TOUKOKUUN TOUKAT 2010 ~~Varaslähtö kesäkuuhun~~

Hellurei..

Ei täällä mitään asiaa, tulin imottaa et hengis ollaan ku en oo päivää kirjottanu :LOL: :wave:

Tervetuloa messiin toukomamma :wave: Meil on naamakirjas kans yhteisö (linkki pyörii tuos muutamaa tekstiä ylempänä) jos innostaa :)
Mukavasti on samassa kuussa syntyny kumpiki lapsonen teille ja päivätkin lähekkäin vaikka ikäeroa on. Saapi vaikka yhteissynttäreitä vietellä :)

Täällä ollaan juhannus miehen siskon ja sen ukon luona grillailen, asuvat onneks lähellä nii pääsee ajoissa kotia. Oon varmaan huono vieras mutta me eletään pojan kanssa nyt tosi hyvässä päivärytmissä ja en halu et menee sekasin. klo. 19-20 iltapesut, klo.21 iltahuutoa, klo. 21:30 aletaan juomaan vikan kerran ja sit nukkuun. Yösyönti klo 2:30-3 ja siit posotetaan 6-6:30 jolloin on jo aamu ja noustaan ylös. Tätä en halua hukata, toivon heidän ymmärtävän jos lähetään ajois kotia kun itelläkin on lapsi :)

Jaksamisia Haavemamma :hug:

Mutta nyt aamupalaa ja jussi siivot loppuun :wave:
 
Täällä yksi mamma viettää jussin rintatulehduksen kourissa, eilen aloitettu antibiootit ja panadolia mennyt kivasti. Lisäkkeenä tietenkin migreeni, johon en voi lääkkeitä tietenkään syödä. Mutta jotain positiivista meillä muuten, eli vauveli nukkui viime yönä ekaa kertaa 4 h putkeen! Tosin tissit huusi hoosiannaa, kun tottunut siihen 1,5 h väliin...

Sunnuntaina sitten ristiäiset, toivon mukaan oma olo jo silloin parempi.

Haavemammalle jaksamisia, mullakin tuli eilen illalla taas ahdistus, kun koitin nukuttaa esikoista ja vauva huusi täysiä sylissä, mies iltavuorossa tietenkin... Kun tuli kotiin esikoinen nukkui sohvalla ja vauva huusi edelleen täysiä. Itkin siinä sitten itsekin sitä, että miksi meille täytyi syntyä toinenkin koliikkivauva!!! Mutta kai tästä sitten taas selvitään, muutaman kuukauden päästä on tilanne ihan toinen, tosin ei tämäkään pikkuvauva aika jää mulle mitenkään ruusuisena mieleen, enkä siitä pysty nauttimaan, yhtä suorittamista ja huudon tyynnyttelyä, nyt vielä pitää hoitaa esikoinenkin siinä sivussa. Onneksi mulla on ihana mies joka jaksaa hoitaa vauvaa ja antaa mun levätä ja sitten vielä isovanhemmat ja sisko, jotka auttavat, muuten varmaan kilahtaisin ihan täysin.

No onneksi on juhannus ja mies kotona. Mennään mökille ja siellä onkin sitten hoitajia, niin saa itse leikkiä esikoisen kanssa ja vaan olla.

magdalena ja Terttu 1 kk (4250g ja 54cm)
 
:wave: :wave: Tämäkin ilmoittautuu viikon tauon jälkeen! Sonera sitten otti ja hajotti meidän netin ja meni aikaa ennenkuin se saatiin kuntoon. Läppärillä ja mokkulalla olen vähän lueskellut, mutta sillä ei jaksa kirjottaa...

Meillä oli pojan ristiäiset sunnuntaina. Kaikki meni hienosti ja vauva oli tyytyväinen. Ristiäisvaatteena kastemekon jälkeen oli body ja vaalean siniset Benettonin pellavahousut. Tytöille tosiaan on jos mitä nättiä mekkoa.
Nyt pakkaamaan ja juhannuksen viettoon mun vanhempien luo.

Mukavaa juhannusta kaikille!

lypy
 
Moi taasen! :)

Meillä kävi tänää lastenneuvolan th, rupeaa ilmeisesti pojan syömiset näkymään painonnousussakin... :p Viime viikon th käynnillä oli painoa 3430g ja tänää oli 3880g, eli 3530 gramman syntymäpaino komeasti jo ohitettu! :D Ei sillä, mä ounastelinkin et varmaa rupee olemaan 4 kiloa liki kun ton syöttely jo tuntuu käsivarressa.. :whistle: Th myös tuumaili et meillä joudutaan alkaa antaa velliä ja perunaa reilusti ennen 4kk ikää, määrät alkaa nyt jo olemaan sen verran suuria että eihä tuo jaksa kohta maidolla mahaansa täyttää, tuossa justiinsa juottelin sille nannia 130ml, söi edellisen kerran pari tuntia sit 100ml... :p

Painoa mulle tuli raskausaikana kaikenkaikkiaan aikalailla 23kg, 6kg jäi heti laitokselle ja tämän hetkisestä paino tilanteesta ei oo mitään hajua..Sen verran kokeilin eilen et ihan ei mene vanhat farkut vielä jalkaan, mut justiinsa th:n kanssa puhuttiin et ei tartte vielä mennäkkää, 2vko on kuitenkin aika lyhyt aika..Se vaan naureskeli et mahasta ei kyllä enää huomaa et olisin synnyttäny 2vko sitten, sen verran hyvin on tavara kadonnu..

