** Toukokuun Toiveet 2011 ** Pokspokspoks! Se on TOUKOKUU nyt!

Lilya, onpas sulla tylsää pikkuriitaa miehen kanssa :( Voin hyvin kuvitella että mulla menisi niiiin hermot tollaseen tyhjän lupailuun, varsinkin nyt lopussa kun on muutenkin jo vieteri kireällä välillä ;) Koita jaksella :)

Vattula, ei ole totta että teidänkin beibe kääntyi huomaamatta :D No mutta olipa hyvä juttu. Toivottavasti tällä kertaa sun lantio antaa sen verran myöten että tuo alatiesynnytys menisi putkeen! Ja toivotaan todella että vauvat pysyvät oikein päin... Täällä ainakin toistaiseksi tuntuu siltä.

Adalium, voi apua minkälaista lääkäriä sulla on sattunut kohdalle... Ei varmaan tarvisi mitään extravastustusta sun tilanteessa kun muutenkin tolla alhaisella hb:lla taitaa olla tosi kurja olo. Tsemppiä sinne hirveesti! :)

Haidih, kurjaa että et saanut mitään kunnollista apua siihen napatyrä-asiaan :( Koita jaksella!

Enie, wow miten nopeaa synnytystarinaa! :) Hyvä että kaikki meni noin nopeasti ja vielä hyvin!

Luomuvaimo, mä myös edelleen ihmettelen tuota kääntymistä huomaamatta ja välillä aina epävarma olo että onko pää alaspäin mutta luotan siihen että pää ei ole niin iso mitä pylly tuntuu tuossa ylempänä :LOL: Ja tosiaan, nyt kun on viikon välein neuvola niin siellähän se sitten aina varmistetaan :) Sullahan muuten vaikeita valintoja nyt että uskaltaako vielä lähteä noilla viikoilla kauemmas kotoa. Kuulostaa kyllä kivalta toi NY että varmaan tekee mieli ottaa se riski :)

Tiudeliini, jännääää! Tsemppiä kovasti! :)

Mitä kaikkea yksityiskohtia teillä on synnytystapa-arviossa tsekattu? Jossain luki että lääkäri jotenkin kokeilee mm. häntäluun joustavuutta ym. mutta mulla ei kyllä katsottu mitään muuta kuin kohdunkaula tässä viimeisessä kerrassa lääkärillä. Mulla oli seuraavana päivänä äitipoli sen perätilaepäilyn vuoksi että mietin jos lääkäri oletti että siellä otetaan kantaa mahtuuko lapsi mun lantiosta mutta siellä ei taas mitään sellaista kommentoitu.. hmm ehkä pitää kysäistä neuvolassa vielä.

Mua alkaa vähän jo mietityttämään että onkohan mulla selkeästi jo LA:han mennessä synnytys utopistista.. kun ei tosiaan mitään merkkejä ole että keho valmistautuisi synnytykseen :( Ei selviä supistuksia eikä juuri mitään muutakaan enää. Viime viikolla oli nivusissa/reisissä niitä viiltokipuja mutta ne on nyt historiaa. Ja muutenkaan, maha ei ole mitenkään laskeutunut ja ei paineen tunnetta tai mitään. Tahtoo jotain ennusmerkkejä!!! :D Onko muita kohtalotovereita kenellä ei vielä mitään isompia viitteitä synnytyksen lähestymisestä?

Nelli ja Kultahippu 37+1

ansukka, suurkiitos tuosta veriryhmäinfosta!

Adalium, tosi kurja lääkärikäynti sulla, en ymmärrä miten ei ota sua tosissaan jos et edes suihkuun yksin pääse. Mua pelottais kyllä itteeni jos oisin samassa kunnossa! Synnytyksen jälkeen voi hemppa laskea aika rajustikin vielä, mulla meni kuopuksesta reippaasti toista litraa ja hemppa laski 78:aan, ei puhettakaan et oisin jaloillani pysyny sen jälkeen. Siksi sain hemohessiä ja 2 pussia verta suoneen, sen jälkeen pääsin lopulta suihkuunkin, vuorokausi synnytyksestä.

mama-84, täällä kans ollaan ihan kypsiä tähän loppumetreillä oloon ja pahimmillaan saa venata vielä rv 42 asti...

