TOUKOKUUN 2012 ODOTTAJAT

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eiya
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täälläkin foxin tapaan eka neuvolakäynti käyty ja sydänäänet kuuluivat.Tuo np ultra aika saatiin ja sitä odotellaan , seuraava neuvolakäynti onkin vasta juuri ennen joulua.
Hiljaista tosiaan on tässä ketjussa, itsellä ainakin se vaikuttaa että töitten jälkeen olen niin väsynyt ja koti jutut täytyy pyörittää ettei tahdo jaksaa koneella käydä.
Nytkin yksi huutelee jo iltasatua lukemaan joten täytyy yrittää paremmalla ajalla uudestaan täällä käydä, mutta hyviä vointeja kaikille.

Sissi 11+ jotain

Kirjoittelen kuulumisia ensi viikolla kun on niskapoimu, mutta nyt kysynkin tärkeämpää. Söin vahingossa leipää jossa oli pellavansiemeniä. Eikös ne ole kielletyyjä raskauden aikana.? Jostain vain luvin että pieni määrä esim leivässä ei haittaa. Onko näin?

En valitettavasti osaa vastata Tiramisun kysymykseen, en ole edes tiennyt kyseisten siemenien olevan kiellettyjä. Miksi näin?

Oma napa: vatsa on jo näkyvillä mutta kukaan ei ole ainakaan vielä kehdannut suoraan kysyä. Etominen on kauas jäänytta aikaa (onneksi) mutta tiedän, mitä närästäminen on. Jo pelkkä ajatus syömisestä pelottaa, kun tietää mikä on seuraus. Herkut eivät närästä mutta niitäkään ei voi pelkästään syödä. Toinen asia mikä on vaivannut koko raskauden ajan, on jatkuva vessassa juokseminen. Yöllä saan käydä vessassa jopa kolme kertaa ja se on minusta paljon. Loppuraskaudesta varmaan asun vessassa ;)

Mukavaa marraskuuta
Jo 13+3

Tiramisu: Samaa googlettelin itse tuossa alkuraskauden aikana. Pienestä määrästä ei ilmeisesti ole haittaa ja tuo suositus taitaa tarkoittaa sitä, että kun jotkut nauttivat niitä sellaisenaan suurina kerta-annoksina kuidun lähteenä.

Jo: Löysin netistä sini-Pellava Oy:n sivuilta tällaisen: Odottavien äitien on neuvottu välttämään pellavansiemeniä ja - rouhetta. Syy tähän kieltoon on pellavatuotteiden sisältämä kadmium, ei niinkään mahdollinen syaanivety. Pellavaöljy ei tietenkään sisällä kadmiumia eikä syaanivetyä, joten pellavaöljyn käytöllä raskauden aikana ei ole estettä.

Neuvolan terkan kanssa oli eilen puhetta noista "kielletyistä ruoka-aineista" niin hänen kantansa oli se, että maalaisjärjellä pärjää ja pahin on tuo tyhjiöpakattu kala (listeriavaara).

Sissille onnittelut sydänäänistä. Itsellä seuraava neuvola 15.12. Ois mennyt vasta rakenneultran jälkeen, mutta terkka kysyi haluanko tulla siinä välissä. Musta tuo odottaminen np- ja rakenneultran välillä on jo ihan riittävän pitkä, niin haluan käydä kuitenkin välillä neuvolassa sydänääniä kuuntelemassa. Väsymys ja koneella olo on tuttua täälläkin. En enää kauheasti iltaisin istu koneen ääressä, mutta näin työpäivisin on hyvä rako tulla piipahtamaan täällä. :D

nii: Mä lueskelen kanssa tuota vau-kirjaa. Luin jo esikoisen aikaa.

