***Toukokuun Toivotut 2011***Lokakuussa***

Heippa. Vihdoinkin saan aikaiseksi kirjoitella tänne. Eli neljättä odotellaan toukokuussa syntyväksi. Lasketusta ajasta vaan ei ole mitään hajua kun kierto on ollut niin epäsäännöllinen. Ennenku tärppäs oli edellinen kierto jopa 55päivää. Viime maanantaina oli eka neuvola ja silloin normaalin kierron mukaan olis ollut rv 10 mutta itse kyllä tiedän että nyt varmaan vasta on noin rv 8 ehkä täynnä. Ultrattiin neuvolan vanhalla laitteella mahan päältä, sikiö näkyi mutta sykettä ei löytynyt. Että nyt sitten pelkään että siellä ei mitään elämää enää olekkaan. Toivottavasti vaan oli sitten niin että viikkoja on vasta niin vähän ettei syke vielä mahan päältä kuulu.
Pahoinvointia on nyt ollut noin kolmisen viikkoa ja viikon verran koko päiväistä etomista joka iltaa kohti pahenee. Syödä pitää jatkuvasti että pahin olo pysyis pois. Väsymys on melkoista. ja nyt kun tosiaan neljäs tulossa niin vatsakin on jo niin turvonnut että vaikea pitää salassa :/ Mutta en uskalla kellekkään vielä kertoa kun sitä sykettä ei vielä oo saatu :(
Että tälläistä näin alkuun. Toivottavasti saisi jatkaa toukokuulaisissa :)
 
Kielovanamo juttelit neuvolassa käynnistä. Soitan kyllä huomenna sinne ja pyydän, että saisin tulla kuuntelemaan tai tekemään mitä tahansa, joka rauhoittaisi! Oon vaan töissä eri kunnassa jossa asun, täytyy tuumia miten sen käynnin järjestäisin.

Tässä on ollu vähän huonot fiilikset tänään, toivotaan että positiivisemmaksi menee. Samaa tietenkin toivon kanssaodottajille pelkojen kanssa. Yhtäkkiä muuten piti sytyttää valoja kun tuli niin pimeä. Siellä tulee jotain rakeiden tapaista taivaalta! :O
 
Huomenta!
Täällä ollaan oltu jo klo 6 asti hereillä, tyttö on ollut aina aamuvirkku. Muuten tänne ei ihmeempiä. Huomista ensimmäistä neuvolakäyntiä jännäilen. Kun vaan löytyisi sydämen syke niin tulisi varmempi olo koko raskaudesta.

Ciba 7+4
 
Ciba mullakin on huomen ns ylimääräinen neuvolakäynti. pääsen kans ultraan kattoo mitä löytyy. vähän jänskättää...

minäminä: hermot on tosi tiukilla kun esikko ei osaa näköjään täl hetkellä muuta kun vikistä ja kitistä!!! ja alkaa heti kun näkee mut!!!!! muuttaa poiiiis :/ no joo.. keskiviikkona mennään miehen kans Volbeatin keikalle jäähallille.. :heart: mä niin rakastan sitä musiikkia!!!!

Minsku82 ja tärppi 7+2
 
terveisia taysista! Otin tossa viikonloppuna semmosen pienen tampereen reissun kun alkoi ihan järkyt mahakivut ja ihan ku joku ois puukolla viiltänyt tuolla alakerrassa. Kauheesti otettiin kaikkia kokeita jne. ja ultrattiinkin ja sieltä se pienen syke sitten löytyikin yllätykseksi. Eli täällä kaikki kunnossa. Viikkoja arvelin ite olevan 8+4, neuvolahan on sietä mieltä tähän asti ollut et niitä olis jo 9+6, mut oikeesti mittausten perusteella niitä on 8+5, eli mä olin lähes oikeassa =)

Tänään on sitten eka neuvola ja pääsee kertoilemaan viikonlopusta, onneksi ne sieltä sairaalastakin lähetti faksina paperit neuvolaan, koska ei ne ehkä uskois mua täysillä jos kertoisin esim. tuosta lasketusta ajasta.

mikäkesä, eiköhän se oo ihan normaalia ettei noilla viikoilla viel sykettä löydy vatsan päältä. ja jos sulla oireita kuitenkin on niin se on kuitenkin aina hyvä merkki =)

sweetpearl ja pete-vauva 8+5

ps. ai niin se mun la muuttu nyt sit päivällä aiemmaks eli se ois 18.5 =)
 
Huomenta
Sain siirrettyä lääkärineuvolan huomiselle, niin jännitys helpottuu. Toivotaan parasta!! : /

