Toukokuiset 2021

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Äippä 46 v.
Nyt jännittää ja todella paljon. Tunnin päästä aika lääkärille naistentaudeilla. Keskustelua lääkityksistä ja pelottaa, se ettei löydykköän mitään, jos ultraa. Tänään pitäisi olla viikkojen jo kuitenkin päälle 9+
Ollut niin kummaa selkäsärkyä.
 
  • Tykkää
Reactions: Mami❤️
Iik, nyt tuli viesti labrasta ettei trisomia-seulaa ole voitu tehdä, koska näyte mennyt pilalle. Ei muuta kun uudestaan jonottamaan sinne köhivien ihmisten keskelle.
Kävin aamulla uusintanäytteessa, mutta taas tuli verta vain tippa kerrallaan ja toista putkiloa ei saatu täyteen. Tällä kertaa näytteenottaja ei kuitenkaan painellut suonta näytteenoton aikana, lueskelin että sekin voi aiheuttaa näytteen pilaantumisen (punasolujen hajoamisen). Nyt ois enää huomenna mahdollisuus ottaa tuo seula aikaikkunan mukaan, jos tämäkin näyte meni pilalle. Varmaan meen sitten NIPT-tutkimukseen vaikka omalla kustannuksella, jos ei seula onnistu.
 
Kävin aamulla uusintanäytteessa, mutta taas tuli verta vain tippa kerrallaan ja toista putkiloa ei saatu täyteen. Tällä kertaa näytteenottaja ei kuitenkaan painellut suonta näytteenoton aikana, lueskelin että sekin voi aiheuttaa näytteen pilaantumisen (punasolujen hajoamisen). Nyt ois enää huomenna mahdollisuus ottaa tuo seula aikaikkunan mukaan, jos tämäkin näyte meni pilalle. Varmaan meen sitten NIPT-tutkimukseen vaikka omalla kustannuksella, jos ei seula onnistu.
Apuva! Mun mielestä neuvolassa sanottiin et millon saa mennä ja jostain olin lukevinani et kunhan köy ennen ultraa.. mulla on siis 11+0 enkä ole vielä käynyt koska se aamulla jonottamaan meno aiheuttaa haasteita..

No onneksi neuvola chat oli paikalla ja sain heti vastauksen. Kuulemma luotettavin tulos saadaan 10+0-10+6 mutta vielä ennen viikkoa 12 ehtii, eli menen perjantaina kun on lomapäivä.
 
Okei, hyvä tietää. Mulla huomenna 10+6 ja mieluiten osuisin tuohon luotettavimpaan saumaan, mulle annettiin neuvolasta ymmärtää että pitää tällä viikolla käydä. Mutta ei mua se NIPT-tutkimuskaan haittaisi, taitaa olla luotettavampikin kuin tuo yhdistelmäseula. Ainoa vaan, että sekin on verikoe. Mulla on siis aiemmin ihan normaalisti suihkunnut verta labroissa. Ei osannut hoitsukaan sanoa, miksi nyt tulee vain tipottain. Maanantaina otettiin kyynervarresta ja tänään kämmenselästä, eli ei huono osumakaan selitä.
 
Mulla huomenna kans toi verikoe kun on just tasan toi 10+0. Ja nyt pitäis siihen ultraan malttaa odotella vähän päälle 2 vkoa. Tullut taas sellanen fiilis, et oonkohan mä edes raskaana ja onko tuol masussa joku muka kasvamassa. Vaikka edelleen pientä pahaa oloa ja väsymystä on päivittäin, niin oireet alkanut kyllä merkittävästi helpottamaan. Ehkä just se, ku on niin ok olotila, saa aikaan sen fiiliksen että eihän tässä ole mitään tavallisesta poikkeavaa menossa. Ultra myös tottakai jännittää, että onhan pienellä kaikki hyvin.
 
Okei, hyvä tietää. Mulla huomenna 10+6 ja mieluiten osuisin tuohon luotettavimpaan saumaan, mulle annettiin neuvolasta ymmärtää että pitää tällä viikolla käydä. Mutta ei mua se NIPT-tutkimuskaan haittaisi, taitaa olla luotettavampikin kuin tuo yhdistelmäseula. Ainoa vaan, että sekin on verikoe. Mulla on siis aiemmin ihan normaalisti suihkunnut verta labroissa. Ei osannut hoitsukaan sanoa, miksi nyt tulee vain tipottain. Maanantaina otettiin kyynervarresta ja tänään kämmenselästä, eli ei huono osumakaan selitä.
Mie täältä ulkopuolelta huutelen, että otettiinkohan sulta näyte normaali vakuumineulalla/ siipineulalla ja onkohan sulla olemassa matalat verenpaineet? Nuo vakuumineulat saattaa nimittäin helposti imasta suonen tukkoon varsinkin matalien paineiden kanssa ja silloin heruminen hankalaa. Avoneula olisi tässä tapauksessa paras ja varmin keino, toki se neula on vähän inhottavamman tuntuinen. Mikäli näyte tulee hitaasti niin näyte tosiaan hyvin usein hemolysoituu eli ne punasolut hajoaa ja sitten näyte voi mennä pilalle. :/

