*Toukokuun Toivotut* TOUKOKUU, MEIDÄN KUU <3







23.4
neiti80 ja nykeröt/esikoiset

24.4
Momtobe87/esikoinen/TYKS/24v.

27.4
Jazzi/esikoinen
Tuanni/esikoinen/SeKS

28.4
LittleEternal/esikoinen/JS

29.4
Katrin79/esikoinen/SeKS/32v.

30.4
mymosa ja menninkäinen/kolmas/MKS/28v.

1.5
kullannuppujen äiti/neljäs
Tiuhti84 ja Mini J/kolmas/TYKS/26v./tyttöolo
yötyöläinen/neljäs/28v.

Eskapismi ja Onni-Ilona/esikoinen/TAYS/25v./poikalupaus
POIKA 2.5. klo 9.44 mitoin 3420g/52cm, raskausviikoilla 40+1

Mena77/esikoinen/34v./poikalupaus
epipremnum/toinen/24v
Magpie/esikoinen/KÄT/H/27v./tyttölupaus

2.5
katya11/esikoinen
Princessa/toinen/tyttöolo

bambiina77/neljäs/34v./tyttöolo
POIKA 24.4. klo 13.09 mitat 3980g / 53cm / 34,5cm rv 38+6 käynnistyksellä

A86/eskoinen/JS/25v.

3.5
Kiena ja Tirri/esikoinen/TAYS/29v.
onnellinen-88/esikoinen
Gabrielle/esikoinen/TAYS/29v.
JonMa ja Pottu/kolmas/K-SKS/21v./poikaolo

4.5
Ioni/esikoinen/30v.
Marzipaani ja Inari/neljäs/TAYS/31v.
Sadettaja* ja Kääpiö/esikoinen/PHKS/23v./poikaolo
Minkäställevoi ja mussukka/neljäs/31v./tyttöolo
Hamahelmet/kolmas/34v.

pinpon/neljäs/OYS
Tyttö 4.5. klo 11.45 4070g ja 51cm pitkä.

FairyTale85/esikoinen/TAYS/26v./tyttölupaus
tyttö 6.5 aamulla, sektiolla

5.5
leeta/toinen/LKS
lily-rose
Happynow/toinen/SKS/24v./poikaolo
NanaMama ja Tiitu/kolmas/LS/24v./tyttöolo

6.5
hanspili ja Mörri/esikoinen/JS/30v.
Chillie/toinen/JS/28v.

Shootingstar* ja Mini/neljäs/31v./tyttöolo
tyttö 1.5.2012 klo 01.52. Rv oli 39+2

Pahe/esikoinen/LS/32v.

7.5
Dulce86 ja samusirkka/toinen/KOS

Toukokuuntyttö/toinen/35.v/tyttölupaus
tyttö 8.5 klo 01.25 raskausviikolla 40+1. Käynnistys

8.5
Minimaikki/kolmas/KAKS/38v.
pöhköfantti/toinen/JS/26v.

tiNpPa/esikoinen/Kät/H/29v.
Poika 5.5. mitat 51 cm ja 4040 g.

10.5
Tuhkimo81 ja Ladybug/neljäs/30v./tyttöolo
tiuhti_ ja Pikku T/esikoinen/PS/21v./poikalupaus
Maria90/esikoinen/TYKS/21v.

11.5
Pinchy/esikoinen/26v.

12.5

äitijapojat/neljäs/KYS/31v./tyttölupaus
tyttö 7.5. painoa 3605g ja 52 cm rv39+5.

Bellamama/toinen
Kiket/toinen/SeKS/26v.
Rouva Möppiäinen ja Arhippa/toinen/LKS/
Pikkis82/toinen/TAYS/29v.

13.5
melina84/toinen/TAYS
Li/ensimmäinen/KYS/24v./tyttölupaus

Syli84 ja Hemmo/esikoinen/TAYS/27v.
Tyttö 8.5 klo 13.11 mitat 2920g ja 47cm rv 39+2

Seepia ja Pikku-Sintti/kolmas/KOS/34v.
iivuska/kolmas/SeKS/28v.
Emsi/kolmas/KOS/32v.

14.5
vesimelon/kolmas

15.5
mmay/esikoinen/LS/tyttöolo
swan/esikoinen/NKL
Jasuliini82/kolmas/LKS/29v.

16.5

Mannamaaria ja toukotaimi/esikoinen/NKL/31v.
Tyttö 26.5. 3340 g ja 51 cm rv 41+3

ruttunen/seitsemäs
Helmi-Orvokki/esikoinen/31v./poikalupaus

18.5
mertsi86/toinen/KOKS/tyttöolo
salailija/kolmas/OYS/26v.
Omppu5/viides/JS
lotta-emilia/K-SKS

19.5
mannaryyni76/kolmas/JS/35v./tyttölupaus

20.5
Naive88/esikoinen/TAYS
Jijo/kolmas/SeKS/38v.

marenda/neljäs/K-SKS/28v.
tyttö, 20.4 rv35+5 2470g ja 45. Sektiolla.

NightIngale/esikoinen/K-SKS/20v./poikalupaus
poika 24.5 klo 12.14 mitoin 3340g ja 51cm

21.5
Nappi92/toinen/19v.
Faith/kuudes/SeKS
erica87/toinen
Tiimari77/esikoinen/TAYS/34v.

22.5
kissendaal/toinen/25v.
viljonkka89/toinen/TAYS/22v.

23.5

InCase/toinen/21v.
Poika 14.5 klo 2.14 mitat 3590 g/50 cm

Mammanen80/neljäs

24.5
emily*/esikoinen/25v.
helimarja ja Mötkylä/toinen/TAYS/21v.
Suppis/esikoinen/23v./MKS

25.5
neljän pojan mamma/viides/TAYS/29v.
Tiitulipiituli/neljäs/31v.
Mehiläinen83/esikoinen/KOS/28v./tyttöolo
mimilii/toinen/28v.
caisachu/toinen/31v./poikaolo
Äiskä4+/viides/LKS/34v./tyttölupaus

26.5
mamaliina
Eemas/kolmas/TAYS/39v.
Kirjavakana ja Tipu/neljäs/39v./tyttöolo
Tuittis/esikoinen/30v.
iina_/esikoinen/TYKS/26v./tyttölupaus

Mame_/esikoinen/HUS/27v.
TYTTÖ 23.5. klo 12:38, rv 39+4. Mitat 46 cm, ja 3172g

27.5
Missie/K-SKS/28v.

Piitu43/kolmas
tyttö 23.5.

