Toukokuiset 2025

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Hei. Tervetuloa kaikki uudet. Mä en tiedä kuinka paljon jännitän sitä itselle ensimmäistä ultraa. Mä en varhaisultraan mennyt. Todennäköisesti se päivä menee ihan sinussa. Pyysin iltapäivä aikaa, ettei tarvitse töissä kertoa mihin menee, mutta en tajunnut, että NIPT-iä ei oteta enää klo 14 jälkeen. Täytyy maanantaina soittaa ja kysyä, että voinko varata siihen ajan milloin, ettei se menis yhtään pidemmälle kun on pakko. Se on se mun pahin piina, odottaa sen tulos.

Olen syönyt Bonjestaa nyt viikon ja se on auttanut paljon. Ei vie kokonaan pahoinvointia, mutta oksentelun ja 70% pahoinvoinnista.
 
Ennen en järin öisin käynyt vessassa, mutta nyt käyn 2-3 kertaa yössä pissalla. Käyn nukkumaan 20.45 ja pahimmassa tapauksessa käyn jo puolen tunnin päästä vessassa ekan kerran (näin tapahtunut parina viimeisenä yönä), muuten nukkunu noin tunnin ja ekan kerran vessaan. Puolen yön aikoihin ja yön pikkutunneilla. Nyt meni useampana iltana lämmin ruoka alas ja nyt se taas loppui.
 
vierailija
Tuntuu myös että en tee muuta ku valita ja oon huonotuulinen. Tätä haluisi niin paljon ja sit tulee tää vaihe
Sama.. eka toivoo kovasti et raskautuisi ja sit tää on tämmöstä. Miten sen unohtikin mitä tää on.. no en usko et kellään ois enempää kuin yksi jos ei unohtuisi :) harmittaa kun on kokoajan niin huono olo, ku oon sit niin paska äiti jo olemassa oleville lapsille ku kiukuttaa jatkuva kuvotus
 
vierailija
Ei ois pitäny kehua sillä, etten oo niin väsynyt (kun viimeksi kirjoitin), koska heti sen jälkeen väsymys paheni 😅😅 Tulee sellasia "knock out" aaltoja et pakko vaan laittaa silmät kiinni ja nukkua. Onneksi kuopus on jo niin iso (ekaluokkalainen), että pystyn ottamaan päivälläkin tarpeen mukaan torkut töitten jälkeen. Pahoinvointiakin on vielä, muttei enää ihan 24/7 vaan silleen on-off. Edelleen iltaa kohti pahenee aina ja aika valikoiva ruokavalio tällä hetkellä.

Mulla alkoi tänään onneksi viikon loma, ihana kun saa levätä rauhassa eikä tarvi aamuisin herätä aikaisin.
Viel ois viikko neuvolaan, odotan jo et pääsen sit varailee ultraan aikaa jne. 🤩

Mä kyllä jotenkin osasin odottaa tätä surkeeta oloa jo ennalta ja se olikin pitkään syy miksi mietin haluanko enää lapsia. Toinen, mikä mietityttää on se vauvavuoden väsymys. Mut jotenkin mies sai mut houkuteltua tähän (meillä siis hän on ollut se, jolla on paljon suurempi vauvakuume). 🤪 Onhan ne lapset kuitenkin tosi ihania, varsinkin se taaperovaihe on jotenkin niin suloinen ku voi jo tehdä kaikkea ja elämään on löytyny jo uudestaan rytmiä.

Tänään 9+0 🥳
#12
 
Väsymys on kyllä ihan valtava. En oo jaksanut kahteen viikkoon töiden jälkeen tehdä mitään. Liikkuminenhan on ihan jäänyt, muuten paitsi viikonloppuisin olen käynyt kävelyllä. Salille en vielä uskalla niiden hajujen takia. 🤣

Mies on hoitanut melkein kaikki isompien lasten harrastuskuskaukset. Monena iltana treenit loppuu klo 20.30 ja mä olen ollu jo nukkumassa. Nuoremman kanssa katsellaan illalla joku hänen lempiohjelma ja teini käy omasta huoneesta lähinnä syömässä, joten oon saanut kiukutella miehelle tätä huonoa oloa.

Viikon loma myös mulla edessä, eikä se tullut kyllä yhtään liian aikaisin. 🥳 Loppuviikosta pieni naiset + lapset reissu ystävän kanssa. En ole kertonut raskaudesta kun kolmelle läheisimmille ystävälle. Nyt tulee kerrottua vielä tälle yhdelle.

