TOUKOKUUN TOUKAT 2010 ~~Elokuussa 2010~~

Sanse ja Kyyneltenhymy Meillä nyt 4-vuotias poika, jolla oli syntyessään vesikivekset. Paranivat hiljalleen ihan itsestään. Puolivuotiaana ei enää ollut mitään havaittavissa :) Oli kyllä vastasyntyneenä oikeen mojovat munakset B) Mun tietääkseni erittäin harvinaista, että jouduttaisiin leikkaamaan, itsestään ne hiljalleen korjautuvat.

terkuin, lypy lomareissulta
 
En oo kuullukkaan noista vesikiveksistä no opinpahan jotain uutta tass :whistle:

tosta vaan tuli mieleen, että onko kenenkään muun vauvalla napatyrää?
Meillä oli esikoisella syntymästä, jonnekkin puol vuotiaaks semmonen pikkunen napatyrä... ja sama nyt Santulla kans..ja nyt minuu vähän yks päivä huoletti kun Santtu itki aika paljon sinä päivänä ja tunnustelin samalla sitä ni ihan kun se oi itekny enemmän kun painelin ja sit se hieman pullistu kans samalla...mut nyt ei oo moneen päivään mitään ollu ni en sit oo neuvolaankaan soittanu ja 2viikon päästä se ois ni pitää taas pyytää tunnustelemaan, että onko sen tädin mielestä kasvanu vai onko se miun omaa kuvitelmaa :ashamed:
ei se tosiaan mikään iso oo ja pitäs hävitä itestään niin kuin esikoisellakin, siinä on vaan semmonen tyräpussukka ja sitä kun painaa tuntee syvemmällä semmosen, ehkä sormen pään kokosen pallon... =)

Ja vielä pitää kysyä onko kenelläkään mammalle tullu odotusaikana napatyrää itselleen?
mulla on semmonenkin ihanuus :p jonka huomasin vasta esikoisen syntymän jälkeen, joka vaivasi ja kasvoi tämän poikasen odotusaikana, onneks ei sentään kuroutunut, vaikka kipu oli välillä kovaakin... :x
 
Pikasesti neuvola kuulumiset. Painoa nyt 7100g (1kk tullu +775g) ja 62,5cm (0,5cm kasvanu vaan), reipas ja jäntevä poika. Kuulemma aikasessa on kehitys :) Ja vellistä sano et EU suositukset on nykyään 4kk ja ennen ollu 3kk, ei siis kieltänykkää mut sano et kyl poika pärjäis pelkällä tuttelillakin. No jos täs jokupäivä kaupasta ostas iltavelliä :)
 
Tervehdys täältäkin :wave:

Ihan ekaksi Sanselle :hug: :hug: kylläpä teidän perhettä on koeteltu lyhyellä ajalla... Paljon voimia sinne ja toivottavasti teilläkin arki alkaisi valostua :'(

Alisalle kiitokset uudesta pinosta :wave:

Komeita nimiä tullut jälleen, onnea niistä kaikille tasapuolisesti :heart:

Uusille tervetulot :flower:

Täällä käyty 3kk neuvolassa, rokotukset saatu. Mekin osallistuttiin siihen rokotetutkimukseen. Kamala parku toisella piikeistä, mutta nyt ei vaikuttaisi mitään tulleen oireita. Kuinka myöhään voi tulla oireet rokotteesta? En muistanut kysyä.. Neiti kasvaa hyvin, 61,5cm ja 6170g :) Edelleen ollaan ihmeissään, kun me ollaan niin pieniä kumpikin, että mistä on tyttö geeninsä perinyt :) Ei kiirettä kiinteiden aloitukselle sanoi terkka. Kehui kovasti että vaikuttaa vanhemmalta, menisi nelikuisesta kuulemma :heart:

Jaha, kutsuhuuto käy, toisella kertaa sitten enemmän..
 
Huomenia :wave:

Uiiih... Ihanasti teidän vauvat kasvaneet :heart: Me tahdotaan kans neuvolaan :headwall: olis jo tiistai.... Ei jaksa odottaa :LOL:

Sanselle IIISOOO :hug: :hug: ja paljon voimia teille. On se kumma miten joitakin koetellaan noin.

Palaan asiaan sitten tiistaina, kun ollaan käyty neuvolassa. Lämpimät päivän jatkot kaikille tasapuolisesti... :wave: :wave:
 
A-L-M meillä tulee oireet rokotuksista sit kun poika on ehtiny nukkua tunnin yöunia. Mut en tiä mitä niis rokotusohjeissa sanotaan.
Eilenkin oli kamala itku-huuto ja kesti tunnin. Jos istuin sohvalle alas, se parkas ihan ku sitä ois nipistetty, koko ajan heiluin ja lauloin. Koko yön on nukkunu levottomasti, kähissy ja ynissy. Annoin sille panadol mixt. Viimeks oli sama homma kun saatii 2kk neuvolassa piikki.

Ai, pitää hehkuttaa :D Meillä sisällä on VAAN 25,4lämmintä!!! Meidän alin lämpöennätys sitten toukokuun tässä asunnossa B) =) No arska alkaa paistaa nii johan lämpenee, mut oikeen piti pukea pojallekin potkuhousut jalkaan. En ees muista koska se ois pitäny viimeks kotona sisällä vaatteita, varmaan joskus toukokuus kun oli aivan aivan pieni.
 
Huomenta!

Ilmeisestikin meillä selvittiin ilman oireita, huoh :) Tai no, kolme yösyöttöä mikä on harvinaista, oliskos johtunut rokotteista, tiedä häntä.. Ja tyttö on vieläkin unessa, mikä on TOOOOSI harvinaista.

