Toukokuiset 2025

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Juolahti mieleen, onko kukaan aikeissa ottaa syntymättömälle lapselleen vauvavakuutuksen? Vastaavasti onko kukaan koskaan sellaista ottanut? Onko kannattavaa ottaa? Kiinnostaisi mitä porukka ajattelee asiasta..
Esikoiselle otettiin ennen syntymää, kattoi tällöin myös mun raskaudenaikaiset lääkärikäynnit 👌🏼 joten aie myös tälle tulokkaalle ottaa hyvissä ajoin. Otettiin aikalailla täyspaketti vakuutuksen sisältöön mukaan ja syntymänjälkeen karsittiin ”turhia” osa-alueita pois. Nyt ollut kyllä luojan kiitos tää vakuutus, huoletta pienestäkin mietityksestä käyty yksityisellä 👌🏼

• Tykkää
Reactions: heltsuli
Meillä on myös aikomuksena ottaa vakuutus tai ainakin kysyä tarjous. Isommilla lapsilla oli molemmilla ja muutaman kerran taidettiin sillä yksityisellä käydä. Lopetettiin siitä palveluja pois kun lapset kasvoi.

Lapsen kanssa on kyllä aina päässyt hyvin myös julkiselle. Ajan on saanut samalle päivälle.

Molemmat säästyi ilman isompia lääkärikäyntejä, mutta vakuutuksesta on hyötyä, jos yhtään enempää tulee tarvetta lääkärille tai allergioita.

• Tykkää
Reactions: heltsuli
Mahtava kuulla lisää positiivisia ultra-uutisia! Pohdittiin miehen kanssa sitä vapaaehtoista niptiä pitkään ja nyt on aika+verikoe varattuna ensi viikon lopulle. Koettiin molemmat, että halutaan kuitenkin mahdollisimman paljon tietoa lapsen terveydentilasta, ehkä jonkun mielestä ylianalysointia mutta kukin tyylillään.

• Tykkää
Reactions: Kevätlintu
Mulla on nyt vähän tyhmä olo, mutta kun sain lähetteen nipt:iin ja perjantaina labra, joka varattu jo aikaisemmin, niin tehdäänkö nipt verikokeen yhteydessä automaattisesti? En tajunnut yhtään kysyä, kun olin ultrassa. Lähetteessä ei mitään linkkiä mistä varataan ja näin ensikertalaisena oon vähän ymmällään.

Mulle iski kuin tyhjästä todella ilkeä yskä ja kuumettakin nyt. Oon ollut ihan kanttuvei 😢
Huomasin, et vauvakin liikkuu vähemmän 😭 tai sitten vaan en pysty keskittymään kunnolla liikkeisiin kun on kipeämpi olo ja yskittää niin paljon. Oon alentanut parasetamolilla kuumetta ja yrittänyt levätä.

Inhottavaa, mutta jospa tää pian tästä helpottais pian.

Onnea kaikille taas hyvistä ultrauutisista. 🙏🏿

Mä en osaa sanoa otetaanko me vakuutusta, aiemmilla ei oo ollut ja toisaalta ollaan ihan hyvin pärjätty niinkin.

Mulla on nyt vähän tyhmä olo, mutta kun sain lähetteen nipt:iin ja perjantaina labra, joka varattu jo aikaisemmin, niin tehdäänkö nipt verikokeen yhteydessä automaattisesti? En tajunnut yhtään kysyä, kun olin ultrassa. Lähetteessä ei mitään linkkiä mistä varataan ja näin ensikertalaisena oon vähän ymmällään.
Hei. Ihana kuulla mukavia uutisia ultrista. ❤ Mulla oli äitiysneuvolan lähete verikokeisiin (kilpparitarkistus) ja äitiyspolin lähete Nipt:iin. Molemmat otettiin samalla kerralla. Sanoin vielä hoitajalle kun istuin tuoliin, että mulla on kaksi eri lähetettä ja molemmat näytteet otettaisiin nyt. Hyvin onnistui.