Idea/vinkki: Esikoista odottaessa kuvasin (mies kuvasi) mahan kasvua kuukausittain. Hauskaa oli jälkikäteen katsoa. Paras olisi, jos kuvauspaikka olisi joka kuukausi sama ja miksei vaikka vaatteetkin. Silloin kasvu erottuisi hyvin. Esikoisen vauvakirjassa oli alkupuolella odotukseen liittyvä osio ja siihen tein kuvakollaasin masusta ja sen kasvusta. Kaverini oli kehystänyt vastaavat omat kuvansa. Pikkuhiljaahan meillä alkaa mahat kasvamaan! ;)

valdemaria ja vauva 10+3
 
Viimeksi muokattu:
Heipä hei,

Täällä epätietoisuus ja niukka vuoto jatkuu... Kyseessä edelleen hyvin niukka, satunnaisesti verinen välillä ruskea vuoto. Mulla hajoaa pää. Jos en huomisessa neuvolassa saa ittelleni puhuttua ultra, mun on pakko varata ittelleni uusi aika yksityiselle. Mä tarvitsen sen tiedon, onko kaikki ok vai ei. Asialle ei toki voi mitään tehdä, jos menee kesken niin menee, mutta mä en kestä tätä jatkuvaa epäilyä.

Ai niin, talvitakeista ja mahankasvusta on ollut puhetta. Mulla kasvoi ekasta muksusta maha niin hitaasti, maltillisesti ja vähän etten tosiaan ole nytkään ostamassae tukäteen mitään takkia tms. Mä menin normaaleilla farkuilla pitkälti yli puolenvälin. Nyt tietysti kun on kylmemmät ilmat loppuodotuksessa (jos sinne asti pääsee..) niin täytyy varmasti hiukan enemmän panostaa äippävaatteisiin, viimeksi menin ihan normivaatteilla tosi pitkälle.

Linttu ja möykky 8+1
 
Viimeksi muokattu:
Hemskutti, luin jostakin nyt että täällä Jyväskylässä ei järjestetä perhevalmennusta kai ja sitten vaan yhen ultraäänen saa kunnan kustantamana ;p...

Nyt menossa rv 7+4. Pahoinvointia on ja melkein kokoajan joutuu juoksemaan pissillä, illalla särkee alamahaa ja alaselkää aina melkein.

Mulla on semmonen fiilis, että sieltä ois tulossa poika :D.
 
Täällä yks päänhajottaja lisää..

Yöllä kirkasta veristä vuotoa. Eipä meinannut enää puoli viiden jälkeen uni tulla:'(
Aamulla ruskeaa vuotoa vähän ja nyt ei mitään.
Näin alkoi edellinen km ja iltaa kohden vuoto sitten kiihtyi, hyytymineen ja kipuineen.
Soitin neuvolaan ja sain ajan torstaille. Sitten nähdään onko elämää vai ei...?:'(

Huomenna pitäisi olla rv 7..

Anteeksi omanapaisuuteni, pää on ihan tyhjä:'(
 
linttu ja chira :hug: tsemppiä!

Omaa napaa: Kävin äsken ekassa neuvolassa. Kaikki ok. Mitä muiden hb:t on olleet? mulla oli 151, ja tuntui niin kamalan korkealta arvolta. Tosin ei mulla esikoisenkaan aikana laskenut kuin alimmillaan 118:sta. Verikokeisiin sitten parin viikon päästä ja ultraa neukkutäti suositteli viikolle 45 eli vielä 4 viikkoa tarttis jaksaa.

Tsempitykset vielä kaikille sitä tarvitseville.

sweetpearl ja pete-vauva 8+5
 
voi linttu ja chira :hug: toivottavasti ei ole keskenmeno!mullakin on kaksi takana:'(

taas pelko hiukan nostaa päätä kun en ole muutamaan päivään oksentanut..on kyllä pahaa oloa,palelua ja pissalla täytyy ravata koko ajan.torstaina olis siis ultra,ja pelottaa niin paljon!
onko muita kellä on pahoinvointia mutta päiviä jolloin on parempi olla???:headwall:

rusina+mama 7+2 :heart:
 
Mä en ole oksentanut kertaakaan, eikä ole edes ollut lähellä. Paha olo kyllä melkein koko ajan, painottuen päivään ja alkuiltaan. Odotan kuin kuuta nousevaa sitä, ettei olis enää näin paha olo eikä tarttisi syödä koko aikaa, en jaksa sellaista jatkuvaa puputtamista...