On se kumma miten ihmisen kroppa käyttäytyy raskauksissa erilailla. Vaikka viikkoja vasta takana 11+, niin eroja on jo. Esikoisen aikaa olin kerännyt tähän mennessä jo 5-6 kg lisää painoa, nyt ehkä max. 0,5 kg. Väsymys ja pahoinvointi on lievempää nyt, eikä vessassakaan ole vielä tarvinnut kauheasti juosta. Muutamana yönä on pitänyt käydä kerran, mutta esikoisen aikaa alkoi jo aiemmin ja kesti sinne loppuraskauteen asti. Oli muuten tuskaa viedä labraan pissanäytettä joskus 36+ viikoilla kun ei pystynyt olemaan 4 h pissaamatta kovinkaan helposti.
Esikoisen aikaa ennen plussaa palelin ja hikoilin vuorotellen, nyt kuivu huulet. Oiskohan tää mahdollisesti tyttö kun esikoinen on poika?!? (toiveajattelua). Pitänee koputtaa puuta, jotta loppuaikakin sujuis helpommin ilman närästystä, selkävaivoja ym.

Laitan vielä loppuun tuon listan.

Fox ja rv 11+3, kai?

nii 27.............10.05.......................9( takana3km) esikoinen
Jo 34..............14.5.........................?.... ..................kolmas
eiay 32.........20.05.......................1.......... ...........toinen
Eevis 21..........20.05.....................1v.......... ........esikoinen
Fox82 29......28.05.......................?............. ........toinen
Tiramisu..........29.5..........................?. ..................kuudes
Nicole 30.....30.05.......................2.............. .......esikoinen
Sissi 33........30.05........................?/1.................kuudes

Tiramisu: Olen itsekin muutaman kerran huomannut syöneeni leipää jossa on pellavansiemeniä. Niitä on yllättävän monissa leivissä nykyään. Neuvolasta sain listan vältettävistä ruoka-aineista ja pellavansiemenet on listalla, mutta oon myös ymmärtäny että pienet määrät ei oo vaarallisia. Oon kuitenki nyt koittanu vältellä noita siemeniä kokonaan ja lueskellu leipien tuoteselosteita, joita ei ennen oo kauheesti tullu luettua..

En minäkään tiennyt pellavansiementen olevan kiellettyjen listalla, nimittäin kun odotin kahta ensimmäistä tyttöä niin nimenomaan neuvottiin tekemään pellavansiemenlimaa ja juomaan sitä jos oli ummetusta ! Ja ihan terveitä tyttöjä ovat =)
Fox minulla myöskin seuraava neuvola 15.12 =)) aika pitkiä välejä tulee neuvoloiden väliin jos ei mitään ongelmia ole kun meinasi terkka että ehkä 6-8 käyntiä tulee uudelleensynnyttäjällä.No sinänsä ei haittaa kun tiedän joutuvani/pääseväni äitipolin kontrolleihin aikaisempien isokokoisten lasten vuoksi.

Taisin aiemmin kirjoittaa ettei minulla ole enää pahoinvointia, nyt sitä on ja aamuisin saankin oksentaa muutaman kerran, mutta onneksi töissä olen kyennyt vaivihkaan oksentelemaan ainakin tähän asti.

Nyt taidan painua sohvalle pötköttelemään kun nuorimmaiset nukkuvat, palataan asiaan taas myöhemmin.

Huomenna olisi ultra aika hiemanko jännityksen poikasta on ilmassa.!! Maha on turvonnut ihan niin kuin olisin 8kk raskaana.. yökkäys kohtauksia on jatkuvasti,mutta onneksi en ole oksentanut kertaakaan..

Söpönen veijari. :) Mittautitteko niskapoimua?

Mitens Tiramisun ultrakuulumiset?

Mulla on tänään 15 viikkoa täynnä. Masu on tullu aika kivasti jo esille, niin että tiukoista paidoista sen näkee selvästi. Kävin tänään ostamassa toppatakin. Mikään vanhoistani ei mahtunut kiinni. :) Kaikki mammatoppikset oli jo myyty loppuun (lukuunottamatta muutamaa H&M:n kauhean rumaa takkia), niin päädyin sitten ostamaan Seppälästä koon XL-toppatakin, jossa oli vyö. Vyön kans takkiin saa hyvin mallia. Toivottavasti se nyt mahtuisi päälle koko talven.
Aamulla kävin sokerirasitustestissä. Ei mitenkään kiva kokemus, mutta yllättävän hyvin selvisin piikkikammoni kanssa...Toivottavasti tulokset ois normaalit. Ainakin paastoverensokeri oli hyvä.

Viimeksi muokattu:
nii: Osallistuttiin seulontoihin, joiden tulokset normaalit. Niskapoimu tais olla 1.0 mm, tarkkaa ei ultraaja maininnut vaan puhui millin verran sitä olevan. Mulla sokerirasitus on edessä vasta josku rv 25 jälkeen. Toppatakki ongelma tulee olemaan täälläkin. Täytynee koittaa alennusmyynnteistä sitten ettiä, jos ei aiemmin tule sitten tarvetta. Mulla on kyllä yks XL-koon toppatakki tuolla kaapissa, mutta ei sitä voi julkisille paikoille laittaa.

Tiramisun ultrakuulumisia odotellaan täälläkin...

FoX- Ihana kuva =)

Terkkuja myös täältä ultrattu on ja seulan tulos myös kaikki kunnossa.Niska turvotusta ei juurikaan
( 0,4) ja hempatkin lähteny nousee.Olo on hyvä.Oli se niin liikkistä ku kätilö yritti saada vauvan liikkeelle ja yhtäkkiä kädet ja jalat heilu.Ihana tietää, että kaikki on hyvin.Ihmetyttää vaan että seuraava neuvola on vasta joulun jälkeen.Jotenkin mulla oli sellanen käsitys et niitä pitäis olla kerran kuukaudessa, mutta kai sitä pitää sitten vaan odotella.

Nii-kiva, kun vatsa on ruvennu kasvaa, mutta kyllä toi kohta tuleva kylmyys jakaa haasteita sen lämmittämiseen .Mulla aika pieni vatsa eikä kiloja oo tullu ton ekan neuvolan jälkeen.Oon muutenkin pienikokoinen , joten ehkä ihan hyvä ettei tuu monta kiloa kerrallaan vaan saa rauhassa venyä.

Ootteko kertoneet töihin?Mun oli pakko ton ultran jälkeen, kun siellä on asioita mitä ei saisi raskaana olevat tehdä niin tietävät, että pitää nakittaa muille tehtäviä. =)
Tiramisun kuulumisia odotellaan.

-Nicole+mini 12+4

nii 27.............10.05.......................9( takana3km) esikoinen
Jo 34..............14.5.........................?.... ..................kolmas
eiay 32.........20.05.......................1.......... ...........toinen
Eevis 21..........20.05.....................1v.......... ........esikoinen
Nicole 30.....27.05.......................2.............. .......esikoinen
Fox82 29......28.05.......................?............. ........toinen
Tiramisu..........29.5..........................?. ..................kuudes
Sissi 33........30.05........................?/1.................kuudes

Joo ja laskettuaika siirtyi aikasemmaksi eli 27.5 =)
-Nicole

Vaihdettiinko teille LA esim. neuvolakortteihin ym. jos LA muuttui ultrassa? Mulla muuttui neljä päivää aikaisemmaksi mutta kätilö sanoi, ettei sitä muuteta. En sitten kysynyt miksei. Katsotaan, mikä tilanne on rakenneultrassa.

Mä odotan kans, milloin pukkaa sokerirasitusta. Viimeksi oli joskus 18rv ja 28rv, kun terveydenhoitaja ei millään uskonut, ettei niissä ole ongelmaa (ylipainoa).Nyt varmaan sama homma mut ennen joulua ja heti joulun jälkeen en varmaan mene. Silloin saattaa olla arvot hieman koholla :)

Seuraava neuvola ensi viikolla, siis toinen neuvola kerta ja sit 3.1. olis rakenneultra. Ehkä tuohon väliin tulee neuvolakäynti tai sit vasta tammikuussa. Ei kyl ole niin hinkua käydä tuolla neuvolassa, kun hoitaja ei ole suosikki-ihmisiäni. Käyn neuvolassa kuuntelemssa sydänäänet ja katsomassa muutenkin, et kaikki on hyvin. Muuten mulle koko neuvola on yhdentekevä paikka.

Mukavaa viikonloppua!