Olen ollu nyt kohta viikon ilman Bojestaa. Elämä alkaa normalisoitua, mutta edelleen jos yhtään tulee liian pitkä väli ruokailuun, niin alan voida pahoin ja yökkiä.

Nipt-tuli tieto myös vauvan sukupuolesta, minkä kyllä olin osannut päätellä tästä olostakin. 1 poika- ja 2 tyttöraskautta ennen tätä.

Sain nyt samana päivänä vielä Omapostiin sähköisenä kirjeen, että seulontatuloksissa ei ollut mitään jatkotutkimusta vaativaa 🙌

Kyllä minunkin mielestä ne voi ottaa sitten kerralla useita verikokeita, sanoo vaan varmuudeksi vielä labrahoitajalle asiasta niin varmasti onnistuu!

Toivottavasti Kakstoistan yskät ja kuumeet helpottaa, itsekin pelkään että tuun nyt saman tien kipeäksi, kun sain tänään hoidettua yhden toisenkin stressaavan asian alta pois ja edessä on vapaa viikonloppu :’)

Meän piti nt ultran jälkeen oottaa erikseen puhelu tietystä paikkaa josta laitettiin nipt lähete ja annettiin labra aika ja piti käydä tietyssä labrassa. Näin siis oys:sissa.
Kaikki muut verikokeet oon saanu varata ite ja minne alueen labraan haluan, mut toi nipt meni erilailla.

Tällä viikolla mulla on ollut ällömpi ja merisairaampi olo (11. vko) niin sain sitä Xonveaa kokeiltavaksi. Auttaa nukkumaan (flunssa vieläkin kiusaa..) ja toki vähän helpottaa oloa (syön yhden illalla) mut sit seuraavan päivän iltapäivällä tulee ihan kauhean ällö olo jos kerkee nälkä tulla. Jos en ota sitä tablettia niin iltapäivän ällötys ei ole niin voimakas 🧐🧐 nyt en ole sitä taas ottanut. Järkytyin kyllä lääkkeen hinnasta!

Jospa kohta helpottaa ja saan energiat takaisin, lisäksi muutamien päivien päästä on se nt-ultra! 🙏

Mä oon ollu yllättävän energinen viimepäivinä, 15+5 nyt menossa.
Oon vihdoin alkanu käymään kodin kaaoksen kimppuun joka alkuraskauden aikana vaan lisäänty ja lisäänty.

Mietin myös tavaroiden säilytystä, järjestystä ja ylipäätään että miten saadaan koti toimivaksi.
Haluaisin konmarittaa uudelleen vuosien jälkeen, mutta siihen ei nyt kuitenkaan voimat riitä tällä kertaa, myöhemmin sitten 😅😊

Mitä ällötykseen tulee, niin tällä hetkellä kaikki raaka liha ällöttää kun alkaa ruokaa tehdä, mutta kypsänä ei juurikaan.
Sama jos otan jo tehtyä ruokaa jääkaapista niin se ällöttää, mutta ku saan sen lämmitettyä niin ei ongelmaa tai ei ainakaan niin paljon 😄

Tiistaina on seuraava ultra ja sitä ootan jo kovasti 🥰
Ihan ku kätilö ois sanonu että se ois rakenneultra mut ei kait sen vielä pitäs olla, kun sillon on 16+0 🤔 toki en tiedä onko kaksoisraskaudessa eri 🤷🏼‍♀️

Mua harmittaa nyt jälkikäteen etten koskaan pyytänyt mitään lääkitystä pahoinvointiin. Oon kokoajan ajatellut, että ensi viikolla loppuu viikosta toiseen 7+0 alkaen. Nyt tilanne se, että oksennan n. 2-4 päivän välein. Pahaolo on lounaasta iltaan, jolloin käytännössä vaan makaan sohvalla ikkuna auki.

Meillä mies tekee kotona kaikki ruuat, mutta tuntuu pahalta usein jättää ⅔ syömättä, koska yhtäkkiä alkaakin etomaan. Alkuraskaudessa oli järkyttävä lihanhimo ja nyt on viimeiset 3 vkoa liha ällöttänyt ja usein olenkin oksentanut ne heti syömisen jälkeen.

