Toukokuun toukat 2013 *syksy*

Tervehdys kaikille!

Täällä ollaan kyllä listaa päivittäin luettu. Omat kirjoittamiset ovat jääneet vähemmälle, syystä, että ei pysty kauan olemaan paikallaan kun meinaa vähän väliä oksettaa. Kauhea olo, pitää yrittää ajatella kaikkea mahdollista mutta kun kaikki hajutkin korostuvat niin voimakkaasti. Ruuanlaitto on vaikeaa, roskien vienti vaikeaa, syöminen vaikeaa, wc:ssä käyminen vaikeaa... En tiedä.. ihmetyttää kyllä kun ei ikinä aikaisemmissa raskauksissa pahoinvointia ole ollut juuri nimeksikään eikä hajut ole korostuneet ollenkaan.

Mieskin jo kysyi, että olet ollut niin vaisu, että eikö raskaana oleminen olekaan hieno juttu. No siihen vastasin, että on se mutta kun ei voi oikein puhua kun oksennus lentää:( No ainakin täällä on oireita, jospa siellä mahassa jotakin olisi. Ensi tiistaina on eka neuvola, en tiedä mitä täällä päin tekevät eka käynnillä.. varmaan ainakin kuuntelevat kuuluuko sykettä.. Olisi helpompi sietää näitä oireita kun tietäisi, että mahassa kaikki on hyvin..

Hymeli ja hissukka 8+1
 
Huomenta kaikille!! Onko teitillä muilla jo alkumetreillä alkanut turvottaa mahaa? Itsellä tuntuu, että nyt loppuviikosta on tuota turvotusta alkanut tulla taas enemmän. Nyt on rv. 5+2 menossa. Tekisi jo mieli käyttää näitä lököhousuja, vaan kai sitä on vielä jotenkin kiskottava farkut jalkaan, kun lähtee ihmisten ilmoille. En vielä haluaisi tästä pikku ylläristä kellekään puhua.
 
Huomentapäivää kaikille. Ihanaa kun on lauantai eikä tarvitse raahata lasta päiväkotiin ja itseäni töihin.

Manta81 miten pitkän sairauslomaa lääkäri kirjoitti sinulle pahoinvointiin ja oliko neuvolalääkäri?

Itsellä turvotusta, väsymystä ja iltapahoinvointi pahentunut. Jääkaapin hajut hyökkää pahasti eikä tee mieli syödä mitään ja yököttää/ kuvottaa, mutta on pakko syödä jotain ettei tule huonompi olo. Työpäivien jälkeen on ollut muutenkin todella väsynyt ja sellainen heikko olo. Sitten yöllä on valtava nälkä ja juoksen edelleen öisin vessassa ja jääkaapilla ja sitten ei saa nukuttua. Mutta onhan tämä toisaalta ihanaa kun oireista tietää, että sisällä kasvaa joku pieni. Siihen on kuitenkin vielä aikaa ennen kun tuntee vauvan liikkeet. Ensimmäisen kanssa ei ollut yhtään pahaa oloa.

Postissa tuli eilen äitiys/imetysliivit ja äitiysleggingsit :) Ihanan pehmoiset ja väljät, eivät yhtään purista. Toivon kuitenkin, ettei raskaus ala kovasti näkymään ennen np-ultraa, siihen on onneksi enää reilu 2 viikkoa aikaa.

Tänään rv 8+6 :heart:
 
Tervetuloa uusille :wave:

Tupasvilla: ai turvottaako - KYLLÄ :D Viime viikonloppuna farkut kiristi niin, että piti kesken ruokailun käydä avaamassa nappeja. Tänän viikonloppuna noista samaisista farkuista ei vetskari ja napit menneet edes kiinni. Melkoinen pömpötys siis. Samaten viikolla, jouduin työhousuihin kehittelemään ihme naruvirityksen kun eihän ne napit menneet kiinni. Ja viikkoja nyt huikeat 6+3 :LOL: Täytyy kehitellä jotain virityksiä housujen käyttöiän pidentämiseen...
 
