Huomenta kaikille!
Ensin :hug: kaikille jotka olivat saaneet huonoja uutisia
Sitten onnittelut kaikille hyviä uutisia saaneille :flower:
Mun hyvin niukka vuoto loppui perjantain aikana, eiköhän se ollut ihan harmitonta. ensi maanantaina pääsee ultraan, millään en malttais odotella sinne asti! neuvolaan pitäisi muistaa soitella myös, jos vaikka saisi ajan varattua.
Täällä käydään ekan kerran neuvolassa joskus viikolla 9, ja ainakin viimeksi multa otettiin silloin hemoglobiini, pissanäyte, paino ja verenpaine, lisäksi juteltiin yleisesti ja sain kasan esitteitä. NP-ultra ja siihen liittyvä veriseula on sitten viikon 12 tietämillä, samalla taidettiin ottaa se veren rhesus-tekijä ja hiv:t sun muut labrassa. Eka lääkärikäynti oli aika pian tuon np-ultran jälkeen ja siitä sitten neukkukäyntejä oli kerran kuussa, puolenvälin paikkeilla oli se rakenneultra ja toinen lääkärikäynti pian sen jälkeen ja sitten lopussa ne neukkukäynnit tihentyi. Joka kerta seurattiin pissaa, verenpainetta ja painoa, mulla lisäksi hemoglobiinia, myös vatsan/kohdun kasvua seurattiin. Ensikertalaisilla täällä on lisäksi synnytystapa-arvio joskus viikolla 36, johon kuuluu siis lääkärintutkimus ja ultraus.
Meillä ei neuvolassa ole ultraa, sydänääniä ruvetaan muistaakseni kuuntelemaan sitten sen ekan lääkärikäynnin yhteydessä, eli joskus viikolla 12-13.
Liikuntaa ajattelin harrastaa normaalisti sen verran kun ehdin ihan niin kauan kuin vain pystyn, nyt menee jumppatunti kerran-kaksi viikossa ja lisäksi mahdolliset kävelylenkit. Enemmän pitäisi liikkua, kunto rapistui kevään ja kesän aikana luvattoman huonoksi
Ekan raskauden aikana jumppailin ihan tyytyväisenä vielä kesäkuun alussa, LA oli elokuussa. Neljän-viiden kilsan (sauva)kävelylenkkejä tein ihan loppuun asti, vauhti tosin alkoi olla melko hiljainen. Sykettä kannattaa tarkkailla sitten oliko se puolestavälistä eteenpäin, mutta muutenhan saa ja kannattaakin liikkua niin paljon kuin hyvältä itsestä tuntuu
Noissa varhaisultrissa on muuten hirmuisia eroja paikasta ja paikkakunnasta riippuen, viimeksi maksoin (kelakorvauksen jälkeen, saako sitä?) jonkun 60-70 euroa. Saa nähdä mitä nyt maksaa, olen menossa eri paikkaan. Jossain maksaa kuulemma reilusti yli satkun!!
Töistäkin oli ollut puhetta, mä olen ollut työelämässä mukana nyt viitisen vuotta, tosin opiskelin samalla. Tällä hetkellä olen toista kertaa tekemässä äitiyslomasijaisuutta täällä, viimeksi jäin itse äippälomalle hiukan ennen kuin soppari umpeutui ja niin käy nytkin jos kaikki menee hyvin
Mähän menin töihin kun tänne pyydettiin heti kun äitiyslomaloppui, eli tyttö oli vajaan 9 kk. Mieheni jäi hoitovapaalle hänen kanssaan, ja joulukuussa olisi tarkoitus sitten neidin aloittaa hoitoura. Saa nyt sitten nähdä, jatketaanko hoitoa pari päivää viikossa vaikka mä kotona olisinkin, täytyy katsoa sen hetkisen tilanteen mukaan. Mulla on työmotivaatio tosi hukassa, oikein hävettää :ashamed:
T: Linttu ja möykky 6+2