Toukokuiset 2025

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse kärsin joitain vuosia sitten rannekavavien ahtautumisesta ja siihen yksinkertaisesti auttoi rannetuet. Päivisin käytin töissä ja öisin nukuin selällään siten että molempien käsien alle oli pyyhkeeseen kääritty kylmäkallet. Itselläni tämä on auttanut. Nyt raskauden myötä säikähdin kun kipu palasi hetkellisesti, mutta onneksi vain hetkeksi.

Supistuksista ei ole vaikutusta vatsan väriin, vaan todennäköisesti johtuu vain siitä et vatsa on kirrannut itsensä ääri rajoille. Maanantaina otettiin hemppari ja tuomio oli etten saa lopettaa rautaa kokonaan, mut voin harventaa ottamis väliä. Otan sen nyt sit siten et pidän kaksi päivää väliä ja kolmannella nautin napin.

Maanantain lääkäri käynnillä kanavaa oli vähän, pehmentyneenä 1-2cm ja kohdunsuu suljettu. Nyt kun eilen kävin SYPE niin olisi ollut niin että kohdunsuu olisi ollut jo auki ja kanavaa ei jäljellä. Ärsyttää miten hitaasti tiedot päivittyvät omakantaa ja sairaalan omille sivuille niin en pääse tilannetta tarkistamaan. Vaikuttaa siltä et lääkäri on kirjannu neuvolakorttiin auki 1 cm ja pituus 0.5-1cm. Paino arvioksi sain 3100 +/-. Lääkäri kun teki synnytys tapa arvion ja samalla sormella kokeili niin sain tästä sitten tumman puhuvan veren vuodon vaivaksi. Järkytys oli suuri kun menimme kahvilassa käymään ja kävin vessassa, olin ihan häkeltynyt et verta housuissa. Maanantainen kopeloija ei saanut sellaista aikaiseksi. Nyt sit oon eilisestä saakka ''vuotanut'' hyvin tummaa verta, niukasti tulee siteeseen. Olin illalla synnärille yhteydessä ei kuulema hätkäytä heitä. Jos vauvan liikkeitä ei tuntuisi tai veri olisi kirkasta tai tulisi selvästi hyytymiä niin ottaisivat sitten tarkastukseen.

Minulle eilinen lääkäri sanoi et voin aloittaa käsilypsemisen ja sainkin kätilöltä siihen tarkoitetut purkit ja ruiskut joissa voi tipat pakastaa. Kätilö kertoi miten homma menee ja antoi ohje vihkosen mukaan missä on muutakin imetykseen liittyvää tietoa. Aloitin sitten eilen kokeilemaan ja sain kuin saikin muutaman tipan ulos, mut pyyhkäsin ne kyllä paperiin niin onneton saalis. Ohjeessa ei ollut mainintaa rintapumpun käytöstä, mut mietin voisinko kokeilla alipainepumppua samalla? Niin ja kuulema vasta täysillä viikoilla saa aloittaa lypsämisen (rv 37). Tämän vuoksi maanantain lääkäri ei vielä asiasta puhunutkaan.

Viime yö oli aivan hirveä, mietin jo hetken nytkö on h hetken aika, mut ei se tainnut olla. Vatsaa aristi koko illan lääkärin kopeloinin myötä ja ilmeisesti jonkin verran kai supistikin. Aina välillä jään miettimään onko tää nyt se supistus vai ei? Mietinkin et jos en tunnistakkaa supistuksia supistuksiksi? Mutta viime yönä kävin klo 22 nukkuu ja heräsin 22.48 kun koski aivan vietävästi masuun. Seilailin pitkin poikin ja puolisokin yllättäin heräsi kun muuten aina tuntuu nukkuvan vaikka oisinkin hereillä. Koski aivan vietävästi tunnin verran ennen kuin kipu helpotti. Sit annoin pelolle vallan, mietinkin jos harjoitus supistus tekee noin kipeää niin entäs sitten se todellinen, miten niistä selviän? Tänään on tuntunut muutama hajanainen supistus. On tääkin tressaavaa kun miettii miten tunnistaa oikea supistus.

Tänään rv 37+1, nilkat näyttävät olevan jonkin verran itselläni turvoksissa.

