Toukokuun Tömistelijät 2016 *Helmikuussa*

Meilläkin oli ensimmäinen nimi keksittynä, mutta nyt se on alkanut tökkiä koska on suht yleinen, enkä aina haluaisi että lapsi joutuisi olemaan esim "pikku-Eetu, Eetu-kakkonen, Iso-Eetu" mitä näitä nyt on. Ymmärrettävää että ainahan joku saman niminen osuu kohdalle, mutta onneksi on aikaa. Toinen nimi meillä on jo niin kiveen kirjoitettu, että siitä ei jousteta kumpikaan. :D Se tuntuu henkilökohtaisesti niin tärkeälle, koska sitä samaa nimeä kantoi miehen mummo joku nukkui pois juuri ennen kun saatiin tietää vauvasta.
Pieni saa myös miehen sukunimen, omasta tykkäisin ehkä enemmän ( :D ), mutta minusta järkevämpää ristiä suoraan miehen nimelle koska tarkoitus olisi joskus hamassa tulevaisuudessa omakotitalon ja lapsien jälkeen kuitenkin mennä naimisiin ja saada kaikille yhteinen sukunimi.
Lisäksi miehen isä varmaan potkaisisi tyhjää, jos koko perhe otettaisi minun sukunimi.. :D
 
Moi!
Pitkästä aikaa!
Mulla on ollut ihan järkky kiire töissä, vierihoidossa on tämä seuraaja ja muutenkin enemmän kuin luvallinen määrä säätöä ja kokouksia. Huhhuh.

Onneksi mä olen voinut nyt paremmin, oksentelut on vihdoinkoin loppuneet! Yeei!
Ja ihmeen hyvin olen jaksanut pitkiä päiviä töissä, eikä ole ollut niin vaikeaa päästä sängystä ylös.
Vknloput tosin olen kyllä nukkunut päikkärit, joten kai sitä kuitenkin sitten väsyttää, jos löytyy aikaa sen potemiseen ;)

Mullakin on niitä suonenvetoja. Ihan kauheita! Ja yläselän kipua, ja ihan jäätävää paineentuntua alakerrassa jos vähän enemmän seisoo tai kävelee. Just torstaina siivosin, tein ruokaa ja kävin pidemmällä koiralenkillä ja kyllä mä siitä edelleenkin toivun... Mutta kävelyllä pyrin kuitenkin käymään joka päivä, nollaa aivot mukavasti ja antaa positiivista energiaa.

Neuvolassa kävin, ja nyt on +8kg. Sokerirasituskin näytti hyvät lukemat, joten no probs :)
Pikkumies myllertää varsinkin iltaisin siihen malliin että iPadi pomppii siinä mahan päällä ylös ja alas :)
Kuitenkin mulla on sellainen fiilis etten ole yhtään "yhteydessä" henkisesti vauvaan... muistaakseni mulla oli tosi vahva tunneside molempiin tyttöihin odotusvaiheessa, mutta nyt ei mitään!? :(
Johtuu todnäk siitä ettei ehdi yhtään pysähtymään miettimään raskautta tai mitään muutakaan, sen verran lujaa tämä arki menee.
Noh, kunhan tämä työtahti vähän rauhoittuu tämän kuun jälkeen, ehdin toivottavasti vähän elämään tässä ja nyt.

Voikaahan hyvin kaikki!
 
Pitänee vielä miettiä manducaa, uskoisin sen vastaavan meidän tarpeita hyvin, jos vauva vaan viihtyy siinä. Liikutaan paljon luonnossa ja erityisesti metsäpoluilla, niin se voisi olla hyödyllinen todellakin. :)

Suonenvedosta.. Juon vettä päivässä todella paljon ja silti viimekin yönä heräsin suonenvetoon. Poikkeus yö oli se kun illalla nälkäisenä söin lihapiirakan, mitenhän nopeasti se suolalisä vaikuttaa.. :D
Luin vauva lehdestä että magnesium lisää ei suositella raksaana oleville? Vähän itsekkin hämmennyin tästä, koska olin jo apteekista sitä käynyt kyselemässä. Syön vitamiineja joissa on 40% magnesiumia päivän saantisuosituksesta, paljonkohan perus kotiruuasta sitä saa?