T. Labratäti :)
 
Mie täältä ulkopuolelta huutelen, että otettiinkohan sulta näyte normaali vakuumineulalla/ siipineulalla ja onkohan sulla olemassa matalat verenpaineet? Nuo vakuumineulat saattaa nimittäin helposti imasta suonen tukkoon varsinkin matalien paineiden kanssa ja silloin heruminen hankalaa. Avoneula olisi tässä tapauksessa paras ja varmin keino, toki se neula on vähän inhottavamman tuntuinen. Mikäli näyte tulee hitaasti niin näyte tosiaan hyvin usein hemolysoituu eli ne punasolut hajoaa ja sitten näyte voi mennä pilalle. :/

T. Labratäti
Joo matala verenpaine on, ja epäilen että on madaltunut entisestään raskauden myötä, kun huippaa välillä pahastikin mutta hb kuitenkin 146. Maanantaina taisi olla jotkut siivekkeet neulassa ja "labratäti" joutui koko ajan painelemaan suonta että jotain tulisi, sitä kiristintä ei myöskään voitu höllätä missään vaiheessa. Tänään kokeiltiin ensin kyynärvarresta mutta sieltä ei tullut tipan tippaa parin yrityksen jälkeen niin siirryttiin kämmenselkään. Siinä kohtaa näytteenottaja puhui tuosta avoneulasta ja veri menikin suoraan neulasta putkiloon. Voi kunpa ei menisi tämä nyt pilalle. Ei oo tosiaan mulle koskaan aiemmin tällaista sattunut, ja aika paljon oon verikokeissa viime vuosina rampannut.
 
Deleted member 148660
Kävin aamulla uusintanäytteessa, mutta taas tuli verta vain tippa kerrallaan ja toista putkiloa ei saatu täyteen. Tällä kertaa näytteenottaja ei kuitenkaan painellut suonta näytteenoton aikana, lueskelin että sekin voi aiheuttaa näytteen pilaantumisen (punasolujen hajoamisen). Nyt ois enää huomenna mahdollisuus ottaa tuo seula aikaikkunan mukaan, jos tämäkin näyte meni pilalle. Varmaan meen sitten NIPT-tutkimukseen vaikka omalla kustannuksella, jos ei seula onnistu.
Mulle tätä verikoetta ei edes tarjottu tälle viikolle. Neuvolatäti sano että 11+6 yleensä tarkka millon otetaan ja tänään sitten äitiyspolilta soittivat ajan tuolle kokeelle & nt-ultralle 11+4:lle. Oudolta tuntuisi jos se olisi huomattavan paljon epätarkempi tulossa 10+6 jälkeen, kun mulle tosiaan tuota 11+6:sta ihan suorilta sanovat.
 
  • Tykkää
Reactions: Disco Volante
Mulle tätä verikoetta ei edes tarjottu tälle viikolle. Neuvolatäti sano että 11+6 yleensä tarkka millon otetaan ja tänään sitten äitiyspolilta soittivat ajan tuolle kokeelle & nt-ultralle 11+4:lle. Oudolta tuntuisi jos se olisi huomattavan paljon epätarkempi tulossa 10+6 jälkeen, kun mulle tosiaan tuota 11+6:sta ihan suorilta sanovat.
No on nää käytännöt kyllä vaihtelevia! Hyvä kuitenkin tietää, että tätä koetta voi yrittää ottaa vielä viikon :D Siis jos taas meni muniksi. Jatkossa kyllä ajelen Tuusulaan ajanvarauksella, kuin odotan vuoronumerolla (lähimpään labraan ei koskaan ole aikoja vapaana).
 
Mullakin on pahin pahoinvointi helpottanut, mutta sitä on vieläkin siinä määrin ettei pysty mitään oikein tekemään. Asunto on ihan kaameessa kunnossa koko ajan ja vaan odotan sitä päivää, kun pystyy siivoamaan. Lapset kuitenkin on pakko hoitaa niin ylimääräiseen ei jää mitään energiaa ja pahoinvointi lisääntyy yleensä jos tekee jotain.

