*TOUKOKUU2006*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja osa18
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vähän meidän kuulumisia, kun VP:kin niitä kyseli. :) Arki sujuu ihan kivasti. Imetys sujuu hyvin ja neiti on sen verran hyvin syönyt, että painoa on jo 3125 g! Tänään oltiin nimittäin neuvolassa.

Oli muuten jotenkin vähän hassu käynti. Meillä siis terkka vaihtui. Kamalasti meni aikaa siihen, kun kyseltiin meidän harrastuksista, tupakanpoltosta, päivärytmistä yms. Multa kyseltiin, että miten mahtaa onnistua työ- ja perhe-elämän yhteensovittaminen sitten, kun palaan töihin. No, en nyt ihan heti ole sinne palaamassa.

Meillä on yöt olleet levottomia. Ilmavaivoja on ollut, mutta tuntuu, että ne ovat ehkä jopa hieman helpottaneet. ostin apteekista Rela-tippoja. En tiedä, ovatko ne ehkä auttaneet. Sen sijaan parina viime yönä neitiä on tainnut huudattaa räkä nenässä. Nenätippoja ja limaimua on kokeiltu, mutta en oikein tiedä, mahtavatko auttaa. Viime yönä vauva nukkui pari tuntia liinassa mun vatsan päällä. (Olin itse puoli-istuvassa asennossa.) Vatsalla makuu tuntui auttavan, mutta en kyllä joka yö voi nukkua lapsi liinassa. Sängynpäädyn nostaminen voisi kuulemma myös auttaa. Täytynee kokeilla.

Tämmöistä täällä meillä. Ai niin, kestoja en oo päässyt vielä kokeilemaan, kun kaikki systeemit, joita olin etukäteen kotiin varannut, ovat hieman liian isoja meidän vauvalle. No, kasvaahan tuo. :)

Täällä edelleen,huomenna kontrolliin synnärille, vähän jänskättääkin :) Toivottavasti eivät vielä käynnistä vaan antavat armonaikaa,jotenkin karmaseva ajatus se käynnistys. Hirveitä kauhujuttuja kuullut miten paljon enemmän se sattuu kuin omat poltot... Tai no tietämätön mä siitä olen kun ei omistakaan poltoista ole kokemusta :)
Sisko patisti mua valittamaan oikein kunnolla huomenna että käynnistäisivät jo,no onhan tässä jo aika tukala olo mutta kyllä mä haluaisin että synnytys lähtis ihan itsellään käyntiin. Enköhän muutaman päivän vielä kestä...

Omalla äipällä ei ole omia supistuksia ollut oikeestaan ollenkaan, synnytyksen alussa on ollut ja sitten hiipuneet ja niitä on voimistettu. Ja on myös ihan käynnistetty. Josko olisin perinyt tuon ominaisuuden...

Mahtaako kohtalotoveri Antsukka olla vielä yhtenä kappaleena...?

Kai mä tästä vetäydyn sohvan pohjalle :)

Lilli mä todellakin ihailen sun pitkä jänteisyyttä mahtavaa että jaksat odottaa noin maltillisesta:) mä en ole kuullu mitään kauhu juttuja käynnistämisestä lähinnä että jos kohdun kaula on täysin epä kypsä niin avautumisen alkaminen voi pitkittyäettä kunnon suppareita voi joutua odottelemaan. mutta kaitpa noitakin kokemuksia on yhtä paljon kun synnyttäjiä:) tsemppiä! Miimalle onnittelut:)

Huomenta toukomammat ja odottelijat!

Täällä on toinen Lillin kärsivällisyyden ihailija! Itse haluan jo synnyttämään, mutta ei... Tänään olisi iltapäivällä neuvola... tulen sitten vielä kertomaan neuvolakuulumiset...

