Toukokuun toukat 2013 *syksy*

Hei kaikki uudet, pari pk-seutulaistakin lisää näköjään mukana, jes! Ja ihania ultrakuulumisia, hyvä te!

Saako nyt purnata? Hyvä, kiitos. Ei kekkonen tätä aamupahoinvointia! Onneksi olen osa-aikatöissä, eivätkä työt ala kovin aikaisin, en kyllä selviäisi muuten. Tänäänkin heräsin hyvissä ajoin ennen töitä, että paha olo ehtisi mennä ohi. Joo, puolessa välissä bussimatkaa alkoi pukata aivan järkyttävää tuskanhikeä ja lopuksi pidättelinkin sitten aivan henkihieverissä oksennusta. Niin voittajaolo, kun täpötäydessä bussissa yökkii ja toivoo, että pystyy pidättelemään... Onneksi ulkoilma on viileää ja rauhoittavaa. Pitää harkita lähijunaan vaihtamista, matka kestää vähemmän ja voisi olla tasaisempaa. Mut se siitä naiivista unelmastani, etten joutuisi kestämään raskauspahoinvointia, kun olen pahoinvoinnista jo koko elämäni muutenkin kärsinyt -YEAH RIGHT! Kiitos universumi, kiitos laattailugeenit. No, sentään en kärsi kokopäiväisestä pahoinvoinnista, niin kuin jotkut teistä. Voi elämä.

Viimeksi muokattu:
Ilmoittaudun myös mukaan.
Attol- / L.A 15.5 / 1.lapsi / OAS

täällä nyt odotellaan varovasti esikoista, viikkoja on takana tänään 6+1 ja ensimmäinen neuvola on 9.10. :) toivottavasti kaikki on hyvin! Pahoinvointi ja päänsärky minulla on joka päiväistä, mahaan sattuu kipeästi etenkin aamulla.

attol- ja pöntiäinen 6+1<3

Tervetuloa uusille mukaan!

Muistaakseni ainakin muutama oli jo neuvolassa käynyt. Itse tänään varailin aikaa ja sain sen jo ensi viikon tiistaille. Mulle on kuitenkin vielä vähän epäselvää, että mitä siellä tehdään ekalla kerralla. Ainakin joku pissanäyte otetaan, sillä terkka käski olla käymättä kolmeen-neljään tuntiin käymättä vessassa, jotta saisi näyttee otettua. Tunnin verran käskettiin varata aikaa, joten mitähän muuta siellä tehdään, onko jotain muuta kuin juttelua luvassa?

Jäi vielä edelliseen viestiin mainitsematta, että täällä ultra maksoi 130 € :O Mutta onneks sairaskassa maksoi suurimma osan ja itselle jäi maksettavaksi reilu 50 €, mikä oli ihan siedettävä summa tohon 130 euroon verrattuna.

Viimeksi muokattu:
affen: Meinasin juuri kirjoittaa ihan samasta asiasta... Eli itselläkin on tässä viime päivinä tullut mukaan jatkuva ällötys ja pari viimeistä aamua on mennyt tyhjän yökkäilyssä.

Tänä aamuna tulin bussilla töihin ja piti tsempata aika paljon, etten olisi yökännyt bussin lattialle. Oli sen verran epämiellyttävä kokemus, että taidan jatkossakin kulkea töihin pääasiassa omalla autolla. Jos sinne oksentaa, niin onpahan ainakin vaan oma ongelma :D

Kertomisesta oli täällä myös puhetta. Me ollaan kerrottu molempien vanhemmille ja muutamalle lähimmälle ystävälle. Jotenkin tekisi mieli kertoa jo vaikka kenelle, mutta olen hillinnyt itseni parhaani mukaan. Oletettavasti tulen vielä vahingossa lipsauttamaan jotain väärään aikaan, jolloin vastapuoli arvaa mistä on kyse. Olen vielä vauvasuunnitelmista puhunut aika monen kanssa tässä viimeisen puolen vuoden aikana, joten eipä se taida monelle mikään yllätys olla...