28.5
sinttuliini/esikoiset/OYS

29.5
TaCa/toinen/NKL/31v.
SeInka/toinen/KOS/27v.
Annastiina79/esikoinen

30.5
amalia88/esikoinen



Menetyksen kohdanneet

Pikkumyy87
Toukkistelija
Haidippiduu
DsariaL
mamiksi monelle
Tanyaz
Idylli
Elna
Masu12



Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
JS = Jorvin sairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan/Kymenlaakson keskusairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät, KOS = Kätilöopisto
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
MHSO = Malmin terveydenhuoltoalue/Pietarsaari
NKL = Naistenklinikka
OAS=Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
PS = Porvoon sairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SAS = Salon aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS= Ålands centralsjukhus



Muutokset punaisella boldattuna, KIITOS :)
 
Viimeksi muokattu:
NYT OLIS MEIDÄN KUU!!! Ekaa kertaa tein tämmösen pinkan niin sanokaas jos meni jotain pieleen, ihan vaan koitin copypastettamalla selvitä :D

Jos syntyneitä ym ilmotuksia laitetaan tähän ketjuun punaisella huomiovärillä ja kuka ekana kerkii, laittaa tietoja tuohon ekana olevaan pinkkaan, olisko se selkein? siinä kun näkyy lähtötiedot ym, jos sitten perään syntymäpäivä,sukupuoli vaikka punasella tai sinisellä sitten sukupuolen mukaan teksti? mites muut tiedot? jätettäskö ne sitten ketjun viesteihin vai mahtuisko paino ja pituus tuohon viel?


Mutta jos sopii niin ainekin ehdotan että kukin saa lisätä itse tai sitten jos haluaa että muut lisää tietonsa niin mainitsee asiasta niin lisäillään :) varmaan turha enää yrittääkään pitää yhtä ihmistä pinkanpäivitysvastuussa kun itse kukin koossa oleva voi poksahtaa minä hetkenä hyvänsä :D

lisäillään ja katsotaan miltä näyttää, tuotahan voi sitten modailla matkan varrella minkälaiseksi vain.
 
Tiuhti ihana kun saat olla kotona, ihan varmasti paranet paremmin kun saat olla omissa ympyröissä missä oma tuttu pöpökanta ja lisäks vähempi stressiormoneita kun saat olla ihanan nyytin kanssa omassa pesässä :heart: mutta jätä nyt kaikki imurointijutut ym pois, nautit vaan vauvasta ja lepäilet ja löllöttelet :)

Täällä lepäillään ja löllötellään edelleen kokonaisena, eilinen siivousurakointi laitto paikat kipeeks mutta tosiaan ei supistellu, tänään kerran supistanu pitkään mutta hennosti kun istuttiin pihalla munkkia syömässä. Sanoin ukolle et ku menee töihin loppuviikolla ni teen salaa kaikkia puutarhahommia.... edlleen tarttis pitää mielessä että se sperma on ainoo poppakonsti mistä olis oikeesti hyötyä mutta tälleen kypsänä oloonsa sitä haluu vaan nyt tehä kaikkee et aika ainekin kuluis. Koitan nauttia rauhasta vielä muttaa...... Olo rupee oleen ihan super itsekäs kun haluisin vaan jo vauvan syliin vaikka vauvan parastahan tässä pitäs ajatella :ashamed:

ihanat vappukelit tais tulla koko suomeen? Täällä vietetään super rauhallista vappua, kaksin ollaan himassa ja ukkokan ei oikein innostunu kun ehdotin josko haluis vaikka terassille tms vappuhulinoita kattomaan. Tuntuu silläkin olevan nyt joku tietoinen energiankeräys vaihe..

Munkkia mussuttava syli84 ja Hemmo 38+2
 
Viimeksi muokattu:
vieläkö mahtuu uusi odottaja mukaan näin loppumetreille? :wave: Olen hieman myöhäisherännäinen tällä kertaa, esikoista odottaessa 6v sitten kirjoittelin palstalla usein, mutta nyt tuntuu suljetut foorumit vallanneet tilaa julkisesta palstailusta ja se joka kertainen kirjuautuminen ei ole minua varten... :ashamed:

Elikkäs olen 35v ihanan 6v pojan äiti ja mieheni onnellinen vaimo. Toista lasta siis odotellaan ja 7.5 olisi laskettuaika . Tyttö pitäisi masussa polskia tällä kertaa. :heart:

Sellaista olisin heti kysellyt, kun painaa omaa mieltä kovasti, että mitä sf-mittoja ja painoarvioita teillä muilla on ollut? Itsellä tuo sf-mitta huitelee siellä yläkäyrän tuntumassa ja viime viikolla mitta oli 36cm. Kävin yksityisellä tämän huolen takia ultrassakin saamassa vauvan painoarviota rv37+3 ja painoarvio tuolloin oli 3340g. Esikoinen oli syntyessään rv39+6 4300g. Painoarviot hänestä on tehty rv 36 (3200g) ja rv 38 (3780g), eli tuon mukaan olisi kasvanut aina kahdessa viikossa puoli kiloa. Tuolloin minulla oli lievä raskausdiabetes. Nyt paastosokeri on sama kuin esikoista odottaessa, mutta yllättäen arvo onkin hyvä, sillä tuota raja-arvoa on nostettu. Eivät siis ota minua synnytystapa-arvioon tms polille, vaikka vaarana on saada vielä isompi vauva kuin esikoinen. Esikoisesta sain käynnistyksen lasketulle päivälle, mutta syntyi sitten juuri päivää ennen, nyt lääkärin ja terkan lähetteet ovat palautuneet kahdesti. :stick: Arvatkaa vaan olenko pelko persiissä, jos ei pian synny?

Entä onko teillä muilla jo kovasti tuntemuksia lähestyvästä synnytyksestä? Täällä ei niin mitään... Olen itseasiassa paremmassa kunnossa kun joitakin viikkoja sitten.
Huomenna olisi taas neuvola ja siellä sijainen, joten kamalasti ei inspaa edes mennä...

Toukokuuntyttö ja pampula 39+1
 
Kiitos reippaalle Sylille uudesta ketjusta - nyt todellakin on jo meidän kuu!

Hurjaa... Vastahan sitä tosiaan on plussailtu, jännäilty alkuraskautta, pahoinvoitu (toiset enemmän, toiset vähemmän), seurailtu masun kasvua ja tunnettu ne ekat liikkeet. Toiset eivät ole näin pitkälle selvinneet, vaan pikkuinen on lähtenyt enkelten matkaan. Kiitetään me näin pitkälle selvinneet onneamme, kuin myös he jotka jopa nyytin ovat ehtineet jo saada syliinsä.

Täällä on jo niin moni toukokuinen ehtinyt jakaantua ennen "omaa kuuta", että oon varmaan kohta ihan yksinäni täällä. :D Kun vielä la sattuu kaiken lisäksi sinne kuun loppupuolelle...