Laskettuaika täälläkin mennyt ja edelleen yhtenä kappaleena. Edelleenkään ei suppareita eikä mitään oireita mitkä voisivat viitata siihen, että vauva olisi tulossa. Tähän lisäksi vielä se, että vauva oli eilen illalla ja vielä tämä aamunakin tosi hiljainen, nyt tässä mietin, että pitäisikö lähteä sairaalassa käymään, kun meidän neuvolahoitaja sanoi, että tästä eteenpäin jos mitä tulee niin suoraan sairaalaan käymään, ei enää neuvolan kautta. Ihmettelen tätä ohjetta kyllä vähän. Mieskin on alkanut töistä soittelemaan, että joko on jotain merkkejä ilmassa. Tää kaveri näyttää tehneen pysyvän vuokrasopimuksen mun masun kanssa :)

Miten teillä muilla menee neuvolakäynnit lasketun ajan jälkeen? Onko kerran viikossa vai useammin? Mulla on vielä ensi viikoksi yksi neuvola-aika varattu, mutta sain myös ohjeet, että pitää jo tällä viikolla varata varmuuden vuoksi yliaikaiskontrolli ensi viikolle.

Ihailen kyllä myös tuota Lillin kärsivällisyyttä. Ja onnea kaikille vauvansa jo saaneille (sanoo ihan pikkuisen kateellisena...)

No niin, ensimmäinen äitienpäivä takana. Kakun ja ruusut sain ihanalta mieheltä!

Vauva-arki on lähtenyt ihan hyvin käyntiin, vaikka rankkaakin välillä toki on. Poju on kiltti, ei turhia kitise. Paitsi kun tulee nälkä, sitten on oksat pois, jos tissi ei ole heti suussa... Pyykkiä on tullut hurjasti, pampersit on meillä päästänyt kaikki pisut ohi! Nyt Libero kokeilussa, vaikuttas ehken paremmalta, on pienempikin. Voi kyl olla asentajassakin vikaa, täytyy neuvolassa kysyy vielä, miten päin niitä siivekkeitä asetellaankaan...

Maitoa tulee, kerään ylimääräisen maidonkerääjään (meillä tärkein laite tällä hetkellä!!) ja laitan pakkaseen 40 ml:n erissä.

Meidän poju rauhoittuu, jos saa tuon vähintään 40 ml kerrallaan maitoa. Rytmi on iltapainotteinen, eli tuossa kymmenen aikoihin rupee ottamaan kontaktia ja kattelee suurilla silmillään, ja vaipan vaihtojen ja imetyksen jälkeen nukahtaa kahdentoista yhden välillä. Heräilee sitten reilun parin kolmen tunnin välein yössä.

Tänään tulee isovanhemmat kattomaan, vähän vielä jännittää noi vieraskäynnit, jos poju saa hepulin just silloin...

Rintakumia jouduin käyttämään, mutta nyt näyttäs siltä, että poju alkaa saada otteen rinnasta. Kumit oli hyviä, mutta ei niitä kauaa haluaisi käyttää.

Mietityttäähän se välillä, että saako vauva tarpeeksi ruokaa, kun ei yhtään tiedä, miten paljon rinnasta tulee.

Mut nyt pitää vähän järjestellä paikkoja, ennen kuin vieraat tulee.

Jaksamista kaikille!

Siis miten sulla Kata voi olla laskettu aika mennyt kun tuossa listassa se on 20.pvä? Vai siis onko tää odottelu vienyt multa kaiken järjen =D

Nanna, onko helppokäyttöisiä noi rintakumit? Eikös niitäkin keitetä jokaisen käytön jälkeen, vai? Mulla kun on koko raskauden olleet rinnanpäät ihan rikki niin on varmaan mullakin rintakumit käytössä... Oon ne jo hankkinutkin... mut kiva kuulla et toimiivat käytännössäkin...

Päivät vierii ja olo alkaa käydä tukalaksi. En kyllä toivois päivääkään yliaikaa. Vauva on kyllä laskeutunutkin, mutta makuuasennossa painaa kylkiluihin tosi pahasti. Nukkuminen on hankalaa.

Mulla on melkoiset teräsnännit, mutta saa nähdä, miten ne vauvan imemisen kestää. Toivottavasti kaikki menee hyvin.

Niin ja kiitos *E*:lle ja Nannalle vauvaterveisistä. Kiva lukea kuulumisia varsinkin kun aihe on noin mielenkiintoinen. Onko olemassa mitään hauskempaa kuin kakkavaipat :) ? Mutta miten ihmeessä pakastaa 40ml maitoannos? Eihän niin pieniä astioita ole olemassakaan. Kerro Nanna jipposi.