Joo, voi pahoinvointi sentään, kerkesin tuossa viimeviikolla jo kuvitella että ehkä tämä tästä ja jos tälläkertaa selviäis vähemmällä mutta ei. Lapsetkin oli jo kauhuissaan että onko äitillä oksennustauti ja että tarttuuko se heihin. Sanoin lapsille että eikun tää on sellainen oksennustauti mikä ei tartu kuin äiteihin. Vauvasta en oo puhunut vielä kellekkään, paitsi miehelle. Enkä puhukkaan sillä arvaan että kovin suotuisasti lähipiirissä ei tätä uutista oteta vastaan. Kolme lasta kun on ihan hyvä määrä, siitä kolmannestakin tuli jo sanomista etenkin kun oli vielä kolmas poika! No, pitäkööt ajatuksensa, mä ootan neljättä innolla :heart: Toivoisin et selvittäis ainakin uudelle vuodelle ennen kuin jään kiinni.

Täällä on ollut tuota mietintää miten selvitä illanistujaisista kertomatta raskaudesta kellekään. Meillä minulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin yhdelle porukalle vain kieltäytyä kutsusta jollain tekosyyllä koska he juovat ja paljon. Itse jos en ota yhtään niin epäilykset herää heti. Muutenkin käyn heidän kanssa harvoin tuulettumassa joten se ei ole ongelma. Toiselle porukalle sitten voi sanoa olevansa antibiootti kuurilla tai muuta sellaista ettei voi juoda. He kun eivät juo itsekään juuri, niin he ei edes sitä rupea ihmettelemään jos joku on limu linjalla.

Ruby88_1Se mitä siellä neuvolassa tehdään, riippuu varmaan aika paljon neuvolasta. Meillä ekalla neuvolakerralla esikoisen kanssa ultrattiin ja kuunneltiin sydänäänet. Sit katottiin pissa ja muistaakseni hemoglobiini, joita seurataan sitten myös loppuraskauden ajan. Suurin osa ajasta kuitenkin keskustellaan, että millä mielillä ootte tästä raskausasiasta jne. Sit sieltä saa kaikenmaailman lippulappusia ja me saatiin kotiin täytettäväksi jotain lappuja, joihin piti merkitä lähisuvun sairaudet (siis rasti ruutuun menetelmällä) sekä myös omaa terveyttä koskevia juttuja ja joku alkoholin suurkulutustestikin, että paljonko juot ja milloin jne. Niin ja paino tietty katotaan :) Kannattaa siis aina välttää vessassakäyntiä vähän ennen neuvolaa, koska se pissanäyte otetaan aina ja mulla ainakin oli sit kertoja, että ei vaan tullut pissa jos erehtyi käymään ennen sitä kotona vessassa. Tai sit pitää juoda paljon, mutta se nostaa painoa :|

Mua ärsyttää vieläkin, kun erehdyin myöntämään tuolla neuvolassa, että olen joskus kokeillut huumeita. Siis ihan muutaman kerran joskus teininä poltellut, alle yhden käden sormella laskettuna ne kerrat ja aikaa joku 7v siitä niin nyt mulla on neuvolakortissa siitä rasti ruudussa. En kehdannut sitä korttia sitten edes omalle äidille näyttää! Lisäksi mun ois pitänyt käydä huumetestissä siten, että jollain satunnaisella neuvolakerralla ois pitänyt käydä pissaan siten, että se hoitaja on vessassa mukana. sanoin kyllä suoraan, että ei tuu onnistumaan, koska mä en voi edes huoltoasemalla pissata jos viereisessä kopissa on joku, koska mulla on aivan järkyttävä ujopissa. No onneks se hoitaja oli lopulta sitä mieltä, että se on varmaan aika turhaa, koska kyse on ollut vaan kokeilusta ja siitä on aikaakin niin paljon.