Eilen kokeiliin vauvan telakkaa+turvaistuinta meidän autoon ekaa kertaa, yllätyin iso-fixin näppäryydestä, peukku sille! (y)
En oo tosta magnesiumista kuullu, missä vauvalehessä oli siis? Uusimmassa? Googletin ni tällaseen törmäsin: http://www.tritolonen.fi/artikkelit/126-raskaus-ja-ravintolisat
Jossai taa luki et raskaus ei lisää magnesiumin tarvetta..hmm.
Mulla ei vielä suonenvetoja oo ollu mut aiemmissa raskauksissa varsinki lopussa oli. Ne on kyllä tympeitä. :(
 
Odes otin siitä kohdasta vielä kuvan kännykkään, mutta olinkin poistanut sen jo. Tosiaan asia ihmetytti itseäkin. :cautious:
Meillä pienen liikkeet on nyt kahtena päivänä jotenkin muuttuneet, ja iltaisin ollaan sitten dopplerilla kuunneltu sydänääniä. Viimeviikolla potkut tuli napakasti ja niin että koko vatsa heilui, mutta nyt tuntuu semmoista "möngerrystä" ja paljon hiljaisempaa muutenkin.. Liekkö muuttanut asentoa vai mikä.:eek:
Jos jatkuu koko viikon, ajattelin ensi viikolla kysäistä asiaa neuvolassa.
Onko neuvoloilla eroja myös lääkärikäyntien määrässä? Tuttuni odottaa lasta etelä-suomessa ja hänellä on lääkäri heti alkuraskaudessa, meillä on ensimmäinen viikolla 26+3. Ei minulla itselläni kyllä ole asiaakaan sinne, vähän vain ihmetyttää. :D
Meille tuli eilen myös kutsu perhevalmennuksiin ja synnytysvalmennukseen. Taitaa vaan osa noista neuvolanpuolen jäädä välistä, koska kaikkia vuoroja vaan ei ole mahdollista vaihtaa. :unsure: Synnytysvalmennukseen mennään sitten huhtikuun lopulla/toukokuun alussa. :)
 
Henttis mulla oli ekasta lääkärit n. Rv 27 ja 36, molemmissa katsottiin vaan kohdunsuun tilanne ja käsikopelolla vauvan tarjonta.
Nyt oli lääkäri rv 17 ja seuraava sitten joskus n. Rv 36. Viimeksi myös ultrattiin :)
Oli kuulemma vuosi sitten tullut joku muutos noihin käynteihin kun ihmettelin aikaisista lääkäri aikaa. Nyt siis kylläkin eri kunta, mutta samaa sairaanhoitopiiri :)

Muoks. Ärsyttää kun puhelimella näppäimistö jostain syystä katoaa koko ajan ja klikkaan joko mainokseen tai lähetän viestin kesken.. :mad:

Mimmi & möhkis 27+5
 
Viimeksi muokattu:
Ahaa! Varmaan paikkakohtaistakin. :) Tai no niin olihan meillä periaatteessa lääkäri silloin joskus rv 7+, kun kunta tarjosi sen varhaisultran, tiedäppä näistä. :D

Muoks. Ja saman oon huomannu että kaksplussan käyttö kännykällä on tosi turhauttavaa..
 
Pitkästä aikaa tulin päivittämään kuulumisia ja lukemaan mitä teille kuuluu! :) Mulla on opiskelut kiireisessä vaiheessa, yritän saada paljon tehtyä ennen äitiysloman alkua...