Hermostuin Instrun palveluun oikein perusteellisesti viime viikolla ja sain hyvitykseksi ilmaisen piilaritarkastuksen ja kokeilun. Ihan ihmeissään räpyttelen nyt silmiä ja autolla ajo tuntui lähes rikolliselta ilman rillejä. En oikein tajua vielä, että näillähän näkee ihan yhtä hyvin kuin lasit päässä.

Nyt pitää saada kahvia ja äkkiä. Ostin eilen harsoliinaa kymmeneen harsoon, jotka ajattelin alkaa ompelemaan tänään. Jos jaksan.

Miia: Mulla vaihtui ultrassa tuo päivä 15.5 ja joskus aikoinaan sen yritin muuttaa tuohon listaan, mutta päivitys tuntui aina katoavan, joten annoin sitten olla :) Toisaalta pitäisi ehkä elää tuon 20:nen päivän mukaan niin ei olisi niin kärsimätön tämän kanssa.

Mullakin oli aluksi rintakumit käytössä ja niiden avulla imetys kyllä lähti kivasti sujumaan. Mä en ole keitellyt niitä joka käytön jälkeen. En ees Kättärillä saanut mitään semmoista ohjetta, vaan sielläkin niitä vaan käytön jälkeen huuhdottiin.

Mä muuten luin jostain jonkun äidin kirjoituksen, että ekan lapsen kohdalla hän sterilisoi ja keitti kaiken. Tokan kanssa teki sitä paljon vähemmän ja kolmannen kanssa ei juuri ollenkaan. Lapsista sitten eka oli vähän väliä sairaana, kun kolmas taas ei. Eli välttämättä se liika steriilisyys ei ole hyväksi.

Mäkin oon hommannut pakastusta varten minigrip-pusseja. Vaikea vaan tietää, millaisia kerta-annoksia kannattaa pakastaa, kun ei mulla ole aavistustakaan, montako milliä vauva kerralla syö.

Kata: ok, en siis ole vielä ihan täysin seonnut :)

Itsekin olen miettinyt tuota keittämistä kun esim. rintapumpun ohjeissa mulla lukee et osat pitäisi aina keittää käyttökertojen välissä... kamalasti tuntuisi olevan työtä siinä. Pitää kysellä sitten tarkemmin neuvolasta/nkl:lta kun nyt ensin saisi sen vaavelin :)

Meillä kävi eilen neuvolan täti kotikäynnillä: pojan paino noussut 2840 g -> 3300 g viikossa!!!!=) Mikä suursyömäri! On kuulemma normaalia noille alle kolmikiloisille, että alkuun tankkaavat kauheesti ja nostattavat painoaan, vaikka itsestä kyllä tuntuu hurjalta että paino nousee tuota tahtia...ajatella miltei 20 % tullut painoa lisää ja vain viikossa. Eli maitoa riittää...;) Mut on kyl ihana että tuolla meidän rääpäleelläkin rupee posket vähän pyöristyyn ja ranteisiin tulemaan sitä vauvan pulleutta kun se oli niin laiha syntyissään.

Tinnu ja ""Viltsu"" 12 vrk

Vähän kuulumisia meiltäkin.

Kivasti on lähtenyt homma etenee, isompi poika niin haluais vaan veikkaa syliin, mutta välillä kyllä muistais paukauttaa ellei siihen väliin ehtis hätiin.
Nyt tuo tuhisee tuossa sitterissä. Aamu meni tänään ihan harakoille, th kävi ja tuli myöhässä. No painoa nyt on yli syntymäpainon eli 3560g ja sairaalasta lähtiessä painoa oli 3280g, elikkä mukavasti nousee tissimaidolla. Sillä siis mennään ja poika vaan tankkaa tissillä eli ei turhia lutustele. Syömiseen menee 20-30min ja sit nukkuu tai seukkaa. Pituuttakin tuntuu kasvaneen.

Hyvin meilläkin imetys lähtenyt käyntiin, muutaman päivän käytin kans rintakumeja, mutta enään ei tarvi.
Ja sairaalassa annoin lisämaitoa ja kotona olen tarjonnut, mutta ei ole huolinut ja kerran paino nousee niin en tarjoa enään.

Ens viikolla meillä alkaa vasta oikea arki, kun mies lähtee töihin, ihan jänskää et miten sitä selvii aamuista lähinnä.