haaveilija87, mulla kans turvotus on pahentunut ja öisin on pahimmillaan. Jalkoja särkee ja aamuöisin en saa enää nukuttua sen takia :(

Hankein tänään kaverilta reilun vuoden vanhat Carenan tuplarattaat :) Nyt pitäis sit pärjätä :)

Nelli, mulla ei oo mitään oloja synnytyksen suhteen, ihan varmana menee yli että paukkuu

nepula 38+6

Viimeksi muokattu:
Tiudeliinille tsemppiä jos tosi nyt kyseessä :)

( . ) Täällä alapää hellänä pelkästä olemisen sietämättömästä keveydestä... Ja selkääkin särkee. Mut lienevät vaan kiitosta tämän päivän paljosta seisaallaan olosta, pesin nimittäin ikkunat ja siivosin "joten kuten". Huoks! Nyt olis lähdettävä hakemaan miestä bussipysäkiltä :) sit jos hetken seurais euroviisuja :D Kauniita unia kaikille!

Ansukka ja Mimmi 37+5

Viimeksi muokattu:
Eipä ole mitään synnytyksen alkamiseen viittaavaa. Ilmeisemmin toi siivousinto on aika yleistä lasketun ajan lähestyessä-sen verran turvotusta kuitenkin että olen aika poikki koko päivän siivoilun jälkeen :D

Onkos kellään muulla "ankkamaista" oloa, eli joku painaa tonne jalkoväliin niin että tuntuu ettei voi kävellä ihan normaalisti? Jalkojakaan ei oikein kärsi hirveästi levitellä :LOL:

Nelli, ei todellakaan mitään merkkejä lähestyvästä synnytyksestä. Harjotussuppareita tulee ja menee, mutta ei tässä muuten oo mitään merkkejä ilmassa. Ei kyllä ollut esikostakaan juuri mitään ennen tositoimia - jotka alkoi tosiaan vasta rv 41+3 (poika syntyi seuraavan päivän puolella). Silloin vasta lähti limatulppakin, eikä maha koskaan oikeastaan laskeutunut. Mutta eipä meillä oo vielä viikotkaan kasassa eli ihan rauhassa suosittelen oottelemaan. Tuut vaan hulluksi jos nyt jo alat etsiä merkkejä synnytyksen käynnistymisestä, ja sitten meneekin vaikka yliaikaiseksi. :D

(Ja mun puolesta ne merkit saisikin pysyä poissa sen pari viikkoa vielä...)

Adalium Mulla hb kanssa melko alhainen, kävin nyt viime vkolla polilla kontrollissa sen takia( 89 silloin), määrättiin lisää tutukimuksia vain, mulla niitä raudan pitoisuuksia ja määrityksiä otettu jos jonkinlaista, mutta nyt vielä joitakin lisää, mm. keliakia jne. Rautaa käskettiin syödä entiseen tapaan ( 2 tabl obsidania per pvä + krautersblumsaftia 20 ml + 1 raskausmultivita), mutta tolla annoksella nyt menty melko pitkä tovi ja hb laskee silti hiljaksiin. Mun tiedoissa sairaalassa merkintä, kun menen synnyttämään, tulee valmiiksi 2 yk verta heti. Viimeksi mulla oli hb päälle 110 synnyttämään mennessä, menetin sen alle 500 ml, ja silti laski 72, ja sain sitten pari pss verta. Tosin mulla normi hb melko matala, ilman raskauttakin, siinä 110-115, ja tämä 89 ei vielä näennäisesti vaikuta mun jaksamiseen. Tsemppiä sinne, tiedän sen tunteen kun kävin itse tosiaan tuolla polilla kontrollissa ja olisin toivonut, että asialle olisi tehty enemmän jotain, mutta kotiin vaan suorinta tietä :/...Mietin itsekkin, että miten jaksan heti synnytyksen jälkeen ja jälkivuodon aikana vauvan kanssa, kun tiedän, että toi hb tulee laskemaan entisestään.

