Toukokuiset2022

Samoilla fiiliksillä, rankkaa on. Kuvottaa, päätä särkee ja nenä/ontelot ihan tukossa. Töitten tekeminen tuskaa ja lepo jää vähälle, kun taapero vaatii melko paljon voimavaroja.

Kohtu myös tuntuu ja on välillä sellaisia menkkamaisia tuntemuksia. Melkein jo varasin varhaisultran, mutta päädyin nyt odottamaan nt-ultraa, mikä on 20.10.

Tsemppiä kaikille oireiden kanssa painiville, jospa tää muutaman viikon päästä helpottais itse kullakin
 
  • Surullinen
Reactions: Minnix
AMR
Sen verran omaa napaa, että kävin tänään äitiyspolilla ja siellä tehtiin ultraus. Alkio oli kiinnittynyt oikeaan paikkaan ja sydän siellä jo sykki. ❤ Vuodot on todennäköisesti jotain ”normaalia” raskauden aikaista vuotoa ja kovat kivut voi selittyä endotaustalla kun kiinnikkeet alkaa repeillä yms. Mutta niin helpottunut olo. :love:

Ensi viikolla pitäisi varata uusi aika neuvolaan ensikäynnille kun piti perua tältä viikolta.
 
Mulla myös NT ultra rv12+0 21.10 ❤ hurjan nopeasti sekin tässä tulee!

Kiva kuulla et en oo yksin tässä kamppailemassa näiden olojen ja väsymyksen kanssa :D

Onko muilla ollu muuten ongelmia raudanpuutoksen kanssa? Mulla oli ferritiini vielä viime vuoden lopulla huikea 7 arvoltaan. Helmikuussa 21 oli noussu 27. Siitä asti tietty oon tankannut tähän päivään saakka ihan normaalisti. Neuvolassa sovittiin et kun mulla on eka lääkäri aika saisin lähetteen ja tuo ferritiini katsotaan. Nyt kyllä vedän rautaa 120mg jokatoinen päivä... Vähän tässä vaan pohdin voisko tää väsymys olla siitäkin... Kai tuo sikiö ottaa omansa. Hemoglobiini mulla oli 137, harmi vaan ku se ei kerro mitään.. Tässä lähinnä vaa toivon et toisen kohdalla ei käy niin kun ensimmäisen. Silloin se rauta pääsi noin matalaksi just siksi ku mun hemoglobiini oli aina niin hyvä ja pistettiin väsymys raskauden/vastasyntyneen piikkiin :( nyt tosiaan myös alkanut oireilemaan jalat, että särkee ja on levottomat. Ota nyt selvää oisko se toi rauta vai tää raskaus vai molemmat :(
 
Odotan jännityksellä ensi viikon neuvolaa ja verikokeita juuri tuon hemoglobiinin osalta. Aina välillä olen käynyt luovuttamassa verta ja tyyliin joka toinen kerta jäänyt kiinni siitä, että hg alle luovutusrajan. Nyt oon syönyt Minisunin Mamaa, katsotaan miltä arvot siis näyttävät.

Toistaiseksi tuntuu, että pahimmat väsymyssumuviikot ovat toistaiseksi ohi, mutta vatsa kyllä turpoaa heti aamupalan jälkeen ja eilen illallakin oli tukala olo syönnin jälkeen - ja paha olo tietty jos ei syö :D Nyt ostin babyporkkanoita ja helmitomaatteja välipalanaposteltavaksi työpäivän ajaksi, josko etova olo pysyisi pois ja silti ei vatsa turpoaisi ihan mahdottomasti.

Eilen kerrottiin molempien perheille ja parille lähimmälle ystävälle. Kuvasin ultrassa videon, jossa näkyi syke ja laitoin sen omalle perheelle ilman saateviestiä. Oli aika ihanaa kun ehkä pari minuuttia sen jälkeen äiti soitti ja itkeskeli toisessa päässä :D Eli selvästi odotettu mukula tulossa vaikka toki mun siskolla on jo kaksi lasta eli ei ole ensimmäiset mummiteltavat.

En tiedä onko hormonimyrsyjä muuten, mutta tänään oli töissä sellainen episodi, että onneksi sain täällä etätoimistolla rauhassa päästellä puolisolle höyryjä kun meni hermot. Ehkä se tukala olo tekee sellaisen "zero fucks given" -fiiliksen, että nyt ei jaksa mitään ylimääräistä säätöä.
 
AMR
Mulla myös NT ultra rv12+0 21.10 hurjan nopeasti sekin tässä tulee!

Kiva kuulla et en oo yksin tässä kamppailemassa näiden olojen ja väsymyksen kanssa

Onko muilla ollu muuten ongelmia raudanpuutoksen kanssa? Mulla oli ferritiini vielä viime vuoden lopulla huikea 7 arvoltaan. Helmikuussa 21 oli noussu 27. Siitä asti tietty oon tankannut tähän päivään saakka ihan normaalisti. Neuvolassa sovittiin et kun mulla on eka lääkäri aika saisin lähetteen ja tuo ferritiini katsotaan. Nyt kyllä vedän rautaa 120mg jokatoinen päivä... Vähän tässä vaan pohdin voisko tää väsymys olla siitäkin... Kai tuo sikiö ottaa omansa. Hemoglobiini mulla oli 137, harmi vaan ku se ei kerro mitään.. Tässä lähinnä vaa toivon et toisen kohdalla ei käy niin kun ensimmäisen. Silloin se rauta pääsi noin matalaksi just siksi ku mun hemoglobiini oli aina niin hyvä ja pistettiin väsymys raskauden/vastasyntyneen piikkiin nyt tosiaan myös alkanut oireilemaan jalat, että särkee ja on levottomat. Ota nyt selvää oisko se toi rauta vai tää raskaus vai molemmat
Mulla on ollut vuosia matala ferritiini. En pysty syömään rautaa ja kukaan ei oo halukas asiaa muuten hoitamaan niin saapa nähdä mitä tästä tulee. o_O
 
Sen verran omaa napaa, että kävin tänään äitiyspolilla ja siellä tehtiin ultraus. Alkio oli kiinnittynyt oikeaan paikkaan ja sydän siellä jo sykki. Vuodot on todennäköisesti jotain ”normaalia” raskauden aikaista vuotoa ja kovat kivut voi selittyä endotaustalla kun kiinnikkeet alkaa repeillä yms. Mutta niin helpottunut olo.

Ensi viikolla pitäisi varata uusi aika neuvolaan ensikäynnille kun piti perua tältä viikolta.
Miten ihana uutinen! ❤

Itsestäni - olo on hyvin vaihteleva, välillä raskausoireita on hyvin lievästi ja välillä ei lainkaan. Mitä vähäoireisempi sen parempi, mutta näin alussa vähöoireisuus pelottaa. Yhtä stressaamista taas!
 
  • Tykkää
Reactions: AMR
Ihania ultrakuulumisia täällä :love: meillä on nt-ultra 25.10. Kerrotaan sen jälkeen läheisille vauvasta. Ajattelin kans tehdä niin, että lähetän videota tai kuvan ilman sen suurempia selittelyjä :)

Jäänyt täällä siis muutama päivä lukematta, kun mulla on ollut ihan järkyttävä olo! Ei ole yhtään kyennyt olla pienellä ruudulla. Telkkaria on kyllä katsottu senkin edestä. Tuntuu niin huonolta äidiltä, kun ollaan esikoisen kanssa lähinnä katsottu lastenohjelmia, mutta toisaalta hän on ollut räkätaudissa niin ei oltaisi voitu muutenkaan ulkoilla kauheesti tai muuten käydä missään. Tänään väsymys ja huono olo on onneksi vähän vähäisempää. Niin helppoa oli silloin ekassa raskeudessa, kun pystyi vaan levätä ilman huonoa omaa tuntoa, että pitäisi olla esikoiselle läsnä. Toivottavasti tämä tästä helpottaa niin pystyy taas puuhailla :)

Olisko vinkkejä ruokalistaan? :D tänään syötiin makaronilaatikkoa ja voin sanoa, että never again. Ainoa mitä tekisi mieli on sellainen makaronisalaatti, mutta se on aika kaloripommia niin ei viitsisi sitä koko ajan tehdä.
 
Täyttelin tänään neuvolan esitietolomakkeen ja soittelin jo lapsia saaneen siskoni kanssa. Oli kiva kuulla, että hänelläkin aikanaan suht samat raskausoireet eli lievää pahoinvointia, joka usein oli merkki juuri siitä, että edellisestä ruokailusta on liian pitkä aika. Jännää päästä käymään asioita läpi ja juttelemaan terveydenhoitajan kanssa. Päällimmäisenä mielessä mahdollisuus raskausmyrkytykseen, siskollani kun oli tämä molemmissa raskauksissaan ja kuopus syntyi sen vuoksi ennenaikaisesti.

Mutta kokonaisuudessaan aika luottavainen olo kaiken suhteen. Vaikka keskenmenon ja kaiken muun mahdollisuus on vielä läsnä, niin suhtautuminen siihenkin on se, että asiaa surraan ja käsitellään sitten, jos huono tuuri osuu kohdalle. Eli poikkeuksellisesti en yritä varautua etukäteen kaikkiin mahdollisiin skenaarioihin, kuten yleensä elämässä :D Nyt lähti 9. viikko käyntiin eli ei siihen nt-ultraankaan sitten kovin pitkä aika enää ole jahka ajan vain saan neuvolasta.
 
Hellurei kaikille!

Onnittelut kaikille plussanneille ja tsemppiä kaikille epävarmuudessa oleville!

Täällä yksi 26v. kolmannen lapsen odottaja. Tytöt 1/17 ja 5/19. Olin viime vuoden lopulla raskaana hieman yllättäen, se kuitenkin päättyi keskenmenoon joulukuussa. Sen jälkeen ei ole yritystä ollut, nyt sitten päätettiin antaa tilaisuus ja tämä lähtikin toisesta kierrosta. Plussan tein jo pari viikkoa sitten, mutta vähän tuo keskenmeno kummittelee mielessä ja sen takia odottelin vähän. Edelleen pelko on kova, mutta mennään päivä kerrallaan. Laskettu jossain 28.5. paikkeilla.

Olo on ollut aika kurja, väsymys on älytön ja huonovointisuus kiusaa. Toistaiseksi ei ole tarvinnut oksentaa, mutta jatkuva "krapulaolo" päällä. Vähän jännittää, kun sain juuri viime viikolla ylennyksen töissä, että miten siellä sitten suhtaudutaan raskauteen.

Liityn piakkoin facen ryhmään, tuntuu hieman luontevammalta sinne kirjoitella.
 
Viimeksi muokattu:
Mä oon ollu niin kauheen kuvottavassa olossa et en oo hirveesti jaksanu kirjoitella. Jännitin kyllä tääl taustalla ja ihana lukea hyviä uutisia @AMR <3

Mul on kuvotuksen lisäksi ollu edelleen välillä semmosia menkkakrampin tuntuisia kipuja, yleensä liikkuessa mut ei siis aina, vaan ihan kerran tai kaks päivässä. Varhaisultraan on enää viikko ja yksi päivä, en jaksais odottaa kun haluisin jo tietää ja toivon mukaan huokaista helpotuksesta. Jännittää niin kovasti että onko siellä pieni oikeassa paikassa ja muutenkin.
 
Mä oon ollu niin kauheen kuvottavassa olossa et en oo hirveesti jaksanu kirjoitella. Jännitin kyllä tääl taustalla ja ihana lukea hyviä uutisia @AMR <3

Mul on kuvotuksen lisäksi ollu edelleen välillä semmosia menkkakrampin tuntuisia kipuja, yleensä liikkuessa mut ei siis aina, vaan ihan kerran tai kaks päivässä. Varhaisultraan on enää viikko ja yksi päivä, en jaksais odottaa kun haluisin jo tietää ja toivon mukaan huokaista helpotuksesta. Jännittää niin kovasti että onko siellä pieni oikeassa paikassa ja muutenkin.
Voimia kuvotuksen kanssa painimiseen! Mulla oli ja on kanssa noita menkkamaisia jomotuksia. Useimmiten niinä päivinä kun olen aktiivisemmin liikkeellä ja jännitin kanssa onko pieni oikeassa paikassa, kun nuo jomotukset oli aina selkeästi oikealla tai vasemmalla. Siellä meidän nallekarkki kuitenkin oli kohdun yläosassa ja noiden mun jomotusten sijainti johtunee siitä, että pieni on kiinni ylhäällä kohdun oikealla puolella ja munasolu tulee vasemmalta, eli toisinaan aiheutuvat varmaankin alkion kasvusta ja toisinaan keltarauhasesta. Toivottavasti tämä tuo vähän mielenrauhaa :)
 
  • Tykkää
Reactions: innerchild
Hei Toukokouiset! Valitettavasti joudun itse poistumaan täältä ryhmästä, koska mun kohdalla todettiin keskenmeno viime viikolla. Tiedän kuinka yleistä se on, mutta silti se oli shokki. Koko keskenmenon toteaminen lääkärillä oli kauhea prosessi, vaikka viimeisin puhelinaika hoitavan lääkärin kanssa oli ihan hyvä ja hän oli tosi empaattinen. Ollaan päätetty miehen kanssa, että uuteen yritykseen heti, kun olo paranee! Yritän miettiä positiivisesti, että raskautuminen on mahdollista ja tulipahan nyt ultroissa todettua, että kaikki on kohdussa, munasarjoissa jne. aivan kuin pitää raskautumisen kannalta.

Ihanaa odotusaikaa kaikille! Musta oli ihanaa olla ne muutamat viikkoa raskaana:) Nautin siitä ihanasta ajatuksesta, että pieni kasvoi masussa. Oksentelu ja paha olo ei tietty ole kivaa, joten koettakaa kaikki jaksaa sen kanssa, ymmärrän, että se ei ole helppoa!!!
 
Hei Toukokouiset! Valitettavasti joudun itse poistumaan täältä ryhmästä, koska mun kohdalla todettiin keskenmeno viime viikolla. Tiedän kuinka yleistä se on, mutta silti se oli shokki. Koko keskenmenon toteaminen lääkärillä oli kauhea prosessi, vaikka viimeisin puhelinaika hoitavan lääkärin kanssa oli ihan hyvä ja hän oli tosi empaattinen. Ollaan päätetty miehen kanssa, että uuteen yritykseen heti, kun olo paranee! Yritän miettiä positiivisesti, että raskautuminen on mahdollista ja tulipahan nyt ultroissa todettua, että kaikki on kohdussa, munasarjoissa jne. aivan kuin pitää raskautumisen kannalta.

Ihanaa odotusaikaa kaikille! Musta oli ihanaa olla ne muutamat viikkoa raskaana Nautin siitä ihanasta ajatuksesta, että pieni kasvoi masussa. Oksentelu ja paha olo ei tietty ole kivaa, joten koettakaa kaikki jaksaa sen kanssa, ymmärrän, että se ei ole helppoa!!!
Oon todella pahoillani ❤ ymmärrän täysin sen tunteiden vuoristoradan. Anna itsellesi aikaa ja sure niin paljon kuin sydämesi vaatii ❤ vaikka keskenmeno tapahtuu varhaisessa vaiheessa, silti siinä menetetään lapsi. Toivon teille kaikkea hyvää ja mielettömästi tsemppiä uuteen yritykseen kun sen aika on ❤
 
  • Tykkää
Reactions: Lavender_
Meillä oli eilen eka neuvolakäynti ja varasin tänään nt-ultran reilun parin viikon päähän. Oon tarkoituksella täällä pitänyt matalaa profiilia, odottelen sinne viikolle 12 ennen kuin uskallan fiilistellä raskautta enemmän. Jos NT-ultrassa vaikuttaa kaikki hyvältä, uskallan varmaan tulla fb-ryhmään. Toivottavasti ettei ole siihen mennessä ryhmäytyneet siellä jo liikaa, että me myöhäsemmätkin päästään mukaan juttuihin :)
 
Avauduin jo aamulla fbn puolella mutta jaetaan varmistus vielä täälläkin :D

Meillä piti olla eka neuvola tänään aamulla, mutta sain vajaa tunti ennen viestin että aika peruttu ja uusi aika olisi myöhemmin samana päivänä eri neuvolassa. Soittelin sitten takaisinsoittopalveluun ja onneksi sain ajan muutettua. Sinänsä hyvä ajatus, mutta kuinkahan moni työssäkäyvä pystyy muutaman tunnin varoitusajalla järjestämään aikataulut uusiksi samalle päivälle.

No, neuvola meni nyt ensi viikon perjantaille, olisi varmaan saanut aiemminkin, mutta halusin tuohon lähimpään neuvolaan. Ajattelin, että jos eka kerta on muualla, ohjataan jatkossakin sinne tai sitten on eri tyyppi vastassa kun poukkoilee neuvoloiden välillä.

Nyt viikko 9 menossa, vähän jännään sitä, että miten pitkälle ultran varaus menee. Mutta kai niitä aikoja on saatavilla. Olisi pitänyt tajuta kysyä tästä puhelimessa, mutta siinä kohtaa oli mielessä vain kalenterihärdelli, kun ehdottivat aikoja ja tsekattiin miehen kanssa ristiin kalentereita, et mikä aika ylipäätään sopii.
 

Yhteistyössä