Tänään oli neuvola. Kävin viime viikolla raditesteissä ja arvot oli hyvät. Ensimmäisessä viestissä mitä tänne kirjoitin joulukuussa ihmettelin sitä kun paino ei nouse... No, lähtipä se silloin nousuun kuten kerroinkin, ja edelleen tulee melkein kilo viikossa. Että tittidii, kyllä tässä helposti olen ottanut muut kiinni :ROFLMAO: Nyt on siis +9kg. Ja kyllä tuntuu, jalat väsyy helposti eikä lenkkeilykään enää oikein maistuisi. Oikein jo odotan sitä kun kesällä pääsee sitten taas liikkumaan paremmin!

Olen jo Tricot Slen kantaliinan ostanut, vielä on Manduca etsinnässä. Mä en tosiaan vaunuja hanki ollenkaan, kun asun niin korvessa että mielummin kävelen metsäpolkuja kun tuota isoa maantietä. Tosin jos alan vaunuja kaipaamaan niin sitten käyn ne ostamassa. Turvakaukalo on myös etsinnässä, pitänee viimeistään ensi kuussa käydä sellainen hakemassa.
 
Sisko suositteli myös manducaa, joten ehkä sellainen kotiutetaan vielä. :) Meidän mini oli monta päivää hyvinkin vaisu, mutta tänään taas innostu ja koko päivän saanut potkuja. Ehkä eilen jo pieni hätä meinasi tulla kun väsyneenä alkoi ajatella vaikka mitä. Toki pieni liikkui, mutta lähinnä hipsutteli, tähän asti kun jo useamman viikon antanut ihan kunnolla jaloista. :D
Loppuun vielä eilinen 25+4 minipallo. :barefoot:

http://aijaa.com/0caQHg
 
henttis ihana minipallo :love:

En nyt huomannut suoralta kädeltä, että olis kommentoitavaa :) Mulla alkaa selkä olemaan yhä kipeämpi tuosta vasemmalta, ristiselän puolelta (n) Sitä aika paljon hierottu, mutta ei tunnu auttavan.. Sitä tukivyötä en ole tiedustellut neuvolasta, mutta eipä sellaista ole edes tarjottu, kun asiasta puhunut..:cautious:
Ei tässä varmaan oikein auta muu kuin asennoitua viimeiseen kymppiin..:sneaky: 7 viikon päästä oltais jo täysiaikaisuuden puolella.. o_O

Vauvan liikkeistä, niin aikamoista möngertämistä ja viime yönä heräsin siihen, kun liikkeet sattui selvästi :censored:

Vointeja meille kaikille :love:

Cristal ja poppis 29+3 :love:
 
Cristal mä huomasin kanssa että vauva on potkinut mahan jotenkin kipeäksi. Tavallaan tuntuu että muutamassa kohtaa olisi mustelmaa, mutta mitään ei näy..

Henttis söpö pikkupallo :)

Äh jotain muutakin tais olla mutta viesti karkas taas kesken ja ei enää tällä sivulla näy..

Mimmi & möhkis 28+0 (apua mihin tää aika katoaa?)
 
  • Tykkää
Reactions: Cristal3
Pirpana hyvä, että pois suljetaan kaikki mahdollinen ja tsemppiä supistusten kanssa :) Mulle tulee toistaiseksi vain harkka supistuksia silloin tällöin, mutta odotan koska alkavat vaivaamaan.. Yleensä 30 viikon jälkeen alkaneet kunnolla vaivata :unsure:

Mimmi aika menee tosi nopeaan :eek: Ei sitä ehdi oikein tajuamaan edes minne se katoaa.. :rolleyes: toisaalta onhan se mukavaa, että näin viimeistä kymmentä kohti alkaa menemään nopeampaa. Ei tätä loputtomiin jaksais. Viimeiset kymmenen viikkoa on ne raskaimmat :oops:
 
Mun on pitänyt myös käydä antamassa pissanäyte supistelujen takia (eipä ole nyt vaivannut), en vaan ole saanut sitäkään aikaiseksi.. kaikki kelan hakemuksetkin vieläkin lähettämättä..

Tietääkö kukaan voiko suonikohjut lähteä itsestään ja voiko niitä jotenkin ehkäistä? Tänään huomasin että takareidet ja pohkeet täynnä koholla olevia suonimakkaroita :cry: ihan kamalan näköistä..