Tänään 13+

• Surullinen
Reactions: Minni__
Mua harmittaa nyt jälkikäteen etten koskaan pyytänyt mitään lääkitystä pahoinvointiin. Oon kokoajan ajatellut, että ensi viikolla loppuu viikosta toiseen 7+0 alkaen. Nyt tilanne se, että oksennan n. 2-4 päivän välein. Pahaolo on lounaasta iltaan, jolloin käytännössä vaan makaan sohvalla ikkuna auki.

Meillä mies tekee kotona kaikki ruuat, mutta tuntuu pahalta usein jättää ⅔ syömättä, koska yhtäkkiä alkaakin etomaan. Alkuraskaudessa oli järkyttävä lihanhimo ja nyt on viimeiset 3 vkoa liha ällöttänyt ja usein olenkin oksentanut ne heti syömisen jälkeen.

Tänään 13+
Mä halusin vähän ennakoida kun pelkään vähän oksentamista niin pyysin reseptiä kun alkoi nyt olo yhtäkkiä menemään ällömpään suuntaan. Neuvolantäti oli sitä mieltä ensin että en ehkä saa reseptiä kun en oksenna ja pitäs kohta kai helpottaa mut lääkäri onneks kuunteli. Ei oo onneksi nyt ollut niiiiiin pahaa oloa et oksetuttais mut työntekoa vähän haittaa kun joutuu koko ajan napostelemaan/liikkumaan ällön olon takia.

Kysyhän sinäkin rohkeasti reseptiä pahoinvointiin!

Mulla kans ollut lihan ällötystä, erityisesti kana. yhdellä viikolla söin vaan tofua lihan sijaan. Nyt jauheliha kyl uppoaa jos on jossain soosissa mut kanaa en voi ajatella 😁

Täällä ollaan vielä flunssan kourissa. Lämpöä nousee illalla mut onneks panadolilla saan laskemaan. Vauva tosiaan liikkuu selkeesti vähemmän jos on kuumetta, ni siks oon alentanu lääkkeellä herkästi. Muutoin on oma vauhdikas itsensä. (Oon aika vakuuttunut et tää on liikkuvainen tyyppi, koska ensinnäkin oon tuntenut liikkeet aiemmin ku aiemmissa raskauksissa ja hän myös oikeesti liikkuu tosi paljon+ ultrassaki ihan koko ajan 🤭. No onneksi joskus on hiljaisiakin aikoja et kaipa hän osaa levätäkin.)

Mä kävin perjantaina lääkärissäkin tän lenssuni kanssa, mut ei ne tehneet muuta ku mittas verenpaineet ja tarkisti saturation ja kehotti puhaltelemaan pulloon et lima irtoaa. Mut se puhaltaminen on oikeesti tehnyt tosi hyvää keuhkoille, vaikkei se yskää oo lopettanutkaan.
Ehkä tässä kumminkin koko ajan on ilta illalta enemmän energiaa, joten luulen, että parempaan suuntaan ollaan menossa hitaasti, mutta varmasti.
Huomenna ajattelin yrittää takas töihin. Ehkäpä toi yskä on sellanen et se voi olla sit kaverina useamman viikon 🥴

Olin alkuun tosi ahdistunut siitä, et flunssa ja varsinkin kuume on vauvalle haitaksi, mut oon yrittänyt järkeillä et en oo ainut raskaana oleva nainen, joka sairastuu raskauden aikana et varmaan luonto kuitenkin osaa suojata vauvaa näissä. Eikä se stressaaminen ainakaan auta ku ei voi itse tilanteeseen vaikuttaa muuta ku antamalla keholle työkalut parantumiseen.

Olipa kiva lukea Minni sun kuulumisia, olin miettinyki jo et mitä sulle kuuluu ku et kirjoitellut hetkeen. Kiva et kaikki on hyvin, toivottavasti olot helpottaa pian ❤
Polulla, sulle myös tsemppiä pahoinvointiin! Kyllähän sitä reseptiä vieläki voi pyytää eikö vaan? Rohkeasti yhteyttä neuvolaan!

Mulla tänään 14+4 🥰

Yhteistyössä