Mutta sellasta, mä alan äkkiä kahvittelee taas ennenku tuo alkaa metelöimään.. :D

Maira ja emppu 2vko1pvä

 
Tänään oli meillä neuvola. Poju on sit kasvanu ihan kohinalla :eek: painoa oli 5650g. syntymäpaino oli 4210g. ja pituus 58cm. syntymäpituus 53cm. pipo oli 37,1cm. On pojalle tullu oikein makkarat jalkoihin ja vähän käsiinkin ja pullaposket :D
Rotaroketetta me ei oteta ei otettu viimeeksikään.

Painoa mulle tuli raskauden aikana n. 15kg. Ja tänään jälkitarkastuksessa ku kävin puntarilla,ni painoa on tippunu yli 10kg. Ja mitään en oo sen eteen tehny.

[/b]Haavemamma Jaksamisia :hug:

Eipä sit muuta ku mukavaa juhannusta kaikille :wave:

baby dream ja poju 5vk.
 
Heipä hei taas!

Kyyneltenhymy niin tosiaan on kivasti sattunu kun lapset on syntyny lähekkäin ja vielä itselläkin on toukokuun 20pv synttärit, siitä siis toi mun nimi ideakin tuli... pitkään kun sitä mietin, en nimittäin aikasemmin ole tänne kaksplussan sivuille kirjotellu...lueskellu vaan...
Laitoin naamakirjaankin liitymispyynnön. :)

Meidän poju yllätti viime yönä. Meni nukkumaan n.klo 21.15 ja heräs ekan kerran syömään vasta klo 5.00, eli melkein 8h unta... sitten olikin toisella tosi nälkä kun vetäs korviketta 160ml, tosin kesti siinä syömisessä 1h. Nyt on äidilläkin niin pirtee olo, että on mukava lähteä möksälle juhannusta viettämään... B) :p

Raskausarvista onko ollut puhetta...? :/ mulle ei tällä kertaa tullut niitä lisää, kun esikoisen aikaan sain jo ihan tarpeeksi, on pohkeet, reidet, masu ja rinnat niin täynnä, että ei enempää sovi.. :ashamed: onneksi ovat haalistuneet tosi paljon...

Vauvan vaatteista täällä on käytössä edelleen 50-56cm ja varmaan menee vielä jonkun aikaa, ainakin toi 56, kun pojukin vielä melko pieni (neuvolassa viikko sitten 3550g ja 52cm)

Eipä taas tälläkertaa muuta, kun ei nyt oikein raksuta... :D
Pitäis kyl heti kirjotella kun mieleen jotain juolahtaa..

Jaksamisia ja haleja niille jotka niitä kaipaa!! :hug: :hug:

JA NAUTTIKAA JUHANNUKSESTA!!! :wave:




Toukomamma ja Elmeri 5vko 4pv
 
Toukomamma tervetuloa mukaan :wave:

zizilisko kiitos linkistä! :) Hienoa, että teillä arki sujuu ja vauva teki ennätykset nukkumisen kanssa, nämä aina piristää =)

whitey hui, sullahan on pitkiä imetyssessioita. Meillä pikkuinen imee maximissaan sen puolituntia, yleensä 15-20min.

HM hyvä, että neuvolassa tartuttu masennukseen. Mitä nopeemmin se huomataan sitä helpompi siitä on päästä eroon. Kovasti voimia ja jaksamisia sinne!! :hug:

kyyneltenhymy teillä jo hyvä päivärytmi :)

magdalena auts, voimia sen rintatulehduksen kanssa :hug: Mulle määrättiin heti buranaa panadolin rinnalle, koska se vähentää turvotusta ja poistaa tulehdusta. Viimeks neuvolalääkäri määräsi myös panacodia, koska imettäminen sattu ihan sikana, mut en sitten sitä reseptiä käyttäny.

maira siellähän syödään heti ku isommatkin miehet :D Ihana poju :heart:

baby dream teillä myös kasvetaan kohinalla :D

Täällä eilen käyty neuvolassa ja tyttön paino oli 3935g, kun syntymäpaino oli 3100g. painoa siis tulee noin 250g viikossa :D Pituuttakin oli tullu enemmän, ku tilastot vaatis eli 3,5cm 3 viikossa :) Aina helpottaa mieltä, kun saa tietää, että paino nousee ja rintamaito riittää.

Ihanaa, aurinkoista ja lämmintä juhannusta kaikille!! :heart: :wave:
 
Hauskaa juhannusta ja hyviä yöunia kaikille! :wave:
Me vietetään ihan cityjuhannus. Esikoinen lähti kaverin mökille ja kakkonen kotiutui tänään mökiltä. Koko viikon siis yksi lapsi vähemmän. Kummasti se vaan heti vaikuttaa, kun yksikin on poissa.