• Tykkää
Reactions: Minni__
Moikka! Täällä toukokuista odottava 41-vuotias. Neljäs lapsi tulossa. Kaikki muutkin alle kouluikäisiä, joten kova putki ollut päällä. Pari keskenmenoa oli 40 v täytettyäni, ja ne oli rankkoja kokemuksia. Tämä on nyt viimeinen vauva, joten olen yrittänyt nauttia ihan eri tavalla tällä kertaa. Nyt 39. raskausviikko, mutta aina mennyt yli lasketun ajan, viimeksi 9 päivää, joten vielä tässä ehkä pitää odotella, jos menee kuten aiemmin.

Ihanaa odotusta kaikille! Toukokuu on mun mielestä vuoden ihanin kuukausi, ja olenkin onnellinen, että meidän kuopus syntyy just tässä kuussa!

Täällä tänään 37+2 ja enää 2 työpäivää jäljellä! 😍 Viikonloppuna oli muutto ja kunto oli oudon hyvä. Jaksoin kantaa ja puuhastella yllättävän paljon vaikka tietoisesti välttelin painavia.

Tänään ja eilen illalla hetken on sitten alapäässä tuntunut pientä satunnaista paineen/vihlonnan tunnetta. Tosi satunnaisia, erittäin lieviä supistuksia muutaman tunnin välein. Vauva potkii normaalisti koko ajan, mutta puoliso nyt jännittelee minua enemmän, että mahtaako olla matkalla ulos lähipäivinä. 😅

• Tykkää
Reactions: uutamo ja Minni__
Tsemppiä @polulla viimeisiin työpäiviin! Sieltä ne vapaat saapuu 🤩 Mulla nyt viikko chillailua takana ja ihanan rentouttavaa on ollut, samalla just sopivasti ollut kaikkea puuhastelua kotona tehtäväksi. Ja mun iskiaskivut on kadonneet, jee! 🎉 Kävin tänään tunnin kävelylenkillä sen kunniaksi. Luulen, et vauva on vaihtanut asentoa niin, ettei enää paina sitä hermoa, josta kivut johtui. Tai sitten hän on jotenkin onnistunut asettumaan vielä alemmas kuin aiemmin.

Mulla tuntuu paineen tunnetta (välillä tuntuu et alakerta repeää ihan kohta kahtia koko matkalta edestä taakse 🤪) ja kivuliastakin vihlontaa kohdunsuulla aina välillä, on tuntunut jo useamman viikon, mutta mulla se ei ainakaan ole johtanut mihinkään sen kummempaan. Supistuksia mulla on tosi vähän, eikä ne oo yhtään kivuliaita, epämiellyttäviä vain. Ehkä kuitenkin vähän napakampia kuin vaik kuukausi sitten.

@heltsuli Mulla kanssa joskus aiemmalla neuvolakäynnillä rv30 tienoilla terkkari kokeili vauvan asentoa niin kovakouraisesti, että oli vatsa arka koko loppupäivän ja tosi supistusherkkä. Mut siitä sitten tokenin ja kipuilu ym. hävisivät. Joka tapauksessa, en usko, että voit olla tunnistamatta synnytyssupistuksia kun ne alkaa säännöllisesti tulemaan ja voimistumaan. Kyllä ne aika kivuliaita on varsinkin loppuvaiheessa, mutta ehkä sulla on jotain sellasta avaavampaa supistusta ollutkin silloin yöllä, joka on sit vaan loppunut pikkuhiljaa. Sekin on näillä viikoilla ihan normaalia, et supistuksia tulee paljon ja kipeitäkin, mut sit ne kuitenkin loppuu eikä ookaan vielä synnytyksen aika.

#12 ja vauveli 38+5

Tosi ymmärrettävää Heltsuli, että kovempien supistusten tullessa alkaa pelottaa! Mietin itse, että pitäisi tehdä itselleen (ja puolisolle) jokin muistilista, millä rauhoitella itseään, kun synnytys alkaa. Olin juuri neuvolassa ja siellä kyllä sanottiin juuri tuosta, että hyvin voi tulla kovempia supistuksia, jotka kuitenkin sitten loppuu, eikä varsinainen synnytys alakaan vielä. Ja sanottiin, että aina voi soitella sairaalaan ja kysyä neuvoa.

