**Toukokuun 2009 Tuhisijat lokakuussa**

Varasin sit kuitenkin varhaisultran ei pää enää kestä odottaa kahta viikkoa.. :ashamed: eli huomen illalla jänskättää...
75e maksaa ei nyt niin paha hinta eiks joillain oo maksanut 100e..seli seli.. :D

Varasinkin sitten heti. Oli tosi huonosti vapaita aikoja kummankaan työvuoroihin sopien. Mutta aika on varattu 11.11. ja sinne menen. Miten vain sen saisi töihin junailtua, kun en halua kertoa mihin menen ja miksi tarvitsen vapaata. Meillä on kerho tietty aika ja vain me kaksi ohjaajaa. Eli kun olen kerhon alussa pois pari tuntia, niin pakkohan se on ilmoittaa ja mielellään työparille sijainenkin. Lapsia saattaa olla paikalla reilu 20, niin ei voi oikein yksin jättää...

Ultran aikaan viikkoja 11.

Tervetuloa uusille! (onneton unohdin sen viime viestistä, raskaus dementiaa..)
moerri
Meillä on samat raskausviikot ja päivät. :wave:
Ens viikon keskiviikkona neuvola.

Tolkuton väsymys! Ja muillekin iho oireilijoille, rasvoittuuko hiukset myös? Täällä tekee.

Ultraan menijöille onnea!

Therean & vaavi 8+1

Äklötys jatkuu täälläkin aivan kaameana :x Hedelmillä, viilillä ja maidolla ollaan eletty jo monta päivää. Ukko vaan viereesä, et eikös raskauden aikana pitäis syödä monipuolisesti ja terveellisesti. No söisin jos uppois ja pysyis vielä sisällä :(

Soitin tänään neuvolaan ja kysyin siitä np-ultrasta, ku jäi vähän epätietonen olo. No täällä sitä EI TEHDÄ, kun riski ryhmään kuuluville! Ehkä ens vuoden alusta ruvetaan täälläkin tekemään kaikille, no eipä auta mua enään sillon. Kun en kuulu riskityhmään, niin jos np-ultran haluan niin pitää mennä yksityiselle! Kyllä tääkin on... Onks kellään tietoo paljon maksaa noin suunnilleen Keski-Suomessa? Ja mitä mieltä ootte, pitäskö mennä vai olla menemättä? Ainut seula mikä täällä on on kaikille (siis tääkin vapaaehtoinen) on viikoilla 15-16 tehtävä ristiseula verestä, jos tästä jotain löytyy niin sit saa tarkemmat tutkimukset. Mut itteeni mietityttää kovasti tämä seula. Ootteko muut otattamassa tätä verikoetta?

pikku möhkis, mulla tehtiin silloin oulussa myös veriseula. Se on ikäänkuin sama kuin np-ultra, mutta mulle just neuvolassa sanottiin että se antaa epämääräisiä tuloksia ja ei oo mitenkään varma... siis korkea ikä lisää riskiä vaikka mitään hätää ei olisikaan... eli jos tuloksissa on merkki että riski on olemassa, pääsee np-ultraan ja lapsivesipunktioon. Ja mä keksin loistavan syömisen pahaan oloon - vesimeloni!!! :p

Em ja Dodo 9+0 :heart:

Mitra82 tuosta lähimmältä yksityiseltä varasin sen ultran.

Huh aamupäivä meni niin lepposasti ja yhtäkkiä tuli hirveä olo ja eikun pöntölle. Nii hirveällä paineella lensi oksu että..kiinnostaa varmaan kaikkia.. :whistle:

Postista tuli taas uusi osallistu tutkimukseen? Mulla on täällä jo ainakin kolme tutkimusjutskaa.
*synnytyspelko
*raskausmyrkytys
* ja viimesimpänä raskausdiabeteksen ja sen sikiökomplikaatioiden ennaltaehkäisyprojekti

osallistun tohon raskausdiabetes tutkimukseen, josko sitä sais itsensä sitten kuriin voi saada ilmaisia lippuja uintiin ja muihin liikuntajutskiin. Käydään myös siellä diabeteshoitajalla ja verikokeissa. Kestää kaikkinensa 2.v ainahan sen voi lopettaa millo haluaa..
juu täällä keksiä mussutan vielä kun ehtii :kieh:

veriseulasta..en tiiä menenkö varalta on lähete..se tehdään np-ultran yhteydessä. Jotenkin vaan tuntuu että jaksanko sitä rumbaa. Sitten jos tulee epäily odotat n. 3vko että pääset lapsivesi punktioon ja toisen 2-3vko tuloksia..ja mitä sitten? No nämä on jokaisen omia valintoja. Yhdestä lapsesta tuo veriseula oli ok sitten rakenteessa löyty kystat ja lapsivesipunktio ja taas kaikki ok! Hirveää höykkyytystä. Mutta sitähän tämä on ja joissain tapauksissa jos löytyy joku todella paha esim. trisomia on tietenkin hyvä että vanhemmat saavat ajoissa päättää miten jatkossa toimitaan?

Mahassa kiertää taas... :eek:

alice in wonderland . UPEITA uutisia!! On varmasti sanoin kuvaamattoman hieno olo.. :) :) :)

Ei ole jaksanut käydä edes koneella. Väsymys on kaamea. Pahaolokaan ei kauheasti helpota, tosi nyt ei ole enää tarvinnut oksentaa! :) Naama kukkii pahasti, pissattaa jatkuvasti, on nälkä KOKO AJAN, ja mieli on niin herkässä. Vähän väliä itkettää, enkä edes itsekään tiedä syytä... :/

Maanantaina kävin niissä verikokeissa mitkä sitten liitetään siihen np-ultraan. Oli pientä vaikeutta pidätellä pissaa yli 4h... taisi joku muukin asiasta mainita.
22.10 olisi seuraava neuvola ja 24.10 sitten se np-ultra. On kauhen malttamaton olo, vaikka muutama viikko sitten kävin ultrassa... Kyllähän sitä omaa pienokaistaan katselisi vaikka kuinka!! :)
Alkaa jo vähän jännittämään asiasta kertominen. Lähinnä kiinnostaa, että miten asia otetaan vastaan, kun tuo esikoinen on kuitenkin vasta 7kk... Uskon ainakin, että molempien perheet repeävät riemusta!

Ihanaa aurinkoista ja värikästä syksyä kaikille!! B)
Ja tastelu voimia pahaaoloa vastaan!!!!!! ;)

nasu ja nipsu 9+5

G: Sitä unohtui kysymäni, että onko kellä tietoa, että mille viikoille asti lämmöt voi olla koholla..?? Itselläni on edellee 37-37,2... Eli vieläkö johtuu vaavista, vai onko ihan oikeaa flunssaa..?? Kuitenkin kohta jo mennään kymppi viikkoa ja vieläkin paleltaa... :|

:wave:

Täällä tänään ollut taas vaihteeksi vähän ihmismäisempi olo, kuin huonoimpina päivinä. Jospa tää pahin vaihe alkais pian vähän tasottuun tästä pahoinvoinnista... toivossa on hyvä elää. Alkaa oleen sen verran heikko olo itselläkin, että ei meinaa jaksaa oikeen mitään. Viikonlopun aikana huomasin, et väsymys on lisääntynyt rajusti. Tänäänkin ei sängystä meinannut ylös jaksaa, mut pakkohan se on, kun pitää ekaluokkalainen kouluun herätellä. =) Huomenna varaan sen ultran, ja meen sinne tavalla tai toisella. Toivon mukaan mieskin pääsee, se on edelleen epäselvää. No, minä ainakin sitten menen, jos mies ei pääse. Lapset tuuppaan johonkin siks aikaa, tod.näk. äitille. :heart: Hankalaa aina tää järjestely, et johonkin pääsee ilman lapsia...

veriseulasta... täälläkin olis se tuon ultran lisäksi. Mut sinne seulaan en ole menossa. Ultraan vain. Mä en tiiä, jotenkin ei vaan toi veriseula kiinnosta. En mä ole aiemmissakaan raskauksissa niihin osallistunut.