Jo 14+4

Ei niitä neuvoloita kovin tiuhaan kyllä oo. mulla on nyt 15+1 ja oon käyny neuvolassa yhen kerran. Toisen kerran meen tän kuun viiminen päivä. Joudun kans sokerirasitukseen uudelleen vielä myöhemmin raskauden aikana kun mulla on kans ylipainoa, ikää yli 25v ja vielä epäily monirakkulaisesta munasarjasta, joka kuulemma aiheuttaa raskausdiabetesta..
Onnea hyvistä ultrakuulumisista myös Nicolelle!
Kävin muuten tänään työhaastattelussa. Mitä mieltä olette, olisiko moraalisesti oikein kertoa olevansa raskaana työhaastattelussa? En ottanut asiaa esille ja nyt mietityttää, teinkö väärin. Tuntuu vain ettei viitsisi huonontaa mahdollisuuksiaan saada työ kertomalla raskaudesta..Mitä mieltä olette?
Hyvää viikonloppua!!

Jo-mulla vaihdettiin korttiin vaikkei siirtynyt montaakaan päivää.

Nii- Ei mun mielestä tarvii kertoa.Raskaus ei oo sairaus ja jos sä oot pätevin hakija ei pitäis olla mitään sanomista sun raskaudestakaan.

Kivaa viikonloppua.
-Nicole

Täällä mennään rv 14+3. Kaikki mennyt tähän asti hyvin, takana yksi neuvolakäynti, sekä kaksi ultraa. Ensi viikolla seuraava nla ja rakenneultraa tulossa tammikuussa. Takapakkia vointi otti sen verran, että eilen alkoi tummahko, melko niukka vuoto alkuyöstä, jota säikähdin kuollakseni. Kävin päivystyksessä, jossa totesivat ettei asialle oikein voi tehdä mitään, kun ei ole kipuja. Yö meni ilman vuotoa, kun taas aamulla vuoto jatkui vähän. Päivää kohti (koputtaa puuta) rauhoittunut. Nyt vain pitäisi odottaa ensi viikon neuvolaa, jossa ilmeisestikin sydänäänten kuuntelu... että kuuluuko sieltä enää mitään.. Todella masentunut ja ahdistunut olo. Juuri kun se aika on mennyt ohi, ettei riskin tähän pitäisi enää olla niin suuri. Päässä pyörii kysymys miksi? Jokainen kerta kun joutuu menemään wc:hen, pelottaa niin, että välttelen sitä. Yritin hienovaraisesti kysyä neuvolasta, että eikö voisi ylimääräistä sydänääntenkuuntelua / ultraa saada nyt, että saisi jonkunlaisen mielenrauhan, mutta sille kuulemma ei ole perustetta, kun kipuja ei ole, eikä vuoto ole niin runsasta! Määräsi kuitenkin lepoon pariksi päiväksi ja käski vain odotella ja seurata tilannetta. Nyt vaan odotella ja odotella, mitä tapahtuu.

On ihana lukea teidän "samalla ajalla" olevien kuulumisia, toivon sydämestäni että teillä kaikki menee hyvin, eikä tarkotoitus ole pelotella, mutta tarve on äärimmäisen kova purkaa asiaa niille, joilla voisi kuvitella samoja tunteita päässä pyörivän. Hyvää vointia!

eevish: olisiko sinulla kierron mukaan nyt menkat? Minulla on aikaisemmissa raskauksissa tullut niukkaa vuotoa parin päivän ajan ja jollen olisi ollut raskaana, minulla olisi ollut kierron mukaan menkat. Toivottavasti sinullakin on näin tai kyseessä ei ole ainakaan mikään vakavampi. Jaksamista!

Jo

Kiitokset vain,

Kierron mukaan menkat tulisi olla nyt meneillään viimeisimpiä päiviään, joten mahdollista tuo kyllä on, mitä sanoit? Eilen illalla olen tosin myös kärsinyt tuntemuksista alavatsalla, ei varsinaisia kipuja, mutta paineen tuntua, nipistelyä ym. Lämpö pyörii 37 molemmin puolin jo kolmatta päivää, sekä päätä särkee. Kummallista. Seurailtava toki vaan, että mihin suuntaan etenee. Onneksi pian neuvola, jos nyt ei sitä ennen tarvitse muualle ottaa yhteyttä (toivottavasti)

Kiva, että kaikilla ollut hyviä uutisia NP-ultrissa. Niin myös täällä. Molemmat mahan asukkaat vastasivat viikkojen mukaisia kokoja, niskaturvotukset olivat hyvin rajoissa ja muutenkin olivat oikein virkeitä asukkaita :) Eli kaikki hyvin! Veriseuloihinhan kaksosraskaudessa ei voi mennä, mutta näillä tiedoilla mennään eteenpäin...