Ootteko lähdössä minnekään lomareissulle vauvojen ja mahdollisesti isompien lasten kanssa? Ite just mietin että jaksanko lähteä kuukauden päästä molempien pienten kanssa Ruotsiin sukuloimaan. Mies ja isommat lapset jäisi kotiin, mutta matkaseuraksi ja avuksi saisin kuitenkin veljen perheen.

zizilisko
 
Huomenta ja jussia kaikille :flower: :wave:

Tänää saa ihanaa grillattua ruokaa ja tekasen mansikka kakun kaffen kanssa :p
Just mietin et mitähän juhannus taikoja sitä onkaa, oiskohan semmosta "tee tämä niin miehesi kosii ja menette naimisiin" :LOL: Joskus oon tehny sen et laitetaan 7eri kukkaa tyynyn alle ja sit unessa pitäs nähä tuleva mies, mutta pah! Olin nii jurris etten kyl sinä yönä taikka aamulla mitää nähny :LOL: Pää oli vaan kipiä ku heräs, liekkö kukat tuoksunu liikaa :whistle:
Mut nyt viel vikat mopin heilutukset ja pojulinkaa lenkille ettiin luonon kukkia vaasiin (lue; kissoille syötäväks).

Ois mul muuten kysyttävääki :LOL: kissan omistajat syöpikö teillä katit lapsen lelut? Meil katoaa lelut, toinen kissoista siis varastaa ne ja syö kaiken mis on kumia (pusulelu osat). Nyt oon siis pilkkonu pojan leluja kaikki mis on hampaan jälet. Mutta miten tämä estää?

Mutta Juhannuksia toivottelee KyyneltenHymy & Eetu
 
Magdalena Jaksuja sinne kans :hug: ...on se niin jänskä miten sitä ei osaa iloita tästä tilanteesta, siis minä, kun meillä ei ole kuitenkaan koliikkia. Voimia kovasti ja kiva että miehesi on osallistuva!
Päivä päivältä on nyt tuntunut paremmalta, että ehkä se on sittenkin vain bluesia. Ens pe tarkoitus kuitenkin mennä shrinkin juttusille :)
Ensi viikolla se hulina sitten vasta alkaa kun mies menee töihin..jännittää.

Jaaha nyt vaavi heräilee vaunuissa.

Ihanaista juhannusta!! :heart:

HM ja pikku-ukko tänään 1 kk
 
magdalena :hug: , paranemisia sinne.

Maira ompa teillä vauhdilla ukkeli kasvanu, ihana kuva :) .

baby dream sielläkin on oikeen kasvupyrähdys tullut.

haavemamma :hug: . Hyvä se on mennä juttelee ammattilaisen kanssa :hug: .

zizilisko, meillä ois tarkotus käydä vauvan ja esikoisen kanssa puuhamaassa ja ehkä korkeasaaressa kesän aikana. Katotaan miten sitä jaksaa lähteä, toistaiseksi ollaan vaan kotosalla.

Meillä on nyt sitten d-vitamiinit alotettu ja eilen selvästi tuli masuvaivoja jekovitista ja tänään kokeilin devitoleja eikä niistä tullu mitään. Esikoisella aikoinaan kävi samalla tavalla että devitol sopi paremmin. Oon kyllä ajatellu hankkivani niitä missä on maitohappobakteerit samassa kun esikoiselle ois näppärää antaa siitä kanssa. Nyt oon antanu kuitenkin maitohappobakteereja erikseen tippoina.

Täällä on yörytmit muuttunu täysin ja neiti syöpöttelee parin tunnin välein öisin, tosin syö yöllä paljon vähemmän aikaa kun päivällä. Toistaiseksi kuitenkin oon jaksanu ihan hyvin kun nukutaan samassa sängyssä ekan heräämisen jälkeen. Tisseistäkin kyllä huomaa jo parin tunnin jälkeen että oikeen oottaa että neiti heräis syömään kun kirrailee.

Hauskaa juhannusta kaikille :wave: !!

Selis ja "mötkäle" 15pv
 
madgalena paranemisia :hug:
Haavemamma :hug: :hug:

Alisa siellä kasvetaan kivasti :heart:

Maira Ihana kuva :heart: :heart:
baby dream siellä kasvetaan kans tosi kivasti :heart:

zizilisko täällä on tarkotus lähteä muumimaailmaan oman perheen ja siskon&tyttönsä kanssa ainaskin :) Sen pidemmillä ei taideta tänä kesänä mennä. Korkeasaareen kans ois tarkotus, mutta sepäs ei ole kuin päivän reissu. Tuolla Naantalis ois tarkotus kuitenkin yks yö vähintään tarkotus yöpyä.
Ens kesäks sitten vasta kaavailtiin vähän ulkomaanmatkaa, ehkä tuonne serbian ja kroatian seuduille.. :p

Täällä Tirppa läks tänään yhdeks yöks mummille, serkkutyttö (n.2,5v) lupas auttaa mummia vauvan hoidossa :heart: ja huolehtia toisen tutista :D
Kyl oli kamalaa, istuin siel mummin tykönä varmaa pari tuntia ja mietin et raaskinko toista sittenkään jättää sinne.. Mummihan oli siis vaatinu mua tuomaan sen yökylään, jotta sais hänkin toiseen tutustua :heart:
Nyt mä sitten täällä kotona mietin, että mitähän mä teen :ashamed: Varmaan rupeen ikävissäni siivoomaan täällä, eipä viitsis kokkoa mennä ees kattoo ku vettä tulee ku aisaa.. Aamulla sitten oonkin varmaa ennen puolta päivää mummin ovella :whistle:

Onhan tää toisaalta kiva, isäntäkin vapaalla juhannuksen, saapahan ainakin illan viettää kahdestaan :heart:
Mut nyt mopin varteen.. :wave:

Ja Oikein Hyvää Juhannusta kaikille :flower:

Miikulainen (&Tirppa 1kk)
 