sekundamamma kaksi viikkoa kirjoitti sairaslomaa ja oli neuvolalääkäri, mutta nyt ei sitten ollutkaan enään neuvolalääkärille aikoja vaan joudun menemään maanantaina päivystykseen istumaan ja sieltä sitten jollekin lääkärille, koska työterveydessä ne teki selväksi että raskausajan ongelmat eivät kuulu heille :attn:

Turvotus on hieman hellittänyt, iltaisin on vatsa pyörempi, mutta niin superturvonnut olo ei ole enään :)

Jee, omenapiirakka ja mokkapalat jo väsätty, omenapiirakasta tuli tosi hyvää, mutta jälkiolotila sen syömisestä on vähemmän hyvä :'(

9+1 :heart:
 
Tupasvilla ja Nöhvi: Mulla on kanssa nyt parin viimepäivän aikana ollut turvonnut olo mahassa. Farkut tuntuvat inhottavalta ja nappi auki olen niitä pitänyt. Olen netistä tutkinut noita masutuubeja. Onko teillä niistä kokemusta? Mikä olisi hyvä? Jos saisi omien housujen käyttöikää vähän pidennettyä, jos se tuubi pitäisi housut ylhäällä, vaikka nappi ja vetskari olisikin auki. Mäkään en halua, että töissä vielä pitkään aikaan kukaan saa tietää mitään. Ja kun mulla ei ole ollut tapana käyttää leggingsejä tai muuten löysiä housuja töissä, niin sellaisten päälle pukeminen voisi herättää kysymyksiä :D Mä oon kyllä muutenkin vähän pyöreä, joten varmaan ihan heti ei maha pullahda näkyviin. Ainakin toivon niin :) Niin, ja viikkojahan siis mullakaan ei ole kasassa kuin huimat 5+6 :)
 
Heippa!

Täällä yksi uusi ilmoittautuu varovasti joukkoon mukaan:wave:. Olen kyllä jo useamman viikon ajan lueskellut teidän kuulumisia, mutta en ole rohjennut aikaisemmin itse kirjoitella. Eli kirjoittelen nimimerkillä Amon, 29-vuotias ja esikoinen olisi toivon mukaan tuloillaan. Taustalla kummittelee viime vuoden lopussa tapahtunut keskenmeno.. Siksi tämän kanssa on yrittänyt olla suuremmin asiaa ajattelematta, ettei taas tipahda niin korkealta:(

Eilen oli eka neuvola ja yllätys oli suuri, kun olinkin neuvolatätin mukaan pidemmällä mitä olin omista laskuistani saanut.. Pari viikkoa hypättiin siis eteenpäin ja nyt siis 9+1. Alkuviikosta luvassa jo eka ultra! Varhaisultraan olin menossa yksityiselle, mutta sen saikin nyt sitten perua :whistle: Mutta neuvolatäti oli kyllä tosi mukavan oloinen, mua jännitti ihan törkeesti, mutta hetken jutustelun jälkeen jännistys katosi. Ihanaa, tästä se alkaa!

Ihan hirmuista pahoinvointia on ollut, onneksi sentään ei ihan joka päivä. Mutta muutamana päivänä viikossa koko päivän kestävä kuvotuksen tunne.. jotkin hajut, maut, ruoat yököttävät. Rinnat on ihan törkeen arat ja kipeät. Ja se turvotus! Maha pömpöttää iltaa kohden hirmuisesti ja tuntuu ettei mitkään housut sovi jalkaan. Luulis että on jo pidemmälläkin :D

Me ei olla kerrottu vielä kellekään, odotellaan sinne lähemmäs ensimmäisen kolmanneksen loppua. Vaikka mieli tekis jo kovasti kertoa ja huutaa koko maailmalle!

Amon & piskuinen 9+1
 
Mulla oli viime viikolla järkyttävä turvotus varsinkin iltaisin. Aattelin, että jos tätä menoa mennään niin tää ei kyllä pysy salaisuutena kahta viikkoa kauempaa! Mutta tällä viikolla (5+0) turvotus lakkas. Nyt on aivan järkyttävä pahoinvointi sillä seurauksella, että painoa lähteny 1,4kg alkuviikosta vaikka oon syöny kyllä tasaisesti. Kamalaa laittaa tytölle ruokaa ku teköö niiiin häjyä. Mutta näillä mennään!
 
