaan ja käännösyritystä ei ruvettu yrittämään. Hyvä näin :heart: Tietysti tilanne voi muuttua jos tyyppi päättääkin kääntyä itsekseen oikeinpäin tai synnytys käynnistyy jo aikaisemmin. Mutta sen verran itsepäisen oloisena pylly alaspäin ja jalat koukussa tuolla masussa nakottaa, en jotenkin usko että lähtis enää kääntyilemään.

Nyt tässä sitten odotellaan h-hetkeä, eipä oo enää kauaa että on vauva sylissä :)
 
Viimeksi muokattu:
Onnea vauvan saaneille! :flower:

Täällä poksuttu 38+0! :) Nyt on kummasti yhtäkkiä siivous-, järjestely-, ja pihahommaintoilu lakannut ja aikas väsy olo koko ajan. Mutta enää ei kauaa h-hetkeen kuitenkaan. Itseänikin on toki vauvan koko mietityttänyt mutta ehkä helpompi lähteä synnyttämään kun ei kokoarviota ole tehty niin ei ainakaan etukäteen ehdi ahdistella kummemmin kun ei tiedä...
 
Paljon onnea pikku prinssistä jonna_82 :heart:

Toivottavasti Myy_76:lla ei ala kehitellä raskausmyrkytystä!

Neuvolakuulumisia täältäkin:
paino +840 :O kaikkiaan tullut 12kg ja siihen saisi jäädä...
RR 129/74
sf-mitta 32
sykkeet 130-140
liikkeet ++
RT

Innokas jumppatuokio alkoi taas tarjontaa tunnustellessa :D Terkkari sanoi, että näyttää, että masu voisi ratketa, kun punkeaa jalkansa suoraksi mun toiseen kylkeen. Kunnon supistuskin iski siinä maatessa, niitä tulee pitkin päivää. Toivottavasti kypsyttäviä sellaisia. Masu näytti ilmeisesti aika valmiilta, kun terkkari pyysi ilmoittelemaan, jos lähden ennen seuraavaa neuvolaa. Mitä kyllä epäilen suuresti, kun ei aikaisemmatkaan ole syntyneet ennen laskettua.
4,5 kilometrin kävelykin sujui onneksi tuskitta vaunujen kanssa, ehdin eilen illalla sen verran lepuuttaa selkää, eikä liitoksetkaan kauheasti vihoitelleet.

Cherrie_ 36+4
 
Heippa kaikille!
Onnea jo vauvan saanneille :) ja tsemppiä kaikille niille jotka vielä kärvistelee ikävien vaivojen kanssa..

Tässä en ole muutamaan viikkoon kirjoitellut.. Täällä puhuttu kovasti vauvan isokokoisuudesta.. Minulla on huomenna toinen kokoarvio... 37 viikolla oli kokarvio ja silloin vauvalla oli kokoa 3,5kg?! kuullostaa todella isolta noihin viikkoihin nähden... nyt siitä on se pari viikkoa mennyt ja jos vaavi on kasvanut tuosta kovasti niin synnytys käynnistetään... Mikä on varmasti aika todennäköistä.. Viime viikon to oli neuvola ja siellä sitä vauvaa tunnusteltiin että se ei ainakaan tunnu isolta käsituntumalla mutta huomenna sitten selviää enemmän :).. Aika raastavaa ollut nää pari viikkoa.. Joka aamu ja ilta supistelee kipeästi mutta mihkään suuntaan se ei oo sitten mennyt.. Sitten on pahoinvointia aika useesti... Yöllä heräsin siihen kun oksetti kauheesti ja tärisin ja vatsaa väänsi... Se oli kyllä hirveää.. onneksi se meni pois.. Muuten vauva voi hyvin ja on aktiivinen tapaus edelleen.. Minäpäs tulen päivittelemään tässä lähi päivinä kuinka on käynyt :)

Pipsukka93 ja poika 38+5
 

Yhteistyössä