Mutta tsemppiä vielä teille joilla synnytys edessä.

Mymmeli ja ""tatte"" 9vrk

Neuvolassa oltiin ja pääsen vielä perjantaina uudestaan jos ei sitä ennen tapahdu mitään. Verenpaineet oli niin korkeat että tarkastetaan viel ennen viikonloppua ja sitten tiistaina pääsenkin jo yliaikaisuuskontrolliin NKL:lle jos nyt ei mitään tapahdu ennen sitä...

5 päivää jäljellä. Enpä olisi yllättynyt, jos jotakin pian tapahtuisi. Kirjastoon käveleminen sattui, kun vauvan pää on niin alhaalla. Ja mahaan koski aamulla. Ja maitoa tihkuu jo.

Ovatkohan muilla tällaiset ennusmerkit pitäneet paikkaansa?

Mulla on ainakin kävely sattunut jo yli viikon ja mahaa on nipistellyt ja koskenut jo monta viikkoa... selkää myös jomottanut. Maitoa on tihkunut jo yli kuukauden, ja tässä ollaan edelleen... Toivottavasti sulla tarkoittaisivat jotain :)

Hei vaan pitkästä aikaa! Viime keskiviikkona 10.5. oli laskettu aika ja kirjoittelin ettei tunnu missään. Illalla kuudelta menin töistä kotiin ja klo 19 menin hieman sängylle lepäilemään. Klo 19.45 tuntui reisille lorisevan jotakin ja pomppasin sängystä ylös - ja mikä mieletön määrä vettä syöksyi matolle - oikea tulva. En oikeasti olisi voinut uskoa että sitä vettä voi olla niin paljon ja että se voi mennä noin. Juuri aiemmin päivällä yksi kaveri vitsaili kun käytiin kahvilla että varo vaan ettei vedet mene kassajonossa tai jossain...

Siitä sitten mentiin sairaalaan. Supistuksia tuli n. 5 min välein muttei kovin kivuliaita ja olin n. 3 cm auki. Torstaina klo 14 aloitettiin oksitosiinitippa ja johan muuttuivat huomattavasti kivuliaammaksi. Aukeaminen vaan oli tosi hidasta ja kun tippaa lisättiin niin vauvan sydänäänet menivät välillä supistuksissa alle sadan. Ammeeseen en päässyt koska lapsiveden menosta oli sen verran aikaa ja suihkukaan ei onnistunut kun eivät saaneet vauvan sydänääniseurantaa onnistumaan suihkussa. Torstai-iltana klo 20 sain epiduraalin - mikä taivas! Oma verenpaine tosin putosi reiluun 90/40 mutta korjautui kyllä aika pian ja sitten oksitosiinia annettiin niin paljon kuin vauvan sydänäänet antoivat myöten. Perjantai aamuna klo 3 jälkeen pääsin vihdoin ponnistamaan mutta siinä vaiheessa kohtu oli niin väsynyt, ettei enää jaksanut juuri supistella, joten sain sitten vaan itse pusata lasta ""hartiavoimin"" ulos. Kaveri onnistui saamaan päänsä sinne jotenkin hassuun asentoon eikä millään meinannut mahtua ulos. Välillä näytti siltä että hyvin etenee ja pian tulee ulos ja sitten taas kehitys tyssäsi täysin. Mieskin pääsi oikein tositoimiin kun kätilöiltä meinasivat kädet loppua ja hän joutui jalkopäähän pitelemään toista jalkaani toisen kätilön avuksi kun toinen kätilöistä painoi mahaa. Mies ei edes pyörtynyt vaikka joutui huomattavasti pahempaan paikkaan kun mitä olin etukäteen lupaillut ;-) Reilun tunnin ponnistamisen jälkeen vauva kuitenkin tuli ulos minun ponnistuksillani ja kätilön painamana ilman imukuppia. Kätilö teki leikkaamalla hieman lisää tilaa enkä edes revennyt vaikka kätilö ensin epäili minun revenneen aika tavalla. Kaiken vaivan palkitsi tuuheatukkainen tummatukkainen tyttö 53 cm, 3970 g ja päänympärys 37 cm.

Aika heikkona olin perjantain - yksin en uskaltanut lähteä kävelemään enkä juuri lasta nostella - mutta sitten toipuminen kävi nopeasti ja nyt on alapääkin jo ihan hyvässä kunnossa. Mahavaivoista kaveri kärsi kovasti pari ensimmäistä päivää ja välillä yhäkin. Lauantain itki aivan putkeen koko päivän. Meinasi jo paniikki iskeä kun kotiuduttiin maanantai-iltana kun kyllähän sitä laitoksella jaksoi joten kuten häntä päivät hyssytellä mutta kun siellä sentään henkilökunta hyssytteli häntä öisin viitisen tuntia että sain nukkua mutta miten sitä pärjää kotona yksikseen... Kaveri sai laitoksella Kuplaton-tippoja, joiden pitäisi auttaa ilmavaivoihin ja ostettiin niitä apteekista kotiinkin. Ovat nuo vaivat nyt kyllä helpottaneet tosi paljon. Toivottavasti oli vain alun ongelmaa kun maha joutuu yks kaks töihin - on kuulemma yleistä vastasyntyneillä. Ei kuulemma ole välttämättä mikään koliikin merkki.
Raskauden aikana tulleesta 16 kilosta 8 on lähtenyt ja maitoa tuntuu olevan suht riittävästi. Varsinaista maidon nousemista en ole huomannut mutta tuntuu lapsi sitä mussuttavan ja nukkuvan nyt kuitenkin 3-4 tunnin unia niin eiköhän sitä sitten ole riittävästi.

Tänään oltiin nyt ensimmäisellä vaunu-ulkoilulla kun tultiin tänne toimistolle, että pääsen lukemaan muiden kuulumiset ja kirjoittelemaan omia. Hetkeksi ajattelin töihinkin jäädä jos kaveri malttaa nukkua. Ihan kiva päästä taas kiinni normaaliin elämään. Tuo synnytys oli sinänsä rankka - rankempi kuin mitä olin ajatellut - mutta kun lapsen saa vierelleen ja kaikki on ohi niin kyllä palkinto on mahtava. Ja nyt kun on päässyt kotiin ja on saanut vähän nukkua niin alkaa vähitellen löytymään se meidän perheen arki. Tietenkin kaikki on yhä hakusessa ja vauva määrää tahdin kaikelle mutta jotenkin alkaa jos alun epävarmuus vähän hälvetä.

Mutta onnea kaikille muille jotka ovat jo nyytin saaneet ja kovasti tsemppiä niille jotka vielä odottelevat omaansa!!Toivottavasti ette vaan pelästyneet kertomustani, mutta oikeasti tuo synnytys on vain vuorokausi pari elämästä ja tulos on sen arvoinen!

kovastipa tänne on kirjoiteltu viime päivinä, kiva on käydä kuulumisianne lukemassa!

meillä kävi neuvolan täti eilen ja kekkeruusi oli saavuttanut jo syntymäpainonsa eli 3560g - ruoka maittaa siis täälläkin ;o)
meillä myös kokeilussa eri vaippamerkit, kun en ole kestoilua vielä jaksanut ajatella. dailyt ovat ainakin surkeita, kaikki pissat tulevat läpi. liberoista olen minäkin tykännyt eniten, mutta aamulla kun en ehtinyt muualle kuin Cassaan, niin sielläpä ei ollutkaan kuin pamperseja ja pirkkoja, eli nyt mennään niillä. muumit oli myös aika hyviä, niitähän tuli äitiyspakkauksessa pari, eli siihen perustuu meidän kokemus.

viime yönä kekkeruusi heräsi vain kerran! meni klo 21 nukkumaan ja heräsi klo 1.30 syömään. sit syötiinkin pitkän kaavan kautta eli 1½h + iskä röyhytti ja nukutti - ja herättiin klo 7 aamulla... normaali nukkumaanmenoaika on ollut tähän asti klo 24-01, mutta kovastihan tuo rytmi vielä heittelee. meillä poitsu ei rauhoitu nukkumaan ennenkuin masu on tosiaan täynnä.