ON: Täällä vko "tehty synnytystä"..huoh..Joka päivä supistelee, paljon, säännöllisestikkin, mutta sitten illan tullen aina lopahtavat, tai ennen kuin alkaisi oikein tosissaan tuntumaan. Kroppa ja mieli sen mukana alkaa olla vähän puutunut tähän tilanteeseen. Sain uuden huolen aiheen vielä kehitettyä omaan päähän, kun yhtä hammasta särkenyt PALJON nyt muutaman vkon, ja olen koittanut saada aikoja hammaslääkereille, siinä onnistumatta, nyt onneksi vihdoin viimein ylihuomenna olisi aika, mutta toinen poski ja koko yläien rivistö sellaisen vihlonnan ja kivun vallassa toisinaan, ettei tiedä miten päin olisi, eikä panadolista mainittavaa apua, enkä muutakaan ole uskaltanut ottaa. Mietin nyt, että jos mulla joku pahempi hammastulehdus kun särkee noin laajasti, että onkohan siitä mahdollisesti vaaraa vauvalle jne :( :(...Ja siis tosiaan, mulla ei ikinä aiemmin ollut yhtään reikää tms, joten olen vähän "pihalla" noista tulehduksen riskeistä ja leviämisistä muualla kropassa. Kun saan enemmän tietoa mikä siellä aiheuttaa tota kipua noin kauheasti, niin soittelen sitten tarvittaessa neuvolaan ja kysyn asiasta toki.
Mies kun on lomalla nyt, niin on "lenkittänyt mua" joka päivä sellaiset 1,5-2,5 h, huoh :D...Oikein kunnon orjapiiskuri:LOL:...Vauhti ei nyt mitään kauheta ole ollut, mutta vähintään se 5 km joka päivä tullut käveltyä, ja ollaan laitettu eilen ja tänään pihaa oikein kunnolla uuteen uskoon, minä puuskuttuaen ja välillä pitkin maata istuen ja nojaillen, sanoinkin miehelle tänään leikilläni, että se on nyt kyllä tajunnut tän lomailun aivan väärin:rolleyes:...

Niin ja tsemppiä Tiudeliinille, jospa se nyt siitä käynnistyisi sitten :).

JA & Nöpsy 37+6

Onnea vauvan jo saaneille! :flower: On kiva käydä kurkkimassa, kuka milloinkin on tositoimissa!

Nelli79 Meillä synnytystapa-arvio tehtiin äitipolilla, ultrattiin vauvan koko ja tarjonta, sisätutkimuksella lääkäri tunnusteli, riittääkö tilaa ja kokeili just häntäluuta, että joustaako se tarvittaessa. Sen sijaan kohdunsuuta ei ees vilkaissut...

Eikä oo muuten mitään merkkejä lähenevästä synnytyksestä täälläkään, sitkeä flunssa vaan, joka saisi mennäkin ohi ennen varsinaista koitosta. Eilen kyllä neuvolassa terkka sanoi, että vauva olisi jo ihan lähtökuopissa ja kiinnittynytkin, mutta enpä usko hänen pitävän mitään kiirettä. En ole tuntenut ennakoivia supistuksiakaan, vaikka kai niitä on pakko olla, miten se kohtu muuten jaksaa tehdä varsinaisen duuninsa. Ehkä kaksi kertaa oon huomannut joulun jälkeen, että jotain tuntuu...

No, mikäpä tässä odotellessa. :) Kaunista päivää!

Tiipula ja musi 39+4

Sain äitienpäivälahjani hiukan etukäteen, suloisen tummatukkaisen prinsessan, joka syntyi 6.5 yöllä neljän aikoihin rv 36+5. Painoa murulla oli 3030gr ja pituutta 48cm. Eilen pääsimme kotiin, kun tyttö joutui olemaan vähän toista vuorokautta valohoidossa.

Synnytys käynnistyi ilman minkään valtakunnan ennakko-oireita, yöllä puoli 2 kävin vessassa, sitten tulin sänkyyn ja hetken siinä olin ehtinyt olla, kun meni lapsivedet ja herätin mieheni, että laittais valot. Lapsivesi oli aivan veristä, joten soitettiin ambulanssi enkä noussut sängystä. Parin minuutin kuluttua tuli vapaapalokunnan väki, sitten kohta ambulanssi ja samantein lähdettiin kohti sairaalaa. Ei supistellut juuri yhtään, mutta kun vastaanotossa tutkivat, olin jo 8 cm auki. Samantien saliin, laitettiin spinaali ja oksitosiinitipoilla tulikin kuulemma kovat supistukset, tosin en tuntenut niitä yhtään, oli niin nappiajoitus sillä spinaalilla =) Viisi supistusta ja kätilö sanoi, että nyt kuulkaas rouva ponnistat vähän, täällä on jo pää näkyvissä ja ponnistin, niin vauva liukui kätilön käsiin. Siis niin uskomaton synnytys, etten oikein vieläkään käsitä, että homma on ohi. Että voi kivuttomasti synnyttää, ihan mieletön fiilis =)

Nyt ulos. Tsemppiä kaikille vuoroaan odottaville :kiss:, synnytys voi tosiaan alkaa ihan milloin vain, vaikkei olisi mitään ennakko-tuntemuksia. Mäkin leivoin vielä torstaina niitä pullia pakkaseen, rapsuttelin mansikkamaita ja nautin hyvästä kivuttomasta olotilasta ja sit yöllä kaikki olikin jo ohi ja vauva sylissä =)

Tammiska ja prinsessa 5vrk :heart:

Tiudeliinille tsempit jos synnyttämään nyt sitä lähdit :)

Nelli79 Mulla katsottiin synnytystapa-arviossa juurikin tuota häntäluun juostavuutta. Paineli siinä sisätutkimuksessa ja sanoi, että hyvin joustaa :) Tsekkasi myös kohdunsuun ja muuten kaiken mahdollisen. Jotain puheli, ettei viitsi kalvoja ruveta venyttelemään... Ois kyllä voinu, sen verta tukala olo on...

Pieni tiikeri, täällä ollaan ankkoja oltu jo ainakin viikon verran. Vauva painaa todella alas, sisäreidet vihloo, nivuset on tulessa, joten merkkejä synnytyksestä on ollut reilun viikon, mutta mitään ei tapahdu :( Tässä vain miettii, että mitenkä kipeäksi sitä kerkeää tulla, ennen kuin tämän saa mailmaan...

(.) Neuvolassa eilen, kaikki hyvin. sf-mitta sama kuin viime neuvolassa, joten lapsi on alempana ja niin terkkari sanoikin, että tosi alhaalla on. Merkit viittais lähenevään synnytykseen, mutta kuinka lähellä se sitten on? Tuskainen on olo, mutta kaipa sitä sitten vaan odotellaan...

Lily 38+1

Tammiskalle paljon onnea pikkuisen johdosta!:flower: Ihana kuulla tuollainen synnytystarina, toivottavasti muillakin sujuisi yhtä kivuttomasti!

Onkohan Tiudeliini jo tositoimissa?

Täällä saisi synnytys nyt pari päivää olla käynnistymättä (no ei kyllä ole mitään varmaan aikoihin tapahtumassakaan) kun mulla kuumetauti päällä. Flunssa on sitten inhottava vaiva viimeisillä raskausviikoilla!:snotty:

Nelli79 Täälläkään ei ole synnytyksestä mitään merkkejä, viime viikolla supisteli iltaisin mutta ne aina loppuivat kuitenkin. Mä veikkaan että tää menee yliaikaa, toivottavasti ei.

Eniellä ihanan nopsa synnytys!:) Onnea pikkuisen johdosta :):)

Lilya ja murmeli 38+6

Onnea Tammiska pikku prinsessasta :flower:!!!

Täälläkin on ollut supisteluja ja ihan koviakin. Eilen Euroviisuja katsoessa tuli jo semmoinen olo, että joko mennään, mutta ei : / Piti nimittäin ottaa särkylääkettäkin, että sain nukuttua.

Tänään oli aamulla tuo neuvola ja nyt olis viikot 39+6... Vauva kuulemma on valmis syntymään ja äiti on valmis synnyttämään! Sitten vaan odotellaan. Koko ajan tässä juilii, mutta kattellaan nyt.

Toivottavasti Tiudeliini on tai pääsee pian tositoimiin. Ja jaksetaan me muut odotella ;)

Heippa!!

Onnea kaikille vauvan jo saaneille!!

En ole kirjoitellut kuukausiin mitään mutta lukenut tekstejänne olen.