Tänään 9+5
 
Urgh, ihan ahdistaa jo miten nukun ensi yön. Vetäisin viime yönä 11h yö unet ja sohvalla vielä tunnin tirsat. Siis ihan järkyttävää et puolet päivästä nukkunut. 😱
Asiasta kukkaruukkuun, mites rintojen laita… Kasvaako ne kaikilla vai ei? Kai tää on sellainen henkilökohtainen kokemus. Mietin tässä lähes lautana, miten tässä käy.. 🙈🙊 Aikoinaan ajattelin jippii aloitan e-pillerit niin rinnatkin kasvaisi, mut ei toiminut mulla. Hormooni pistoksetkaan eivät muuttaneet mitään. Pystyykö pienI rintainen edes imettämään vai joutuu lisä maitoa hankkimaan? Aika oireettomalta tuntuu tällä hetkellä, väsymys puskee päälle.
Muuten pitäisi verikokeiden yhteydessä toimittaa pissanäyte. Mieluiten aamu pissasta ja mahdollisimman nopeasti. Ongelma on et herään klo 4 ja käyn vessassa ja labra aukeaa vasta klo 7. Haittaako se et ”seisoo” huoneenlämmössä sen aikaa? Luin ohjeen ja piti ravistella noin 8 kertaa. Saako se sen jälkeen enään ”sekoittua”, pitääkö kuljettaa pystyasennossa? Mietin vain miten se oikein onnistuu? Ehkä mietin liian monimutkaisesti asiat.
Tänään 8+1.
 
Urgh, ihan ahdistaa jo miten nukun ensi yön. Vetäisin viime yönä 11h yö unet ja sohvalla vielä tunnin tirsat. Siis ihan järkyttävää et puolet päivästä nukkunut.
Asiasta kukkaruukkuun, mites rintojen laita… Kasvaako ne kaikilla vai ei? Kai tää on sellainen henkilökohtainen kokemus. Mietin tässä lähes lautana, miten tässä käy.. Aikoinaan ajattelin jippii aloitan e-pillerit niin rinnatkin kasvaisi, mut ei toiminut mulla. Hormooni pistoksetkaan eivät muuttaneet mitään. Pystyykö pienI rintainen edes imettämään vai joutuu lisä maitoa hankkimaan? Aika oireettomalta tuntuu tällä hetkellä, väsymys puskee päälle.
Muuten pitäisi verikokeiden yhteydessä toimittaa pissanäyte. Mieluiten aamu pissasta ja mahdollisimman nopeasti. Ongelma on et herään klo 4 ja käyn vessassa ja labra aukeaa vasta klo 7. Haittaako se et ”seisoo” huoneenlämmössä sen aikaa? Luin ohjeen ja piti ravistella noin 8 kertaa. Saako se sen jälkeen enään ”sekoittua”, pitääkö kuljettaa pystyasennossa? Mietin vain miten se oikein onnistuu? Ehkä mietin liian monimutkaisesti asiat.
Tänään 8+1.
Urgh, ihan ahdistaa jo miten nukun ensi yön. Vetäisin viime yönä 11h yö unet ja sohvalla vielä tunnin tirsat. Siis ihan järkyttävää et puolet päivästä nukkunut.
Asiasta kukkaruukkuun, mites rintojen laita… Kasvaako ne kaikilla vai ei? Kai tää on sellainen henkilökohtainen kokemus. Mietin tässä lähes lautana, miten tässä käy.. Aikoinaan ajattelin jippii aloitan e-pillerit niin rinnatkin kasvaisi, mut ei toiminut mulla. Hormooni pistoksetkaan eivät muuttaneet mitään. Pystyykö pienI rintainen edes imettämään vai joutuu lisä maitoa hankkimaan? Aika oireettomalta tuntuu tällä hetkellä, väsymys puskee päälle.
Muuten pitäisi verikokeiden yhteydessä toimittaa pissanäyte. Mieluiten aamu pissasta ja mahdollisimman nopeasti. Ongelma on et herään klo 4 ja käyn vessassa ja labra aukeaa vasta klo 7. Haittaako se et ”seisoo” huoneenlämmössä sen aikaa? Luin ohjeen ja piti ravistella noin 8 kertaa. Saako se sen jälkeen enään ”sekoittua”, pitääkö kuljettaa pystyasennossa? Mietin vain miten se oikein onnistuu? Ehkä mietin liian monimutkaisesti asiat.
Tänään 8+1.
Mulla on maanantaina verikoe ja virtsanäytteen vieminen. Ohjeessa luki, että säilöntäaineellisessa koeputkessa näyte säilyy 2vrk. Sama ongelma täälläkin, että vähän turhan tiuhaan käyn yöllä vessassa.

Olen pienirintaisena imettänyt kaksi lasta ja kyllä se kuppikoko kasvoi kun maito nousi kunnolla. Valitettavasti palautui kyllä ennalleen kun imetys loppui.:rolleyes:

Esikoisen kohdalla maito nousi hitaasti ja alku oli aika takkuinen ja kipuilin asiaa paljon. En kyllä tiedä onko sillä mitään tekemistä rintojen koon kanssa. 😅 Vauva sai sairaalassa lisämaitoa, sitä ei silloin mitenkään pantattu. Kotona ensimmäinen kuukausi meni pullo/imetyksellä. Kunnes sit pulloa ei enää tarvittu. Kakkosen kohdalla imetys lähti heti paremmin ja hän ei taas oikein suostunut pulloa ottamaan. Nyt toivon ja yritän luottaa siihen, että imetys onnistuu, mutta jos ei niin sitten mennään pullolla.
 

Yhteistyössä