Kyyneltenhymy Mäkin iloitsin tässä 26 asteesta, piru vie kun paleli :) :)

Kukas tässä puhuikaan siitä, miten päivä päivältä rakastuu pieneen enemmän ja enemmän?? No, meilla ihan samoja tuntemuksia, ihanaa kun ollaan jo ihan selkeesti vuorovaikutuksessa ja sydän sulaa nähdä toinen nauravana ja tyytyväisenä :heart: Vaikka alussa vauva oli tietysti rakas, niin nyt se on eri tavalla rakas kun hänet jo tuntee, jos ymmärrätte mitä tarkoitan :ashamed:

Oi ei, lisää lämpöä edelleen luvassa, järki lähtee... Taidetaan lähteä iso-isovanhempia moikkaamaan.. Päivänjatkot kaikille! Niin ja :hug: tarvitseville..

ALM ja tyttö 3kk 2pv
 
Meillä ollaan kans päästy nyt alle 26 asteen lämpöön! :D Pikkusen paremmin tulee nukuttuakin kun on ees vähän viileempää olevinaan.. :)
Mä ihan innoissani nousin täällä 8 aikaa ylös et jee, aurinko paistaa tollei kevyesti, menenpä kävellen kaupolle, 20min ja taivaan peittää pikimusta pilvikerros joka näyttää siltä et repee ihan just.. :attn:
Nautin ihan kamalasti kelien viilentymisestä, mut tarviiko koko ajan sataa ja tuulla niin pirusti?Olis kiva liikkua nyt kun ilmaston puolesta pystyy, mut ei..Täällä mä nyt sit kiroilen et olis pitäny vaa syötön jälkeen vetää viltti korviin ja jäädä jätkän kanssa tuhisee eikä nousta ylös... :kieh:

Meillä tosiaan on huomenna lapsivapaata ja ohjelma ollaan jo tehty valmiiks, nyt mä vaan vahin poikaa kun haukka koska iski pelko et nyt se tulee varmasti kipeäks tms. kun olis hoitaja tiedossa... :snotty: Jotenkin sopis mun tuuriin..

Poika sai ristiäislahjaks pari pakettia pamppers vaippoja ja nyt mä mietin et mihin hukkaan ne, en tykkää yhtään niistä kun tuntuu et niistä jää jotain mähmää kun niitä käyttää..Liekö niihi lisätty jotain voiteen tynkää tms..Rahalla moni muisti myös, joten kävin ostaa kaukalon kanssa yhteensopivat matkikset ja puuhamaton, matkiksiin rakastuin heti!Ei vois kaupassa käyntikään enää mukavampaa olla kun ei tartte käsissä raahata tota kaukaloo ja 6 kiloo painavaa poikaa.. :D Puuhamattokin tais tulla ihan tarpeeseen kun poika siinä tuntuu aika-ajoittain ihan hyvin viihtyvän, olin vaan yllättyny et ne on noin PIRUN kalliita!Mä oon ihan väärällä alalla, lastentarvikkeilla se raha näemmä tehää... :eek:

Mut mä koitan puhallella noita pilviä poies et pääsis ulkoilee..

Maira ja emppu 9vko
 
Hyvää alkanutta elokuuta kaikille ja kiitos Alisalle pinosta! En meinannu heti löytääkään sitä kun tuijottelin vain sitä heinäkuun pinon loppua ja ihmettelin että eikö kukaan enää kirjoittele sinne.. :LOL:

Emv onnittelut silmien parantumisesta! Itse toivottelen, ettei näkö olisi enää paljon huonontunut raskauden aikana (sekin kun kuulemma on mahdollista, joka sitten voi korjaantua jälkeen), koska ärsyttää ostaa uusia silmälaseja - käyttänyt laseja jo 13 vuotta. Niillä rahoilla kävis nyt jo laserleikkauksessa ja tunnin päästä olisi vapaa laseista! Mii wanna, mutta nyt ei kyl lapsiperheen perse kestä sellasta rahaa pistää leikkaukseen... :/

Sanselle osanottoni äitisi poismenosta :hug: ..varmasti todella rankka koettelemus, ja vielä ristiäisten alla! :'( Jaksamista!

Onnittelut kaikille hienoista ja suloisista nimistä!

Monella taitaa olla jo vellit ja/tai soseet kokeilussa, meillä mennään vielä rintamaidolla (Sanni nyt 2,5kk). Tosin mulla on epäilykseni että seuraavaan neuvolaan mennessä (23.8.) ei ole kasvanut "tarpeeksi" niin, että pelkällä maidolla sais jatkaa, vaan ehkä joutuu vellit alottamaan. Mut sen näkee sit, kotivaakaan en luota. Löysin kuitenkin juttua netistä, että ne kasvukäyrät on tehty 60-70-luvun lasten kehityksestä, jolloin lisäruuat aloitettu jo reilun 1kk iässä, joten eivät ehkä ihan vastaa nykypäivää.. tiedä sit liekö niitä päivitetty ja mihin käyriin ja lukuihin tässä uskois. Miten muilla rintaruokkijoilla on mennyt kasvun kanssa tähän mennessä? Meillä tullut tähän mennessä se "normi" 150-200g/vko...

Meillä eniten puklimista esiintyi helteiden aikaan kun tarjosin rintaa mahdollisimman usein. Luin kuitenkin, että jatkuva ärsytys mahalaukussa voi aiheuttaa ylimääräistä puklimista (normaaliahan se muuten on), joten venyttelin sitä syöntiväliä väh.2h niin väheni pukliminen.