Täällä raskaus on mennyt ainakin neuvolan papereiden mukaan hyvin. Verenpaineet, hempat, paino ja kasvukäyräkin ollut ihan keskitasoa koko ajan.
Nyt on alkanut olla pientä kipua, tai oikeastaan särkyä alavatsassa ja jaloissa. Ei kuitenkaan ainuttakaan supistusta minkä olisin tunnistanut.
Välillä tuntuu että vauvan liikkeet on hidastuneet kunnes taas alkaa show :)

Olisin jo niin valmis lähtemään sairaalaan!

cissus 39+3

Onnea Tammiska :flower:

Viiminen neuvolalääkäri takana ja pläääh... ei oo mitään tapahtunu vaikka on supistellu ihan törkeen kipeestikin. Kohdun suulla sama tilanne ku oli jo rv 26, jolloin tuli kielto ettei sais oikeen mitään tehä!!! Lääkäri arviois, et saan kyllä viel varmaan rauhassa odotella 2-3 viikkoa... EI EI EI EI!!!!!! No mut ei sitä silti koskaan tiiä!!! Hmmm.... muutenki itellä ollut jo muutaman päivää ihan semne olo, et ei mee kauaa enää, ihan sellasii tuntemuksii!!!

mama ja "tahvo" 37+4

Tammiskalle onnittelut vauvasta :) :flower:

Mä en käyny tänään siellä äitiyspolilla, koska tänään ei oo pahemmin vuodellu ja ei tullu supistuksia tai mitään ja huomenna on se ä-polikäynti muutenkin klo 12:45.
Siellä ne katsoo sen kohdunsuun ja lapsivesijutun.
Mä haluan kyllä käynnistyksen ensviikolle ja vaadin sitä, en jaksa kantaa enää yhtään tätä mahaa. Terkkarikin sano neuvolassa, että ei suosittele ekakertalaiselle yli 4 kilon vauvaa synnytettäväks.
Joten mahan kanssa täällä vielä ollaan. Huoh.... Ois saanu tulla ne supparit eilen !

Taisin eilen vähän liikaa hermoilla muutenkin :(.. Mut oon ihan varma, että se mitä vuotaa ei ole valkovuotoa koska se on yhtä juoksevaa kun pissakin ! Mutta sitä ei holota kokoaikaa..

:O Tuli jopa siivoiltua kämppä kuntoon naperoa varten, enhän mä halua mihinkään läävään palata sit takas sairaalasta kun on sen aika. Mut sellanen olo, että tuo vauva voi tulla tuolta millon vaan..

Tiia ja toukka rv 38 :).

Teddybear, Apsi, Nöösi ja Tammiska onnea vauveleista!! :flower: Tammiskalla sujuikin synnytys oikein sutjakkaasti!:)

Hurjaa että näitä vauvauutisia tupsahtelee tuon tuosta! Tiudeliinillakin varmaan synnytys jo lähellä!

synnytystapa-arviosta: mulla lääkäri vain kokeili nopeasti kohdunsuun tilanteen, ei muuta : / Liekö syynä sitten, se, että on uudelleensynnyttäjä. Esikoisen raskaudessa muistaakseni tunnusteli myös jotain luita tms.

Olin hiljattain kokoarviossa ja se oli 3,4 kg. Olo on tosi raskas ja paineen tunne kova, syntyisipä vauva jo... Tuntuvia supistuksia on yöaikaan ollut jo viikkotolkulla, verestävää limaa tullut muutamaan otteeseen jne. ja neuvolassa arveltiin rv 37+0, että vauva saattaa syntyä kohta, mutta niin se vaan on jaksanut mahassa oleskella. Eilen oli taas neuvola ja kaikki ihan ok, sydänäänet kunnossa, verenpaine hieman korkeampi kuin aikaisemmin mutta normaali, pissanäyte kunnossa ja paino sama 70kg kuin esikoisen raskauden aivan lopussa.