Toivottavasti kaikilla oli kiva vappu - meillä meni eilisilta kotona ihan normaali-iltaa viettäen ja tänään pääsi anopille nauttimaan tuoreita munkkeja. :) Se ryökäle pisti vielä pussillisen mukaankin vaikka yritin estellä.. Koita tässä nyt sitten välttää kiusausta. Kotimatkalla alkoikin sitten supistella ja mies jo kysyi että ajetaanko suoraan synnärille. :D Ei ollut tarvis.
Huomenna luvassa tämän läävän siivous (ihana kevät, mutainen hiekkapiha ja koirat <3), torstaina pitää käydä mielialapolilla ja neuvolan perhetyöntekijä tulee meille käymään. Vähän ahdistaa jo ennakkoon mitä se tapaaminen pitää sisällään...

- Mame_ rv 36+3
 
Tervetuloa mukaan Toukokuun tyttö:wave: lisäsin sut listaan, kato menikö oikein :)

tästäkin pinkasta paljon porukkaa jäänyt kirjoittelemaan lähinnä suljetun kerhon ja sittemmin facebookin puolelle mutta meikäläinen ainekin roikkuu täällä (ja siellä kerhossa) mutta siis facebookin taidan suosiolla edelleen jättää kun muutenkin yritän käyttää sitä mahd vähän. Eli juttuseuraa kyllä löytyy :) tässä loppumetreillä vaan tahtoo välillä iskee väsy, jaksaa käydä lukemassa muttei kirjotella mitään..

sf-mitasta mulla esikoinen tulossa, oon 175cm pitkä ja pitkäselkänen, sf mitta ollut max 29cm mittauksissa, huomenna näkee neuvolassa onko laskenut, nyt ollut useemman viikon toi 29.Tunsin vauvan laskeutuneen syvälle lantioon jo useempi viikko takaperin ja lääkäri sanoi viikolla 36+3 että alakautta tuntee ihan että pää siinä käden ulottuvilla. Pientä vauvaa kaikki "lupailee" ja mä olen kerennyt jo vähän hermostuakin ja huolestua hormonihuuruissani kun siitä aina jankuttavat :mad: kovin eläväinen vauva on masussa ja senverta voimakkaat potkut ja liikkeet että ei kuitenkaan mikään heiveröinen rääpäle voi olla. Lääkäri anto ultran mukaan painoarvioks 2800g viikkoja oli 36+3 ja sanoi että ehtis kolme kiloseks tai vähän päälle syntyessään. Terveydenhoitaja/kätilö sit päältäpäin tunnustellen ja sf-mitan ym mukaan sano ettei usko että on ees 3 kg vaikka menis ihan lasketulle ajallekin. Luotan kyllä asiantuntemukseen mutta niinpaljon sitten kuulee niitäkin juttuja että mitkään painoarviot, ei ultrat tai kokeneen käsikopeloarviot, oo antanu lähellekän oikeeta tulosta. Nyt koitan olla miettimättä koko juttua loppuajan.

Toukokuun tyttöoisko sulla mahkuja päästä pelkopolille enää ja sitäkautta synnytystapa-arvioon?? kuulostaa ihan hullulta jos kuitenkin oot asiaa ottanu puheeks ja ei huomioida :confused: ja onko sulla siis käynnistys-lähete palautunut vai mitä ihmettä??? :O tosin viikkohan tässä enää on sun laskettuun aikaan..

tuntemuksia lähestyvästä synnytyksestä on just toi sama että on vähän parempi olo kun joku aika sitten, harjotussupparit on loppuneet melki kokonaan, perus rasituksestakaan ei enää äidy supisteleen, ainoo mikä niitä laukasee on autossa tai muuten paikollaan enempi istuminen, sitä oonki vältelly nyt. Keho siis selvästi antaa nyt mahdollisuuden kerätä energiaa tuleviin koitoksiin... Mutta mitään limatulpan irtoomista tms ei oo vielä, maitookan ei tule, tosin entistä helpommin rinnat rupee kutiseen jos nään pienen vauvan tai ajattelen imettämistä. Jos mulla liitoskivut antais periks niin nyt jaksaisin jopa jumppailla ja lenkkeillä yms mutta alakerta kipeytyy kotitöistäkin ni ei oo pelkoo mistään liian terveellisestä elämästä :D

mame noi tapaamiset osa olla joo ahdistavia, oon koittanu aatella että ne tekee vaan työtään ja näkee niiin paljo kaikkea että voin olla ihan rennosti oma ahdistunut itseni jos niikseen tulee. mieluummin näyttää rajummatki tunteet ja huonon olon ku peittelee, jos on ammattitaitosta väkeä ni semmosesta peittelystä ne enempi huolestuu kuin "en ole harjannut hiuksiani vuoteen koska en vain jaksa"-luukista :) tärkeintä on kuitenki että on hakeutunu avun piiriin ja ottaa sitä vastaan vaikka vaan ennaltaehkäsevänä.

Mä sovin suosiolla puhelinajan mielenterveystoimistolle toukokuun loppuun, mahdollisesti siis synnytyksen jälkeiseen aikaan psykologille, olot ollu ok ja sovittiin että soittaa mulle päin, jos vaikka mulla onkin tosi huonot fiilarit ni mun ei tarvii ahdistua puhelimella soittelusta, voin vaikka nakittaa miehen vastaamaan jos en ite jaksa. Jos tarvetta lääkärille tms ni saan sitten ajan yms apua ilman että tarvii hirveesti soitella ympäriinsä. Olen koittanut valmistella nää hommat mahdollisimman helpoiks ja valmiiks, kävi miten kävi. Ukollekin kiva että tietää ettei jää yksin jos mä meen tosi huonoks vaan asiat on hoidossa ja apua käytettävissä :)

Mä oon mame kans jo ehtiny tuskaileen et tietty tää vauva tulee vast kesäkuun puolella :D ja varmaan hirveet helteet yms... mulla LA 13.5 niin viikko 43 menis sinne kesäkuun ekalle viikolle... mutta toivon että vaavi haluaisi syliin jo aiemmin :heart:

vappu meni himassa kaksistaan, nautiskeltiin siististä kodista, saunottiin päivällä pitkään, syötiin munkkeja.... niitä pakastealtaasta ostettavia mitkä uunissa vaan kuumennetaan ja sokeroidaan, mustikkatassuja ja jotain vanilja+marjahillo munkkeja. törkeen hyviä :p huominen neuvola ei jaksa enää stressata mua painon suheten, tää peli on nyt jo niin pitkällä että en aio miettiä turhia. Voi olla että 20kg menee rikki mutta menköön, ehtii sitä sit taas pieneneen :)

Syli84 ja Hemmo 38+2
 
Viimeksi muokattu:
Mua ei oo tässä meidän ketjussa näkyny. Mullakin juuri se et ei jaksa kirjautua. Kerhosta lähdin pois kun sinne ei pääse tietenkään edes lukemaan ilman kirjautumista. Nykyään oon joka päivä kirjautuneena mut suurin osa taitaa jutella fb.ssä ja kerhossa, niin on kovin hiljaista.
Vaikka uskon et fb-ryhmässä ei oo ketään mun tuttua (kun en tiedä ktään joka sais kans toukokuus vauvan) niin omalla nimlläni en haluu jutella. Oon sit siirtäny mun raskausajan löpinät blogiin jonka alotin tossa puolessa välissä tammikuuta(osote profiilissa).
Mutta enköhän mä tänne kumminkin ilmoita pojan syntymästä kun sen aika on.

t. incase ja vaava rv 37+0
 
En oo minäkään tänne kirjoittanu kuukausiin... :ashamed: FB taitaa sitten olla aktiivisin, mut kun en muutenkaan käytä, niin en sinne ole mennyt, ja harmillisen hiljainen on toisinaan kerhokin. Mutta aion kyllä seurata kaikkien jakaantumiset, jotka viitsii käydä raportoimassa! ;) Vauva on niin helppo, että ehtii puhelimella surffailla, ja kirjoitellakin. :) Nyt tosin ehdin koneelle, kerrankin.

syli voit siis päivittää meidän syntymän tänne;
POIKA 24.4. klo 13.09 mitat 3980g / 53cm / 34,5cm
Miten sit päätät ne tonne merkitä. =) Ja syntyi rv 38+6 käynnistyksellä, jos niitä tietoja laitetaan.

Kertomuksen kirjoitin kerhon puolelle, jos jotain kiinnostaa, niin voin harkita sen julkaisemista täälläkin... ;)

Tervetuloa Toukokuuntyttö! :) Sun tilanne kuulosti melko samanlaiselta, kuin mulla oli, enkä ymmärrä, mikseivät ota painoarvioon!!!:O Mulla siis edellinen (kolmas) lapsi syntyi 40+1 4,4-kiloisena, jäi jumiin hartioista ja revittiin väkisin ulos, jolloin tuloksena murtunut solisluu ja ilmarinta. Painoarvio ultrassa 10 pvää ennen 3,6 kg ja mahan päältä synnytyksessä 3,8 kg. Nyt sitten tiedettiin, että tulossa on taas poika (4D-ultra paljasti) ja koko ajan oli viikkojaan isompi/edellä. Kävin sokerirasituksessa, jossa kaikki oli ok. Tätä päätettiin seurata tarkkaan ja rv 28 koko vastas jo viikkoa 30 (1670g) ja sillon jo lääkäri sanoi, et käynnistetään rv 38. Kävin myös pelkopolilla edellisen rankan kokemuksen kummitellessa mielessä... Tämäkin kasvoi ultrien mukaan jopa puol kiloa/10 päivää, ja pelkäsin tosissaan, mihin päädytään, kun käyrien mukaan LA:na olis ollu 4,5 kg ja lopussa jo näytti menevän reilusti senkin yli. : / Mulla oli sovittu käynnistys 38+0, mut paikat ei ollu kypsät, joten piti siirtää viime viikon maanantaihin eli 38+5. Sillon vikalla äitipolikäynnillä ultrassa näytti 3,9 kg ja erikoislääkäri sai 3,8 kg ja itkuhan mulla pääsi, kun piti vielä lähteä kotiin kasvattamaan... Mutta lopputulos oli tosiaan se, et päivän käynnistelyjen jälkeen lähti itse viime tiistaina aamuuyöllä sairaalassa käyntiin ja syntyi 3980g painoisena. Sinänsä hauska, et kaikki arvioi kyllä mahan päältäkin koko ajan ISOKSI, mutta sanoivat, ettei varmaan paino ala nelosella. Jäihän se sen 20g vajaaks. :) Mutta meinas tääkin olla tiukassa; just eilen kyselin miehen muistoja, niin en edes itse muistanut, että kyllä kätilö kiskoi tätäkin päästä ulos ja kuulemma kätilöopiskelija kädestä, ettei se ihan vaan sieltä plumpsahtanut... Mutta ehjänä ja terveenä siltikin! =) Ja sf mulla oli edellisen kans jotain 39 cm lopussa, nyt vika mitta rv 37+0 34 cm, joka vissiin sentin enemmän ku edellisellä. Mulla se ainakin on ollut suuntaa-antava koon suhteen, kahdella ekalla en päässyt noihin mittoihin ja syntymäpainot oli 3,6 kg ja 3,3 kg. Sinuna siis vaatisin painoarvioita, esim. juuri synnytyspelkoon vedoten!!! Mä sain mahtavan kokemuksen, koska asia huomioitiin koko ajan ja joka paikassa. =)

Nyt tuolla tuhisee valtavan ihana pieni mies, jota vois vaan paijata ja pussata ja rakastaa... :heart: Kyllä tää on ihanaa aikaa!

Tsemppiä hirmusesti kaikille loppumetreille ja voimia koitokseen!!! :hug:

Bambiina & Ihana Pieni Rakas 8 vrk :heart: (Tänään olis ollu LA ;) )
 
jos taas päivittelis ja avautuis :D Vappu meni kans kotona hyvää ruokaa (+munkkeja) syödessä :)

täällä mennään 39+5 ja ihan oikeesti oon ihan valmis synnyttään jo. Pari päivää kävely ollu tosi vaikeeta, viiltelee tonne alapäähän aina liikkeelle lähtiessä ja liikkeessäkin. Mutta edelleenkän en yhtään kipeetä supparia oo havainnu, harkkoja kylläkin. Maanantaina oli neuvola, verenpaineet koholla ja edelleenkin +/- proteiinit, huomenna si taas... ja maanantaille olis varattu äippäpolille aika sikiön kokoarvioon. Jos tää ei siihen mennessä oo tullu, niin ihan kiva että pääsee siälä si käymään! Vatta ollu löysällä muutamaan otteeseen, mistä lie sekin si taas johtuu : / Jaloissa ei kierrä veri jos hetkenkin istuu tai seisoo, koko ajan pitäis olla jalat kattoo kohti, muilla samaa?

Tarvis kai koittaa vaan kävellä paljon ja touhuta, jos se sitten auttais. Mutta ei kiinnosta tonne ulos lähtee lyllertään, mitäs si jos jumittuu johki tonne kun ei yksinkertaisesti pysty liikkuun :LOL: jos si takapihalla kävelee edestakasin vaan.

On niin kiva lukee täältä kuinka teillä jo vauvatuneilla on lähteny arki rullaamaan, kun välillä tuntuu et APUA, miten me pärjätään pienen avuttoman ihmisen kans :whistle:

Voimia meille kaikille :hug:
 
in case kiva kuulla että kaikki hyvin :) täytyykin ajankuluks käydä tsekkailees blogia, nyt taas semmonen olo et tänään taitaa loppupäivä mennä täs sohvalla...

bambiina77 joo mä koitan pähkäillä miten ton pinkan päivittäs selkeimmäks :D ei kannata odottaa itseltään liikoja näillä raskausdementia-aivoilla :LOL:

Fairytale mulla menny maha välillä supistuksista sekasin ja nyt ollu löysällä muuten vaan, aineki mulla vauvan päää painaa niin paljo tonne suoliston loppupäähän että välillä tuntuu ihan vaan sen takia tulevan "tyhjennys" :p jalkojen puutumista on ollu jo aika aikases vaihees, mulla menee välillä ihan kylmäks jalat kun ei veri kierrä, noi isot suonet on vaan kovilla ku lonkissa/lantioalueella rupee painetta oleen jo hurjasti. Kohtahan tää helpottaa ;)

Mulla olikin sitten ihme neuvolareissu, sf mitta oli pompannu pitkän paikallaan pysymisen jälkeen 29cm --> 32cm:O, sama mittaaja viel varmisti kätilöopiskelijan jälkeen mitan ja tää varsinainen neuvola terkka/kätilö koitteli vauvaa ja nyt sanoi että vois olla päälle 3 kiloa ja viime viikolla sanoi että ei usko että kasvaa ees kolme kiloseks vaikka menis viikoille 40 ja eteenpäin ja oon siis ressannu vauvan pienuudesta ihan sikana ja tarkotuksellakin syöny kaikkee mitä tehny mieli kun kerta ei oo iso vauva tulossa.:kieh: Edelleen vaavilla pää ihan lähtökuopissa mutta tehnyt jonkun pyllynpunkemisliikkeen tms että sf mitta noussu. Maha mulla on kuitenkin röpsähtäny ihan tonne eteen-alas ja sitä myöten ihoon revenny ihan huikeet arvetkin. että ihan turhaa ja tyhmää oli ressata mistään painoarvioista, siinä taas nähtiin että ei kannata liian tarkkaan niitä kuunnella...

no joo, sen näkee sit miten osuu kohilleen mikäki arvio kun ulos tulee, mua kiinnostaa nyt ihan sikana että minkäkertanen arvio on lähimpänä.

nyt on taas hankala "pää perseessä" olo, vaikka olin max tunnin liikenteessä, menin autolla verikokeisiin ja neuvolaan ja kaupan kautta kotiin. Loppupäivä tarttis varmaan ottaa levon kannalta mutta tekis mieli silittää lakanoita ja laittaa pinnis valmiiks ym pikkujuttuja... voi olla et roikun täällä loppupäivän jos olo ei helpota

Syli84 ja Hemmo 38+3
 
ai niin ja neuvolareissulla oli ihan kamalaa kun odotushuoneessa oli äiti ihan pienen vauvan kanssa joka piti ihanaa ääntä ihanissa äitiyspakkauksen raitavaatteissaan ja mua rupes samantien itkettään ja tissit kutiseen kun näin sen vauvan.... koitin sit olla kattomatta vauvaan päin ja keskittyä johki lehteen. tuli ihan hirveä ikävä omaa vauvaa joka on vielä masussa :heart: miten niin oon hormoniherkkänä :ashamed:
 
Peikkotukkainen poitsumme syntyi tänään 2.5. klo 9.44 mitoin 3420g/52cm, raskausviikoilla 40+1 :heart: Infektion ja kakkaisen lapsiveden hörppäämisen takia Ontsa joutuu nyt olemaan vto:lla tarkkailussa, mutta kaikki on kuitenkin tosi hyvin :heart: tissiinkin tarrasi kii kuin sika limppuun tuossa päivemmällä :D Itse olen loistokuosissa, voisin vaikka juosta maratonin. Eläköön hormonit! Pari tikkiä tuli, kun joutuivat vähän leikkaamaan tietä pojalle ulos sydänäänien laskiessa. Kohta lähden taas sylittelemään ja tarjoamaan tissiä pienelle rakkaudelle :)
 
Iltaa vaan täältäkin suunnalta :wave:

Vielä odotellaan pientä saapuvaksi, laskettu aika oli eilen tiistaina, ja veikkaan että meneekin vielä useampi päivä ennen kun alkaa tapahtua :) oloja ei ole oikeastaan mitään synnytykseen viittaavaa, paitsi nyt tänään on ihme menkka jomotuksia ollut tän illan.
Mielikin on ihan korkeella vielä, ei ole vielä alkanut tuskastuttaa odottelu, alkaa vaan kyrsiä muiden kyselyt ja malttamattomuus.
Oikeastaan odotan sitä että tulee se "kyllästyminen" ja tuskanen olo, sitten ei enää synnytys jännitä niin paljon vaan sitä oikein odottaa sitten että alkais jo tapahtua :)

Sf-mitasta oli jotain puhetta, mulla se on nyt jonkin aikaa ollut 33, ja maha tuntuu ja näyttää tosi pieneltä. Ja painoksi on nyt tällä hetkellä arvioitu kolmisen kiloa. Ja pituutta on mullakin kyllä.


Niin tosiaan ONNEA kaikille pienen jo saaneille ja voimia tulevaan meille muille vielä odottaville :)
 
tiuhti kiitos samoin teille! :heart: Miten vauva-arki sujuu?

Me käytiin tänään neuvolassa ekaa kertaa, kun mokasin ja unohdin soittaa maanantaina, että th tulis kotiin. Vauva näyttää vähän keltaiselta, mutta ei kuulemma pahasti (olin huolissani) ja painoa oli tullu viikossa 300g, joten hyvin kasvaa! =) Oli jo 120g enemmän ku syntyessä. Mulla vaan rinnanpäät meni rikki jo viime perjantaina, joten se ikävää, mut onneks vaan mun ongelma, ei vauvan. ;) Viime yönä nukuttiin myös koko yö eli 01-6.15 eli mahtavat unet mullekin. Tää on niin helppo ja ihana rakas. :heart:

Tsemppiä vielä odottaville loppusuoralle ja voimia koitokseen sekä toivottavasti saatte hyviä kokemuksia!!! =)

Bambiina & Pieni Rakas 9vrk
 
  • Tykkää
Reactions: tiuhti_
tiuhti kiitos kiitoksista :)

bambiinan poju kuulostaa ihan mahtipakkaukselta, nukkuu noin ja kuitekin paino nousee hyvin :) haluun kans tommosen nyytin :D

epipremnum hyvä et sulla on mieli korkeella ja toisaalta hyvä ettei viel oo kerinny tuleen kyllästymistä, mulla viikot "vasta" 38+4 ja oon iiihan kypsä ollu jo pitkään.. Sulla kyllä on nyt niin viimemetrit että ehkä se kyllästyminen on ihan nurkan takana ja kaikki synnytysjännitykset häviää kun haluut vaan helpotusta oloon ;)

tää mamma on niiiin väsy et ei tosikaan. Nukuin yöllä ihan mukavasti mutta oon ihan tööt ollu koko päivän. En menny aurinkoon ulos ihan van sentakia et en jaksa puhua kenenkään kanssa ja kun rivarissa asutaan, tossa yleensä törmää naapureihin jollain tapaa. muutenkin yleishankala olo jatkuu vaikken hirveesti mielestäni oo "riehunu" pieniä kotitöitä lukuunottamatta. Kunnollisia synnytykseen viittaavia merkkejä ei tietenkään oo, vaan näitä joitten perusteella odotus vois jatkua vaiks kuin pitkään: pesänrakennusvietti, väsymys, keho keräilee energiaa... Vatsanahka särkee ja kutisee ja tukivyöstä on tullu korvaamaton kumppani + jääkaappikylmä kookosrasvapala millä saa hetkeks helpotusta :D vali vali vali ;)

syli84 ja Hemmo 38+4
 
Kiitos kun otitte mut vielä mukaan joukkoon. Olisinpa tiennyt täällä pyörivän näinkin aktiivisen joukon, niin olisin tullut mukaan jo ajat sitten... Olen ollut aika yksin tämän raskauden kanssa, niin onpa mukavaa kun saa jutella samoissa menijöiden kanssa.

Mame, miten meni mielialapolilla? Itsellä edellisen raskauden jälkeen sain raskauden jälkeisen masennuksen ja nyt on hieman pelokkaat fiilikset sen suhteen... Oon vielä vähän sellasta tyyppiä, että en edes puhu tuollaisista asioista neuvolassa ja näin tämäkin juttu saatiin hoitoon vasta 4v synnytyksen jälkeen... Nyt onneksi sain avattuani suuni heti ekalla neuvolakäynnillä asiasta ja nyt varmasti terkka on tarkempi katseinen.

Bambiina77, Onnea valtavasti pienestä pojasta! :heart: Kuulostaa kyllä niin tutulta tuo sinun tarina... Meillä esikoinen tosiaan oli 39+6 syntyessään 4300g ja vaikka mitään komplikaatioita ei tullutkaan, niin kyllä synnytys traumoja jätti. Mullahan ei kroppa mm. tuottanut omia suppareita ollenkaan, vaan vedet menivät jo 39+3 ja synnytys käynnistettiin 39+5 oksitosiinilla ja supparit siis täysin sillä aiheutettuja. Synnytyksen kestoksi merkittiin papereihin 17h ja ponnistusvaihe 2h 9min, joka päätyi imukuppivetoon. Epiduraalia sain tuon 17h aikana 3-4 krt. Oli se ihan hullua, kun piti niin isoa vauvaa pukata maailmaan, mikä ei selvästi mahtunut tulemaan. Avautumisvaihe oli kaikkiaan ihan normi ensisynnyttäjälle... Siitä kun säännölliset supistukset alkoivat, niin 9½cm olin auki jo vajaa 7h päästä, mutta sitten loppuaika meni odotellessa, josko se vauva laskeutuisi, aukeisin vielä sen ½cm ja reuna häviäisi ja tulisi ponnistamisen tarve... No eihän se vauva laskeutunut, kun ei mahtunut ulos. Kätilö sitten lopulta painoi vatsan päältä ja lääkäri kiskoi imukupilla. Nyt en todellakaan halua kokea vastaavaa.

Ihanaa kuulla, että vauva on helppo ja saa itsekin levätä. Se on niin bonusta.

Eskapismi, onnea sinullekin ihanasta pojasta! :heart: Kiva kuulla, että kaikki on loppujen lopuksi hyvin.

Syli84, koitahan lepäillä, ehkä se kroppa keräilee nyt energiaa tulevaan koitokseen, jotta olisi sitten H-hetkellä voimissaan.

(.) Täällä oli eilen neuvola ja siellä piti olla joku toinen vakkariterkka (oma terkkani oli unohtanut varata mulle ajan tälle viikolle ja ei sitten viime viikolla enää löytänyt yhtään vapaata aikaa), mutta olikin sitten joku keikkalainen. Blääh. En päässyt avautumaan ollenkaan... Kaikki kuitenkin mallikkaasti. Pissa puhdas, hb 131, rr 137/81, sf 35cm, paino -100g ja vauvan syke 140. Mullahan painoa on tullut vaivaiset 3 kiloa koko raskauden aikana, mutta lopputulos alkaa pian olemaan sama kuin esikoisesta viimeisilläni ja tuolloin tuli kuitenkin se 19kg, joten kyllä tässä työmaata riittää synnytyksen jälkeen. Nyt kun oli eri mittaaja, niin sf-mitta olikin yllättäen laskenut sentillä tai sitten vauva on laskeutunut, who knows! Mutta mutta, terkka laittoi lähetteen äitipolille vauvan kokoarvioon ja heti tunti neuvolan jälkeen sieltä soitettiinkin, että sopisiko perjantai... No sopihan se, eli menen huomenna nyt kuulemaan mikä jättiläinen masussa oleilee ja miten tästä eteenpäin jatketaan. Oon kyllä huojentunut tästä muutoksesta ja aikas jännittynytkin, kun voihan olla että maanantaina ois käynnistys! JEE! Esikoisesta muuten just tänään meni vedet...

Me lompsittiin koko päivä Korkeasaaressa ja ei niin supparin supparia, ainoo mitkä huutaa hoosiannaa on liitokset. Oikeesti mulla on sellanen olo, et voisin juosta vaik maratoonin, lievää menkkajomotusta ja muutamia kipeitä suppareita lukuunottamatta (ja tietty tätä mahaa ja vauvan liikkeitä)viimisen viikon aikana niin en tietäs edes olevani raskaana. Pitää vissiin viimeistään maanantaina kipasta apteekissa hakemassa raskaustesti ja varmistaa viel koko homma... etten oo ihan unta nähny! :LOL:

Meinasin muuten tulla eilen ryöstetyksikin... Olin menossa kynsihuoltoon ja jätin auton parkkiin. Ehdin ihmetellä yhtä tummapukuista miestä siinä kahden auton päässä seisomassa, kun sitten näin hänet kokeilemassa tämän auton ovia ovatko lukossa. Vieläkään en hokannut, että mikä tyyppi on (ajattelin, että odottelee jotakuta) ja läksin kävelemään autolta pois. Mies lähti seuraamaan mua ja kun mä menen rappuun, hän tulee perässä. Siinä vaiheessa mulle iskee paniikki ja tajuan, ettei sillä oo ihan puhtaat jauhot pussissa. Olin viel 10 minsaa etuajassa siellä kynsihuollossa ja toivoin hartaasti, että kynsihoitaja ois ajoissa kotona. Puuh, onneks oli ja pääsin hänen luo sisälle. Mies jäi alaovelle odotteleen... Soitettiin sit poliisille ja pian poliisit sit nappaskin tyypin, mutta nähtiin me ne poliisit juoksemassa sen perässä pitkin pihoja ja taklaamassa sen maahan. Yhden auton oli ainakin siihen mennessä ehtinyt ryöstää ja repusta sillä löytyi mm. linkkari ja joku isompi veitsikin, että arvailujen varaan jää mitä ois mulle tehnyt siellä rapussa, jos ei tuo kynsihoitaja olis avannut mulle ovea! Hui, vieläkin menee kylmät väreet selkäpiitä pitkin kun ajattelee!

