Huomenta!
Kiitos
tiuhti_ päivityksistä, mehän ollaan sit mymosan kanssa ekana menossa nt-ultraan, jos ei joku muu ehdi ennen, joka ei oo nyt kirjoitellu.
Toi sun "kohtaus" kuulosti tutulta, vaikka nyt ei juurikaan tuu mieleen, mitä olisin rikkonut, mut kiehahtaa kyl herkästi yli... Ja ei meinaa jaksaa ton uhmiksen kiukkuja joka päivä samoista asioista... Onneks on toi ens viikolla 13v. täyttävä tyttö välillä auttamassa esim. kun tullaan tallilta, että saan pojan sisään, kun ei millään tulis! Ja hoitaa sitä apuna, mies kun ei oo oikeestaan koskaan kotona ja joudun yksin hoitaa talon, lapset, pihan ja hevoset... No, aamusin mies käy ruokkimassa hepat, mut muuten mä teen käytännön työt täällä.
Syli84, meillä on kuusi hevosta ja shettisruuna.
Hepat on kaikki lv-ravureita, kaks tän kesästä varsaa. :heart: Kaks on oreja, joista toinen hankittu mulle puskaratsuks, koska sen jaloilla ei enempää kestä. Kokoa on 170 cm ja näyttää enemmän pv:ltä.
Ihan hieno ukko ja toimii selästä, mut oon ehtiny tässä parin vuoden aikana selkään keskimäärin kerran kuussa (ja esim. kesän aikana kerran, enkä taas sen jälkeen...), joten päätin kokeilla ajaa, vaikka olin ymmärtäny et hankala, mut olikin oikein toimiva ja kiva, joten yritän nyt ajella ja harrastaa silleen, kun tiedän, etten kohta enää selkään halua mennä. Edellisessä raskaudessa ratsastin vikan kerran viikolla 14 ja ei tuntunu mahassa kauhean hyvältä. Saati tän hetkisen pötsin kanssa...
Kun tossa viikko sit just mies valitti, et mitä teen sillä Isolla, niin päätin sit, et mennään jatkossa kärryillä.
Toista oria koitetaan vielä radalle, jos jalat kestää, ja tammoja pitäis alkaa kohta ajelee, kunhan varsat vieroitetaan. Toinen niistä vasta 4v, mut sillä murtu toissa kesänä kavioluu, joten siks astutin. Mies ajaa sit itse kilpaa noilla ja valmentaa, mä vaan hoidan.
Ja jos ajan, niin satunnaisesti tai sen ohjeilla. Se hiittaa yms. Ja töitä en pysty vähentää, vaikka mieli tekis, ku ei oo ketään muuta tekemässä. Päinvastoin ne taitaa lisääntyä, ku varsatki kasvaa ja pitää opettaa...
Mies varotteli plussan jälkeen kaks päivää, et älä sit rehki ja ole varovainen, sen jälkeen ei oo välittäny.
Mut hepan selkään ei varmaan kohta päästä. Niin ja shettis on siis tytön käytössä, ollu muutamissa estekisoissa ja haaveilee vielä laukkakisoihin osallistumisesta, vaikka poni alkaa kyl käydä pieneks. Eilen kuopus 2v 5kk ratsasti pitkästä aikaa ilman satulaa ja oli menny yksin ja ravannutkin!
Ihan mahtava otus toi poni! :heart:
Talli on tekeillä pihaan, mut en tiiä koska valmistuu (+tarhat), joten ovat tossa muutaman kilsan päässä itsehoitoperiaatteella. Olivat siellä jo toissa talvena, mut viime talven muualla (yli 20 km päässä...) ja kesänkin 16 km päässä laitumella. Tänään pitäis saada sit tammat ja varsatki tonne, niin sit on kaikki samassa tallissa.
Eilisen siivosin isoa pihattoa, missä ei oo ollu hevosia moneen vuoteen, ja kohta lähden jatkamaan. Toivottavasti ei tuu myyräkuume sieltä, ku en pysty hengittää hengityssuojan kanssa... Jotenkin tuntuu hengästyvän muutenki ihan hetkessä tällä hetkellä.
Mulla on kyllä ollu pääasiassa helpot raskaudet ja viime raskaudessakin ajoin ponilla kärryillä vielä pari viikkoa ennen laskettua aikaa, eikä tuntunu missään.
Oli vaan hankala kiivetä kilpakärryille.
Ja poni ei aina toimi, joten oli haastetta, kun hyppäs pystyyn ja siitä ampas laukkaan yms. mut pysyin penkillä.
Tietty vannomatta paras, ikäkin alkaa tehdä tehtävänsä.
Mulla on onneks toi pahoinvointi selvästi helpottanut, toivottavasti ei enää palaa.
Nyt oli hyvin omanapainen juttu taas, mutta tuli kiire lähteä hommiin. Joten mukavaa viikon alkua ja hyviä oloja!
bambiina & ruu 10+5