Nyt vasta huomasin että etusivun listasta puuttui vielä meidän pikkuakan syntymätiedot eli 31.5. rv 40+4 tyttö 4380g ja 54cm :)

Meillä ois tarkoitus lähteä tossa kuukauden kuluttua lomalle Kolmårdeniin vauvan ja 2vee kanssa. Niin ja sit me mennään jossain vaiheessa mummulaan Pohjanmaalle. Sitä reissua pitääkin miettiä enemmän kun autolla mennään ja pysähdyksiä tulee varmaan enemmän, ihan sen takia ettei viitsi pitää kaukalossa pitkiä aikoja. En tiiä miten me kaikki mahdutaan autoon kaikkien tavaroiden kanssa. Kaksi koiraa on kuitenkin häkissä joka vie puolet takakontista ja toinen puoli menee rattaille. Että minnes laitetaan tavarat...?

Ja sit retkeillään sellaisia päivän reissuja lähialueille varmaan, nimenomaan tuon 2vee takia; Korkeasaareen, Lintsille ehkä, Espoon puolella Vasikkasaareen ja tietty uimarannoille :)

Mä en ole vielä uskaltanu antaa d-vitamiineja. Meillä siis sitä missä on kans maitohappobakteereja. Nyt jo on mahaväänteitä vauvalla niin hirvittää jos ne siitä pahenee. Kun oon niin iloinen että tällä tyypillä ei ole koliikkia. Ohimeneväähän sekin tietysti on mutta musta se oli kokemuksena kauhea kun esikoisella kesti 4½ kuukautta.

Ja joku tiheän syömisen kausi on täälläkin. Tuntuu että syö ihan koko ajan ja järisyttäviä määriä! Öisinkin herää 2 kertaa aiemman yhden sijasta.

Ja nostan hattua niille joilla on useampi lapsi :attn: Musta tuntuu että näiden kahden kanssa mä en ehdi istahtaa päivän aikana yhtään! Lepohetkeksi lasken melkeinpä sen hetken kun vauva nukkuu ja mä vahdin esikoista. Ja ehkä siinä vaiheessa juon päiväkahvit. Kiirettä tuntuu piisaavan. Ja koiraparat tuntuu olevan hunningolla..

Mut joo, hiivin nukkumaan että ehtis muutaman tunnin nukkua ennen ekaa herätystä..
 
Voi kuinka on aika menny nopsaan aika kun meilläkin neiti on jo yli kaks viikkoa vanha. Musta kanssa tuntuu että päivät menee siivillä esikoisen ja neidin kanssa tuohutessa. Onneks mies on nyt ollu kesälomalla että oon saanu vauvaan keskittyä paremmin, parin viikon päästä silläkin työt taas kutsuu.

Meillä neiti jo seurailee aikalailla ympäristöä ja on valveilla pitkiäkin aikoja. Mietinkin että minkä ikäisenä ootte laittanut lattialle leikkimatolle? En oo vielä noin pientä raaskinu laittaa, mutta en kyllä sitteriinkään laittanu kun musta se on jotenkin tosi passiivinen paikka lapselle. Pieniä hetkiä oon turvaistuimessa pitänyt kun ollaan syöty tai on pitänyt vessassa käydä.

Selis ja "mötkäle" 16pv
 
Juhannusta täältäkin suunnalta :wave: Me ollaan oltu rauhakseen kotosalla, grillailtu ja silleen. Mukavaa kun pitkät vapaat miehelläkin niin saanut vähän vauvavastuuta jaettua :D Olin ekaa kertaa yksin kotonakin kun mies vei tytön vaunulenkille ja mä siivosin sillä välin. Oli muuten ihana pistää stereoista nupit kaakkoon ja heilua mopin varressa!

Kyyneltenhymylläkös se oli jo mukava päivärytmi? Varmaan muillakin kyllä. Meillä ei tiedä kyllä yhtään mitä päivän aikana tapahtuu... Onneksi öisin nukutaan ainakin yksi pitkä pätkä, yleensä kaksi. Päiväunia tuo ei kunnolla nuku vaikka tekis mitä. Ei nuku vaunuissakaan kun vajaan tunnin, siis vaunulenkilläkään. Pisimmät unet tulee silti kun vaunut on liikkeessä, n. 45min. Turvakaukaloon nukahtaa aina.. Muuten ottaa vartin torkkuja pitkin päivää, tosi usein on että nukahtaa syliin/sitteriin ja sitten kun kantaa sänkyyn alkaa huuto. Ja taas ollaan hereillä... Iltaisin huomaa kun on aika ärtynyt ja yliväsynyt, mutta kun ei nuku niin ei nuku, minkäs teet. Yritän viedä sänkyyn päivälläkin syönnin jälkeen josko vaikka nukkuisi, mutta ei. Onneksi viihtyy sitterissä/viltillä lattialla, niin saa kotihommiakin tehtyä, syötyä ym.

Syömisvälit alkanut pääosin harventua päivisin 3h, mutta eilenkin helteellä tankkasi useammin. Ja se syöminen on kamppailua.... Lussuttaa, maiskuttaa (menee ilmaa ja puolet maidosta valuu suupielistä), venkoilee, ähisee jne.. On siis ihan tohkeissaan siitä syömisestä. No hermohan siinä menee äipällä. VAikka en muutenkaan tosiaan ole mikään julki-imettäjä, niin nyt kyllä vielä vähemmän. Ahdistaa noissa mummoloissakin kun joka paikka maidossa ja kytätään silmä kovana.

Olipas omanapaista.. :ashamed: koittakee kestää..

ALM ja tyttö huomenna 8vkoa

muoks. Selis muistelisin että meillä tyttö oli lattialla jotain 3viikkosena, ei tosin yksin vaan ekoja leikittelyjä alettiin tehdä. Tykkää kyllä tosi paljon, kun jumpataan ja seurustellaan lattialla, nykyään monesti puetaankin siinä.
 
Pari päivää sitten ehkä alkoi ensimmäset rintaraivarit. Ainakin näin päättelen imetystuku-sivuston kuvauksista ja serkun tarinoista. Luulin, että jos niitä tulee, niin se ei ihan vielä tapahtuisi. Poika on siis nyt 1kk.

Muutaman imetyskertana päivisin imee ensin 30min ihan kivasti, mut sen jälkeen alkaa kiljunta (kitinä, ei mikään itku), potkii kuin hevonen ja kiemurtelee kuin käärme. Ottaa nännin suuhunsa pariksi sekunniksi, mutta sylkee sen sitten ulos suusta tai kääntää päätänsä nännin suussa venyttäen sitä, kunnes äiti jo kiljahtaa tuskasta. Onneksi tuohon mennessä on jo ehtinyt syödä suurimman osan maidosta, mitä haluaa. Loppuimetys on sitten tuskaa, kun pitää vaan yrittää rauhoitella eri keinoilla (eri asennot, kävely, röyhtäytys etc).

Voihan kyse olla myös liian kuumasta, nyt kotona mittari näyttää päivisin 26-28c. Pitää tarkkailla ja ihmetellä, mistä tuo vauva hermostuu. Jännää, kun aikaisemmin häntä ei millään saanut rinnalta pois, ellei nukahtanut.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Meillevauva:
Mä en ole vielä uskaltanu antaa d-vitamiineja. Meillä siis sitä missä on kans maitohappobakteereja. Nyt jo on mahaväänteitä vauvalla niin hirvittää jos ne siitä pahenee.
Meidän vauvalla oli pahat mahanväänteet ekat 2 viikkoa ainakin. Sitten aloitin Gefilus/d3-tipat ja en tiedä, onko niiden ansiota, mutta onneksi nyt ei valita mahaansa kuin muutamina päivinä.
Tosin mä olen aika tiukalla dieetillä jo 2 viikon alusta (en siis laihdutuksella, vaan liittyen mahavaivoihin), enkä syö yhtään mitään, joka voisi aiheuttaa mahavaivoja vauvalle. Aika paljon menee salaatilla, broilerilla ja kalalla ja perunalla eteenpäin ihan vain keitettynä.

Säkin voit kokeilla erittäin simppeliä ruokavaliota muutaman päivän ja katsoa, auttaako se mahavaivoihin.

 
'whitey:: Halusin kommentoida tuota rintaraivari asiaa, vaikka varsinaisesti pyörin tuolla kesäkuun odottajissa, tosin kirjoittelu jäi alkuraskauteen, mut lukemassa tulee käytyä harvasen päivä. Meillä on reilu kolme viikkoa vanha poika, ja samanlaista peliä tekee rinnoilla. Ei koskaan heti imettämisen alussa vaan tosiaan jonkun puolen tunnin jälkeen. Potkii, sätkii, vetää tissiä, tuhisee, ähisee jne. Minä olen tulkinnut tämän joko aa..ei ole enää nälkä tai bee maito alkaa tissistä loppua. Tämä pelleily loppuu nimittäin kun vaihdan rintaa tai jos lopetan siihen koko imetystouhun, poika myös tyytyväinen. Voisiko sinulla olla sama juttu? Kokeileppa =)
 
Heippa!

Juhannuksesta selvitty :D Olikin hurjan rankkaa, kun kotona oltiin ja ihmeteltiin. Kokolla käytiin noin 20 min ennen sytyttämista, toi ilta ei oo oikein meidän kulkemisen aikaa, sanoo pikkuneiti :whistle:

Ihan ekana neuvolakuulumiset, sit kommentointia niin kauan kun aikaa riitää (oma napa, paras napa ;) )

Eli neitosen mitat 6vko neuvolassa 5390g 57,8cm py 39,1.

(esikko synt.mitat 3065g/ 48,5 6vko 5320g 56,7cm py 38,5.
keskimmäinen 4280g/ 51 6vko 6500g 58,5cm py 40
ja minä :D 3550g/ 49 2kk 5410g 57,5
Sori mut mie rakastan vertailla meijän kasvuja :D )

Lääkärillä kaikki ok, mamma ok, ihasteli vauvelin kahta leukaa ja tukkaa ja kehui "puhetaitoja". Koko ajan neitillä suu käy, niinko äireelläänkin :kieh:
Rotarokote otettiin, pneumokokki pitää harkita ensi kerralle joka on vasta 3kk iässä, elokuussa :eek:

Puhtiaista meillä on edelleen jonkun verran, en ole hoitanut millään.

Tiktu, onnea!! :flower: :heart:

Ristiäisten jälkeen tytteli puetaan samaan juhlavaan mekkoon missä siskotkin ovat köllötelleet. Perintömekko, minun vanha johon äitee on eilen (viimein) saanut kaikkien nimet kirjailtua :) Ristiäiset on ens sunnuntaina sitten.