Mulla olis pe aika verikokeeseen, mietin sitä pissanäytettä, että miten ihmeessä sen saan otettua, kun vessassa pitää ravata koko ajan ja pitäisi pidättää 4h. Olikohan siinä joku aika raja kuinka vanhaa pissaa saa olla, että jos ottas aamusta jos on pystynyt pidättään sen verran yöllä. Verikoe on 10.30.
 
Mullakin on pahin pahoinvointi helpottanut, mutta sitä on vieläkin siinä määrin ettei pysty mitään oikein tekemään. Asunto on ihan kaameessa kunnossa koko ajan ja vaan odotan sitä päivää, kun pystyy siivoamaan. Lapset kuitenkin on pakko hoitaa niin ylimääräiseen ei jää mitään energiaa ja pahoinvointi lisääntyy yleensä jos tekee jotain.

Mä en pysty hoitamaan edes lasta vaan mies joutuu hoitamaan kaiken :(
Meillä on vielä muuttaa tulossa 3viikon päästä niin ihan pikkuisen hankala yhtälö.

Olojen puolesta oli päivä ok, mutta siis silti et kykene muuhun kun makaamiseen.
Ja äsken suihkun jälkeen sitten kävin halailemassa pönttöä tyhjällä vatsalla, huoh!
 
Mullakin on pahin pahoinvointi helpottanut, mutta sitä on vieläkin siinä määrin ettei pysty mitään oikein tekemään. Asunto on ihan kaameessa kunnossa koko ajan ja vaan odotan sitä päivää, kun pystyy siivoamaan. Lapset kuitenkin on pakko hoitaa niin ylimääräiseen ei jää mitään energiaa ja pahoinvointi lisääntyy yleensä jos tekee jotain.

Mulla olis pe aika verikokeeseen, mietin sitä pissanäytettä, että miten ihmeessä sen saan otettua, kun vessassa pitää ravata koko ajan ja pitäisi pidättää 4h. Olikohan siinä joku aika raja kuinka vanhaa pissaa saa olla, että jos ottas aamusta jos on pystynyt pidättään sen verran yöllä. Verikoe on 10.30.
Tottakai voit aamulla pissata! Säilöntäaine putkessa virtsa säilyy hyvinki melkein 24h huoneenlämmössä. Näitä säilöntäaine putkia ne yleensä kotiin mukaan antaa. Ja toki jos ei oo säilöntäaine putki, säilyy se jääkapissa n. 4h. (Säilöntäaineputki = vihreä korkkinen jossa valkea "jauhepaakku" sisällä ja säilöntäaineeton = ruskea korkkinen)
 
  • Tykkää
Reactions: Caro87
Täällä kans pahoinvointi jatkuu, toki lievempänä mut heti jos 3h ruokailusta aikaa niin tietää olosta :/ Töissäki aamuvuorot hankalia kun huimaus on joka päiväistä, tänäänkin olin vähällä pyörtyä potilasta viedessä vessaan. En oo töissä vielä raskaudesta puhunu, kyllä moni varmaan jo epäilee...
 
Mulla kans edelleen etoo, mutta onneksi ei enää ole sitä karmaisevaa pahaa oloa. Tiheät ruokavälit on täälläkin pakko pitää. Pidän työpäivän lomassa hirveästi taukoja kun pötkötän sohvalla, olen pidentänyt päivää niiden vuoksi. Aivot ei oikein toimi ja saa samaa tekstiä tavata useampaan kertaan. Nukun 8-12h yössä. Viikonloppuna ajattelin käydä pitkästä aikaa pyörälenkillä, jos vointi sallii. Salille en taida viitsiä koronan vuoksi.
 
Kaikki vinkit miten liebemtää raskauspahoinvointia. Täällä aiemmin oli iltaisin vaan jäätävä olo. Nyt se on myös aamuisin. 3lasta mulla ja viimeisestä oksensin vielä synnytyksessä. En kestä jos samaa nyt, ku pakko käydä töissä eikä saikkua vois ottaa..
Voikohan ferritiini vaikuttaa? Viime raskaudessa se oli 5, nyt 8.
 
Mulla on pahoinvointi lieventynyt nyt tämän viikon aikana tosi paljon. Myöskään rinnat ei ole enää kipeät, nännit vain enää hiukan. On tämä mieli kumma, ensi toivoo että se pahaolo loppuu, ja sitten kun se loppuu pelottaakin onko kaikki enää hyvin... viime pe nähty 9+4 terve yksilö ja syke, joten järki sanois että eiköhän siellä ole kaikki hyvin, mutta se piru olkapäällä.
Meillä on nt-ultra vasta 13+1 ja hieman harmittaa että meni noin myöhään. Olisi voinut olla jo viikkoa aiemmin, mutta mulla piti olla työreissuja siinä. No nyt ollaan taas etätöissä, niin eipä niitä olekaan.
 