Mun pitäis autokoulun pimee ajokin suorittaa tässä syksyllä. Pitää sekin varata. Eikös sinne mennä omalla autolla?? Muistaako kukaan? :wave: (ei oikeen kuulu aiheeseen tää kysymys, mut menköön :D )

Huh heijaa, kun viikkoja jo noinkin paljon mulla. Mihin tää aika oikeen hukkuu? :eek:

Ihania uutisia alice in wonderland, oikein paljon onnea :hug: :flower:

Äitti-83 Me oltiin pimeessä ajossa autokoulun autoilla. Voipi olla että vaihtelee autokouluittain ja tuosta omastani on aikaa jo useampi vuosi. Kakkosvaiheessa sitten käytiin omalla autolla radalla.

Moikkis!

Noniin nyt kun oon sitten kehunut, että pahoinvointi alkaa olla selätetty niin eiköstä vaan tänään saanut halailla pönttöä :x ei ookaan tätä ennen tarvinnut yrjötä, mut nytkö se sitten alko |O mä jo luulin selviäväni ilman yrjöilyä!

Äitti-83 me oltiin pimeenajo autokoulun autolla, mut liukkaalla piti olla omalla. Mut tosiaan voi vaihdella autokuluittain ja munkin autokoulusta on jo sata vuotta.

pikku möhkis täällä ei tuota veriseulaa olekaan, mutta oon miettiny et jos olis niin en menis siihen. En oikeen osaa edes perustella et miksen mut en vaan haluis. Ultrat saa riittää, se on kuitenkin selviö että vaikka lapsi olisikin vammainen niin se pidetään ilmanmuuta.

Nyt ei ajatus kulje tän pitempään tarinaan, mutta vielä peesailen ElinaMariaa tuosta mitran myyntitoiminnasta...aika "ovelaa" käydä joka pinossa kommentoimassa muka ihan vilpittömästi ja samalla sitten ujuttaa myynti-ilmoitus tekstiin. Kieroa puuhaa. Ja epäeettistä. Ugh, olen puhunut.

Voi eiiiiih, jos sinne mennään autokoulun autolla. :D :headwall:
Mulla on sellanen "pikku" ongelma, et meiän autossa on automaattivaihteet, niin mä oon ihan tosi tunari sitten niitten tavallisten vaihteitten kanssa, mitkä autokoulun autoissa on. Nimim. vanhempien autoa liikkeelle yrittänyt huonoin tuloksin. :xmas: :ashamed: :ashamed:

Noh, siinä sitten vähän aikaa opetellaan et saan auton liikkeelle... :snotty: haluan ajaa sen pimeen nyt, että pääsen sit vauvan synnyttyä jo kesällä ajaan sen kakkosvaiheen. Vaikka 2010 kevääseen asti olis aikaa, mut haluun sen ajaa mahd. pian. ;)

tervehdys, pitkästä aikaa... nyt löyty hetki ja kyllä se toinenkin meni kun pinoa taaksepäin selasin... :)

alice in wonderland :flower: tervetuloa takaisin! :)

joku tuossa mainitsi 100 e ultrasta... itse kärsin yli 130 euroa viime viikolla! (dementia vaivaa täälläkin, kun ei muista tarkkaan...) toki se oli 4D-laite, mutta eipä siitä ollut kamalasti vielä hyötyä. "möhkäle" erottui. :heart: tärkeintä oli kuitenkin että se sydämensyke näkyi.

olo on ollut epäilyttävän hyvä, kuvotus on kadonnut lähes kokonaan ja sekin mitä oli, oli hyvin pientä. tsemppiä kaikille pahasta olosta kärsiville!

unta kaipailen ja vkoloppuna tulikin nukuttua varmaan 22 tuntia... mies onneksi heräsi tuon juniorin kanssa. mistä tulikin mieleen:

millä ootte saanut lapsen yövaeltelut loppumaan? täällä kaivataan vinkkejä! meillä tuo 2-v joka yö tulee viereen ja silloin mä en saa nukuttua! siitä ei vaan tuu mitään kun toinen potkii... :( sitä paitsi varsinkin muutaman kuukauden päästä ei ole kiva, jos sisäpuolisten potkujen lisäksi tulee noita ulkopuolisia öisin... :) viime yönäkin vein pojan kolme kertaa takaisin omaan sänkyynsä... (väsyttäähän tuokin kun ei saa keskeytyksetöntä unta nukkua) ja jo senkin takia tuo olis hyvä saada loppumaan kun kohta on jo se pieni nyytti joka herättelee öisin. ajatuksenahan se olis ihana, että kaikki nukkuis sovussa saman peiton alla mutta se ei vaan mun nukkumiselle sovi...