Sannilla on nyt viimeisen viikon aikana muuttunut sekä uni- että kakkimisrytmi. Yöunet alkaa nyt 21-22 välillä, eka syönti 3-4 aikaan, ja siitä sit 2-3h jaksoilla aamu 9-10 astiin kellon ympäri nukutaan! :D Ja sit päivällä tulee aiempien 30min päikkäreiden lisäksi jo jopa 45min-90min päikkäreitä. Jipii! Äippä kiittää kun kerkee vähän tehdäkin päivällä jotain. Ja aiemmin hän kakkaili jotain 4-5 kertaa päivässä, sit väheni 2-3 kertaan päivässä, ja nyt tulee enää 0-2 kertaa päivässä, tai joka toinen päivä. Eikä tunnut tyttöä onneksi haittaavan, mutta helpottaa kummasti kun ei joka kerta tartte mennä vaipanvaihtoon kylppäriin ja pesulle, vaan voi vaihtaa pisuvaipat ihan vaikka olkkarin lattialla! :LOL: Piereskely sen sijaan on välillä aika hulvatonta! :D

Kyyneltenhymylle tsemiä asunnon etsinnässä, toivottavasti pian tärppää ja löytyy mieleinen! Ronsutar, tervetuloa mukaan :wave: ja onneksi oli suojelusenkeli, melko pelottava tilanne ollut teillä! :eek:

Alm ja joku muukin oli puhunut, miten ihanalta tuntuu kun rakastuu joka päivä enemmän siihen omaan pikkuiseen... :heart: Sama täällä! Tuntuu että jokapäivä oppii tuntemaan sen vaavinsa paremmin ja side vahvistuu vain!

Joo, ja raskauskiloja on jäljellä edelleen 1kg! Tahdon sen (ja vaikka 2 extrakg!) vielä pois vuoden loppuun mennessä, ja tehokkaat vaunulenkit olkoon ase niihin kiloihin. Tosin nää helteet tekee vaunuilusta hieman haastavampaa ja harvempaa... mutta toivossa on hyvä elää.

Ja tulipas romaani taas... :ashamed:

vendela & Sanni
 
Vendela Meidän neidillä myös painonnousu pientä, eli painoi 2kk 4900g (58cm), painoa oli tullut n. 100 g vko, mutta terkan mielestä vielä riittävä määrä. Neiti myös pulauttaa paljon, ehkä nyt hieman vähentynyt ja tosiaan rintamaidolla mennään, ei ole pullosta huolinut kun olen rinnan päälle koittanut antaa. Mä en saa lypsämällä mitään irti, mutta toistaseksi neiti on ollut tyytyväinen saamaansa määrään, eikä nälkäänsä ole itkenyt. Vähän tuo pelottaa, ettei tosiaan lypsämällä mtn saa irti, mutta kaikki ei kait saa, vaikka maitoa riittävästi tuliskin. Yötkin menee yhdellä syötöllä aika usein jo ja aamusta sitten tankataan n kuuden aikaan. Eli yöllä on kuuden tunnin pätkää, mikä mielestäni kertoo, ettei voi kauhea nälkä olla. Neiti on siro rakenteeltaan ja painokäyrä miinuksilla, mutta mä en halua vielä antaa mtn vellejä (tuskin annankaan, aloitan sitten suoraan kiinteillä, jos siihen puoleen vuoteen päästään). Esikoinen koitti vellejä, muttei oikein välittänyt niistä, eikä yöt ainakaan sen kokemuksen jälkeen parantunut. Enkä mä koe yöherätyksiä rasittaviksi, en ole tainnut kohta kolmeen vuoteen yhtään ehjää yötä nukkua, eikä vielä ole pää pahemmin hajoillut ja töissäkin olin reilun vuoden siinä ajassa. Meillä herättää sitten kissa yölläl, jos lapset nukkuis :kieh:

Jahans esikoinen heräs päikkäreiltä, nukkukin melkein tunnin :headwall: jatkan paremmalla ajalla...

 
Sanse Voimia kovasti :hug: Onpa teitä koeteltu paljon lyhyen ajan sisään.

Emv Onnea silmien parantumisesta :) Kiva että raskaus tuonut kerrankin mukanaan jotain positiivista (vauvan lisäksi) , kun yleensähän muistoiksi jäävät lähinnä mahareppu, riippurinnat, peräpukamat tai muuta mukavaa :D

Myöhäiset kiitokset kaikille minipilleri kysymykseen vastanneille :flower: En varmaan olis tuota raskaustestiä tajunnut tehdä, jollette olis siitä maininnut. Se siis oli negatiivinen ja pääsin alottamaan pillerit.
Nyt vaan on ollut tosi paha olo pari päivää ja pieni paniikki iskenyt, että mitä jos sittenkin vahinko käynyt. Mutta varmaan paljon todennäköisempää on, että oon sitä rotavirusta saanut, kun tiistaina tuli viikko neuvolakäynnistä. Vaikka oon kyllä joka vaipanvaihdolla pessyt kädet huolellisesti saippualla. Ja niitä vaipanvaihtojahan meillä riittää. Benjamin taas alkanut kakkaamaan lähes joka vaippaan. Ehkä kerran tai kaksi päivässä on pelkät pisut vaipassa ja muuten saa jatkuvasti olla pyllyä pesemässä.

Vendela Ite oon kanssa kuullut noista käyristä, että rintaruokituille tulee siinä olikos se 4kk paikkeilla notkahdus käyriin, kun ovat tosiaan vanhoja ja ennen alettu kiinteät aikaisemmin.
En tiedä miten paljon meillä on tullut painoa viikossa. Viime neuvolakäynnillä ekaa kertaa th näytti käyriä ja sanoinkin, että nyt alkaa näyttää meidän lapselta, kun pituus oli laskenut nollan tuntumaan ja paino noussut +10 käyrälle :D Tämä kun oli syntyessä pitkä ja hoikka ja meidän lapset on kaikki ollut vauvana ja taaperona pieniä ja pyöreitä.
Velliä ei meillä tulla antamaan ollenkaan ja kiinteät alotetaan 4-6kk iässä sit jossain vaiheessa kun siltä tuntuu.

Magdalena mä en myöskään saa lypsämällä kuin muutaman millin. Tajusin muuten tuossa yhtenä päivänä, että raskausaikana ostettu liivinsuoja pakettikin on vielä avaamaton, että ei tosiaan heru kui vauvalle :D

Toukomamma meidän kolmosella oli napatyrä, joka hävisi noin puolen vuoden ikäisenä. Benjaminilla taas on ihan pieni pullistuma navan yläosassa.

Raskauskiloja oli mulla viime viikolla jäljellä vielä 8kg :kieh: Kilot on kyllä karisseet, mutta vähän turhan hitaasti. Maanantaina laitoin wiin paikoilleen, kun oli se oli poissa käytöstä tv-tason maalauksen takia. Nyt oon sitten täällä hikipäässä miekkaillut, pyöräillyt ja melonut :D pitäis varmaan ihan vain hauskanpidon lisäksi alkaa treenata wii fitillä, niin saisi vähän lihaskuntoakin kohennettua. Ensi kuussa alkaakin sitten taas kuntosali.

zizilisko+ B
 
Omaa napaa näin kärkeen.. Jos joku muistaa niin oon puhunu siitä patista mun rinnassa. Eilen se patti tuli niin kipeäksi, että soitin lääkärille ajan, jonne pääsin tänään. Lääkäri lähetti heti ultraan ja ultraava lääkäri totesi patin märkäpaiseeksi :( Se punktoitiin siltä istumalta ja sain samalla dreenin mun tissiin, jota pitää käydä päivystyksessä huuhteluttamassa :headwall: Tää dreeni tississä on ilmeisesti erittäin harvinainen juttu.. Yllättäen tuli mulle. Eli tämmöstä taas tänne.. :'( Nyt on ab-kuuri päällä ja toivon, että homma paranee tällä hoidolla. Muuten joudun isomman veitsenterän kohteeksi ja tää paise pitää leikkaamalla poistaa. :( :eek:

KH siellä on otettu ihan hurja kasvuspurtti :D Teillähän on kämppä ollu ku pätsi koko kesän ajan :eek: Jospa se nyt pikkuhiljaa alkais pysyä kohtuu lukemissa.

ALM Täällä sama, että rakkaus senkun vain vahvistuu joka päivä :heart:

Maira meillä taas pampersit on ihan ehoton vaippa :D En tykkää muista ollenkaan niiden kovuuden vuoksi :) Joo, nuo lelumatot on ihan hirmu hintasia. Edullisin oli 50e, ku meidän tytölle sellasta etin.

vendela meillä on ollu sama rintaruokinnalla. Viimeks oli tullu "vain" 150g/vko painoo, mut terkka oli ihan tyytyväinen. Nuo käyräthän on nyt uusittu. Niistä on ollu juttua lehdessäkin tuossa kevät talvella. Niihin on käytetty varmaan meidän kasvukäyriä ja uusimpiakin :) Joten kai ne pitäs suht ajan tasalla olla :D Luulen,että joka neuvolassa pitäis olla jo käytössä, mut en oo varma.

magdalena täälläkin yksi, joka ei saa pumppaamalla varsinkaan vasemmasta rinnasta mitään irti (10-20ml) ja tytön imiessä maito oikein suihkuaa, joten ihan normia on, jos ei pumppaamalla tuu, mut imettämällä tulee. Mulla sama ajatus, etät tyttö vetää välillä 4-6h unia, joten ei voi kauheen nälkäseks jäädä.
 
Sanse Voimia kovasti sinulle ja perheellesi :hug:

[/b]Ronsutar Tervetuloa mukaan :wave:

Tulinpa nyt ajatelleeks ku olitte puhuneet noista vesikiveksistä. Meillä Henkalla on meinaan ISOT kivekset,puolet isommat mitä meidän 2-vuotiaalla :/ Mut ei kyl neuvolassa ole sanoneet mitään. No meillä on neuvola lääkäri 18 päivä,ni pitää sit kysästä.

Onnea
Mairan pojulle nimestä :flower: Ja mukavaa vapaailtaa ;)

Emv Onnea silmien parantumisesta.

Alisa Toivottavasti tissi paranee eikä tartte mennä leikkaukseen :hug:

Mut nyt pitää mennä :wave:

baby dream ja Henkka 2,5kk.
 
Olen ollut tuolla kesäkuisissa raskausajan, mutta meidän Valo syntyi toukokuussa 14.5. rv 34+4 painoa oli 2195 g ja pituutta 41 cm.

Poika nukkui eilen klo 14 asti syöden välillä ja tänään on nukkunut koko päivän tänne asti, kello on nyt siis yli viisi ja poika vetelee sikeitä...2-3 tunnin välein on syönyt noin 90 ml ja jatkanut saman tien unia. Onkohan tämä normaalia lainkaan tässä iässä?

Vesikiveksistä sen verran, että Valolla on myös vesikivekset ja kuulemma ne katoaa yleensä puoleen vuoteen mennessä ja on varsin yleisiä poikavauvoilla.
 