Onkos muilla tullut ruskeaa tuhrua sisäkautta tehdyn varhaisultran jälkeen?

Gynekologi ei maininnut mahdollista vuodoista, mutta ainakin puhutaan, että limakalvot ovat nyt raskauden aikana verekkäät ja vuotavat helposti, joten luulisi olevan normaalia, että pientä tuhrua ilmenee sen jälkeen kun tökitään ympäriinsä?
Odotin tosin, että olis samantien tullut vuotoa, eikä näin parin päivän päästä.
 
Sama piru tälläkin olkapäällä, vaikka olen kyllä huojentunut oireiden lieventymisestä. Olen harkinnut myös tuota, että kävisin ultrassa kurkkaamassa tyyppiä ennen nt-ultraa, jos se helpottaisi. Mies on ihan varma että kaikki on loistavasti ja pelkään sitäkin että hän sitten järkyttyy jos raskaus ei jatkukaan. Veikkaan että mies ei edes tiedä mitä kaikkea voi mennä pieleen, ja melkein toivon, etten itsekään tietäisi.

Mulla pahoinvointia lieventää tiheä syöminen, vointi huononee jos väli kasvaa liian pitkäksi. Siihen hirvittävään pahoinvointiin ei kyllä auttanut mikään.
 
  • Tykkää
Reactions: Mami❤️
Onkos muilla tullut ruskeaa tuhrua sisäkautta tehdyn varhaisultran jälkeen?

Gynekologi ei maininnut mahdollista vuodoista, mutta ainakin puhutaan, että limakalvot ovat nyt raskauden aikana verekkäät ja vuotavat helposti, joten luulisi olevan normaalia, että pientä tuhrua ilmenee sen jälkeen kun tökitään ympäriinsä?
Odotin tosin, että olis samantien tullut vuotoa, eikä näin parin päivän päästä.
Mulla tuli eilen pyyhittäessä tuollaista ruskeaa tuhrua. Säikähdin kauheasti. Mulla ultra sen jälkeen ja lääkäri sen tuhrun näki ja kysyi onko ollut yhdyntä viime päivinä. Sunnuntaina oli nii sano lääkäri et normia tämä, ku limakalvot herkemmöt. Ja tosiaan sitä tuli 2pv sen yhdynnän jälkeen.
 
Eipä siihen pahoinvointiin taida mitään muita konsteja olla, kun toi tiheästi syöminen. Mulla kans jos maha pääsee liian tyhjäksi tulee tosi huono olo. Eilen illalla ennem iltapalaa oli kamalaa, kun edellisestä ruokailusta oli niin pitkä aika. Syömisen jälkeen heti helpotti vaikka ekat palat piti pakolla syödä.

Muakin kiinnostas käydä vielä ultrassa ennen nt ultaa, mutta en tiedä raaskinko laittaa siihen rahaa. Pari viikkoa taitaa vielä siihen olla.

Tuosta ultraamisen jälkeisestä vuodosta olen kyllä kuullut, että on yleistä. Mulla ei koskaan ole tullut, seksiä tosiaan vältellyt alussa kun pelottaa kaikki vuodot. Kunhan pahoinvointi helpottas niin vois ruveta tekeen mielikin...

Nukkuminen on kyllä katkonaista, mä heräilen ainakin 2 kertaa muutenkin, usein enemmänkin, kun lapset herättää. Pakko on käydö pari kertaa yöllä vessassa niin sekin sitten herättää ja saattaa mennä pitkään, kun saa unta. Loppuraskaudessa mulla on aina alkanut yöllä valvominen, se on tosi rasittavaa, kun ei vaan saa unta. Edellisestä oli myös levottomat jalat, toivottavasti nyt ei tule.
 
Täällä pahimmat olot oli pois sen pari päivää mutta eilen lopetin illan pöntön luona ja tänään aloitin, edelleenkin hyvä ettei syö juurikaan niin ei ole mitä tulla ulos..

Ja mulla ei siis auta vaikka söisin kokoajan, pääosin vaan sellainen etova mutta sitten kun iskee oksetus olo niin ei voi kyllä kuvitella syövänsä eikä edes vaihtavansa asentoa sohvalla

Onneksi sentään yöt saan nukuttua pääosin hyvin, herään yleensä kerran kun esikoinen kömpii viereen. Viime raskaudessa, jossa pahoinvointi oli lievempiä, pahin oli se nukkumaan meno kun tuntui että koko sänky keinui ja tuli siitä paha olo
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä