Toukokuiset

Hellou! Olin 3 päivää lasten kanssa reissussa, huh mitä touhua... Mun lapsettomat ystävät varmaan kauhistu tätä menoa, mitä 1 v ja 3 v tuottaa :D Vauhtia ja vaarallisia tilanteita riitti...

Noniin, uusille tervetuloa! sieni kyseli "lisälasten" päätöksen vaikeudesta. Mulla itseasiassa vaikeinta oli päättää esikoisesta, tuumailin vuosia että haluanko mä edes lapsia. Kun sitten päätettiin yrittää ja kertalaakista napsahdin raskaaksi, niin meni kyllä hetki toeta siitä, että se on menoa nyt. Esikon jälkeen tuli sitten tuumattua, että kolme ois hyvä lapsiluku ja siihen on siis nyt pyrkimys :)

Jupeksi, aika karua, että neuvolakäynnit on noin harvassa. Ensiodottajille se on todella kurjaa, en mä uudelleenodottajista niinkään huolestuisi, vaikka ikävää onkin.

Mulla on ylihuomenna se ultra. Jotain kertoneen se, että paniikkia pukkaa, viime yönä näin unta, että sain keskenmenon ja viime lauantaista asti oon itkeny joka päivä enempi tai vähempi keskenmenoani. Uusi raskaus toi tunteet ja sen menetyksen taas pintaan. :( Perjantaina ehkä helpottaa, jos syke näkyy ja kaikki on ok.

Nepula 6+5
 
Täällä ens kuussa avioelämää tulee 14-vuotta. Ja yhteis elämää
kohta 19 vuotta.

Nyt on alkanut epävarmuus, onko pienellä alulla kaikki hyvin....viime yönä näin untakin että aloin vuotamaan verta ja sanoin siihen että kyllä tämän tiesinkin....Onneksi oli uni ja toivottavasti ei enne uni!
Tää alku on vaan niin raastavaa, tosin näillä eväillä on mentävä ja jos jotain tapahtuu niin minkäs sille voi! EI voi kun odottaa ja toivoa että se odotus kestäisi sinne toukokuuhun =)

sariar & murunen 4+6
 
Viimeksi muokattu:
nepula, joko kävit ultrassa?

Mä kävin tänään. Toissapäivänä iski tunne, et nyt on päästävä tarkistamaan, onko kaikki kunnossa. Aikaisemmalta lapsettomuusklinikaltani sainkin heti ajan ja tänään ajelin naapurikaupunkiin. Kyllä siellä kohdussa yksi alkio oli, :heart:-muotoisen ruskuaispussinsa kanssa ja sydänäänet kuuluivat hienosti. Laskettuaika hieman aikaistui (6.5.) ja tänään itiö on siis 7+3 ja 11,5 mm pitkä. Hyvä mieli, että kaikki ok :).

Joku kyseli aviovuosista...Meillä oli elokuussa 5-vuotishääpäivä ja sen kunniaksi oltiin perhelomalla Välimerellä tuossa muutama viikko takaperin. Ensi syksynä oli tarkoitus lähteä 10-vuotispäivämme kunniaksi miehen kanssa kahdestaan New Yorkiin, mutta taitaa kahdestaan matkustaminen siirtyä tuonnemmaksi :D.

Mulla on tämäkin viikko ollut mielialojen puolesta hieman low. Tympii ja v***aa. Ja flunssa vielä puskee päälle, niinkuin ei muutenkin jo väsyttäisi |O.
 
ultrassa käyty ja piina jatkuu 4.10 asti, jolloin uusi ultra. Mulla piti olla 7+1 tänään, mutta ultrassa löyty alkio 6+0, jolla ei sykettä. Lisäksi löyty 2 onteloa, joista toinen tyhjä ja vain toisessa siis alkio. Ehkä alkuunsa kaksosraskaus? Ei tässä normaalisti ois varmaan vielä syytä huoleen, mutta kun km on nyt ollu mielessä koko ajan ja silloinhan viikot ei vastannu myöskään sitä mitä piti, niin pistää huolestuttamaan :(

Positiivista on se, että raskausoireet on lisääntyny, alkoi siis pahoinvointi. Soitin paniikissa neuvolaan tänään ultran jälkeen ja tädin mielestä mulla ei oo syytä huoleen, etenkin kun eto-olokin alkoi.