IIISO KIITOS Magdalena ja Alisa kommenteistanne! =) Mukava kuulla ettei ole yksin jos meidän Sannillakin nyt toi kasvu osottautuis olevan "hitaampaa" niillä käyrillä. Jo odotusaikana ultraaja sanoi että sirorakenteinen tyttö tulossa, enkä itsekään ole kovin massiivinen: hurjat 162cm ja 59kg :D

Nyt on hieman parempi mieli :heart: ettei ainakaan tota kannata stressata ennenku on aihetta. Magdalena, meilläkin Sanni kuitenkin nukkuu joka yö sen 5-6h pätkän iltatankkausten jälkeen ihan tyytyväisenä. Enkä ole huomannut, että hän jäisi päivälläkään tyytymättömäksi syöttöjen jälkeen. Ja hyvin jaksaa touhuta ja opiskella kädentaitoja :D Samoin minäkin tahtoisin sinne 6kk asti imettää ja sit siirtyä suoraan kiinteään, saas nähdä onnistuuko..mutta nyt paremmalla fiiliksellä siihen tsemppaan! B)

Pumppaamisesta, itsellä kans jäänyt pumppailut vähemmälle kun ei tunnu multakaan irtoavan, vaan kaikki menee tytsille, ja olkoon niin. Aiemmin pumpatut ja säilötyt riittää varmasti korvikkeen lisäksi niille kerroille kun tyttö ylipäänsä menee kylään/hoitoon jonnekin..

Alisa, oon lukenut sun jutut siitä patista, ja hyvä että selvis mistä on kyse. Jaksamista sen paiseen kanssa! :hug: Todella hurja juttu, toivottavasti se dreeni-juttu auttaa eikä tartte leikkaukseen mennä. Lie tosiaan harvinaisempi juttu, en oo kuullu ainakaan minä tuollaisesta aiemmin.. :eek:
 
Sanselle Iso :hug: ja voimia jaksamiseen!

Mulla joutui kans isä maanantaina sairaalaan, mut onneksi on jo parempi!
Ja tänään kuulin kamalia uutisia serkkutytöltä, hänen sulhanen oli kuollut tiistaina auto-onnettomuudessa :'( Häitä oli tarkoitus juhlia pian, kutsut oli jo valmiina, mutta eivät olleet vielä lähettäneet niitä...Koko päivä on mennyt miettiessä, että itse en varmaan edes selviäisi moisesta sekoamatta...Todella ahdistava olo :/

Velleistä
Olitte puhelleet..Atte on nyt pari vkoa maistellut iltaisin maissivelliä ja tällä viikolla olen antanut peruna-porkkanavelliä iltapäivällä ennen päikkäreitä->nukkuu huomattavasti pidemmät unet päivällä, yöllä edelleen herää 1-2 kertaa eli velli ei ainakaan vielä ole parantanut meidän yöunia..yöllä syö vaan 60-100ml/syöttö
Puklailu on kyllä vähentynyt..

Mulla on kans kilot jäänyt kirjaimellisesti roikkumaan :(
Vatsa ja reidet on ihan karseen löysät, mut kaipa se tästä kun ottais itseään niskasta kiinni ja lopettais ton herkuttelun ja lähtis lenkille tai jotain..
Kunhan sais pääsis tän suurimman väsymysen yli..
Tilasin jo itselleni zumba-DVD:n, täytyy alkaa keikuttamaan heti syyskuussa ku esikko menee päiväkotiin, niin on hyvää aikaa jumpata, jos Atte vaan nukkuu päikkärit :D

Mut jospa nyt kerranki olis fiksu ja menis nukkumaan ajoissa..
öitä :wave:
 
Taas ekana :hug: kaikille jotka tarvitsee sitä!

Mä oon eilen ja tänään antanu Ellalle vähän luumusosetta kun toisella vatsa ihan kovana. Hirvee äkistys päällä aina kun kakka ei meinaa tulla. :/ Hirveetä kattoo kun toisella niin vaikeeta.

Eilen neiti oli jo vähällä kääntyä mahalleen, autoin kyllä hieman. :D Ihanaa nähdä miten lapsi kehittyy päivä päivältä enemmän. Kohta se jo alottaa kiinteetkin.

Kova yritys on myös tarttua esineisiin, vielä ei ihan silmä ja käsi toimi yhdessä, mutta kyllä jo muutaman kerran Ella on onnistunut ottamaan helistimen käteen. :heart:

Raskauskiloista sen verran, että mulla lähtitosi nopeesti kaikki pois mitä tulikin. Maha vaan on semmosta mössöä vieläkin. Mutta onneksi pääsen käymään muutaman kerran viikossa salilla ja sain ihan kunto-ohjelman ja opastusta ruokavalioon niin toivotaan että riittäis motivaatio sitten siihen painonpudotukseen. :D

Hauskaa päivää kaikille!! :)

Riikka ja Ella n. 2,5kk
 
Hellurei..

Tääl ootellaan et saatas auto korjuuksilta ja päästäs taas ajeleen pohjanmaalle. Auton piti olla 11-12 aikaan valmis ja eivät oo vielkään soittaneet :/ PowerParkis on huomenna joku rekkajuttu, sinne siis :)

Riikka on alkanu urakalla karistaan raskauskiloja kun kunto-ohjelma sun muut, kyl meikäläinen ei jaksais :D

Ihanaa, meidän poika on saanut pieneen päähänsä sen, että me ei muuten makuullaan lussutetakaan tuttipulloa! Joten se melkeenpä istuu taikka melkeen seisoo sylissä ja syö, hienoa :D :headwall: Poikahan ei oo sekunttiakaan selällään enään sylissä, pungertaa heti istumaan. Samoin jos annat sen ottaa sormistas kii, jo se on vetämäs itteensä istumaan. Mahallaan tai pystyssä siis meidän poikaa kuskaillaan. Ootetaan innolla aikaa jollon sitä sais istuttaa.
Nii ja oonkos kehunu et meijän Eetu ottaa lelun kii ja tunkee sen suuhunsa, kuulemma liian varhaista sano neuvolassa :LOL:

Jahas, huuto kuuluu ->
 
Mors!