Olen vähän pidellyt hiljaiseloa täällä, kun olen enemmälti kirjoitellut monikkopalstoilla. Siellä on enemmän sellaista "vertaistuki" tyyppistä tämän kaksosodotuksen puitteissa, joten siirryn enempi sille puolelle jakamaan ajatuksia. Toki käyn teitäkin kurkkimassa ja voin välillä ilmoitella kuulumisiakin, mutta siis pääasiassa siirryn täältä nyt sivummalle.

Ihania odotusaikoja kaikille!

Täälläkin ultrassa käyty maanantai iltana ja viikkoja vastaava mönkiäinen siellä oli, muuten ei omaan napaan mitään uutta ole, pahaolo jyllää ja väsyttää ihan pirusti.Sokerirasitukseen pääsen minäkin, taitaa ajoittua joulunalus viikolle minulla tuo operaatio =)

Eevish onko vuoto lakannut?Toivottavasti on ja kaikki on hyvin.

Nyt täytyy lopettaa ja alkaa pienempiä laittaan nukkuun että jaksaa vielä huomenna herätä töihin ja lapset hoitoon.

Np-ultrassa 1.8 oli lukemat eli ihan hyvä ikään nähden. Neuvola oli tuossa eilen ja juuri ja juuri kuului äänet. 160 näytti olevan nopeus. Eilen ilallla sitten supisti aivan kauheasti ja pitkään seksin jälkeen. Yöllä sitten näin taas ihme seksi unia.Mitähän tästäkin seuraa.

Salmiakkia,roskaruokaa,sipsejä,ja kotipizzan pizzoja voisin syödä vaikka joka päivä.Ja makarooni-jauheliha ruokaa. Jotenkin suolaseen tekee mieli koko ajan. Ja suolakurkut kaupan kurkkukorista*huokaisee syvään*miten ne voikaan maistua niin hyvälle.

Jotenkin kuitenkin on semmoinen olo että jokin ihan kuin olisi vinossa. Tai sitten se on vain minun päässä.

Jo: La:ta ei ole vaihdettu kun heittoa on ollut vain muutama päivä. Täällä vissiin vaihdetaan, jos heittoa on viikon verran.

Eiyalle, Sissille ja Tiramisulle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista!

nii: En olis välttämättä kertonut olevani raskaana. Eihän sen raskauden pitäisi vaikuttaa siihen kuinka pätevä olet.

eevish: Mikä tilanne on? Toivottovasti ei ole mitään vakavaa.

Oma olo on suht normaali. Lievää iltapainoitteista pahoinvointia on edelleen, mutta esikoisenkin aikaa se loppui vasta joskus rv 14-15. Työkuvioista sen verran, että pomo lykkäs keskiviikkona kaikille työntekijöille (3 kpl) lomautuslapun kouraan eli jos tilauskantaan ei tule muutoksia seuraavan kahden viikon aikana, tulee pitkä joululoma lomautuksen merkeissä ja toistaiseksi voimassa eli ei tietoa kuinka pitkään. Ilkee tilanne kun täytyy esikoisen hoitopaikka irtisanoa kun ei yhtään tiedä pääseekö jo tammikuussa töihin vai ei. Eikä turhaan viitti maksaa 254 € hoitomaksua kun kerran itse olen kotona. Onneks tuossa ryhmiksessä on ollut koko ajan pari paikkaa vapaana, joten esikoisen saa tarvittaessa sitten suht nopsaan sinne takaisinkin, ainakin toivottovasti. Eihän tässä tosin ole kuin 5 kk äippäloman alkuun...
Tällaista tänne.

Fox ja kirppunen 13+6

Yhteistyössä