saatiin th:lta eka neuvola-aika 29.5. ja mulle jälkitarkastus 21.6.
käytiin läpi sitä mun synnytystä, kun hän oli saanut sen kertomuksen sairaalasta. siinä oli todella paljon heittoja siihen, mitä osastolla käytiin kätilön kanssa läpi kotiutuskeskustelussa. kätilö sanoi että ponnistusvaihe oli 1h1min, mutta raportissa lukee 33min... raskausviikoiksi on merkattu 38+3 (rakenneultran kanssa täsmää), kun neuvolan mukaan oli 38+5.
koko synnytyksen kestoksi oli raporttiin merkattu 2h15min...
menetin synnytyksessä 2 litraa verta ja repeämisaste oli IV. th ei edes tiennyt mitä tuo aste tarkoittaa, kun ei ollut koskaan törmännyt kolmosta pahempaan...

eilen oltiin taas ulkona, eka kertaa pidemmällä vaunulenkillä. pakattiin koiratkin autoon ja ajettiin pöpelikköön. tuli todistettua, että emmaljungat kulkee vaivattomasti vaikka metsäautotiellä ja metsäpoluilla. kokoamisessa vain meinasi olla ongelmia, siitä kun ei vielä ole juurikaan kokemusta....
taidanpa oikaista hetkeksi tuohon sohvalle, kun poitsukin kerran nukkuu.

ai niin, painoa on tippunut jo 7 kg, eli enää reilut 3kg jäljellä. nopeasti tuo imetys polttaa rasvaa ;o)

Kakli mä ostin niitä Distafyl-tippoja. Ei tarvi antaa kun 2-3 kertaa päivässä ja on auttaneet. Kun eikö tuota Cuplatonia pitäis antaa joka syötön päälle?? Näin mulle apoteekissa sanottiin.

No meillä nyt lähdetään syömään, kaveri tuossa siihen malliin alkaa kiemurrella. Saa isommanki pojan hereille.

onnittelut uusien vauvojen johdosta!

mun kaveri (2 lasta) sanoi että hänen mielestä vaipan pitävyys on ihan sen laittamisesta kiinni ja hän itse saa kaikki vaipat vuotamaan :-) meillä on paketti noita Dailyjä ja sitten äippäpakkauksen näytteet, eiköhän se siitä sitten selkiydy mikä on hyvä merkki...

olis vähän malttamaton olo vaikka la vasta huomenna... alkaa käymään aika pitkäksi. eilen taas lainasin pinon kirjoja, toivottavasti en ehdi kaikkia lukea ...

alkaa tässä itseänikin ruveta jännittämää kun muut on jo jännitelleet mun puolesta jo kauan. Yöllä en meinannut saada nukuttua. Toisaalta vaikka ajattelee että syntyis jo, syntyis jo niin siinä vaiheessa kun se oikeasti alkaa syntymään niin varmaan lyön jalat ristiin ja ilmoitan etten lähde kotoa minnekään :-)

kaikenlaista vihlontaa, pistelyä ja muuta inhottavaa tuntuu kyllä alapäässä ja alamahassa kun vauva siellä hilluu mutta ei niitä supistuksia... ei kai auta kuin jatkaa odottelua... perjantaina olis taas neuvola...

Kiitos kannustuksista näin heti ensimmäiseksi :) Kyllä se kärsivällisyys lopulta palkitaan,vaikka ei tosiaan aina tunnu siltä!

Tänään oli siis yliaikakontrolli. Maanantaina klo 8 käynnistetään ellei synny itse sitä ennen mikä on hyvin mahdollista,kohdunkaulaa jäljellä enää paksu reuna ja sormelle auki. Eli paljon ne muutamatkin supistukset on saanut aikaan!
Heti lääkärintarkastuksen jälkeen alkoi sitten tiheät supistukset (väli kahdeksasta neljään minuuttia,välillä voi olla yli kymmenenkin minuutin väli) ja jatkuvat edelleen vähän harvempina,mutta kun eivät juurikaan kipeää tee eivätkä kestä kauaa niin turha sinne sairaalaan on lähteä kun käännyttäisivät kuitenkin takas. Nukuinkin tunnin päivällä eli ei ne tosiaan hirveästi häiritse. Toivottavasti muuttuvat kipeämmiksi iltaa kohden,kotona olen niin kauan kuin vain pystyn... Mä haluan KIPUA!!! :)

Kaipa minä jatkan kärvistelyä. Voimia muillekin odottajille,varsinkin niille joilla laskettu aika on jo mennyt... Ja tietysti äideille :)

Yhteistyössä