Imetysasentoa en enää juuri vaihtele, sylissä tahi kyleltään mennään. Alussa piti enemmän kieputella, että sai joka suunnalta tyhjennettyä, muuten jäi kipeitä kohtia titseihin.

Massullaan en nukuta, kun en jouda vahtimaan. Sylissä toisinaan torkahtaa miten sattuu, myös massulleen.

Tervetuloa toukomamma88, taidat olla täältä meiltäpäin, tosin toiselta puolen isoa stadia..

Hienoa A-L-M että olet saanut nukuttua. Kyllä se tuo uni on yks parhaimpia (mieliala)lääkkeitä :hug:

haavemamma :hug:

Paranemisia magdalenan tisseille :whistle: *puuh*
Tossa yksi kaveri ihmetteli kun helteellä viipotin pihalla semmoisessa paksuhkossa trikoomekossa, että kuin uskallan olla ilman lämmikettä.. Nyt kumminkin on niin kylmä tuuli ettei tulis mieleenkään olla ilman tuulitakkia ulkona. Tuulettomassa helteessä kyllä uskallan. Pitää vaan huolehtia että suojat on kuivat.

Maira, mukavaa että poikanen kasvaa ja hauis samalla :D

Samoin baby dreamin vauvelin makkaroista, oikein mukaviahan ne :D

Raskausarpia mulla on ollut jo vuosia ennen raskauksia.. Lihoin joskus 20kg lyhyessä ajassa.. Esikolta ei arpia tullut, toiselta kolme nava seutuville ja tältä loput kakskymmentä tohon massuun, yäk |O

Alisalla prinsessa ottanut pituutta tosi hienosti =)
Miustakin pääasia että rintamaito riittää, mut silti mukava vertailla. Meillähän taitaa tämä kolmas kasvaa minun mallissa, kuhan ei sit kolmikymppisenä olis miun kokoa.. :D :ashamed:

KyyneltenHymy vois tulla mulleki tekasee mansikkakakkua! :p :p :p

Haluja olis lähteä käymään Punkaharjun kesämaassa, lähin läträysmestä meilläpäin. No saa nyt nähdä, onhan tässä vielä kesää jäljellä.

Haluista puheenollen, ukon käteenvetomaratooni sai nyt stopin, ihan terkan "kehoituksesta" :whistle: Meinaan tuolla jälkitarkastuksessa kun oli puhetta ehkäisystä ja kun en oikein mitään osannut sanua jatkosta, niin täti löi kourallisen yksittäipakattuja kondoomeita käteen ja sanoi että pitäähän sitä nyt vähän juhannuskivaa olla :LOL: No olihan sitä, mutta vain vähän. Halut on edelleen kateissa :/

Meilläkin on yöt vakiintuneet jossain välissä, neiti menee omaan sänkyynsä VASTA 23 jälestä, useimmiten samaan aikaan kun mekin isännän kans mennään (omaan pinnasänkyymme). Syö 1-2 kertaa yössä ja nukkuu 10-11 asti aamulla. Nytkin korsaa, söi tuossa 9 maissa välitissiä toki. Eka syöttö ajottuu tonne 03-05 välille ja toinen 7-9 aikoihin. Mulle sopii todellakin näin!

Meillevauva, eälä suotta ainakaan meille hattua nostele, mulla nuo kaks vanhempaa vahtivat itse itsensä, vain erotuomarointi ja nuoremman pyllyn pyyhintä ovat enää minun vastuulla ;)

Minäkin nostan hattua heille joilla on usemapi PIENI lapsi :attn: :attn:

Selis, meillä nyt viimeiset pari vikkoa on neiti ollut matolla ja sitterissä leluineen, heti kun kiinnostusta on alkanut olla seurusteluun, eikä itse jouda koko aikaa seurana olemaan.
Nyt neitonen polkee mopoa nyrkit pystyssä useammankin kerran päivässä leluilleen tai mulle tai kuka nyt joutaakaan seurustelemaan.
Äänet on aika mukavat myös, "höö" "ärh" ja muutama "gnöön ja häyyyn" eri muunnelma käytössä :D
Neiti myös keimailee ja nytkäyttelee napaa äitiä kohti "ota sylkkyyn" -kehotuksineen :heart: :heart: :heart:

Whitey, meillä tuo kuvailemasi on merkki siitä että neiti on saanut tarpeeksi maitua ja siirrytään muihin hommiin. Tosin joskus saattaa massu olla (muka) tyhjä jo viiden minuutin päästä jollonka syödään toinen tissillinen.

Tissittely on kyllä meilläkin muuttunut, neitonen potkiutuu muutenkin ja lussuttaa ihan selvästi huvikseen välillä. Nukkumaanmeno päivisin on ainakin yhtä pelleilyä; syö, nukahtaa tissille, nostan omaan sänkyyn, nukkuu 5min huutaa itsensä pois sänkystä, tissiä, nukahtaa, sänkyyn pois etc. etc... Toisina päivinä nukkuu viisikin tuntia päikkäreitä putkeen (syö välissä tissin) toisina ei nuku kerralla edes tuntia ja silti (ONNEKSI KOPKOP) yöt on suunnilleen samanlaisia..