Tää kattoo nyt boxilta Salkkarit ja ehkä tän päivän "Vauva Tulossa" jaksot ja sit lähtee nukkuun. Hyviä öitä kaikille! |O

Toukokuuntyttö rv39+3
 
Toukokuutyttö jee hyvä että sait ajan tonne arvioon!! mutta hyi mimmonen "lähes ryöstö"-kokemus :O toivottavasti kynsihoito antoi hyvää mieltä senverta että ei ihan karseet jälkiolot jää. Joskus ollu täälläkin päiviä että toi raskaustestin teko olis voinu käydä mielessä, etenki sillon kun maha rupes kasvaan tosissaan ja olin eräänä iltana menossa väsyneenä suihkuun. Vaatteita riisuessa katoin mahaa ja ähkäsin et "mahakin on ihan turvoksissa" htken kuluttua muistin "ai niin, mähän oon raskaana" :LOL: jotenki sen vaan välillä unohtaa tai ei voi uskoo todeks kun olo ollutkin niin hyvä.

täällä viimeyönä nukahdin ihan mukavasti, heräilin tunnin välein pissalle mutta nukahdin sitten aina uusiks. About 3 tunnin unien jälkeen maha oli kuitenkin niin kipee johtuen eilen symästäni perunamuussista ja jauhelihakastikkeesta että oli pakko nousta. Join sit kamomillateetä ja kattelin nauhotuksia digiboksilta ja pikkuhiljaa kipu hellitti ja vannoin taas miljoonannen kerran et ei enää ikinä peruna-liha - yhdistelmää ruuaks :D. Mies oli jo illalla kipeenä, ruoka oli hemmetin hyvää mutta ei vaan ruuansulatus kestä oikein kummalakan tota yhdistelmää. Mulla enempi allergioitten yms takia ja ukolla yksinkertasesti kun harvoin syö tota yhdistelmää. Mutku mulla heräs eilen päivällä semmonen himotus taas kaikkeen "kiellettyyn" ruokaan :ashamed:

nyt on tullu koko kehoon ja mieleen semmonen fiilis että ehkä parina päivänä vielä haluan puuhailla vikoja pikkujuttuja valmiiks ennen vauvan tuloo ja sitten laskeudun semmoseen meditatiiviseen odotuksen tilaan. Ukko lupas laittaa meidän 4hengen kupoliteltan takapihalle sunnuntaina kun on luvattu aurinkoa ja lämmintä, saan sit pötkötellä siellä ja kuunnella ihanan puron solinaa joka virtaa talon takaa:heart:. Nyt on heränny tosi voimakas luonnossa olon tarve eli synnytys tosissaan lähestyy.... lisäks voimaruokien sijaan nyt pyörii mielessä miedot marjat ja hedelmät, kauravelli, laihat yrttiteet ym helposti "läpimenevä" ja kevyt syöminen ja juominen.

Sain nukuttua 2 h päiväunetkin tänään, ihanaa!! jännittää se superkuu, laittaako vauvat liikkeelle....

ootteko imetysliivit ostanu?jja millasia ootte ostanu/suunnitellu? mä tilasin semmoset "pehmoimetysliivit" netistä nyt ens alkuun, toivon mukaan olis jo ens viikon alussa paketti täällä :) kaarituellisia en uskaltanu vielä tai muutenkaan kalliimpia, vaikka nyt rinnat alkanu paisumaan ja laskettuun aikaan enää se reilu viikko niin nää hinkit kerkii vielä kasvaa kokoa kunhan maito oikeesti nousee... ja tarkemmilla mitoilla olevat liivit vois jäädä auttamatta pieneks pian :p Eka viikko tulee kuitekin paljo vaan pötköteltyä paikoillaan niin kaarituettomatki antaa ihan tarpeeks tukea. (toivon mukaan :D)

Ihanaa aurinkoa, hoivaa ja helliä ajatuksia viikonlopuksi kaikkien mammojen ympärille!! hoivaillaan nyt itseämme nää loppumetrit ja jo vauvautuneet nauttikaa ihanista tuhisijoista :heart: Perässä tullaan! ;)

Syli84 ja Hemmo 38+5
 
Nopeasti tulin poli kuulumisia kertoilemaan ja ihmettelemään kehen nyt uskoa ja luottaa... Kävin siis 4d ultrassa Tapio Kurjella rv26, jolloin vauvan painoarvioksi saatiin sillä hetkellä 911g ja tuo oli kuulemma ihan keskikäyrällä. Joko Tapiolla petti tekniikka tai unohti painaa dvd:n rec-nappulaa, mutta emme saaneet tuota dvd:tä käynniltä mukaan, joten hän ilmoitti, että hän ultraa minut uudestaan neljän viikon päästä ilmaiseksi. Vau, hyvää palvelua sanon minä, sillä olisihan hän voinut antaa alennusta rahassa tuosta dvd:n poisjäämisestä. Noh, mentiin sitten uudestaan rv30 ja tuolloin painoarvio oli 1645g ja oli jo hieman pompannut keskikäyrän yläpuolelle. Kävin hänellä vielä uudestaan omakustanteisesti rv37 ihan oman mielenrauhan vuoksi tarkistuttamassa tuota vauvan painokehitystä ja tällöin hän sai painoarvioksi jo 3340g, joka on siis jo yläkäyrän tuntumassa...

Tästä päästiinkin sitten aasinsillan kautta tämän päiväiseen polikäyntiin. Lääkäri ultrasi ja ultrasi ja hetken päästä sanoi, ettei hän m i l l ä ä n saa tästä vauvasta edes noin isoa kuin 2 viikkoa sitten ja että hänen mittausten mukaan painoarvio olisi nyt 3245g ja aivan keskikäyrällä mallikkaasti. Nyt en osaa edes iloita asiasta, sillä miten voi olla, että tuommoinen guru kuin Tapio Kurki mittaisi hienoilla laitteillaan noin väärin? Ja että miten selittyy kuitenkin yläkäyrällä huiteleva sf-mittani? Itselläni on kyllä koko ajan ollut olo, että vauva ei olisi niin iso kuin esikoinen, mutta tunnehan voi olla vain toiveajattelua...