Täältä ilmoittautuu yks lisää! Ikää löytyy 21v./1.lapsi/LA laskureiden mukaan 11.5/TAYS

Oireina on järjetön väsymys.. voisin nukkua koko päivän eikä työnteko kiinnosta pätkääkään. Rinnat alko aristaan jo ennen plussausta, aristavat vieläkin muittei niin paljoa. Ainainen näläntunne, mutta ei siltikään tee mieli mitään ruokaa.. lähinnä kuvottaa. En oksenna helposti, joten ruoka on pysynyt sisällä. Sit myös alaselän jomotus ollut nyt jokusen viikon.. lähinnä siis särkee samalla lailla kuin menkoissakin, mutta ei onneksi suinkaan koko päivää vaan ehkä noin 1-2h päivässä. Niin ja sit tietty kasvot täynnä finnejä. Mitäs vielä.. joo itkuherkkyys, alan itkemään tai melkein alan jos joku menee väärin tai joku sanoo jotenkin väärin.

Olikohan siinä kaikki.. :D No jos unohtu joku niin lisäilen myöhemmin tai jos tulee jotain uutta. Ensimmäinen neuvola olis kuitenkin nyt 3.10 ja jännää ihan sikana! Oon odottanu sitä päivää ku kuuta nousevaa siitä lähtien, kun sen varasin. Vaikkakin tiedän ettei siellä edes ultrata. Kaikki vaan on niin uutta ja jännää. :))

Meejj & D rv. 8+0
 
Tänään aamulla pahaolo otti siinä määrin vallan, että kesken lasten aamupalan valmistuksen piti juoksu jalkaa lähteä vessaan oksentamaan :x Neljävuotias tyttäreni huusi pahoinvoinnin ääniä kuullessaan "Terveydeksi äiti!" :LOL: :heart:

Muuten voinnit aika ennallaan; koko ajan etoo enemmän tai vähemmän, hikoiluttaa, viluttaa, hiukset rasvoittuu nopeammin, hajuaisti herkistynyt, turvottaa, kova ruokahalu ja se väsymys...ei mene ohi nukkumalla..

miimimiimi 6+6 :heart:
 
Moi ja tervetuloa uusille:wave:

Täällä kans olo on aika hehkeä, kun oksennus hyökkää aika helposti :x Toistaiseksi oon kuitenkin pystynyt olee töissä, oon hoitoalalla ja päivät kyllä välillä aika vaikeita.
Väsyttäiskin koko ajan, mikä on kyllä plussaa, kun aiemmin oon kärsinyt univaikeuksista. Unta ei tarvi odotella yhtään :D Alavatsalla ja selässä sellasta hetkellistä repivää kipua, inhottavaa. Ja tissitkin on niin kipeät, että sängyssä kääntyminen sattuu, ja pukeminen ja riisuminen, auts!

Ja silti, olen onnellinen näistä oireista :heart: Eka neuvola 11.10. Tahtois jo ultraankin! Vaan odottelen nätisti kuitenkin nt-ultraa, joka tehdään Jorvissa viikoilla 10+0-13+6. Ja aikaahan on vielä ihan älyttömästi :D

KeepGoing 7+3 :heart:
 
Viikko sitten ihmettelin täällä veristä vuotoa jota oli jatkunut pari päivää. No se sitten jatkui vielä toiset pari päivää muuttuen kirkkaanpunaiseksi ja runsaammaaksi. Sitten alkoi "supistella" ja sain keskenmenon. Olihan se aikamoinen kokemus. Verta tuli vaikka kuinka paljon ja myös jotain kiinteitä isompia tunsin kun tuli mutta en alkanut niitä pöntöstä tutkimaa. Aika varma keskenmenohan se oli. Arvelin jo ennen vuodon alkamista pari päivää että minne mun kaikki raskausoireet ovat hävinneet..( Viikkoja oli 7+)

2 viikon kuluttua on verikokeet joilla katsotaan Hcg. Varmistetaan siis että kaikki on tullut ulos ja ettei mitään raskautta enää ole.