Mulla ei ole mitään tietoa mistään labra-arvoista. Pitäis kai neuvolaan soittaa, mutta se soittotunti aina unohtuu. Kai ne arvot kunnossa ovat, kun mitään ei ole kuulunut. On kyllä hölmöä, että monissa vauvanodotusoppaissa lukee, että "neuvolassa seurataan huolella verenpaineen, kohdun kasvun, painon lisääntymisen jne. edistymistä". Ekan neuvolan jälkeen seuraava neuvola 4kk kuluttua, eikä mulla ekalla kerralla edes mitattu verenpainetta, niin mihin ne sitten muka vertaavat? Näin täällä L-Helsingissä. No, ehkä siellä ekassa ultrassa sitten mitataan verenpaine?
 
Päivää... :|

Täälläkin aamulla hyppäs sydän kurkkuun kun pissalla kävin: valkovuoto muuttunut semmoseks rusehtavaks tuhruks, ei ainakaan vielä varsinaista verta mutta niin tuo viimekskin alkoi kun meni edellisessä raskaudessa pojan kaksonen kesken :'( Siteen laitoin , mutta siihen asti ei ole vielä tullut. Nyt vaan jännitetään ja pelätään yltyykö vaiko ei... huh!

rusina+mama: Mulla on välillä ollut jopa semmosia tosi hyviäkin päiviä ja sit tietty heti kuvittelee ettei kaikki ole hyvin. Mutta mua "lohduttaa" se, että itken nyt ihan jatkuvasti ja kaikesta, se on ollut aina mun klassisin raskausoire näillä viikoilla. Oon tosi herkällä mielellä ja se häiritsee välillä mua tosi paljon. Mutta esim. tissit ei ole enää ollenkaan arat, ellei niitä nyt vartavasten ala painelemaan ja kokeilemaan. Kuitenkin pieni ällötys on ja pysyy, se lienee myös semmonen rauhoittava tekijä tässä.

sweetpearl: Mun piti sanoa jo aiemmin, että naurattaa toi sun "pete-vauva", mun mies kun on Pete :LOL: Eikös se ollut sun lapsi joka tuon keksi? Suloista!
Mulla ei otettu hB:tä neuvolassa, mutta mulla se on normisti, siis ilman raskautta about 125-135. Raskausaikana on pudonnut satasen korville ja rautaa oon syönyt joka kerta.

Nyt nakit ja ranskalaiset uuniin... nam...
Hyvää vointia kaikille ja tsemppiä sitä tarvitsiville! Itse yritän pysyä järki päässä vaikka se vaikeaa onkin... iso suru tulee jos tämä kesken menee... :(

EDIT: MaiMei: Saanko kysyä missä neuvolassa käyt? Itse kun asun myös L-Helsingissä niin kyllä mulla vaan verenpaine on ihan aina ekassa neuvolassa mitattu. Onpa ihmeellistä...
Maybaby 7+0 (9+0)
 
Viimeksi muokattu:
Linttu ja Chira :hug: Toivotaan et kaikkiolis hyvin...

Tänään kävin ekas neuvolas ja laitto lasketuks ajaks 11.5 eli pari päivää aiemmin kuin nettilaskurit, mut jos muuttelee sit ultran jälkeen ni näkee mikä se oikeasti on..Mut oli kiva saada kaks extrapäivää tähän raskauteen nyt siis 9+5... Hb oli 142 eli tosi hyvä ja rr 120/70 ja sokerirasitukseen joudun ku tota painoa on jäänny esikon raskausajalt vähän liikaa...Nyt vaan ultra kutsua odotan pitäis tulla täl viikol...
 
Linttu ja Chira toivotaan teidän pienille vielä parasta :hug: Toivottavasti asiat selviäis pian!

Meil ois huomenna eka ultra, se np tai nt-versio. Sydänäänet oon kyllä dopplerilla saanu kuulumaan, mut silti mietityttää. Sieltä sit kuulumisia.

- N ja Tessu 11+3
 
Linttu, Chira ja Maybaby toivottavasti kaikki on kunnossa tuhruttelusta/vuodoista huolimatta :hug:
Vuodot on stressaavia, kun ei voi tietää mistä ne johtuu ennen kuin tutkitaan ja joutuu olemaan epätietoisuudessa. Mulla on nyt kolmas raskaus, ja jokaisessa on ollut vuotoja ja joka kerta eri syy vuodolle: eka raskaudessa runsasta kirkasta, ajoittaista verenvuotoa ja oli hematooma (raskaus meni muuten ok), tokassa runsasta vuotoa ja lievää alaselkäkipua ja tuli km ja tässä kolmannessa tuhruttelua aiheuttaa polyyppi. Syy voi siis olla harmitonkin.

rusina + mama mulla on tässä raskaudessa ollut 2 yksittäistä aika oireetonta päivää ihan yks kaks, vaikka muuten pahoinvointi on ollut aika kovaa. Huolestuin kummallakin kerralla kovasti kun olo oli ykskaks aika hyvä ja kuvotus pientä, mutta sit seuraavana päivänä alkoi aikaisempaa kovempi paha olo. Eka raskaudessa mulla ei ollut koskaan yhtäkään päivää, jolloin kova pahoinvointi olisi helpottanut (ennen kuin se rv 16 alkoi pikku hiljaa loiveta), mutta näköjään raskaudet on erilaisia.