Perjantaina sit pitää mennä synnärille. Eka käynti liittyen tohon raskausdiabetestutkimuksen 1½h kestää ja 12h paasto. Aiemmin on tuo sokerirasitustesti tehty vasta rv 27 arvauskeskuksessa..nyt se tullaan tekemään aiemmin ei tosin perjantaina vielä heh. Ihan hyvä, että pääsee syyniin ajoissa.

Äitti-83 Joo autokoulun autolla mennään, mut meillä oli se koko homma semmosta seisoskelua. Katseltiiin miten se heijastin toimii, sytkäri ja kaikki muut huomio valot. Laita lämmintä päälles!
Yks ajohomma oli ja sitkään ei tarvinnu kaikkien ajaa. :)

Mäkin NIIN tahtosin ultraan mut millä ihmeen apurahalla. Kaikki ylimääränen tuntuu menevän autotalliin :snotty: Neuvolakin on vasta 20 pvä!
Olo on kaamea aamulla ja illalla. Mut olempa keksiny jotain mitä voin syödä. Jogurttia ja muroja sekasin :p
Tänään päästiin pihalle pitkästä aikaa, oli kivaa. Vein ulkokalusteet pestyinä leikkimökkiin, lelut tarvis hiekkikseltä pestä, mut se ei onnistu noitten murujen kans. Kuka tulis mun kans haravoimaan! :wave: :D

Valis 6+2 (vasta!! :ashamed: )

Alkuperäinen kirjoittaja Iitu2:
millä ootte saanut lapsen yövaeltelut loppumaan? täällä kaivataan vinkkejä! meillä tuo 2-v joka yö tulee viereen ja silloin mä en saa nukuttua! siitä ei vaan tuu mitään kun toinen potkii... :(
Meillä on molemmat tytöt (4,5v ja 3v) sellasia että tuppaavat viereen yöllä, ja kyllä, miehen ollessa vapailla laivalta, on tosiaan tuo tila aika vähissä kun 4 ihmistä tunkee 180cm leveydelle.

Meillä on sääntönä, ettei ennen aamu 5 saa tulla. Niin kauan kuskaan takaisin. Lisäksi mm. omassa sängyssä nukutuista öistä saa tarran palkaksi ja meillä se toimii hyvin. Yksin kun olen niin silloin en pidä niin väliä vaikka tulevatkin viereen kun tilaa kerran on.
Viime yönä kuopus tuli 5 aikaan, vähtäsi puol tuntia ja totesi "eihän täällä saa nukuttua!" ja otti tyynynsä ja paineli takaisin omaan sänkyynsä :D
Aikaa ja kärsivällisyyttä se vaatii :whistle:

(.) Oli eka neuvolakäynti, ja kaikki ok. Haluavat tosin ottaa ainakin 2 kertaa multa alkuraskaudessa pissasta bakteeriviljelyn, koska raskauksissa mulla aina vaivana oireeton VTI. Ekassa eritoten, toisessa selvittiin kerralla ja kesällä oli nyt yksi ihan muuten vain.
Ihan ok käynti. kauhukseni verikoe, mutta selvisin kunnialla (olen selvinnyt kuopuksen lapsivesipunktiostakin ) kärsin siis piikkikammosta.
vkon 11 ultraan saatiin aika.
Käytiin lapi edelliset raskaudet (ekassa myrkytys+käynnistys, toisessa rak. ultrassa saatiin tietää että on huuli-ien suulakihalkio) ja ainahan mulla on sitten paino riistäytynyt käsistä (+25 ja +30kg) Nyt lähdettiin 6kg:a pienemmistä lukemista liikkeelle kun aikaisempiin raskauksiin, että sinällään ei hätiä mitiä, BMI kohtuulliset 21.

Oma olo hiukan parempi ollut tänään.:) Josko pahoinvointi loppuis? :)

Alkuperäinen kirjoittaja Therean:
Tervetuloa uusille! (onneton unohdin sen viime viestistä, raskaus dementiaa..)
moerri
Meillä on samat raskausviikot ja päivät. :wave:
Ens viikon keskiviikkona neuvola.

Tolkuton väsymys! Ja muillekin iho oireilijoille, rasvoittuuko hiukset myös? Täällä tekee.