Heippa!

Olen tässä jo hetken aikaa ketjua lukenut ja nyt uskaltaudun mukaan eli tietoni ovat: Farkkutyttö/28v./1./?/?

Laskettu aika viimeisten kuukautisten mukaan olisi 21.5.2012 mutta ovistestin tehneenä oletan LAn siirtyvän eteenpäin, sillä sain plussan ovistikusta vasta kp 23/28 mutta silti meillä tärppäsi! Testin tein tiistaina ja plussaa näytti...piti silti tehdä toinenkin testi, sillä en millään voinut uskoa ilouutista ja samaahan sekin näytti! Viikko sitten tuntemukset olivat sellaiset että ajattelin koko ajan kuukautisten alkavan mutta eivät ne koskaan tulleet, onneksi. Sen jälkeen tuntemukset ovat olleet vähäiset mutta turvotusta löytyy sitäkin enemmän. Jotenkin kun ei ole pahaa oloa eikä ihmeemmin mitään olojakaan niin en meinaa uskoa, että vielä olisin raskaana. Tätä on odottanut ja toivonut niin kauan, että nyt ei sitten uskalla iloita kun pelkää pahinta koko ajan. Joten ajattelin tehdä raskaustetin taas uudestaan ihan vaan oman mielen rauhoittelemiseksi tulevana viikonloppuna.

Vauvaa ollaan miehen kanssa haaveiltu jo pidempään mutta menimme toukokuussa vasta naimisiin ja ollaan sen verran vanhanaikaisia, että haluttiin ensin olla naimisissa ennen kuin saadaan oma lapsi. Yritystä on ollut vuoden alusta ja meinattiin heittää kirvestä kaivoon kesällä kun multa alkoi tulemaan maitoa rinnoista mutta raskaana en ollut. Tämähän on yleensä merkkinä siitä, että prolaktiini-hormonia erittyy liikaa jolloin ovulaatiota ei tule. Sitten ramppasin kesällä testeissä ja mitään ei löytynyt (onneksi), joten tämä positiivinen raskaustesti oli todella ihana uutinen.

Eilen soitin neuvolaan ja sain ajan 12.10. mutta koska siellä ei kuunneella sydänääniä ym. niin varasin jo varhaisraskauden ultraan ajan yksityiselle 9.10....ihan vaan omaa mieltä rauhoittaakseni. Jos vaikka sitten saisi nukuttua paremmin. Tietysti jos se paha olo yhtäkkiä alkaa niin nää mun epäilyt varmaan kaikkoo aika nopsaan.

Tulipahan kirjoitettua paljon :) Tuntuu hyvältä kertoa asioista vaikka miehen kanssa näistä jutellaankin niin silti tämä on meille ihan ainutkertainen juttu, sillä molemmille on eka lapsi tulossa, niin ollaan vähän pihalla asioista :)

Nyt pitäisi ehkä jatkaa taas töitä...

Farkkutyttö + Ihanuli 5+4

lauru, pohdin kanssa tuota huumelomakejuttua. Oon joskus yli kymmenen vuotta sitten muutaman kerran polttanut ruohoa (vai miks sitä nykyään kuuluis kutsua, eh), ja pohdin laittaisiko rastin ruutuun. En sit laittanut, koska se ei oo lainkaan relevanttia tietoa ja aavistelin, että siitä vois tulla joku ihan turha juttu. Mut toisaalta tyhmää, koska sit tilastot vääristyy, ja syntyy kuva että esim. kannabista käyttää vaan jotkut pahisnarkkarit. No, en sitten alkanut muuttaa yhteiskunnan kuvaa kuiteskaan itsekään, hyvä että sä teit sen. Paitsi että huumetesti, wtf!