Täältä ei saanut mitään välineitä mukaan sitä varten, jos käsinlypsäessä saisi irti joitakin maitotippoja. Kehotettiin vain tutustumaan ohjeisiin Naistalon sivuilla ja harjoittelemaan käsinlypsyä. Terkkari myös sanoi, että voi olla hyvä hetki pakkailla sairaalakassia valmiiksi, oletteko muut jo pakanneet? Kävin neuvolan jälkeen ostamassa vähän herkkuja ja tietysti lakuja kassiin, mahdollisimman vähillä tavaroilla kyllä ajattelin mennä muutoin. Pitää parit imetysvaatteet vielä pestäkin, jotka ajattelin ottaa kassiin mukaan! Vauvalle vähän vaikea miettiä, miten paljon tarvitsee päälle 😅 meillä on kyllä ohut kaukalopussi myös olemassa, minkä voi ottaa!

• Tykkää
Reactions: Minni__ ja polulla
Mulla sairaalakassi on valmiina turvakaukalossa 🤗 Viime viikolla sen pakkasin. Siellä on perushygieniatarvikkeet, tyhjä juomapullo, puhtaat alushousut & sukat, suklaalevy ja pähkinä-hedelmäsekoituspussi, henkkarit/kelakortti, neuvolakortti ja tietty vauvan kotiutumisvaatteet (pari eri pipoa kun vaikea arvioida mikä sopii, body, housut, sukat neulehaalari, villasukat ja "lapaset"). Lisäksi pakkasin mukaan harson aurinkosuojaksi(koska muistan, että kuopuksen kanssa aurinko paistoi suoraan kaukaloon ja kuopus raivosi 🥲) ja viltin jos sattuu olemaan kauhean kylmä. Nyt on tosiaan ollu tosi vaikea arvioida et millaista vaatetta vauva tarvitsee, onneksi autossa on kohtuu lämmin ja matka ei meillä ole pitkä. 🙂
Ehkä yhdet puhtaat liivit voisi vielä pakata mukaan ja jotkut kotiutumisvaatteet itselle. Toisaalta jos joka tapauksessa käyttää sairaalassa sairaalan kolttua, niin ehkä kotimatkan selviää niillä vaatteilla, jotka oli sairaalaan mennessä päällä.

Muutenkin alkanut ahdistaa pukeutuminen, yleensä mietin aika paljonkin miten pukeudun, nyt oon käyttänyt jo viimeiset pari kuukautta kollareita/verkkareita ja jotain rentoja paitoja, koska kaikki kiristävä/puristava ahdistaa liikaa 🤓 Odotan kyllä todella paljon et tämä keho alkaa laajenemisen sijaan kutistumaan 🥲

Mulla oli tänään neuvola, siellä ei mitään kummempaa. Kaikki hyvin ja nyt vaan odotellaan. Tänään on tasan viikko laskettuun aikaan jäljellä.
Viime yönä olin hereillä melkein pari tuntia, supisti noin viiden minuutin välein, mutta ei yhtään kipeästi. Ja sitten nukahdin takaisin ja nukuin makeasti aamuun asti.. 😅 No, ehkä toivoa on, et tällä kerralla ei kuitenkaan tarvis käynnistää rv42+ 🤪 Vaikka henkisesti oon valmistautunut, et kolme viikkoa tässä vielä menee.

Tsemppiä kaikille viimeisiin viikkoihin/päiviin! ❤️ Jännää, kuka synnyttää ekaksi? 🤩😁😁

#12 ja vauva 39+0

• Rakkaus
Minä just sairaalakassia pakkasin. Vähillä tavaroilla aion mennä ja sairaalassa ollessa oon käyttänyt sairaalan vaatteita. Kotimatkaa meillä on ehkä 3km, joten se menee leggareissa ja paidassa.

Kävin tänään synnytystapa-arviossa. Vauvalla kaikki hyvin, istukka vielä ok ja painoarvio 3400g ihan sama kun isosisaruksilla. Lääkäri meinasi, että syntyy todennäköisesti ennen laskettua aikaa, sen verran oli jo paikat auenneet ja valmiina mutta sain käynnistysajan ens viikolle LA-päivälle.

Kalvojen irrottelu on tehty myös isompien kanssa ja oon synnyttänyt siitä parin päivän sisällä. Kolmen ässän taktiikka oli myös lääkärin ehdotus. 🤣 Huomenna olis sovittu lounastreffit ystävän kanssa, mutta saa nähdä toteutuuko.

Käynti kyllä huojensi omaa oloa kovasti ja nyt sit sopivasti liikuntaa ja rentoutumista. Vielä ei synnytys jännitä, yllättävän rauhallinen olo. Mies jännittää selvästi mua enemmän, toki tämä on hänelle ensimmäinen kerta.

• Rakkaus
Moikka!

Täällä mennään 38+4 tänään, vähän vielä hommat vaiheessa, mutta pikkuhiljaa alkaa olla kamat kasassa ja sairaalalaukku ajatustasolla pakattu. Haasteita tuo vähän mitä vauvalle pakkaa kun kelit vaikuttaa arvaamattomalta, onneksi eivät vie paljoa tilaa ne vaatteet vaikka pakkaisi vähän ekstrakerrosta. Nuo irtokarkit on muuten loistoidea! Radin kanssa (vaikkakin on helposti kestänyt kurissa) ei ole karkkia tullut juuri syötyä niin olisi aika kiva sairaalaherkku.

Itseä vähän kummastuttaa ettei ole koko raskauden aikana tehty mitään sisätutkimuksia kun selkeästi muille on? Kävin neuvolalääkärillä kolme viikkoa sitten ja hän vain ultrasi ja kopeloi mahan päältä, totesi että ”täysin keskiarvokäyrällä mennään koon puolesta, mahtuu alakautta ja on oikeassa asennossa, nyt vaan odotellaan että käynnistyy itsestään”. Oliko tämä nyt sitten synnytystapa-arvio? Ensi maanantaina on vielä tavallinen neuvolakäynti, toivottavasti viimeinen yhtenä kappaleena. Mitään merkkejä ei ole kyllä vielä ilmoilla, iltaisin supistelee välillä tiheästikin ja suht napakasti mutta ei voi vielä sanoa että sattuvat edes. Epäilys kyllä on että 99% varmuudella yli mennään lasketusta ajasta heittämällä.

Tsempit kaikille!

Vesipullo on mulla unohtunut kokonaan pakata! Hyvä kun tuli esille 🤗

Mulla on ollu kaks lääkärikäyntiä, alkupuolella ja nyt vähän aikaa sitten. Kummassakin tehtiin sisätutkimus mut muita lääkärikäyntejä ei oo tulossa ellei tuu jtn yliaikaa tms.

muakin jännittää kenen vauva syntyy ekaksi! 🥰

• Tykkää
Reactions: Kevätlintu
Vesipullon heitin minäkin vielä sairaalakassiin. Muistan, että mua janotti ihan hulluna ensimmäiset päivät ja kivempi kun on vesipullo lähellä, eikä tarvi kokoajan nousta pikkukuppia täyttämään.

35 viikon neuvolaan kuului lääkäri ja silloin kokeili vatsan päältä ja teki sisätutkimuksen. Tämä on ymmärtääkseni se normaali ja jos kaikki kunnossa niin ei tarvitse tarkempaa synnytystapa-arviota.

Eilen olin synnytystapa-arviossa äitiyspoliklinikalla, koska olen yli 40 ja täällä sen saa siksi. Sen tekee gynekologi ja siihen kuuluu myös ultra. Esikoisen kanssa olin myös synnytystapa-arviossa, kun rakenneultrassa istukka oli vielä vähän liian alhaalla.

Käynnistysajan sain siksi, että täällä on linjaus, ettei 40 raskauksia päästetä yli lasketun ajan.

• Tykkää
Reactions: Minni__ ja Halloumi
Joo vesipullo on must ja pahinta on just olla jumissa vauvan kanssa sängyssä/sohvalla ja sit kauhee jano koko ajan ja joutuu odottamaan et vois liikkua 🥲 Muistan, että tää alkoi ainakin kuopuksen kanssa heti sairaalassa. Mun oli vaikea jopa saada haettua itselle ruokaa siellä kun kuopus halusi olla koko ajan rinnalla ja meillä ei siis ollut perhehuonetta, vaan olin yksin vauvan kanssa siellä. Jälkeenpäin oon miettinyt miks en pyytänyt hlökuntaa apuun, mutta ilmeisesti aivot ei silloin toimineet kovin optimaalisesti 😅

Tulin vaan toivottamaan hyvää äitienpäivää kaikille 💖 Ei tullut äitienpäivävauvaa tänne 😀 Kaksi päivää laskettuun aikaan. 😎 Vihloo, painaa ja välillä supistaa, selkä myös kipuilee (ehkä supistusten takia?), mutta ei mitään merkkejä siitä, et tää lähtis tästä etenemään pidemmälle. No, onpahan ainakin paikat kunnolla kypsynyt sit ku hetki koittaa, kun pikkuhiljaa keho valmistautuu.

#12 ja vauveli 39+4

Ei syntynyt meillekkään äitienpäivävauvaa kovasta yrityksestä huolimatta.

Oon touhunnut kaikkea mahdollista ja vuoroin rentoutunut, mutta ei. Perjantaina olin jo toiveikas, kun limatulppa irtosi. Supistukset loppuu kuitenkin touhuamisen/kävelyn jälkeen aika pian.

Huomenna LA ja käynnistys. Toivon, että olen saanu avautumista edistettyä niin, että päästäis heti kalvojen puhkaisuun ja lähtisi sillä kunnolla käyntiin.

Vauva haluaa sitten saapua keskelle aivan minuuttiaikataulutettua härdelliä. Viikonloppuna olisi ollut vain kahden aikuisen rauhallinen koti. Nyt on hammaslääkäriä, harrastuksia ja niiden kevätnäytöksiä, mokkapalojen leivontaa, mopokortin ajotuntia, futispeliä 100km päässä ja viimeisiin kokeisiin liittyvät säädöt. 😅 Näiden isompien isä on tietysti vielä työmatkalla, joten eipä auta kun toivoa, että käynnistys ja synnytys sujuu ongelmitta, pääsee sairaalasta suht ehjänä ja pian kotiin.

Tsemppiä kaikille viimeisiin viikkoihin. Ihana kun nyt näyttäisi ilmakin vähän lämpenevän.

• Tykkää
Ei syntynyt meillekkään äitienpäivävauvaa kovasta yrityksestä huolimatta.

Oon touhunnut kaikkea mahdollista ja vuoroin rentoutunut, mutta ei. Perjantaina olin jo toiveikas, kun limatulppa irtosi. Supistukset loppuu kuitenkin touhuamisen/kävelyn jälkeen aika pian.

Huomenna LA ja käynnistys. Toivon, että olen saanu avautumista edistettyä niin, että päästäis heti kalvojen puhkaisuun ja lähtisi sillä kunnolla käyntiin.

Vauva haluaa sitten saapua keskelle aivan minuuttiaikataulutettua härdelliä. Viikonloppuna olisi ollut vain kahden aikuisen rauhallinen koti. Nyt on hammaslääkäriä, harrastuksia ja niiden kevätnäytöksiä, mokkapalojen leivontaa, mopokortin ajotuntia, futispeliä 100km päässä ja viimeisiin kokeisiin liittyvät säädöt. Näiden isompien isä on tietysti vielä työmatkalla, joten eipä auta kun toivoa, että käynnistys ja synnytys sujuu ongelmitta, pääsee sairaalasta suht ehjänä ja pian kotiin.

Tsemppiä kaikille viimeisiin viikkoihin. Ihana kun nyt näyttäisi ilmakin vähän lämpenevän.

Tsemppiä paljon käynnistykseen! 🥰🥰 laita sitten kertomusta miten kaikki meni! Hengessä mukana!! 🤗

• Tykkää
Reactions: polulla
Olisi tosiaan ihana kuulla sitten synnytystarinoita tai muuten kuulumisia, kun ekat toukokuiset syntyy!

Täällä vielä päivää vajaa 2 vko laskettuun aikaan ja olo on hyvä, kunhan lepäilee paljon. Alkaa olla kaikki kotihommat ja hankinnat tehtynä, mitä halusinkin ennen vauvaa hoitaa 😊 jotain rentoa ja mukavaa aikomus tehdä nyt joka päivä! Pakkailin viime viikolla sairaalakassia ja parina päivänä olen nyt kokeillut käsinlypsyä, jos auttaisi sitten maitoa nousemaan. Muutama kirkas tippa onnistui saada ja tänään kun äidin kanssa soittelin, sanoi että ainakin hänellä ja tädeilläni maitoa on tullut paljon, joten toivotaan että itselläkin imetys onnistuu! Olen parina päivänä myös keitellyt Frantsilan imetysteetä, se on ihan hyvän makuista vaikka epäilin aluksi, onko ihan kauheaa kun en yrttiteestä yleensä niin pidä.

Pari kirjaa on myös tullut luettua, Kätilö kanssasi sekä Hyvien synnytystarinoiden kirja, jossa kylläkin oli aika luomusynnytyspainotteisia tarinoita. Mutta jos muistaisi niistä ainakin sen hengittämisen, liikkeen ja mahdollisimman rentona pysymisen tärkeyden. Kirjoiteltiin synnytystoivelistaan, että kaikenlaiset kivunlievitysmenetelmät on tervetulleita ja halutaan, että kätilö ehdottaa sopivia, oli sitten lääkkeellistä tai lääkkeetöntä. Jännityksellä mutta toisaalta mielenkiinnolla odottelen synnytystä! Tarkoitus on myös ke hakea Tens-laite vuokralle 😊

• Tykkää
Tsemppiä @Kevätlintu synnytykseen! Mäkin mielelläni kuulen, että miten meni 🤩

Mulla synnytystoiveissa lukee et mahdollisuuksien mukaan liikkumista ja jalkeillaoloa, ponnistamista haluisin kokeilla kyykyssä tällä kertaa jos se vaan on mahdollista. Kivunlievityksestä kirjoitin, että tilanteen mukaan mennään ja ei turhaa kärvistelyä mielellään kivun kanssa.

• Tykkää
Mulla on rinnat vuotanu jo monta kk itsekseen 😆nyt lisääntynyt ja joka yön jäljiltä tahrat yöpaidoissa nännien kohdalla. Kun puristan rintoja niin humpsahtaa oikein sitä kirkasta keltaisenväristä nestettä. Ehkä tämä on hyvä merkki imetystaipaletta ajatellen! 😊

Hengitysharjoituksia rentoutukseen ajattelin opetella nyt tekemään. Se on kuulemma aika vaikeaa kun on kipua. Ja kivulle pitäisi jotenkin pystyä ”antautumaan”. En tiedä miten onnistuu 😅 mutta pikkuisen eteen mitä vain! ❤️

Tuolla kesäkuisten puolella on niin hiljaista että tulen tänne kyselemään. Onko täällä ketään jolla vauva olisi ollut rv 35-36 perätilassa vielä ja yritetty kääntää??
Kolmas olisi tulossa ja hän vietti jo hyvän tovin raivotarjonnassa, kunnes yhtenä yönä päättikin kellauttaa itsensä takaisin istuma-asentoon. Eilen varmistettiin lääkärikäynnillä vielä ultralla. Tosin lääkäri hätäisesti jo sanoi sykkeitä kuunnellessa että kyllä tämä täällä pää alaspäin on, kun sykkeet kuuluu niin alhaalta. Seuraavaksi otti ultran ja kun sanoin, että mun mielestä pää on oikealla ylhäällä ni katsoi ja totesi että niinpäs onkin. En tiedä miten sai sykkeet alavatsasta...
Varmisti vielä niin sydänkin pumppasi tuossa edessä keskemmällä reilusti navan yläpuolella.

Nyt sitten jännittää ja hirvittää, että miten mahtaa mennä, kääntyykö itsestään vielä, kääntyykö ullkokäännöksellä vai joudunko kenties perätilasynnytykseen tai sektioon.. Onko jotain niksejä millä voisin masuasukkia houkutella kääntymään. Spinning babies 3liikkeen setti tiedossa.

Heippa!

En tiedä teistä muista, mutta ainakin itsestä tuntuu että meidän alueella hyvä kun edes tietää miten päin vauva on! Minulla piti olla neuvolalääkäri huhtikuun lopussa, mutta hän oli poissa, joten lääkäri vaihtui. Lääkäriksi tuli lopulta joku nuori kandi (ei siis mitään heitä vastaan, mutta olisi ollut kiva saada vähän enemmän tietoa), joka teki sisätutkimuksen ja sanoi että joo kyllä on pääalaspäin, mutta ei ole kiinnittynyt. Tämän jälkeen tuntunut mahassa että koko maha kääntynyt ylösalaisin, eli vauva olisi lähtenyt liikkeelle.. Joten mitään varmaa tietoa vauvan asennosta ei ole eikä enää mitään lääkäriaikaa ultrasta puhumattakaan ole ennen synnytystä. Muutoinkin täällä on ollut ultra tasan kahdesti koko raskauden aikana, mikäli siis osallistui seulontoihin. Mitään arviota vauvan koosta tai muustakaan en ole saanut koko raskausaikana (paitsi se mahan mitta ja siitä käyrälle).

• Tykkää
Täällä sama, että ylimääräistä ultraa ei ole ollut seulontojen jälkeen. Asento on ollut vaan neuvolanhoitajan ja lääkärin ulkoisen kosketuksen varassa. Mitään painoarviota en ole saanut.

Oletettu asento tällä hetkellä on raivotarjonta. Tein tosin ennen lääkäriä oma-aloitteisesti paljon spinning babies liikkeitä, kun olin aika varma, että oli perätilassa.

Tein myös paljon synnytysvalmennuksesta opittuja liikkeitä jumppapallolla (esim. kahdeksikko ja edes-taakse pyllyn venytykset). Syviä kyykkyjä aina välillä. Ne myös tuntuu super hyviltä! Pyrin myös nyt sohvalla istumaan enemmän etukenoon ja suorassa kuin löhöasennossa, jota harrastin pitkään. Paljon myös kävelyä ja uintia. Uinnista en tiedä onko mitään hyötyä, mutta se on tällä hetkellä ainoa mukavin liikuntamuoto.

Mulle ei oo myöskään kukaan vielä sanonut, että pitäisi alkaa jo lypsämään, vaikka olen sanonut useita kertoja, että haluan imettää. Viimeksi toissapäivänä oli neuvola ja seuraava ens viikon pe. Pitäisikö munkin aloittaa kokeilu? Ei kai se aiheuta sitten tiehyttukosta?

Tänään 38+5

• Tykkää
Heippa!

En tiedä teistä muista, mutta ainakin itsestä tuntuu että meidän alueella hyvä kun edes tietää miten päin vauva on! Minulla piti olla neuvolalääkäri huhtikuun lopussa, mutta hän oli poissa, joten lääkäri vaihtui. Lääkäriksi tuli lopulta joku nuori kandi (ei siis mitään heitä vastaan, mutta olisi ollut kiva saada vähän enemmän tietoa), joka teki sisätutkimuksen ja sanoi että joo kyllä on pääalaspäin, mutta ei ole kiinnittynyt. Tämän jälkeen tuntunut mahassa että koko maha kääntynyt ylösalaisin, eli vauva olisi lähtenyt liikkeelle.. Joten mitään varmaa tietoa vauvan asennosta ei ole eikä enää mitään lääkäriaikaa ultrasta puhumattakaan ole ennen synnytystä. Muutoinkin täällä on ollut ultra tasan kahdesti koko raskauden aikana, mikäli siis osallistui seulontoihin. Mitään arviota vauvan koosta tai muustakaan en ole saanut koko raskausaikana (paitsi se mahan mitta ja siitä käyrälle).

Mulla kävi tuuri kun neuvolassa terkkarin kanssa varmistettiin ultralla se et kummin päin vauva on kun ei käsin päältäpäin saatu selville. Mut ihmettönyt myös että mitään painoarviota en ole saanut tms. Mut kai nekin voi mennä niin pieleen et ehkä eivät siksi nykyisin anna ellei ole jotain huolta? 🧐

• Tykkää
Reactions: Msrko31
Terveisiä vauvakuplasta! Tyttö syntyi tiistai-illa. Synnytys käynnistettiin maanantaina puolen päivän aikaan ballongilla, josta tuli parin tunnin supistukset. Mutta ne loppui ja ballonki tuli pois. Sain luvan jäädä kotiin nukkumaan ja tiistaina aamulla takas jatkamaan.