Katohan, romsku olis valmis ja neiti nukkuu edelleen =) Eikun mukavia kesäpäiviä kaikille :wave:

Edit. eka viesti laitettu 9:53 ja muokkauksineen valmis klo 10:35, hiukan kestää aina :LOL: :whistle:
 
Tervehdys! :D

Eilen illalla jo yritin tänne kirjoitella, mutta tää meidän kannettava sitten otti ja sammu just kun olin pitkän tekstin saanu kirjotettua... :headwall:

Juhannuksena oltiin siellä mökillä kaksi yötä. Ja se kyllä riittikin kun ei ollut sähköä ja juoksevaa vettä... mutta kyllä muuten oli rentouttavaa olla luonnonhelmassa.
Hyvää seuraa, grillattua ruokaa ja muita herkkuja...ja puusauna! aahhh...

Esikoisenkin sai eilen takaisin kotia kun oli kolme päivää kesämaassa, mummin ja tätien perheiden kanssa. Oli neidillä ollut hauskaa! ja hyvä niin me ei nimittäin tänä kesänä yhdessä perheenä lähdetä minnekkään edemmäs.

Vielä kiitokset siitä, että olen tervetullut joukkoonne! :D

Nyt yritän keretä kirjotella enempi (tosin enimmäkseen omaa napaa kun en ole kerenny kaikkea kertoa)

Imetyksestä ja korvikkeesta täällä loppu imetys noin viikko sitten. Korviketta on jouduttu pikku-ukolle antamaan jo sairaalassa, sen määrää on joutunut nostamaan pikkuhiljaa, koska ei ole tissistä saanut tarpeeksi, sitten en enää yksinkertaisesti jaksanut molempia (tissittelyä ja pullottelua). Yölläkin joutui tissin syönnin jälkeen lähetä lämmittämään lisää maitoa ja siten syömiseen vierähti aikaa... no thanks! :kieh:
Eli nyt pelkällä korvikkeella mennään ja äiti ja vauva ovat erittäin tyytyväisiä! =)

Teillä on kyllä niin suloisia vauvoja, kun joitakin kuvia on täällä ollut! :heart: :heart:

D-vitamiineista ensin annoin vauvalle deetippoja (vai mitä ne nyt oli, niitä halpoja kumminkin) nyt annan sitä missä on maitohappobakteeri ja d3 samassa. kummistakaan ei ole vatsanväänteitä pahemmin tullut.

Kyyneltenhymy meillä on myös kissoja jotka järsii vauvan tutit ja esikoisen lelut, jotka on just kumisia tai jotain pehmeämpää muovia.. olen itse kanssa miettinyt mitä pitäis tehdä etteivät järsisi niitä... tutit olen kyllä pitänyt kaapissa piilossa.. mutta leluja nyt on hankala kokoajan piilotella.. oiskohan kissoille jotain omia puruleluja? :LOL:

Ja joku tiheän syömisen kausi on täälläkin. Tuntuu että syö ihan koko ajan ja järisyttäviä määriä!
Täällä myös on yks himo syömäri! :eek: öisin kyllä nukkuu, mutta päivisin ei juuri lainkaan, pieniä torkkuja vain ja sit vaan syö, syö ja syö vielä vähän lisää...jospa se on joku kasvukausi... =)

Varanikki Teiltä päin ollaan juu... :) tekö asutte lähempänä kaupunkia??

Petipuuhista ollut puhetta, täällä ei myöskään hirveesti haluja...ekan kerran kokeiltiin 2½ viikkoa synnytyksestä... eipä tuntunu kivalta, vaikka synnytyksessä ei tikkejä tullutkaan... nyt jo hieman paremmalta... ihan vaan miehen mieliksi olen välillä suostunut tuohon hommaan :LOL:

joo, mut nyt täytyy tällä kertaa lopetella kun tuli vieraita kylään, ei viiti koko aikaa koneella istuskella
:D :D

:wave:

Toukomamma ja Elmeri 6vko 1pv :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pilkkuliini:
whitey Korvikkeesta....kyllä sie huomaat jos lapsi jää vielä tissin jälkeen nälkäiseksi ja tottakai lisää on annettava toiselle ruokaa jos nälkä on. Kyllähän siun mieskin varmaan ottaa lisää ruokaa jos vielä annoksen jälkeen nälkä jää.... ;) ja en mie usko et se pullo satunnaisesti käytettynä hirveetä haittaa tee. NANnia suosittelivat meille käytettäväksi keskolassa. Hyvinhän siulta kyl tulee maitoa, imetä vaan molemmat tissit samalla kertaa jos tuntuu et toinen ei riitä ja pumppaamallahan voit myös maidon tuloa yrittää lisätä...kysynnän ja tarjonnan laki...tsemppiä!
Vielä tästä korvikkeesta, kun olen asiaa taas pähkäillyt. Tosiaan kysynnän ja tarjonnan laki. Mulla kävi se imetystukihenkilö vierailulla ja totesi vaan, että kannattaa vain täysimetys. Jos ei tosiaan anna vauvan imeä, ei sitä maitoakaan tule. Vieläkin sit mietityttää, mistä syystä sit jotkut päättelee, että korviketta tarvitaan ja oma maito ei riitä? Imetystukihenkilökin totesi, että jos vauva on nälkäinen, sen vaan antaa jatkaa imemistä, rinnat eivät voi koskaan olla tyhjiä, vaan niihin aina tulee lisää maitoa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja pohtijatar:
'whitey:: Halusin kommentoida tuota rintaraivari asiaa, vaikka varsinaisesti pyörin tuolla kesäkuun odottajissa, tosin kirjoittelu jäi alkuraskauteen, mut lukemassa tulee käytyä harvasen päivä. Meillä on reilu kolme viikkoa vanha poika, ja samanlaista peliä tekee rinnoilla. Ei koskaan heti imettämisen alussa vaan tosiaan jonkun puolen tunnin jälkeen. Potkii, sätkii, vetää tissiä, tuhisee, ähisee jne. Minä olen tulkinnut tämän joko aa..ei ole enää nälkä tai bee maito alkaa tissistä loppua. Tämä pelleily loppuu nimittäin kun vaihdan rintaa tai jos lopetan siihen koko imetystouhun, poika myös tyytyväinen. Voisiko sinulla olla sama juttu? Kokeileppa =)
Kyllä sillä nälkä on, koska vaihdan tietenkin tisua, jonka jälkeen syöminen taas jatkuu pitkään.
Se voi tietnekin olla, että rinnasta tulee vähän vähemmän maitoa, joka saa tuon ärtymyksen aikaan.
Mutta sehän juuri luokitellaan rintaraivariksi. Ei kai sille mitään voi, kuin yrittää vaan jatkaa imetystä, kunnes vauva ei itke nälkäänsä.