• Tykkää
Reactions: Farkkutyttö
Hyvää viikonloppua kaikille :) täällä lähdetään rentouttavalle perhelomalle kylpylään viikonlopuksi,,samalla juhlimaan synttäreitäni...limppari linjalla ja hyvän ruoan merkeissä...veljen perhe on mukaan lähdössä, joten joutuu varmaan kertomaan raskaudesta. Mutta ollaan muutamille ystäville ja sukulaisille jo kerrottu, ei olla maltettu pitää suuta kiinni...suurin osa kuitenkin tietää että vauvaa yritetty kesäkuussa olleiden häiden jälkeen. Itse vähän kyllä arveluttaa tää oireettomuus...on mulla kyllä rinnat kun kaks jalkapalloa ja välillä etoo mutta ei oikein muuta...vessassa saa myös ravata, mutta niin yleensä muutenkin. Keskiviikkona olis sitten se kauan odotettu neuvola :) mitenköhän paljon täällä on tosiaan tekstiä kun porukka on rakenne ultrassa käynyt :D

• Tykkää
Reactions: milli85
Hei kaikille!

Mukaan ilmoittautuisi uusi odottaja, eli
Cherrie_/ 27/ 4/ MKS/ ja laskettu aika on laskurin mukaan 30.5.

Viikkoja on kasassa huimat 4+1 :D Tein ekan plussatestin jo pari päivää sitten, vaikka menkat ei ollu vielä myöhässäkään, kun oli ihan sellainen olo, että olen raskaana. Ei mitään kummempaa oiretta, paitsi väsymys ja vatsassa sellainen olo, kun olis menkat alkamassa. Olin vaan ihan varma, että plussa tulee, niin oli pakko testata. Hailakkahan tuo oli, ja varmistin vielä tänä aamuna toisella, ja selkeä plussa tuli. Aiempien raskauksien aikaan en ole testaillut ennakkoon, mutta nyt on ollut mieletön täpinä päällä. Pitää ottaa kaikki ilo irti, kun on todennäköisesti viimeinen raskaus, jos vaan kaikki menee hyvin loppuun asti.

Neuvolaan en ole vielä soitellut, ehkä viikon-parin päästä. Yhdelle kaverille meinasin kertoa parin viikon päästä, kun mennään käymään. Muille sitten, jos joku kyselee. Äidille kyllä teki mieli eilen puhelimessa hehkuttaa, mutta maltoin vielä mieleni =)

lauru aika inhoittava että tuollalailla tehdään kärpäsestä härkänen :stick:

Mitäs mörköjä muilla on mihin neuvola takertuu kiinni? Mulla on vastaavasti se masennus joka kummittelee tiedoissa, tämä viimeisin neuvolälääkäri oli niin olevinaan psykiatrikin vielä, alkoi mulle paasaamaan että näihin liittyy lähes aina liiallinen alkoholin käyttö, lääkkeiden käyttö ja runsas tupakointi että nehän on vaarallisia raskaana oleville ja niin edespäin. Sanoin tälle lääkärille että olen oman mielenterveyshoitajani ja erikoislääkärini kanssa päättänyt että hoito ei enään tällä erää ole tarpeen ja mitä alkoholiin tulee niin viimeksi olen juonut v 2010 ja 6.2.2011 olen viimeisen tupakan tumpannut. Mokoma neuvola/yleislääkäri joka ei ole mihinkään erikoistunut niin tulee tollasta soopaa sössöttämään :mad:

Ultrasta sain kelakorvauksen, hinta olisi ollut 138e ja kelakorvauksen jälkeen jäi maksamaan 107e. Terveystalo antoi hinta-arvioksi noin 200e :O

Huh mä oon ollu aivan tolkuttoman väsyny töistä päästessä, ettei oo kyllä illalla kyennyt tekemään muuta,kuin makaamaan sohvalla. Töissäkin oon joutunu hidastaa tahtia, kun ei vaan jaksa ja kykene.