Ja tissitkin alkanut vuotamaan nestettä..
 
Mimmi tukisukat on yksivaihtoehto ja jalkoja pitäis nostaa ylös aina kun mahdollista. Muutenhan niihin vaikuttaa perintötekijät, eikä niihin varsinaista itsehoitomuotoa ole :( Meillä suvussa ja suonikohjuja ja onneksi nuo alut mun jaloissa on tosi pieniä vielä eli eivät olet sellaisia jättejä vaan hiussuonia, jotka ikää myöten varmasti isonee.

Täällä meni viime yö aika harakoilla. Ihme unet vaivaa edelleen ja nukun yksinkertaisesti huonosti. Henki ei kulje enää kunnolla, myöskään makuuasennossa. Vauvan liikkeet herättää myös välillä. Aikamoista rallia vetää ja vatsa siis hölskyy oikein kunnolla ja tuntuu jo jokseenkin ikävältä :D Toinen on etten ole kyljellään nukkuja ja vessaankin pitää nousta.. :oops: Sekin häiritsee unia. Eli vali vali vali :LOL:

Hyvää viikonloppua kaikille :love:

Cristal ja poppis 29+4 :love:
 
Pirpana onhan se tosiaan hyvä että varmistavat kaiken olevan niinkun pitää. :)

Onko sukkapuikkokivut tuttuja ja missä vaiheessa niitä on teillä alkanut tulemaan, jos on? :censored:
Kaksi päivää tallasin töissä halvoilla feikkicrokseilla ja taivas varjele sitä kipua minkä eilen alkoi. Vasen jalka tuntui lähtevän irti ja iltaa kohti "sukkapuikkokivut" voimistui. Ei voi olla kun super kiitollinen vapaa viikonlopusta, on aikaa etsiä uudet hyvät kengät, vaikuttaa näköjään jaksamiseen melkoisen paljon..

Noista unista ja rauhattomista öistä, toissa yönä näin unta että odotin kahta vauvaa. Toisen oli määrä syntyä toukokuussa ja toisen lokakuussa, se oli synnytyssairaalalle ihan fine, näitä kuulema sattuu... :D
 
Hei, tänne ajattelin varovaisesti kirjoitella ja hakea vertaistukea. Viikko 29 lähti käyntiin ja tässä vaiheessa tuntuu että oma pääkoppa hajoaa. Selkäkipujen ja oman arkuuden takia talvilomaviikko mennyt neljän seinän sisällä, ja kaupungilla pyöriminenkin tulee kalliiksi (ostokset+ kahvi ja vessatauot kerran tuntiin)... Tuntuu ettei päiviin sisälly muuta kuin samanlaisena toistuvien kotitöiden vuori. Ja tulevaisuus sen suhteen ei näytä yhtään valoisammalta.

Itse sain suonenvedot kuriin jokailtaisella pohjelihasharjoittelulla (kynnyksen päällä, ovenkarmeihin tukeutuen varvistuksia ja kantapään laskemisia "tyhjään"). Ensimmäisen kerran tein liikaa ja kävely ei sitten viikkoon onnistunutkaan, mutta suonenvedot jääneet sille tielle....
 
Tervetuloa Maya :) haluatko tietosi listalle?

Cristal joo suvussa meillä kulkee nämäkin ja muutenkin kaikki suonet jotenkin tosi pinnalla kun kuultaa ihon läpi. Kaipa tämäkin oli vaan ajankysymys, mutta järkyttää silti kun ei esikoisen kohdalla ilmaantunut.Täytyy kyllä varmaan käydä tukisukat hommamassa :D
Aloin jo illalla diagnosoimaan itselleni jonkun laskimotukoksen kun oireita olisi (ihan raskauden aiheuttamia varmasti oikeastikkin).