Alisalle tiitokset pinosta =) Ohhoh tuota pattihommelia. No mut hyvä että on hoidossa ja ISOSTI toivotaan että paranee nyt ab:llä!!!

emv hienoja silmän"kääntötemppuja" =) Hyvä että noin päin!!

Hienoja nimiä taas vauvat saaneet, yhteisesti kaikille onnittelut =) :heart:

Sanselle iso lohtu :hug: surun keskelle :( Mullakin on joka odotuksessa yksi sukulainen kuollut, aika yleistä on että toinen lähtee - toinen tulee, vaikka hiton kurjaa se onkin :(
Toivottavasti Pyryllä ei ole mitään vakavempaa tuo sinistely.

Velliä meillä ei varmaan edes koitella, kun ei ole kaks muutakaan sitä kelpuuttanut ja eihän se niin välttämättömyys vauvalle olekaan. Suoraan aloitellaan kiinteillä ( pottu-maitoa, pottu-parsaa, pottu-porkkanaa ) sitten kun tarve tulee, mahdollisimman myöhään.. En kyllä ymmärrä miksi sitä aina niin vauvaoille tungetaankaan, tietysti jos ei maidolla kasva, niin juu, muttakun voi mennä koko vellin ylitte ja siirtyillä kiinteään suoraan.. Nojaa, se on taas makuasia sanoi koira kun persettään nuoli :D En ala kinaamaan :attn:

Tervetuloa Ronsuttarelle :wave:

Vai on se Kyyneltenhymy Eetua viihdyttänyt moottorisahameininkillä, no mikäs siinä :LOL: :LOL:

Tyriä ei ole ollut meillä muilla kun minulla itsellä vauvana, napatyrä nimenomaan joka on paineltu kuntoon.

Entäs onkos kelleen muulle tullut synnytyksen jälkeen vasta tuota hormooniviivaa vatsaan? Mulle tuli, huomasin kun päästiin laitokselta kotiin ja tutkailin vellivatsaa sillon.. Ei oo vieläkään kadonnut :eek:

Tähän väliin sopis hehkutus myös siitä etten ole kymmeneen vuoteen ollut näin kevyt mitä nyt B) Ylipainoinen toki, mutta mentiin alle pikkukakkosen jälkeisen keventymisenkin jo muutamalla sadalla grammalla :D :whistle: Voi kauhia jos sitä vielä jaksais kuntoilla niin kuinkahan hoikka sitä oliskaan.. :p

A-L-M hienoa että neiti kasvaa =) Meillä maanantaina neuvola ja läjä piikkejä :/

Maira, kunpa satais ees yhden päivän täällä. Tuo myrsky mikä oli, heitti muutaman minuutin sateen joka ei auttanut mitään. Netti sentään on vieläkin poikki myrskyn takia, varanetilla mennään :kieh:

Vendela, en minä muista miten on kasvettu tissillä, mutta riittävästi on tullut tähän asti. Ainakin porukka on sanonut aina nähdessä että hirveästi on neiti kasvanut =) Maanataina tiedän enemmän :D

Kauhia, saatiin /jouduttiin siirtymään bodeissa jo 68 kokoon, koossa 62 puristaa vaipan ihan littanaksi pylleröä vasten.. Huutonettiin kaikki vaan kiertoon, kun vaan tämä kesähiljaisuus siellä lakkais :kieh: |O

Meillä myös kakkarytmi muuttunut kerran päivässä -rysäykseen. Toisinaan samalla vaihdellaan myös vaatteet, jos en hoksaa neitosen vienoa (tsiisus mikä kiekuja ) vihjailua nenänpuuteroinnin tarpeesta :D

Saagatar, helle verottaa meillä ainakin, neiti saattaa nukkua lähes koko päivän, tai olla nukkumatta muuten kuin pikkutirsoja rinnalla. Kysyhän ihmeessä neuvolasta jos huolestuttaa :)

Karkkinen on hoksannut nyt tarttumisen ilot. Tarttuu leluun ja koittaa telineestäänkin niitä suuhunsa hilata. Myös tarttuu ojennettuun tavaraan sekä tissiin syödessä ( |O ) ja edelleenkin lupsuttaa peukkua :snotty:
Myös tuo Eetun sormista istumaannouseminen on tuttua meilläkin :wave: Ja sitten nauretaan hurjana kun tarjoan Karkkiselle varpaitansa suuhun :heart:

Jaahas, siinäpä sitä taas

...kirjoitti Feelix ;)

:wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Toukomamma88:
En oo kuullukkaan noista vesikiveksistä no opinpahan jotain uutta tass :whistle:

tosta vaan tuli mieleen, että onko kenenkään muun vauvalla napatyrää?
No ei ole napatyrää, mutta huomasin siis vauvallani nivustyrän tuossa heinäkuun alussa. Kirjotinkin siitä tänne. Nyt vauveli on käynyt leikkauksessa ja se meni hyvin.
Tuo napatyrähän joskus häviää itsekseen, mutta nivustyrät eivät koskaan häviä, joten joko ne leikataan tai sit vaan jätetään rauhaan. Nykyään ne suositellaan leikattavaksi.