Joku kyseli makeanhimosta. Täälläkin havaittu sellanen et ei tee enää mieli makeeta. Ja tässä alkaa jo pikkuhiljaa se ahistaa. :LOL: Suklaa kun on mulle sellanen asia aina ollu, et kun joku vaan mainitsee sanan suklaa, niin kuola alkaa jo valua suunpielistä. Ja nyt ei tee mieli. Tuntuu niin omituiselta.

Tiiti* 8+0 *poks* :heart:

• Tykkää
Reactions: milli85
Manta ei kun joo...nyt kun selasin ni siellä näky se sun vastaus...aijemmin aamupäivällä kun katsoin ni en huomannut ollenkaan ;) Kiitos paljon vastauksesta ja ensi viikolla kun alkuviikosta teen vielä sen viimeisen varmistus digin ja jos ja kun saan näytölle 3+ niin sitten tilaan sekä neuvolan että ultran :heart:

• Tykkää
Reactions: Manta81
A83
Ultrassa käyty tänään :) Syke näkyi ja papu oli 6,3 mm eli viikkoja noin 6+5. Ihana ja helpottunut olo! En oo tännekään pitkään aikaan uskaltanut kirjoitella kun pelkäsin niin paljon tuulimunaa. Itkuhan siinä tuli, kun vuoden yrityksen jälkeen vihdoin näki ensimmäisen oman lapsenalun masussa :) Nyt vaan odotellaan kauhulla pahoinvoinnin alkamista. Aamuisin tosin ällöttää mutta ei oo pönttöä vielä tarvinut halaillla. Automatkat on ollut aika jännittäviä, kun on pitänyt varmuuden vuoksi ajaa oksennuspussi sylissä :)

Ihanaa viikonloppua kaikille ja uusille tervetuloa ja ultrassa hyviä uutisia saaneille onnittelut!!

Hei kaikille:)
Onneksi olkoon uusista plussista! <3
Ihana lukea ultrakuulumisia, itsekkin odotan, että pari viikkoa menisi nopeasti, että pääsisin kans:) Helsingis vaa pirun kallista.. Viime keväänä kun sain keskenmenon kävin Femedassa( 140€) sillon v. 7 sydän sykki mut rv. 9 olikin menny kesken:( keskenmeno ei tapahtunut spontaanisti vaan jouduttiin tekemään lääkkeillä rv 13.
neuvolaa en oli viel varannu mut ehkä ens ma voisin uskaltaa :)
Tosi kiva lukea teidän tekstejä antaa voimaa näiltä pitkiltä tuntuviin päiviin:)
Ja ensimmäinen lapsi meille:) me mentiin viime kuun lopussa naimisiin ja heti tärppäsi kun honeymoonilla oltiin;)

Aurinkoista viikonloppua <3

Täällä olisi taas yksi mukaan tuleva! :)PE 17.05.2013 ikäni 22, ensimmäinen lapsi ja sairaala OAS.
Olotila on kyllä mahtava, aluksi finnejä tuli naamaan ja nytten jo ala selkään sattuu todella paljon, massuaki välillä nipistelee ja vessassa joutuu ravaamaan jatkuvasti,rinnat on turvonneet, kauheaa päänsärkyä ja ällötystä.
Ensimmäinen neuvola aika olisi 9.10 ja ultraan sitten aika olisi 18.10 jännittävää aikaa :)
Pitää vain toivoa että pikkuinen pysyy massussa tällä kertaa<3

Viimeksi muokattu:
Mä kanssa meinasin ensin mennä tonne Lääkärikulmaan Hml:an, mutta toista päivää yritin sinne soittaa ja ketään en saanut langan päähään, niin aattelin sit varata ajan muualta :(
Ultran hintahan määräytyy lääkärin erikoistumisen mukaan, jos yleislääkäri ultraa niin selviää aina halvemmalla, Lääkärikulman sivuilla on hyvä hinnasto, sieltä näkee kaikki hinnat ja mitä jää kelakorvauksen jälkeen :)

• Tykkää
Reactions: Pilvilinna74

Yhteistyössä