Henttis oih varmasti mukava päästä hypistelemään :)

Mimmi & möhkis 28+1
 
Pirpana täytyy kyllä sanoa, että kummallista toimintaa :eek:

Mimmi verisuonet onneksi haalenee synnytyksen jälkeen :)

( . ) omaa napaa.. Tänään olen ollut tosi herkkis. En haluaisi olla valittamassa, mutta tänään on ollut ruma, lihava ja turvonnut. Nestettä alkanut kertymään, mutta ei koskaan ole svääreihin turvonnut, mutta sen verran että huomaa itse kyllä. Vasen puoli selästä särkee ja olo on rumalla lylleröllä, joka ei jaksa mitään. En jaksa edes lenkkiä tehdä, kun hengästyn ja pissahätä vaivaa heti :confused: Huono omatunto vaivaa, kun en pysty ja jaksa osallistua, niin paljon kuin pitäisi :(

Kärsiikö muut hormoonimyrskyisistä tunnetilan vaihteluista ? o_O
 
Tervetuloa Maya! Voi ei, tilanteesi kuulostaa jotenkin ahdistavalta. Olen kuullut, ettei raskauden aikainen masennuskaan ole lainkaan harvinaista. En tiedä kärsitkö sinä sellaisesta, mutta toivottavasti sinulla on läheisiä, joihin voit tukeutua ja joskus ulkopuolinen apu saattaa olla hyvinkin hyödyllistä. Voimia arkeesi!

(.) Mä olen jaksanut toistaiseksi töissä ym. hyvin. Liitoskivutkaan eivät ole juuri vaivanneet. Nyt vaan 1-2 vk ajan on alkanut iltaa kohden tulla kivuttomia supistuksia enemmän. Jos on ollut rankempi päivä töissä ja/tai kotona illalla, sen kyllä huomaa. Harmittaa, kun ei jaksa kuten normaalisti, vaikka kyllähän se on luonnollista. Väsymystä pukkaa herkemmin kuin ei-raskaana ollessa. Täällä olikin puhetta yövalvomisista aiemmin. Mä herään ajoittain aamuyöllä turhan aikaisin, enkä sit enää saa unta. Vessahätä, supistukset, kivut tms mitkään tollaset ei herätä vaan jostain syystä vaan uni karisee ennen aikojaan. Ehkä tää valmentaa tuleviin yöheräämisiin :D

Hyvää vointia kaikille sekä rentouttavaa viikonloppua!
 
Täälläkin jouduttiin jättämään ylimääräinen virtsanäyte, kun siinä neuvolan itse tehtävässä pissatestissä proteiini oli koholla. Mitä siitä muuten etsitään, jos supisteluiden takia tehdään virtsatesti? Täällä on ollut harjoitussupistuksia ja ihan muutamia kipeämpiä, selkeästi silloin kun olen rehkinyt enemmän (esim. siivouksen yhteydessä nostellut painavia laatikoita/mattoja yms). Pitää laittaa mies siivoamaan jatkossa ;)

Henttis - ihanaa!! Itse en ole laittanut pakkausta vielä tilaukseen, odotan miltä uusi pakkaus näyttää ennen kuin päätän lähdenkö yrittämään uuden pakkauksen saamista. En kyllä tiedä miksi, mun mielestä tämä 2015 vuoden pakkauskin on aivan ihan enkä malta että pääsen hypistelemään sen sisältöä! :)

Mayalle tervetuloa ja kovasti tsemppiä! Oletko jutellut neuvolassa tuosta, jos se helpottaisi tai jos saisi sen kautta keskusteluapua? Ja uskon että pää hajoaa jos viettää likaa aikaa neljän seinän sisällä - olen itse ihan samanlainen! Onneksi kevät on tulossa ja toivottavasti sitä myötä myös paremmat ulkoilusäät, aurinkoinen sää ja kävely piristää ainakin omaa mieltä (joskin välillä on kohdalle sattunut niin kauheita v-tutus päiviä ettei niihin mikään määrä aurinko auttaisi!)

Mimmi ja pirpana - sama homma täällä, jo pidempään on vuotanut pieniä tippoja rinnoista, välillä tulee vähän enemmänkin. Ja outo tuo papa- asia! Mulle sanottiin että raskauden aikanan otetaan ainoastaan, jos on poikkeuksellisen vahva syy epäillä jotain, minkä takia pitää tutkia. Erikoista..