Joka tapauksessa polin lääkäri ei ollut huolissaan vauvan painosta, mutta lapsivettä tuntui olevan niukasti, joten tästä syystä joudun nyt maanantaina uusintakäynnille ja kun polilla ei ollut vapaita aikoja, joudun suoraan osastolle käymään... Vähän lääkäri väläytteli, että kun on kerta jo laskettu päivä tuolloin ja jos vettä on edelleen niukasti ja kun kerran osastolle menen, niin voi olla, että jään käynnistykseen. Mutta se tosiaan selviää sitten... Ja käynnistystä en millään haluaisi, olisi niin kiva kokea se luomusti käynnistyminenkin edes kerran. Muutoin ei tunnu synnytys olevan lähellä, sillä kohdunkaulaa oli jäljellä vielä 1,5cm, on kylläkin pehmeä ja sormelle auki, mutta edelleen kaukana. Kovasti toivotteli hyviä suppareita viikonlopuksi! :D

Ja niitä toivon tännekin myös kaikille mahakkaille vielä. :heart: Nautitaanhan viikonlopusta!

Toukokuuntyttö ja mittavirheellinen pampula rv39+4
 
Jospa näin alkavan viikonlopun kunniaksi intoutuisi jälleen itsekin kirjoittamaan, monesti päivässä tulee kyllä käytyä lukemassa teidän kuulumiset. :)

Toukokuun tyttö - tervetuloa mukaan, vaikkakin näin viime metreillä! Hyvä että oot tässä raskaudessa uskaltanut puhua tuntemuksistasi, muistat vaan heti sitten pyytää apua kun vähänkin siltä tuntuu. Jos neuvolatäti on mukava ja osaava niin varmasti tarkemmin seuraileekin oloja mutta ehdottomasti muistat puhua heti jos vähänkin oma jaksaminen epäilyttää. Onko sulla joku läheinen seuraamassa mielialaasi ihan päivittäin? Uskallatko ja voitko jutella myös neuvolan lisäksi jonkun muun kanssa, kuunnellaanko sua? Joku muu varmasti huomaa ihan eri tavalla jos muutoksia mielialassa tulee. Mun kohdalla ainakin miestä kuunneltu joskus jopa enemmän kuin itse mua koska hän tässä elänyt hyvissä ja huonoissa hetkissä mukana ja osaa tunnistaa merkit.
Itsellä ei aikaisempaa kokemusta synnytyksen jälkeisestä ajasta ole, kun eka vasta tulossa mutta oon jo itse päättänyt hakea ihan olemattomalla kynnyksellä apua jos siltä tuntuu. Myös miehen oon vannottanut seuraamaan ja sanomaan heti jos muutosta tapahtuu. Jännittää siis myös itseä mitä tapahtuu synnytyksen jälkeen, mutta tällä hetkellä otetaan päivä kerrallaan ja luotetaan että tarvittaessa saa hoitoa. Asioilla on tapana järjestyä. :)

Syli84 - ei se pienen tulo VOI sulla mennä kesäkuulle, ei vaan voi. Kyl mä oon ihan sitä mieltä että äitienpäivää pääset viettämään vielä käärön kanssa, tai varmasti ainakin osaa siitä. Siinä sitä äitienpäivälahjaa kerrakseen! :) Tsempit ja ajatukset sinne! Oot niin kovin jo valmistautunut ettei se kaukana voi enää olla...

bambiina77 - lämpimät onnittelut pikkuherrasta! Minua ainakin kiinnostaa se synnytystarina, jos ehdit ja jaksat jossain vaiheessa, laita tällekin puolelle. En kerhoile niin en pääse muuten lukemaan. :)

FairyTale - iiiks, olisko se pieni jo saapunut maailmaan? Täällä kans vatsa tyhjenee aika tehokkaasti melkein joka päivä, kiva hei kun aina ajattelee että josko se nyt tyhjenis sitten itse h-hetkeä silmällä pitäen. Mut ei tietystikään. Verenkierto-ongelmia ei oo täällä ainakaan ollut, mut eihän sun sit muu auta ku pötkötellä vaan! :)

eskapismi - ooooooonnnnea! Hyvä että kaikki hyvin kuitenkin, ja mammakin voi hienosti! Onko ne jo teidät päästäneet kotiin?

epipremnum - miten siellä jaksellaan? Vielä kasassa? Sun pikkuinen on niin siro että varmasti saisikin kasvaa masun suojissa mahd. pitkään. Vaikka äippä vähän eri mieltä oliskin. :)

tiuhti_ - mitä teille kuuluu? Kaikki hyvin?

(.) - mielialapolilla todettiin että jatketaan lääkityksen purkua, viekkareita tai muuten olojen pahenemista ei ole vielä ilmennyt. Ensi viikolla pitäisi yrittää jättää Cipralex ihan kokonaan pois, katsotaan miten käy. Kaikki mahdolliset vieroitusoireet on jo moneen kertaan käyty läpi vuosien saatossa, joten en niitä pelkää kyllä lainkaan vaikka lääkäri varoittelikin. Ja positiivisin mielin itsekin, olishan se kiva saattaa maailmaan sellainen pikkuihminen, jota ei heti alkuunsa olisi doupattu mielialalääkkeillä. :p
Nyt kyllä joudun myöntämään näin kasvottomana jotain sellaista mitä en ole edes parhaalle ystävälleni uskaltanut myöntää: en oo vaan täysin pystynyt lopettamaan tupakanpolttoa. TIEDÄN! Oon ihan kauhee ja itsekäs paska joka ei ansaitse lastaan. :( Mut ehdottomasti saa lynkata, olo on ihan hirvee tän takia. Neuvolan täti rauhoittelee että määrä on niiiin vähäinen ettei sillä oikeasti ole juuri vaikutusta, ja että jo ihan mielenterveyden takia on parempi ettei syyllistä sillä itseään mutta SILTI.
Koska nyt toivottavasti lapsi syntyy ilman lääkkeitä verenkierrossa, päätin että saman kohtalon saa kokea myös muut myrkyt. Piste. Tästä hetkestä lähtien olen 100% savuton mamma.

-Mame_ ja koko ajan myrkyttömämpi pieni 36+6
 
mame kiitti vauvatsempistä, kyllä mä joo rupeen asennoituun siihen että ei aineka minnekään himopitkälle yliajalle mee :D ja älä siellä syyllistä ittees, on ihan hirveä määrä äitejä jotka käyttää huumeita, alkoholia isoja määriä, ei pidä lainkaan itestään huolta raskausaikana tai lapsen synnyttyä jne joten sulla on kuule hyvin pullat uunissa ja homma hoidossa eli nyt itsesyytökset pois ja tosiaan stressihormonit alas ;)

mulla välillä on iskeny ihan samanlaiset itsesyytökset millon mistäkin ja ukko aina vetää mut maanpinnalle. Ja edelleenkään, mistään ei voi olla täysin varma, joku superterveellisesti elävä odottaja saattaa esim asua alueella jossa altistuu vakaville ympäristömyrkyille jne eli me ihmiset ollaan aika armollisestikin tietämättömiä aika isosta osasta asioita ja sitä mitenpaljon loppupelissä voi tai ei voi vaikuttaa syntyvään lapseen.

eli ollaan nyt armollisia itsellemme tää loppuaika :)
 

Yhteistyössä