Aloitettiin oksitosiinin tiputtaminen klo 10 ja se ei tehnyt oikeen mitään. Aloin turhautua ite siihen, ettei supistuksia tullut. Kalvojen puhkaisu klo 14 vihdoin aloitti supistelun. Sain lisäksi oksitosiinitipalla lisäystä supistuksiin ko.

Mulle sopii seisaallaan oleminen, lantion pyöritys ja supistuksen tullessa nojaaminen sänkyyn. Viimeiset 3cm oli ne kivuliaimmat ja tuntui, etten pääse ikinä ponnistamaan.

Olin siihen saakka käyttänyt ilokaasua ja tens-laitetta selkään. Molemmat sopi todella hyvin. Ilokaasulla olen mennyt edellisetkin synnytykset.

Kätilö ehdotti tuohon 3cm loppuun spinaalia, niin voisin levätä makuulla ennen ponnistusvaihetta, koska anestesialääkäri oli sopivasti paikalla, niin otin tämän. Lopun aikaa olin kyljellään pähkinäpallo jalkojen välissä ja pyörittelin lantiota, niin että vauva kiertyisi oikeaan asentoon.

Spinaali oli vielä päällä kun sain alkaa ponnistamaan, mikä tekikin siitä sitten ihan kivuttoman. Siinä ei mennyt kun ehkä 4 supistusta ja vauva oli ulkona.

Päivä tuntui pitkältä, vaikka kivulias aika olikin vain sen 8h. Luonnollisesti käynnistyneet omilla supistuksilla edenneet synnytykset ei ole olleet niin voimakkaita, kun tuo oksitosiinin apu.

Voidaan molemmat hyvin. Vauva oli 3600g ja 50cm eli hyvin piti arviot paikkansa.

Tsemppiä synnytyksiin. Itselle jäi taas kerran hyvä mieli, henkilökunta ehti vaihtua monta kertaa, mutta hekin oli kaikki tosi ihania.

Onnea vauvasta @Kevätlintu ! Ihan mahtava juttu, että kaikki meni hyvin ja synnytys sujui joutuisasti. ❤️ Mullakin on se kokemus, että käynnistetty synnytys oli eri tavalla kivulias / intensiivisempi kuin itsestään käynnistyneet.

Uskon @polulla et voit alkaa kokeilla lypsämistä. Netistä löytyy ohjeita, jos kokee et tarvii teknistä opastusta. Tiehyet ei mene tukkoon kun ei oo liian kovakourainen ja tekniikka on oikea. Mä oon tehnyt 10-15 min/pvä, en enempää. 🙂 Mulle riittää tieto, et ensimaito on siel hollilla valmiina nousemaan kunnolla synnytyksen jälkeen, en oo siis varsinaisesti lypsänyt pakkaseen valmiiksi mitään.

Mulla ei oo tehty yhtään sisätutkimusta tässä raskaudessa, mutta yllättäen tokassa lääkärineuvolassa (rv36?) oli ultra ja sillä tarkastettiin vauvan asento + tehtiin painoarvio. Aiemmissa raskauksissa ei oo ollut ultraa/painoarviota. Periaatteessa sf-käyrä ja käsillä tunnustelu on kai ihan hyviä keinoja nekin arvioida kokoa ja vauvan asentoa.

Täällä on laskettu aika ylitetty, eikä mitään merkkejä et vauva haluais syntyä. 😅 No, kyl hän sieltä tulee sit kun on valmis 🙏🏿 Onneksi olo on viikkoihin nähden tosi hyvä, niin pystyy sen puolesta viel hyvällä mielellä odottelemaan. Tekemisen puute / tylsyys alkaa kyllä jo vaivata kotona, kaikki on puunattu ja laitettu valmiiksi 😁 Tänään kävin museossa kävelemässä portaita 😄😄 Ei tullu edes supistuksia 🤪

#12 ja vauveli 40+1

Yhteistyössä