Cristal - voi ei! Tsemppiä, tiedän ton olon. Itselle tulee välillä kanssa masispäiviä tai muuten vaan päiviä jolloin itken tv- mainoksillekin. Ja välillä on päiviä jolloin olen ihan kaikesta vihainen ja ärtyinen ja kaikki ottaa päähän. Toivottavasti sun mieli paranee pian!

Longo - täällä kanssa heräillään yöllä paljon enemmän kuin ennen raskautta! Ja tuntuu että aina jos yhtään havahtuu vähääkään hereille, tulee tarve päästä -heti- vessaan. Ja kun siltä reissulta palaa on jo sen verran hereillä, ettei unikaan tule pian. Huoh. Raskauden iloja ;)

Onko muuten muita synnytyspelkoisia? Alkuraskaudesta synnytyspelko oli todella kova, pikkuhiljaa on helpottanut mutta sain silti onneksi lähetteen pelkopolille, jossa pääsen juttelemaan kätilön kanssa ja saan toivottavasti mielenrauhaa ja uskoa itseeni ja siihen, että kaikki tulee menemään hyvin :)
 
Täällä myös yksi uneton.. muut nukahti jo ennen klo 21 ja edelleenkään ei edes väsytä, vaikka jo 4 tuntia yrittänyt nukahtaa.

Pioni1 mulle ainakin sanottiin että virtsatietulehdus saattaa aiheuttaa supistuksia ja sitä siis ainakin itseltä etsitään kunhan jaksan labrassa käydä.

Cristal ei enää niin pahoja hormoni heittelyitä ole kuin alussa, tosin muutaman kerran mies huomauttanut, että yritän vaan oikein yrittämällä haastaa riitaa.. ja oikeassahan tuo on ollut. Välillä vaan nyppii joku mistä ei itselläkään mitään hajua.

Pirpana kuulostaapa oudolta tuo papa näyte homma!
 
Pirpana toivottavasti vuoto ihan harmitonta!

Noniin päädyttiin sittenkin itkuhälyttimen sijaan hommaamaan radiopuhelimet, jossa myös itkuhälytin toiminto. Huomasin hälyttimiä vertaillessa, että noissa ohjeiden mukainen käyttölämpötila 10-40 astetta, joten noiden ainakin pitäisi toimia pakkasellakin ja ompahan ehkä jotain myöhempääkin käyttöä :D

Mimmi & möhkis 28+2
 
Terve taas!

Sokerirasituksessa käyty ja arvot normaalit.
Yöt edelleen hankalia,yläselkään sattuu ja tohon rinnan alle. Päivisin tuo rinnan alus vaivaa joskus, muuten pystyn ihan hyvin töissä olemaan.
No huomenna neuvola, toivottavasti jotain vinkkiä sais..
Vauvalla on hyvä unirytmi,vaikka minä nukun yöt huonosti vauva nukkuu :) Samoin kyllä on noi kaks edellistäkin ollut.

Hieman pelottaa tuleva sektio, no onneks tässä vielä hieman aikaa..

Mä en oo vielä kertaakaan ollut lääkärillä (n)

Henttis, ihana masu :)

Tervetuloa Maya3.14!

Jepulis<3 ja 27+0
 
http://aijaa.com/rqenO8

Huomenna olis sitten rv30+0 :love: masupäivitystä sen kunniaksi.

Pirpana onneksi kaikki oli kuitenkin hyvin :):love:

Täällä jos olen liikkeessä ja vauva liikkuu samaan aikaan, niin ai vitsi, että jotkut liikkeet sattuu alakertaan o_O pysähtyä joutuu ihan ja pari kipu purkaukset tulee sanottua. Onkohan nämä niitä liitoskipuja myös.. Onko muilla kokemuksia, kun vauvan liikkeet sattuu alakertaan? Muutenkin alkanut sattumaan liikkeet :confused:
 

Yhteistyössä