Mulle ois riittäny nähä syke ja oisin niin huojentuneella mielellä, nyt sit ootetaan 1,5 vkoa.

nepula 6+0 (7+1)
 
Nepula! En tiedä luitko tuolta aiempaa ketjusta, mutta minä odotin myös alunperin kaksosia. Sain pari viikkoa sitten keskenmenon jumalattomine vuotoineen ja supistuksineen. Yllätykseksi toinen sikiöistä selvisi. Ekan kerran kävin ultrassa rv 6+3 (jolloin ei löydetty kuin yksi sikiö) ja silloin vaivoin lääkäri löyti sydänäänet.
Maanantaina tarkistusultra, jossa selviää onko "selviytyjä" vielä elossa. Koko ajan on ollut veristä vuotoa km:sta lähtien.
Ei menetetä vielä toivoa!

Mupukka 8+4 (toivottavasti)
 
Voimia nepulalle odotteluun!
Minäkin odotin kaksosia 05 mutta toinen meni alussa kesken ja tuli vähäisenä vuotona pois rv9.
Varasin itsekin ajan ultraan joka on 13.10,jännittää jo nyt.
Oireita ei kamalasti ole mutta eipä niitä muutenkaan koskaan ole ollut,raskaus raskaudelta vähentynyt ja onhan tämä jo 9.raskauteni,kuudetta tosin odotellaan.

Nannaliina 5+0
 
Maanantaiaamupäivää! Viikonloppu on sitten taas vietetty, meillä meni mummoloissa (molemmat 15 km säteellä meiltä). Pokka piti, vaikka ihan vasta on mm. käynyt ilmi, että veli avovaimoineen odottaa esikoistaan, ja puheenaiheet tietysti liikkuivat missäs muualla kuin...:D Poitsu äityi molempina päivinä riehumaan isoisiensä kanssa niin, että illalla uni tuli vartin sisään siitä kun mentiin sänkyyn, eikä ennen aamua hievahdettukaan. :)
Tivoli: Onnittelut menestyksekkään ultran johdosta! =)
Nepula: Kurjaa, ettei ultrasta tullut vielä "vapauttavaa tuomiota". Mutta toivoahan on vielä, eikö? Varsinkin kun pahoinvointi alkoi - eikös sen pitäisi tarkoittaa sitä, että istukka toimii hyvin? Tsemppiä sinne!:hug:
Sariar: Kurjia nuo painajaiset ja epäilykset, toivottavasti on jo helpottanut. Ne on kai aika väistämättömiä...:| Jaksamista sullekin!:hug:

t. Jupeksi 8+6
 
Hei kaikille jälleen!

Täällä olen ollut kaksplus-pimennossa kun kone on jumittanut:| Nyt väliaikaisesti huollettu rakkine toimii ainakin hetkellisesti...mutta tänään saapuu uusi uljas kone, eli valoa jo näkyvillä tunnelin päässä!

Ihanaa että Tivoli on jo nähnyt pikkuisen pussukkansa ultrassa, kateeksi käy! Nepulalle ja Mupukalle tsemppiä rankkaan odotteluun, epävarmuus on kamalaa kun se oikein kalvaa mieltä. Itse voin niin pahoin että jos en olekaan raskaana niin sitten varmaan olen hyvin vakavasti sairas. Täällä kunnan ultra on vasta rakenneultra-vaiheessa eli joulun tienoilla, sinne asti yritän selviytyä.Surffasin kyllä hintoja yksityiseen ultraan, joka maksoikin sitten 200 euroa. Että sinne ehkä ei tarvitse mennä.:O

Jupeksi: Mäkin olin ajatellut (taas) että ei kerrota kaikille heti, mutta eihän se (taaskaan) niin mennyt. Uskomatonta, että pystyt pitämään salassa uutisenne! Musta se paistaa kilometrin päähän kertomattakin, oon ihan läpinäkyvä tyyppi!:LOL:

Kerrottiin raskaudesta viikonloppuna mun vanhemmille, olin jännittänyt sitä hirmuisesti, ekaa kertaa oli nyt neljännen raskauden kohdalla sellainen olo, että mitä jos ne eivät ilahdu uutisesta? Ei se sinänsä menoa tietenkään haittaa, mutta on niin ihanaa jos läheiset ihmiset ymmärtävät iloita omasta ilosta...nehän meinasivat tippua tuolilta ja suin päin alkoivat skoolata ja piti isä pienen puheenkin uuden vauvan kunniaksi, hihii. Äiti totesi, että neljä lasta on ihan hyvä alku. Alku?! Vanhuudenhöperyyttä tai ei,ihanaa oli kuulla heidän onnestaan.

Oireista sen verran, että huikea pahoinvointi jatkuu, siihen eivät auttaneet myöskään pahoinvointirannekkeet jotka ostin apteekista. Lisäksi rinnat ovat jotenkin muuttuneet, ikäänkuin heränneet eloon horroksen jälkeen:p

Ai niin, alkoi yhtäkkiä tuntua siltä, että vauvan nikki ja oma nikkini eivät ole yhteensopivat, joten itu muuttuu nyt pullaksi.

Ihanaa päivää kaikille teille, kirjoitelkaa ahkerasti :hug: Ja tarrasukkia kaikille pikkuisille!

Fariini ja pulla 7+3
 
Viimeksi muokattu:
Fariini, eikö teillä siis ole nt-ultraa kunnalta saatavissa? eikös se oo lakisääteinen juttu että nt ja rakenne ultrat on tarjottava jokaselle? Plus se veriseerumiseulonta nt:n yhtydessä jos siihen haluaa? Mun mielestä toi tuli tän vuoden alusta voimaan. Ihan jo sillä, että jos nt:ssä näkyy se niskaturvotus isona, niin on mahis päästä jatkotutkimuksiin ajoissa...

Täällä ei kummempaa, etoo joka päivä ja aina kun nälkä tulollaan. Kuumia ruokia/juomia en pysty syömään, vain raikkaat ja kylmät menee. Pinnakin on kiree kuin viulunkieli :(

nepula 6+4 (7+5)
 
Kiitokset Fariinille tsempityksestä! -Ja tsemppiä meille itse kullekin omaan odotukseen.

Eilen kävin ultrassa, jossa terhakka pieni sydän jumputti :heart:. Mutta...hematooma edelleen kohdussa :(. Nyt useampi viikko saikkua ja nostokielto. Ei voi kuin toivoa,ettei pikkuinen tule pois hematooman mukana. Eli elo veitsenterällä jatkuu.

Muuten oireet alkavat tasoittua, mitä nyt tunnepuoli myllertää normaalia lujempaa.

Mupukka 9+0
 
Huomenia=)

Nyt uusi tietokone pörähti vauhtiin, ihanaa kun kaikki toimii!!

Mupukan pikkuiselle onnea matkaan ja hematoomalle varovaista poistumista...:wave:

Nepulalle piti sanoa, että ultrien tarjoaminen on kuntakohtaista, eli jokaisessa kunnassa on omat ultrausperiaatteet. Nyrkkisääntönä voi sanoa, että mitä enemmän asukkaita kunnassa, sitä enemmän on myös ultria. Asumme pienessä kunnassa, joten täällä niskapoimu-ultraa ei tarjota ollenkaan, ellei ole kyse riskiraskaudesta.

Mutta ei se mitään, ultraäänihän se vaan monitoroi tilannetta, eikä vaikuta sikiöön myönteisesti tahi kielteisesti. Joten lähinnä se on vanhempia varten...:heart:

Noh, nyt käyn taas hommiin, hauskaa päivää kaikille!

fariini ja pulla 7+4
 
Viimeksi muokattu:
Heips tännekin!

Mukaan liittyy viidettä lastaan odottava 34-vuotias äiti Helsingistä =)
3 vanhinta poikaa (12v, 9v ja 6v) on edellisestä liitosta, 4. poika on nyt 4kk ja nykyisen miehen kanssa siis eka yhteinen. Päätettiin tuon hra. nro 4 jälkeen että meidän perheessä on vielä tilaa yhdelle ja suureksi yllätykseksi testi näytti positiivista 19.9. :)
Peräti 4 testiä on tullut tehtyä, kun hullu on hullu, eikä meinaa millään uskoa... :LOL: Laskettu aika on menkkojen mukaan 16.5 mutta saattaa vielä muuttua viikon-pari eteenpäin.

Eli suurperhettä on täällä tiedossa ja olo vieläkin aika uskomaton... :eek:

Maybaby 7+2
 
Onnea ja tervetuloa mukaan Maybaby! Voi hurja, että teille tulee sitten viisi lasta=)Ihanaa, aika monta tepsuttajaa siinä (vaikka teidän vanhin onkin jo melkein esipuberteetissa)! Mistä päin Helsinkiä olet? Itsekin olen alunperin helsinkiläinen, vaikka nyt "maallistunut" täällä pikkukaupungin kupeessa...

Olikos se Nannaliina, jolla tässä ketjussa oli myös suurperhe? Meille odotetaan toukokuussa siis neljättä nyyttiä, jos kaikki menee hyvin. On tämä ihanaa aikaa, haluaisin puristaa kaikki mehut ulos jokaisesta päivästä, oksennuksineen, ja nauttia raskaudesta joka todennäköisesti on minun viimeiseni.

Nauttikaa mammat auringosta ja elämästä...

fariini ja pulla 7+5
 
Iso Halaus ja voimia sulle karvatonkoira! :hug: Ja onnea uuteen yritykseen!!!

fariini: Kitos onnitteluista! =) Onhan tämä aika mieletön juttu kyllä, mutta myös tämä pikkuvitonen on haluttu ja toivottu lapsi, vaikka tulikin aika haipakkaa tuo plussa. Vieläkin on välillä tosi epäuskoinen olo... :eek: Ja myös minä haluan ottaa tästä raskaudesta kaiken irti nin hyvin kuin tässä tämän lauman kanssa pystyy, koska tän jälkeen meille menee molemmilla piuhat poikki ja lapsiluku on vihdoinkin täynnä :) Niin ja Länsi-Helsingissä asustellaan.

Eilen iski ihan armoton väsymys |O Nukuin pikku-ukon kanssa parin tunnin päikkärit ja alkuillasta uudestaan, putosin ihan varoittamatta ja tänään sama juttu. Ja nyt on taas semmonen fiilis, että vois mennä nukkumaan. Pahaa oloa ei ole-eikä se niin haittaa, viimeks kun pahoinvointi ja oksentelu oli jotain ihan hirveetä... Ja sitten uutena; himo parsaan, jota en oo koskaan voinut sietää :LOL:

Nyt syömään ja sit imurin varteen... plääh...:kieh:

Maybaby 7+3
 
Huomenta!
Karvatonkoira: Valtaisat pahoittelut keskenmenon vuoksi - jaksamista! :hug:
Mupukka: Onnittelut menestyksekkään ultran johdosta! Hieno juttu.=) Toivottavasti se hematooma häipyy sieltä omia aikojaan ja kaikki sujuu hyvin.
Maybaby: Vau, mikä katras teillä - ja onnittelut tästä uudesta tulokkaasta! Ja kaikki tähän mennessä poikia? Oletteko aikeissa selvittää uuden tulokkaan sukupuolen?
Fariini: Tuohon pokan pitämiseen: Ei tämä mullekaan kauhean tyypillistä ole, että näin hyvin pokka pitäisi. Mutta siihen rutiiniin pääsi aika hyvin kiinni ihan siinä alussa kun oli just tehnyt testin, kun silloin tuli tosi paljon raskausuutisia töissä - ja just töissähän ei halua kertoa ennen kuin vasta paljon pidemmällä... :$ Esikoisesta tuli vuodettua tieto omille vanhemmille jo joskus viikolla 5 tai 6 kun piti kieltäytyä viinistä joulupöydässä... :D
Tänne ei nyt ihmeempiä kuulu. Pahoinvointi alkaa olla taaksejäänyttä elämää, ja turvotuskin tuntuis olevan vähenemään päin. Nyt alkaa olla se vaihe käsillä, kun ei oikein raskaana muista olevansakaan... ;) Ei vaan, totta kai muistaa, mutta se vain ei nyt just tunnu ollenkaan, mitä nyt välillä vähän nipistelee siellä täällä.
Ekaan ultraan tuli aika 14.10, eli kahden viikon päästä, ja samana päivänä mennään sitten siihen veriseulaan. Käytiin veriseulassa esikoisenkin kanssa, niin mennään nytkin - käytän mahdollisuuden kun sitä tarjotaan, varsinkin kun tätä ikää alkaa olla. Helsingissä asutaan (tarkemmin sanoen Pohjois-Helsingissä, täällä kun oli näitä muitakin Hkiläisiä), ja täällähän tarjotaan se np-ultra tosiaan viikon 12 tietämillä, ja samalla verikoe.
Kaunista syyspäivää kaikille toukokuisille toivottaapi
Jupeksi viikolla 9+3
 
Olen todella pahoillani karvatonkoira :(

Onnea MayBaby!! :heart:

Juu,meille siis odotellaan kuudetta tällä hetkellä :) Lapset ovat 03,04,05,07 ja 09. Kaksi poikaa ja kolme tyttöä ennestään ja veikkaan jo nyt tulevaksi poikaa,on tämä ollut niin helppoa ja suht oireetonta.
Voi fariini miten ihana reaktio vanhemmiltasi,aivan ihanaa!
Mä olen kakkosen jälkeen niin paljon pelännyt kertomista äidilleni ja siskolleni kun vastaanotto on ollut yleensä todella kurjaa. Keskenmenneen (rv14) alkuodotuksessa kun siskolleni kerroin meille tuli asiasta niin paha riita kun siskoni ei hyväksynyt mutta onneksi saimme asian selvitettyä ja asiat ovat nyt hyvin. Silti pelkään ja jännitän edelleen,varsinkin äitini saa varmaan kohtauksen. Enpä ole siis kertonut vielä kuin parhaalle ystävälleni ja yhdelle kaukaiselle ystävälleni jonka kanssa emme pysty näkemään mutta olemme muuten yhteyksissä. On kamalaa kun joutuu stressaamaan raskauden kertomisesta ja olenkin ajatellut pitää asian tällä kertaa omana tietoni niin kauan kuin vatsa sallii. Viime raskaudessa kerroin äidilleni vasta rv17 mutta hän oli arvannut asian pari viikkoa aikaisemmin vaikka kuinka vedin vatsaa sisään päin kyläreissullamme.
Omahan on elämäni ja valintani ja en ymmärrä ihmisiä jotka vetoavat siihen niin kuin äitini "Kamalaa,mitä sekin ihminen sanoo kun teille on TAAS tulossa lisää lapsia?!" No,sanokoot mitä sanoo,en minä täällä ole elämässä muita miellyttääkseni vaan teen elämästi sellaisen kuin itse haluan ja koitan kovettaa itseni ikäviltä kommenteilta mutta kyllä se joskus satuttaa todella lujaa.

Nannaliina ja VienoWäinö rv5+6
 
Viimeksi muokattu:
Hei! Täällä kirjoittelee 32-vuotias melkein kolmevuotiaan pojan äiti Oulusta. Raskausviikkoja on nyt 6+3, joten laskettu aika on 29.5. Raskausoireita ei ole oikeastaan ollut vielä mitään. Flunssan kourissa olen köhissyt pari viikkoa ja nyt olen viikon sairaslomalla, pitäisi olla puhumatta. Puhumattomuus onnistuu silloin, kun poika on päiväkodissa, mutta nyt hänellekin nousi kuume, joten sairastetaan "hiljaa" huomenna yhdessä kotona.
 
Hei vaan!

Tervetuloa mukaan Jossuliini:wave: Ja pikaista paranemista. Täällä pahoinvointi jatkuu, mutta nyt olen löytänyt ystävän hädässä: rusinat! Kulkevat helposti mukana, auttavat aika äkkiä pahaan oloon ja ovat helpompia syödä liikkeellä ollessa kuin esim. mandariinit :D

Nannaliinalle piti sanoa, että toisten reaktio on tosiaan ihan kummallinen!! Olet ihan oikeassa siinä, että jokainen elää omaa elämäänsä ja toisista välittämiseen kuuluu mielestäni myös heidän onnestaan iloitseminen!! Uusi elämä on ihmeellinen ja ihana asia...:heart:

Nepula , eikös sulla ole uusi ultra tänään???! Nyt peukut on täällä pystyssä että kaikki olis kohdallaan kiltisti siellä masussa. Voi kun itsekin pääsisi kurkkimaan sinne!

Kaunista päivää kaikille ja voikaa hyvin,

toivovat fariini ja pulla 8+2
 
Pikainen päivitys tänne, kun piinaviikot on vihdoin ohi... Ultrassa näkyi yksi sikiö ja syke myös! Raskausviikot heittää ja laskettu aika siirtyi eteenpäin 19.5 asti. Mutta pikkunen on kyydissä ja kaikki hyvin :) Mä oon yhtä hymyä ja onnea....

Nepula ja masuasukki 7+4
 
Nepula, ihanaa, että teillä on kaikki hyvin! Minun flunssalle ja järkyttävälle kurkkukivulle löytyi syy tänään: Enterorokko. Mentiin pojan kanssa lääkäriin ja lääkäri totesi että hänellä on enterorokko ja pyysin vilkaisemaan minunkin kurkkua, niin samalta siellä näytti.. Lääkäri vakuutti, että enterorokon ei pitäisi tarttua sikiöön, mutta itseä tietenkin asia vähän vaivaa.. Onko kellään kokemusta asiasta?
 

Yhteistyössä