Tässä on netistä kopsattua:

Sikiönkehityksen aikana pojalla kives ja tytöllä munasarja kehittyvät samasta alusta munuaisen kanssa selkärangan vieressä. Sieltä ne siirtyvät kivespussiin tai isoon häpyhuuleen syntymään tullessa. Jos reitti jää paljon auki, suoli pääsee sinne, jolloin puhutaan nivustyrästä. Vähän avoin reitti johtaa vesikivekseen. Kives voi jäädä myös matkalle, jolloin tilaa kutsutaan piilokivekseksi. Tytöllä munasarja-aiheen kulku on sama, mutta valmis munasarja palaa vatsaonteloon syntymään mennessä. Reitti saattaa jäädä avoimeksi ja esiintyä samalla tavoin nivustyränä kuin pojalla.
Napatyrä ja navan viereinen tyrä lapsuusiällä ovat rakenteeltaan samantapaisia nivustyrän kanssa, syy on vain toinen.
http://www.pulssi.fi/fin/artikkelit/lastenkirurgia/lapsen_tyra_on_hyvin_hoidettuna_vaaraton__tyra_ei_parane_itsestaan/

Napatyrää ei tarvitse välttämättä leikata ellei se ole kivulias ja se joskus parantuu itsestään. Tuo nivustyrä sen sijaan on aina leikattava. Se ei vältämättä koskaan aiheuttaisi mitään ongelmia myöhemmin ja monillahan se on jopa tietämättäänkin.

Miksi napa pullistelee?

Napanuoran verisuonet kulkevat vatsanseinämässä olevan lihasaukon läpi. Aukko ei aina sulkeudu syntymän jälkeen, minkä seurauksena suolta ja suolilievettä voi tunkeutua ihon alle. Näin tapahtuu erityisesti lapsen huutaessa. Vanhemmat voivat painaa napatyrän sisään. Napatyrä kuroutuu harvoin ja on siksi valtaosassa vaaraton. Tyräaukko on tunnettavissa sormenpäällä. Pienet napatyrät (noin 1 cm) korjaantuvat lähes aina itsestään, mutta halkaisijaltaan usean senttimetrin tyrät voidaan joutua korjaamaan leikkauksella. Tämä tapahtuu yleensä 3-4 vuoden iässä, jolloin tyrän sulkeuminen itsestään on jo harvinaista. Mikäli tyrästä on selkeää haittaa, korjausleikkaus voiaan tehdä aiemminkin. Teipin tai laastarin käyttö navan päällä ei auta.
Itse tosiaan huomasin nivustyrän vaipanvaihdon yhteydessä. Yleensä vaihdan vaipan kun vauva on rauhallinen, mutta tällä kertaa hän oli itkenyt jo 10min, jolloin nivuksessa oli pieni kohouma, jota aloin sitten ihmettelemään. Kävimme lääkärillä Lastenklinikalla, jossa kerrottiin, että se on tyrä ja se on parempi leikata ja meidät laitettiin jonoon siellä elokuuhun asti.

Nyt olen iloinen, että leikkaus on ohi pari päivää sitten, leikkaushaavat ovat todella pienet ja paranevat hyvin. Poikakin on iloinen, eikä edes tarvinnut seuraavana päivänä enää kipulääkettäkään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja KyyneltenHymy:
A-L-M meillä tulee oireet rokotuksista sit kun poika on ehtiny nukkua tunnin yöunia. Mut en tiä mitä niis rokotusohjeissa sanotaan.
Eilenkin oli kamala itku-huuto ja kesti tunnin. Jos istuin sohvalle alas, se parkas ihan ku sitä ois nipistetty, koko ajan heiluin ja lauloin. Koko yön on nukkunu levottomasti, kähissy ja ynissy. Annoin sille panadol mixt. Viimeks oli sama homma kun saatii 2kk neuvolassa piikki.
Meille tuli 4 päivän jälkeen kitinät ja levottomuus rotavirusrokotuksen jälkeen. Ainakin oletan, että ne johtui siitä. Muita oireita ei ole ollut, paitsi nyt 2 viikon jälkeen rokotteessta tuli äänen käheys itkettäessä. Se oli sivuoireena mainittu rokotteessa (RotaTeq). Ei tuo vilustukaan ole lääkärin mukaan (ei enä vuoda, eikä mitään kitinöitä enää eikä kuumettakaan), joten en keksi muutakaan selitystä kuin tuon rokotteen. Siinä tuoteselosteessa ei todellakaan kerrota, milloin nuo sivuoireet oikein ilmenevät.
Joskus luin jostain rotavirustutkimuksesta Suomessa, siinä tutkittiin sivuoireita 42 päivän ajan rokotteen annosta. Ehkä tuo voi kertoa jotain. Yleisimminhän varmaan oireet ovat ripulia tai kuumeilua parin päivän ajan heti rokotteen jälkeen.

Mikä ihmeen piikki 2kk neuvolassa? Meillä tuo rotavirusrokote siis oli nestettä suuhun.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vendela84:
Miten muilla rintaruokkijoilla on mennyt kasvun kanssa tähän mennessä? [/b] Meillä tullut tähän mennessä se "normi" 150-200g/vko...

Meillä eniten puklimista esiintyi helteiden aikaan kun tarjosin rintaa mahdollisimman usein. Luin kuitenkin, että jatkuva ärsytys mahalaukussa voi aiheuttaa ylimääräistä puklimista (normaaliahan se muuten on), joten venyttelin sitä syöntiväliä väh.2h niin väheni pukliminen.
Meillä pelkällä rintaruokinnalla. En ole edes koskaan tuttupulloa kokeillut. Kasvaa tosiaan yleensä 20gr-30gr päivässä (punnitesen aina iltakakan jälkeen ennen syöntiä) eli saa suunnileen 180gr joka viikkon lisää painoa.