Olo on ollu lähinnä helpottunut, pääsi eroon pelosta että mitä ja milloin tässä tapahtuu ja keskenmeno kivutkin olivat aika kovat. Jos ei olisi aiemmin synnyttänyt niin olisin kyllä ollut ihan paniikissa siitä kaikesta. Nyt osasi ottaa sen luonnollisena tapahtumana. Surettaa ja suututtaa tietty että näin kävi.

Onnellista odotusta kaikille toukokuulaisille =) Nauttikaa pahoinvoinnistakin, se vaan kertoo että kaikki on hyvin!
 
May13 :hug: toi on se pahin pelko ja painajainen enkä kelleen sitä toivois :(
Mutta voimia sulle jatkoon ja tsempit uuteen yritykseen :heart:

Täällä kans väsyttää väsyttää ja väsyttää...ja sit öisin kun sais nukkua niin on pakko ainakin pari kertaa herätä kukkumaan ja aivan virkeänä...sekä nälkäisenä ;)
Päivisin palelee ja hiostuttaa vuoron perään sekä tosi äkkiä hengästyy...tuntuu ettei oikein mitään isompaa voi tehdä kun huohottaa ja läkähtyy :)

Hiukset myös rasvoittuu ja hajuaisti on kymmen kertainen. Huono-olo painottuu edelleen aamupäiviin muttei oo vielä aiheuttanut oksentamista...joskin muutaman kerran on suuhun asti noussut juoma tai jugurtti mut varsinaisesti oksentaa ei oo tarvinnut. En kyllä oo oksennellut aikaisemmissakaan raskauksissa :)

Yritin varata perjantaina aikaa varhaisultraan mutta eivät mokomat mulle mitään vastanneet :| Toivottavasti pieni ois tarrannut tiukasti kiinni ja sydän sykkisi...sitten ois vaan niin kaikki asiat mallillaan eikä mikään vois romahduttaa tämän tytön maailmaa :heart:

 
Huomenta!

Ja tervehdys uusille :wave: Kivaa, että meitä on näin iso porukka!

Muutama päivä meni kuumetta sairastaen, ensin hoivailin kuopusta ja sitten juutuin itse sängyn pohjalle. Inhoan kipeänä olemista silloin, kun pitää pyörittää arkea yksin! Hatunnosto kaikille yksinhuoltajille... Ärsyttää, että mies raivostuu aina, kun ilmaisen, että tämä järjestely on melko kuluttava mulle : /

Neuvola-ajan sain lokakuun puoleen väliin. Täällä ollaan jostain syystä kauhean nihkeitä, jos ei kelpaa ensimmäinen aika, mitä tarjotaan. En ymmärrä mikä kiire sillä ajalla on... Halusin sen viikkoa myöhemmäksi, mitä tarjottiin, ja vastasi: "no ehkä sen vielä silloin maanantaina ehtii", viikkoja on silloin 7+4. Yritän siis aikoja sovitella niille päiville, kun mies on kotona. Tuolloin ei ole vielä kotiutunut, mutta vanhin lapsi on koulussa ja keskimmäinen kerhossa. Toivottavasti oma terkkari on ymmärtäväisempi, kun tuo ajanvaraus-täti...!

Toivottavasti keijukaneli saa huomenna hyviä uutisia! :hug:
Ja toivottavasti Miranna-llakin on kaikki hyvin.

Mulla ei ole turvotusta, ellen sitten syö liikaa leipää, vatsa ei kestä kuin yhden tai kaksi palaa päivässä. Katselin edellisen raskauden aikaan otettuja masukuvia, viikolla 15 oli vielä tavalliset housut jalassa, eikä juuri huomannut, että oisin raskaana. Kuukautta myöhemmin oli söpö pikku kumpare :heart: Mulla on taaksepäin kallistunut kohtu, "piileksii" hyvin ensimmäiset viikot. Tosin nyt en ole ihan yhtä hoikassa kunnossa, saa nähdä milloin alkaa erottua.
Muutenkin oireet on aika niukat, rinnat vaan on alkaneet kipeytyä.