Ultraan menijöille onnea!

Therean & vaavi 8+1
Ja täälläkin varhaisultran mukaan samat viikot menossa teidän kanssa.

Alice in wonderlandillahan on ollut hieno käänne raskaudessa - paljon onnea!

Itselle ei kuulu mitään erikoista. Väsymys on edelleen voimakasta, mutta muuten on tällä hetkellä aika oireetonta. Turvotusta ja uutta hiivatulehdusta lukuunottamatta. :headwall:

Perjantaina on eka neuvola ja odotan sitä innolla. Ainoa harmituksen aihe on se, että mies ei ehkä pääsekään mukaan. Pitääköhän se neuvolan täti sitä jotenkin huonona asiana? Itse kun olen ensikertalainen näissä asioissa, niin mitä siellä ekassa neuvolassa muuten ylipäätään tapahtuu?

Pantteri ja Jyvä 8+1

Heips!
Äitti-83 mä ainakin oon ajanu pimeen ajon ihan omalla autolla aikoinaan.. ja silloin oli kaikki muutkin omilla autoillaan siellä radalla.. eli ilmemisesti eri käytäntö eri paikoissa..

Iitu2 meillä poika nyt kolmevuotias ja nukkui melkein tähän asti pinniksessä kun ei uskaltautunut sieltä yli laidan niin nukkui hyvin.. nyt pituuden takia jouduttu jatkettavaan vaihtamaan ja yönsä kyllä pääsääntöisesti siellä pysyy mutta joskus kun heräilee ni yritän sinnitellä siellä huoneessa pojan kanssa ja olla vieressä tai jotain etten ota viereen.. illat onkin välillä yhtä rumbaa |O kun leikit kiinnostaa enemmän ku nukkuminen..

nasu21 mulla ainakin oli lämmöt koholla esikoista odotellessa koko ajan.. norm. on 36,2 ja sillojn huiteli 37 pintaan ja paleli myös.. nyt palelee samalla tavalla mut en oo mittaillu lämpöjä.. imetysaikaan oli usein myös lämpöilyä ilman mitään flunssaa tms..

jaaha huomenna alkaa kahdeksas viikko :) aika menee silti vaan liian hitaasti tässä alussa.. :/

Höpöliini ja masukki 6+6

pilkkupantteri: harmi ettei miehesi pääse mukaan jos olisi innokas tulemaan.. mutta ei ne siellä neuvolassa mitenkään oleta että miehen tarvisi mukana olla.. oma mieheni ei koskaan ole käynyt neuvolassa mukanani ja ei täällä ainakaan sitä oon kukaan siellä kyselly :) hienoa tietysti on jos mies pääsee mukaan! ekalla käynnillä ei täälläpäin ainakaan paljon muuta tehdä kun perustiedot täytetään raskauskorttiin ja kysellään sitä sun tätä ja annetaan ohjeita ja iso pino lappusia,, ehkä varataan aika ultraan ja voi olla että joissakin paikoissa jo kuunnellaan sydän ääniäkin,, täällä tosin ei vielä ekalla kertaa.. pissakoe otetaan, hemoglobiini ja verensokeri otettiin myös ainakin multa sillon ekalla kertaa.. nyt en viä ookkaan käyny vaan 16 päivä vasta menossa :)

Kiitos Höpöliini infoista. Ja kannustuksesta sen suhteen, että miehen ei ole pakko olla paikalla :) Ei se varmaan muuten kyllä tule siellä mukana kovasti pyörimään, mutta ekalle kerralle olisi haluaks mukaan tulemaan. Tulisi sitten sillekin raskaus vähän todellisemmaksi - nythän sen huomaa vain uupuneen ja hieman lyhyt pinnaisen vaimon muodossa, joka syö koko ajan juustoleipiä.... :D

alice in wonderland Ihanaa kun olet saanut hyviä uutisia ja taas joukossamme =) Nasu21 itse en ole lämpöä mittaillut koko raskauden aikana tai sitä ennenkään, mutta mulla ainakin palellut vieläkin ja nyt mennään rv 8+2. Tänne ei mitään erikoisempaa, neuvolaa odotellessa :) Sinne ois vielä vajaa pari viikkoa. kovasti haluttais jo kaikille kertoa =)

Yhteistyössä