Meillä alkuajan puklailut (n. 2-3 kertaa viikossa tuli teelusikallinen) väheni kun poikaa syötti hieman pystyasenossa eli yläkroppa hieman koholla imetystyynyn kanssa. Näin maito pysyy paremmin mahassa, jos mahanportti ei ole vielä ehtinyt kehittymään. Ja myös ruokailun jälkeen pitää kantamalla tai olalla pystyasennossa vaikka 10min. Viimeisin puklu taisi tulla joku 2-3 viikkoa sitten.



 
vendela ei tää dreenijuttu mun tississä kovin yleinen oo, ku kaikki sairaanhoitajatkin ihmettelee sitä tuolla päivystyksen puolella. oon käyny nyt 2x päivässä tyhjentään/huuhteleen sitä.

tirpunen voio kamala mitä serkkusi on joutunut kokemaan :'(

kh siellähän eetulla on kova halu mennä kehityksessä eteenpäin :D

varanikki mullehan tuli raskausaikana tuo viiva ja ihan reilusti navan yli.. eikä näytä katoamisen/haalenemisen merkkejä :headwall: Jos se tuohon jää, nii kyl on ällön näkönen maha :x

whitey hienoa, että siellä poika on jo virkkuna leikkauksen jäljiltä :)

täällä tuli eilen tissin kans takapakkia ja itkukshan se meni lähes koko päivän. Kuume nousi ja tissi oli kipee. ei muutako illalla päivystykseen, jossa crp kohonnut, dreeni puhdistettiin myös. Onneks pääsin kotiin (tai menin porukoille, ku mies yön töissä) nukkuun. Kyllä säikähdin, etät nyt tuli rinnan leikkaus tai iv. antibiootti, mut ei onneks. Huomenna crp:n kontrolli, toivon, että se olis lähteny jo laskuun. On tää vain pitkä paranemisprosessi tän tissin kans.. Parhaillaan voi mennä jopa pari kuukautta |O :headwall: :ashamed: :(
 
Rintaruokituilla se käyrä elää omaa elämäänsä kunnes aletaan kiinteitä antaan... meillä ainakaan ei esikon kohdalla suositeltu alottaan kiinteitä, vellejä tms. jos oli yhdellä käynnillä notkahdus - jos seuraavalla kerralla mentiin jo edes hitusen ylöspäin niin kehoittivat vaan jatkamaan täysimetystä. Meillä nyt typy 2kk ja 1päivää ja rintamaidolla mennään 200g tulee suunnilleen viikossa nyt - alkuun tuli sen 500g :ashamed:.

Me ollaan oltu TAAS kipeinä - meillä ilmeisesti pörräs se paljon pelätty Enterovirus , oireet ainakin täsmäs täysin. Multa tuntu pahimpana päivänä maito loppuvan, mutta onneks se sitten kuumeen laskiessa alkoi taas tulvimaan niinkun ennenkin.
Nyt ollaan muuten terveitä mutta koska se mun antibioottikuuri kohtutulehdukseen ei tehonnu huomenna oon menossa ultrattavaks niin nähtäis missä mennään... ...mä tosin aloin jo epäileen että kun viime neuvolassa maha aristi (jonka mukaan tulehdus olis vielä ) mulla tais ollakkin vaan ovis :eek: menkat alkoi nimittäin niin sopivasti 1,5vkoa sen jälkeen, ihan niinko ennen raskauttakin. Mä alotin kyllä pilleritkin nyt niin oisko menkat siks alkanu? naurettiin ukon kanssa että pillereiden ehkäsyteho on taattu jos kokoajan vuodan verta - jos ens viikon lopulla vielä vuotaa niin sit kyllä koko pillerit lopetan (cerazette). Mulla on kai jo nyt joku hukka kun kokoajan huippaa...

Raskauskiloja mulla ei oo jäljellä enään yhtään *Jeeeeee*
 
Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu:
Mä alotin kyllä pilleritkin nyt niin oisko menkat siks alkanu? naurettiin ukon kanssa että pillereiden ehkäsyteho on taattu jos kokoajan vuodan verta - jos ens viikon lopulla vielä vuotaa niin sit kyllä koko pillerit lopetan (cerazette). *
Mäkin oon vuotanu cerazettejen aloituksen jälkeen koko ajan, mulla alko menkat normaalisti jolloin myös ne pilsut alotin ja sen jälkeen on valskannu melkein koko ajan, hyvällä tuurilla päivä on välissä kuivaa ja sit taas..Mäkin tuossa tuumin et ootan vielä viikon, pari, jossei lopu niin viimeistää sit kun pojan vien neuvolaan nostan älämölön noista pillereistä..Mä en olis noita halunnu alunperinkään mut ei lääkäri suostunu kirjottaa muita pillereitä mulle.. :attn:

Alisa
Kuulostaa tosi ilkeeltä, tsemppiä! :hug:

Raskauskiloja mulla on vieläkin, alan olemaan aika epätoivoinen noitten kanssa..Mä olin kuitenkin tosi hoikka kun jäin odottaa niin en totu millään tähän pulskempaan olotilaan ja poden kamalia morkkiksia asian takia koko ajan..Tavan liikunta ei tunnu näihin tepsivän joten suunnittelin et alan zumbaamaan kun täällä sellanen alkais 2 viikon päästä, kunnes mun suunnitelmat romuttu taas siihen et miehen työajat on niin mahottomat etten pääsis välttämättä sinne kun jokatoinen viikko ellen saa jostain lapsenvahtia..Joten parempi sit kai unohtaa koko juttu... :attn: :snotty:
Pitääkö tässä alkaa nälkiintymää siinä toivossa et pääsis normimittoihin takas? :LOL:

Mutta joo, minä jatkan kahvin juontia, palailen taas.. :)

Maira ja emppu 2kk
 

Yhteistyössä