ON mulla on tällä viikolla polyyppi-kontrolliaika TYKSissä. Toivon kovin että se ei olis kasvanut hirveesti ettei sitä tarttis alkaa leikellä raskauden aikana. Huolettaa koko asia vieläkin ja odottavan aika tuntuu pitkältä... muuten tilanne sama kuin ennen, paha olo on aika kova ja oksentelen päivittäin, etenkin öisin ja aamulla. Täällä on ollut talvitakeista puhetta: pitäis varmaan ostaa toisenlainen takki kun nykyinen on niin tyköistuva ja nyt jo on niin tuulista ja koleeta että kaipaa lämmintä päälle. En tiedä vielä mistä ostaisin, olisko sit joku HM tai netitikauppa tms.

Calypso + muru 8+4
 
Viimeksi muokattu:
Maybaby: Munkkiniemessä. Siellä oli kyllä sijainen, joten laitetaan sen piikkiin... Jos nyt muistais joskus sinne soittaa oikeaan aikaan, voisi ehkä kysyä, että pitäisikö käydä vaan erikseen mittauttamassa.

Mulla oli pari viikkoa sitten toisinaan sellaista rusehtavaksi värjäytynyttä valkovuotoa, ja yksityisellä ultraava lääkäri sanoi, että johtui varmastikin hiivasta. Mulla oli siis hiivatulehdus, jota en kyllä itse tunnistanut, koska ei ollut mitään normioireita, kuten kutitusta. Hoitokuurin jälkeen ei ainakaan ole sitä rusehtavaa enää tullut, mutta muuten en huomaa mitään eroa, joten mistähän mä nyt sitten tiedän, että milloin on hiivatulehdus ja milloin ei...

MaiMei 9+0
 
Hei,

Täälläkin odotellaan toukokuussa vauvaa tulevaksi, nyt meneillään omien laskujen mukaan 10. viikko. Ja tämä neljäs tulokkaamme on varmaankin viimeinen :)

Hurjaa lukea vuodoista ja peloista, toivottavasti kaikilla on kuitenkin onnea matkassa!!

Jos joku päivittelee etusivun listaa niin sinne voipi lisätä fariini LA 14.5 , ÅCS

fariini ja pulla 9+2:wave:
 
Tsemppiä teille, joilla on epävarmuuksia ja pelkoa!!

Tiudeliini, mä oon myös Jyväskylästä ja ainakin meiän neuvola-alueella (en haluu sanoo tarkemmin) kyllä on perhevalmennus, ilmoittauduttiin siihen heti ekalla neuvolakerralla. Ja keskussairaalan gravidassa on ainakin alkuraskauden ultra (NT) ja rakenneultra, sen lisäks kai tarvittaessa muitakin lääkärineuvoloita ja omassakin neuvolassa on ultra, jolla hoitaja kuulemma katsoo joka kerta.
 
Linttu ja Chira, jaksuja teille. On varmaan inhottavaa olla koko ajan epävarmuudessa :(
Maimei, mulla on sama homma että ei ole pahoinvointia mutta kuitenkin huonoa oloa johon tulee sitten syötyä ja välillä liikaakin. Tosin nyt olen hankkinut itselleni päänvaivaa lukemalla kaikkia ohjeita mitä ei saisi syödä ja joistain ohjeista bongasin mm. raejuuston mitä tähän asti olen syönyt useita kertoja viikossa. Neuvolassa en ole vielä ollut niin en ole saanut "virallista" mielipidettä asiaan...

Nelli ja Kultahippu 7+0
 
ON: Täällä alkoi eilen illalla kirkas vuoto. Sitä tuli vain vessareissulla, mutta sitä tuli ihan reilusti. Yöksi laitoin siteen, siihen ei onneksi ole tullut mitään. Nyt jännitän jokaista vessareissua ihan hirveesti! Yö meni tosi surkeesti, nukuttua sain vain pieniä pätkiä.... Taidan soittaa heti kasilta neuvolaan jos pääsisi sitä kautta ultraan, jos ei pääse täytynee mennä yksityisesti. Tää on pakko selvittää, pää hajoaa muuten... Nyt tuntuu että alaaselkääkin jomottaa...

Esteri+pikkukakkonen 9+4
 

Yhteistyössä