 
Juhannus oli ja meni :D Meillä ei netti oo toiminu koko v-loppuna, joten vasta nyt pääsin koneelle kunnolla...

ALM Täällä ajoittain myös samanlaista sähellystä rinnalla. Meillä aina sukulaiset sanoo, että jos ei tuu maitoa, kun sillai tekee. Se saa mut kiukustumaan, ku tytöllä aivan suupielistä valuu maito, joten ei voi olla siitä kyse.

whitey tutun kuulosta, määki mietin, että jos on rintaraivareita. Mää aina lopetan imetyksen siiihen, ku hermo ei kestä noita :ashamed: Mut onneks tyttö on syöny aluks hyvin ja tyytyy sit kohtaloon. Monesti koitan imettää sit vähän myöhemmin uudestaan ja se sit onnistuu.

VN Meillä samantapainen unirytmi vauvalla, siis yöllä :) Mekin laitetaan omaan pinnikseen tyttö vasta 23 aikoihin, syö yleensä siihen aikaan.

Täällä vasenta (jossa oli rintatulehus) rintaa kutiaa?? Sitä kutiaa tuolta ympäristöstä ei niinkään nännipihan alueelta, onko tää nyt sitten jotain sammasta vai mitä?? Huoh, aina jotakin :headwall:
Täällä eilen ja tänään kokeiltu cuplaton-tippoja noihin ilmavaivoihin ja vatsan väänteisiin. Yö meni ihan pipariks, en tiiä oliko tippojen syytä vai mistä johtu, mut tytön vatsan väänteet oli pahimpia ikinä. Ei edelleenkään itke mahaa, vaan ähisee ja puhisee, kitisee ja narisee niiden vuoksi. Eipä oo vielä ollu noin katkonaista yötä, missään asennossa ei ollu hyvä olla. Tänään aikamoinen väsymys tytöllä sekä äitillä |O :D
 
whitey ja Alisa noista rintaraivareista sen verran, meillä tuntuu myös että tyttö hermostuu nimeomaan siihen kun maitoa tulee. On siis ensin syönyt jo kauan, sylkee tissin pois, nostan olalle, hermostuu, lasken takasin, hirveellä innolla takasin tissiin kiinni ja sitten vasta hermostuukin ja maitoa tulee pitkin suupieliä. Oon päätellyt että toisinaan vaan haluaa imeä mutta ei syödä... Joku läheisyyskohtaus ehkä?

Ja vielä tuosta maidon riittävyydestä, meillä sillon alussa oli se pumppaushärdelli, kun mulla oli tissit ruvella ja tosi kipeetä teki imettäminen. Sillon vauva vaan huusi suoraa huutoa rinnalla ja sai olla siinä niin usein kuin halusi eli koko ajan.. No, mulla kun kivut yltyi niin pahaksi että päätin tissit rauhoittaa hetkeksi ja likalle annettiin korviketta, sillä oli aivan huutava nälkä. 100ml upposi hetkessä. Ja tässä vaiheessa oli ollut tunteja tissillä, pieniä taukoja lukuunottamatta. Eli maitoa ei tullut tahi imuote oli väärä, tai sitten kumpikin syy yhdessä, mene ja tiedä. Joka tapauksessa tiedän että lapsellani oli nälkä ja minä en sitä pystynyt ruokkimaan. No, pumppasin koko ajan lapsentahtisesti, eli aina kun vauva söi, minä pumppasin. Alussa ei tullut kuin 20ml 45min pumppauksen jälkeen, parin päivän päästä saikin 10minuutissa 80ml. Yksi syy oli ainakin, että ruvet oli tukkinut nännin, heti kun sain haavat paranemaan alkoi maitoakin tulla.

No niin, kuka tunnustaa että on käynyt vauvat vaihtaan yöllä :LOL: :LOL: :LOL: Tyttö nukkui 5h yhtäsoittoa, sitten vielä 2h syönnin päälle! Parit vaipanvaihdot ja sylittelyt aamulla ja jatkoi vielä unia.. Nyt oli sellanen yö joita pitäis ollakin. Nukkui siis 22-8.30, aika jees kahdella syötöllä :D :D Mä kyllä nousin jo viiden maissa, mutta ei haittaa.

Jahas, neitiä viihdyttämään kun isi lähtee :wave:
 

Yhteistyössä