May13, pahoittelut ja jaksamisia! :hug:

Cherrie_ 5+3
 
May13 :hug:

Tänään aloin vuotaan vaaleanpunaista tuhrua. Tiedän että voi olla normaalia, mutta panikoin kumminkin. Mahaakin vähän polttelee. Perjantaina olissi vasta lääkäri, mutta ajattelin soittaa ja huomenna kysyi aikaa huomiselle. Tänään ajattelin vain maata sängyssä ja toivoa parasta.
 
May13 voimia ja jaksamista! :hug:

Ellia toivotaan ettei ole vakavaa!!


itsellä pahoinvointi jatkuu, eilen oli kaverin synttärit. Itsellä 2 pulloa vichyä mukana. ja huomasin että ilman "viinaakin" voi olla tosi hauskaa :)
itse olen vain niin kovin varovainen mitä suuhuni laitan. suuriin herkkuihin kuuluu juustokakku ja kylmäsahulohi voileipäkakku... empä niihin pystynyt koskemaan....

tänään vielä yhdet 8 v synttärit ja taas saa herkkuja... eli turvotus jatkuu :D
 
May13, jaksamisia! :hug:

Täällä kans ollut havaittavissa itkuherkkyttä. Oon kyllä muutoinkin aika herkkis ja kyyneleet tulee helposti silmiin, mutta nyt vollotan esim. telkkaria katsellessa tai jos kuulen jonkun koskettavan biisin. Nenäliinat sais olla koko ajan mukana :D

Mies lueskeli eilen isälle suunnattua "meille tulee vauva" -kirjasta ja sanoi, että no nyt mää ymmärrän sua, kaikki johtuu kuulemma hormooneista! :D On ollut kyllä kiva huomata, että mieskin on jo innoissaan uudesta mahdollisesta tulokkaasta, ei nimittäin ole sieltä "laspirakkaimmasta" päästä ollut ennen..

Värjäättekö te muuten hiuksia raskausaikana?

Amon & piskuinen 9+2
 
Moikka.
May 13:hug:

Ellialle:hug: toivotaan,että kaikki on hyvin.

Tämä aamu on mennyt ihan tokkurassa,väsyttää ja kun jotain tekee,niin kauhee hiki puskee päälle:|

Hiusten värjäyksestä: Olen koettanut olla värjäämättä hiuksia siihen 12 viikkoon asti,jostain joskus luin,että suositeltiin värjäämään vasta alkuraskauden jälkeen,oon värjäyttänyt hiuksia ainakin siellä loppuraskaudessa,kun sitten vauvan syntymän jälkeen ei välttämättä jaksa ja ehdi kampaajalle:whistle:Ja väri on pysynyt sitten kohtalaisen esim.ristiäisiin asti:DJa itsellä ainakin aluksi nenä niin herkkä hajuille,että olis kamalaa istua kampaajalla,kun oikein yököttäs:x

Ootteko jo miettineet otatteko äp pakkauksen? Itse olen kaikista kolmesta ottanut ja aioin ottaa nyt myös,jos sinne asti päästään;)Se on niin ihanaa hakea se laatikko ja hypistellä moneen kertaan niitä vaatteita:heart:vaikka meilläkin vaatetta on ihan tarpeeksi jo ennestäänkin,sekä tytölle,että pojalle:DJa ei ne kaikki äp pakkauksen vaatteet aina ole ollut minun mieleen,mutta sitten ne on vaan jäänyt vähälle käytölle.

Kuinka moni aikoo kysyä vauvan sukupuolen ja kuinka moni haluaa nähdä vasta synnytyksessä?
Me ei olla koskaan kysytty sukupuolta,eikä varmaan kysytä nytkään,se on niin ihana arvailla,kumpi masussa on ja sitten saada yllätyksenä vauvan synnyttyä:heart:

petronella ja toukosalaisuus 5+4:heart:
 
May 13: :hug: Voimia!