Calypso ja muru rv 38+6

Viimeksi muokattu:
Lapsiveden tihkumisesta... Tänään kyllä kastu aika merkillisesti pikkarit. Pissaa ei voinu olla, ja valkovuodoksi oli aivan liian kirkasta...Tai siis mustissa pikkareissa ei näkynyt mitään "väriä". Sit ku kävin pissalla niin alapäästä kuulu sellanen "naps" o_O
Nyt sit ootellaan tihkuttaako jtn lisää.. Mut mun tuurilla se oli vaan runsasta, juoksevaa valkovuotoa ja kärvistelen kotona yhtenä kappaleena vielä 2vkon päästä :D Mitään suppareitakaan kun ei oo tuntunut (jos vatsan kovettumista siis ei oteta huomioon) sen jälkeen ku jäin äippälomalle.

huoh...adalium ja tiitiäinen rv39+3

Vauvaonnea Tammiskalle!! Voiko tuollaisiakin synnytyksiä olla?? Melkoista menoa:p Monella alkaa olla jo tuskaista odottelua, jaksamista! Mun mielestä ihan hyvä että tänne eteläänkin luvattiin vähän sadetta ja viileämpää ilmaa, on sitten helpompi olla kaikkine turvotuksine yms. vaivojen kera.

Mulla katsottiin synnytystapa-arviossa kohdunsuu ja ultrattiin vauvan kokoa. Ja kun huomattiin että perätilassa, sain lähetteen lantion magneettikuvaan mittausta varten. Nythän vauva on sittemmin kääntynyt (onneksi). Nelli79: Tunnetko vauvan liikkeet jotenkin tietyssä paikassa verrattuna perätilaan? Mä olen yrittänyt paikantaa pyllyä mutta se tuntuu musta ihan samalta kuin pääkin silloin aiemmin... Ehkä meidän vauvalla on pieni pylly tai iso pää;)
Sain tänään kutsun rv 39 taas kontrolliin koska seurataan vauvan kokoa josko mahtuu alakautta syntymään kun kuvauksessa todettiin lantio hyvin ahtaaksi:| Nyt sitten vaan jänskätään lähteekö syntymään sitä ennen, tuo esikoisen synnytys kun käynnistyi 38+2. Mutta eipä se taida mitään tarkoittaa... Lääkärillä oli joku taulukko mistä katsoi vauvan kokoa ja tarvittavaa lantion leveyttä. Ei vaan sanonut suoraan että paljonko pitäisi olla että keskikokoinen esim. 3,5 kg mahtuis tulemaan. En välttämättä kaipaa tätä lisäjännitystä tähän synnytykseen kun eka meni niinkuin meni.... Pelkään tosi paljon että päädytään kiireelliseen sektioon kaikesta huolimatta.

Painoa tullut n. 12 kg mutta nyt on jo pari viikkoa pysynyt samassa, eikä tarvis enää nousta. Kohdunkaulaa oli maanantaina jäljellä 2 cm, paikat kiinni mutta pehmeät, josta lääkäri totesi että supistukset ovat jotain saaneet aikaan. Tänään tuli aamulla pieni hulahdus jotain housuihin, oli ihan nestemäistä mutta silti uskon että vaan valkovuotoa tms. koska ei vaikuttanut lapsivedeltäkään. Ainakaan ei haissut miltään verrattuna lapsiveden löyhkään. Anteeksi näitä kuvauksia mutta aattelin etä muillakin varmaan näitä samoja vaivoja niin ei olla herkkinä:D Supistuksia ei tänään ole ollut yhtään! Aamulla tein koiran kanssa kunnon lenkin muttei tuntunu missään. Nyt sitten tietty paikat jumissa mutta supistuksia ootellessa.....

Ainakin Lilya ja joku muukin jutteli aiemmin noista miesten suhtautumisista kotihommiin yms. Mun täytyy nyt kehua omaani kun tänäänkin tuli töistä kotiin ja alkoi tekemään heti ruokaa eikä mitenkään kyseenalaistanut mun päivän aikaansaannoksia. Yleensä olen jotain saanut tehtyä päivän aikana mutta tänään oon vaan laiskotellut pihalla:D Tai no pesin pyykkiä mutta siivoomiset ja ruuanlaitot on aika vähissä. Mä lataan nyt akkuja synnytykseen, joopa joo... Ehtii varmaan ne akut tyhjeneen vielä moneen kertaan ja ois tossa vielä vähän valmisteluja tekemättä ennen vauvan tuloakin.
vattula 37+2

Yhteistyössä