Ellia: toivotaan että on ihan vaaratonta!

hiusten värjäämisestä: periaatteessa en usko että siitä on mitää vaaraa... mutta toisaalta en silti haluaisi värjätä ennen rv12:sta, mikä on ongelma koska kohta joutuu pistämään pussin päähän :LOL: Eli yritän kituutella tämän pään kanssa vielä kuukauden ja sitten kyllä käyn laitattamassa väriä päähän...

äitiyspakkaus: en ole jotenkin uskaltanut vielä ajatella... mutta siis jos kaikki menee niin kuin pitää, niin luulisin että otetaan.

Olen kuin tulisilla hiilillä täällä... ar-ultraan kolme yötä :O Apua, en mitenkään jaksaisi odottaa kolmea yötä. Miten voikin tuntua ikuisuudelta. Tekisi mieli soittaa aamulla ja kysyä olisko peruutuspaikkoja :D Paitsi ei ne taida otta sinne ennen kuin rv7+0 on täysi. Jännittää ja pelottaa ihan kauheasti! Kaikki nippaisut säikäyttää edelleen...

Mulla olisi huomenna aika loistava tilaisuus kertoa pomolle tästä. Toisaalta on vielä tosi aikaista, mutta mutta... tilaisuus olisi vaan luonteva. Ja olisi ehkä hyvä että pomo tietäisi miksi olen ehkäpä ollut/tulen olemaan väsyksissä ja vaisu. Tiedän että ottaa homman hyvin eikä juoruile, mutta onko nyt liian aikaista? Olisi ollut kiva jos ar-ultra olisi jo onnistuneesti takana, mutta aina ei voi voittaa. Öö... no on mulla vielä vuorokausi aikaa miettiä mitä tehdä :D

Nöhvi 6+4
 
Viimeksi muokattu:
Hiusten värjäämisestä en usko kans että siitä mitään suurta vaaraa on, joskin ei kait vara venettä kaada jos pystyy olemaan värjäämättä 12 ensimmäisen viikon aikana :)

Äitiyspakkaus ...me ollaan otettu se kaikkien 4 lapsen aikana, mutta nyt viime vuonna kun paketin sain niin päätin että jos joskus vielä niin onnellisesti käy että raskaudun niin en ota pakkausta enää...ja oon entistä varmempi päätöksestä sillä viimevuoden pakkauksesta ei tullut käytettyä kun makuupussia ja toppapukua muutaman kerran :| Kaikki vaatteet jäi pitämättä samoin kun ne muut tilpehöörit mitä mukana tuli :| Kirppareilla on usein hyvä valikoima noita äitiyspakkauksen vaatteita jne eli jos sitten jotain haluaiskin niin sieltä saa kyllä ostettua :heart:

Ellialle halaus ja tsempit :hug:
 
Kiitos vastauksista! Taidanpa siirtää omaa värjäysaikaani parilla viikolla suosiolla etiäpäin.. parempi ottaa varman päälle..=)

Äitiyspakkauksesta: Ajattelin sen ottaa, jos nyt sinne asti suinkin päästään. Vaikka luulen kyllä, että noita vaatteita tulee varmaan "ovista ja ikkunoista" muutenkin..

Täällä pari yötä ekaan ultraan ja jännittää / pelottaa ihan sikana! Toivottavasti siellä ois kaikki hyvin ja piskuinen olisi vielä mukana menossa. Näin jo unta, ettei ultrauslaitteet toimineet ja gynekologi sanoi, että nyt ei auta muu kuin odottaa seuraavaan ultraan, jos saatais nää laitteet siihen mennessä toimimaan.. Apua! :D Pomolle ajattelin kertoa tuon ekan ultran jälkeen sitten, jos siellä on kaikki niinkuin pitääkin :heart:
 
Tuhru loppui!!! Sitä siis tuli vain kahdella vessa reissulla pyyhkiessä, mutta kumminkin pelästytti. Jos ei enään ilmaannu odottellen perjantain lääkäriaikaa. Mulla on aika oireeton raskaus, siksi mietin onko kaikki ihan kunnossa. Näin ensikertalaisena on vähän pihalla kaikesta.

Kiitos tsempeistä :)
 

Yhteistyössä